Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Om man värderar det till 1000-1500kr/timmen så skulle Windows kosta ca 5000:- minst innan man fått till allt.
Linux skulle kosta ca 500-750:- i dom flesta fall. Räknar man tiden så är Linux prisvärdare även där.
För och inte tala om all tid man måste lägga på rensa massa skit, defragmentera hårddiskar och annat för att Windows så fortsätta fungera någorlunda.
Blir många timmar i underhåll och inget av det behövs i Linux om man inte själv är och lägger in en massa skit då.
Så där har du ytterligare en anledning för att gå över till Linux.
Enda anledning jag godtar som ursäkt är om man spelar mycket eller om man nu är proffionell användare och nu måste ha dom dyra sviterna som nu inte finns till Linux men dte är inget folk normalt behöver.
Jag som är den person som folk hör av sig till då det är nåt problem vet vilka problem folk har med Windows hela tiden.

Båda operativen tar en stund att installera och konfigurera, vilket innebär att 900kr blir en struntsumma i sambandet. För mig tar windows ca 90 min att installera med basic program. Det tar mig nog lite längre på linux pga att jag har mindre erfarenhet av det. Jag brukar testa linuxdistar med ett par års mellanrum. Sist var det mint som åkte in en sväng. Hittills har jag inte hittat en dist som inte strulat med en eller annan drivrutin eller program. Drivrutinera har blivit bättre med åren men programstödet saknas fortfarande. Eftersom jag då kört dualboot och i stort sätt aldrig startar linux för att det är drygt att boota om så åker linux ut till slut.

Vad gäller "rensa massa skit" och defragmentera bla bla bla... så är det inget jag behövt göra sedan xp. Linux har en liten fördel här, det håller jag med om, men den är inte så stor som den en gång varit. Största anledningen att man måste göra det är användarfel. Om man som du säger "själv är och lägger in en massa skit" så spelar det ingen roll vilket operativ man har. De som sitter på linux vet oftast vad de håller på med vilket troligtvis gör att de lägger in mindre skit.

Skrivet av Oscisw888:

Först och främst så känns det känns ju lite överdrivet med "ett par timmar", jag vet inte vilket Linuxdist du använde, men efter mina erfarenheter så går det inte särskilt mycket snabbare att installera Windows än att installera tex Ubuntu.
Sedan att sätta pris sådär är lite orealistiskt. Du skulle inte vara så konkurrenskraftig om du tog tre-fyra tusen för "jobbet", Inet tror jag tar fyra hundra för att installera valfritt operativsystem (plus operativsystemets kostnad) som ett exempel.

Det tar ett par timmar för mig eftersom jag inte har lika bra koll på linux och dess commands.

Priset är definitivt inte orealistiskt. Det är vad en standard konsult kostar i min bransch. Kan ge exempel på seniora konsulter som kostar 3-6k i timmen att ta in. Anledningen att jag börjat värdesätta min tid på det sättet är att jag insåg att jag spenderade massa tid på att vara händig när jag tjänade på att jobba ett par timmar extra med det jag kan och hyra in yrkesmän (snickare/mekaniker) istället. I slutändan får jag mer tid över, mer pengar på fickan och ett betydligt bättre resultat. Finns säkert många som tänker annorlunda, men så tänker jag.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Båda operativen tar en stund att installera och konfigurera, vilket innebär att 900kr blir en struntsumma i sambandet. För mig tar windows ca 90 min att installera med basic program. Det tar mig nog lite längre på linux pga att jag har mindre erfarenhet av det. Jag brukar testa linuxdistar med ett par års mellanrum. Sist var det mint som åkte in en sväng. Hittills har jag inte hittat en dist som inte strulat med en eller annan drivrutin eller program. Drivrutinera har blivit bättre med åren men programstödet saknas fortfarande. Eftersom jag då kört dualboot och i stort sätt aldrig startar linux för att det är drygt att boota om så åker linux ut till slut.

Vad gäller "rensa massa skit" och defragmentera bla bla bla... så är det inget jag behövt göra sedan xp. Linux har en liten fördel här, det håller jag med om, men den är inte så stor som den en gång varit. Största anledningen att man måste göra det är användarfel. Om man som du säger "själv är och lägger in en massa skit" så spelar det ingen roll vilket operativ man har. De som sitter på linux vet oftast vad de håller på med vilket troligtvis gör att de lägger in mindre skit.

Det tar ett par timmar för mig eftersom jag inte har lika bra koll på linux och dess commands.

Priset är definitivt inte orealistiskt. Det är vad en standard konsult kostar i min bransch. Kan ge exempel på seniora konsulter som kostar 3-6k i timmen att ta in. Anledningen att jag börjat värdesätta min tid på det sättet är att jag insåg att jag spenderade massa tid på att vara händig när jag tjänade på att jobba ett par timmar extra med det jag kan och hyra in yrkesmän (snickare/mekaniker) istället. I slutändan får jag mer tid över, mer pengar på fickan och ett betydligt bättre resultat. Finns säkert många som tänker annorlunda, men så tänker jag.

Inte alls det tar max 30 min att installera och det mesta funkar Out of Box för det mesta. Inte mycket som behöver konfigureras för att det ska fungera.
Då är dom flesta program jag behöver installerade med. På samma tid är inte ens Windows installerat klart och sen har vi alla uppdateringar, hitta drivers, installera program osv. På den tiden har jag hunnit installera flera Linux datorer fullt fungerande.
Verkar vara många myter om Linux här eller massa otur och fel val av dists som får folk att få fel uppfattning om linux.
Har testatt alla möjliga distar här med men min favorit är openSUSE och den som strular minst iaf även om jag inte direkt brukar ha några större problem med andra heller.
Den dist som jag hat störst problem med är Ubuntu och Linux Mint är ju Ubuntu i grunden med lite extra grejer för att underlätta för nybörjare.
Och som jag tidigare nämnt man kan göra det mesta med YaST i openSUSE. Du behöver inte skriva en massa kommandon eller editera configfiler.
Sen att jag föredrar det senare är en annan ask. Det eftersom det går snabbare att göra då man lärt sig kommandon och sånt.
Och jag har installreat Linux på säkert 100 olika datorer med olika arkitekturer, moderkort, chipsets osv sen 90 talet så det är inte att jag haft tur.
Men jag köpre aldrig det mordensta heller utan ofta håller jag på med äldre grejer som funnits ett tag så det är en förklaring.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av instaswe:

Linux är gratis, opensource, enkel, säker, snabb och tusen ggr mer användarvänlig än Windows.
När fler i Sverige använder linux så kommer företag och staten också att erbjuda program till linux eller eventuellt helt byta till linux.
Dvs skolor, staten och den offentliga sektorn kommer inte att köpa licenser till Office, Windows osv vilket i sin tur betyder mindre kostnader för staten och du som skattebetalare.

Jag vet, det är en stor begynnelsekostnad men långsiktigt är det värt det både ekonomiskt men även för att man inte är låst till Microsoft.

Ja, det är bättre än Windows, de e solklart, men det e så få spel och liknande som fungerar med Linux, samt att de inte är lika simpelt som Windows, då ca 90%+ av PC användare föredrar simpelhet, funkionalitet och vana > performance...

Personligen skulle jag använda Linux, om det hade samma utbud av spel, program etc... som Windows har, men då det inte har det för tillfället så...

Permalänk
Entusiast

Som sagt det finns alternativ för det allra mesta om det inte finns för Linux. Sen har man bara en CPU med virtualiseringsstöd så är det faktiskt väldigt smidigt att köra program i vmware eller nån av dom fria virtualiseringsvarianterna men tycker inte man behöver köra det för program som har liknande bra alternativ som fungerar liika bra för dom allra flesta.
Det finns också som du säger en hel del som går att få igång i wine om man nu känner att man måste ha Windows varianterna och många gǻnger kan det vara så enkelt som ett dubbelklick för att installera bara.
Finns också Crossover Linux som har ännu mera stöd men det kostar då men kan ju vara värt om man nu känner att man verkligen måste ha dom programmen. https://www.codeweavers.com/products/crossover-linux/
Det finns också PlayOnLinux som man kan installera http://www.playonlinux.com/sv/

Alternativen känner jag till i de fall de finns och de är inte tillräckligt bra. Tro mig, jag har kollat. När man tittar på kreativa hobbies utöver programmering så är det tunt. Adobes program finns inte till Linux och det är väl bara Photoshop som har fått någorlunda stöd i WINE. GIMP är ett halvbra alternativ för redigering av rastergrafik men Lightroom saknas. Videoredigering är tunt. Vidare fungerar inte min DAW i Linux och mitt ljudkort har inga drivrutiner. Även en rad plugin för min DAW saknas. Har även varit en rad program under min utbildning som enbart finns för Windows.

Ja jag känner att jag måste ha Windowsvarianterna. Jag har ju redan sagt att det är därför jag kör Windows. Varför ska jag krångla med att virtualisera massa program om det fungerar under Windows från början? Det känns ju lite som att gå över ån efter vatten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare kört en del olika versioner av Ubuntu och alltid gillat det. Lirar Windows nu och endast för att kunna streama till PS3 via PMS. Iofs inte kikat på möjligheterna från linux men kanske borde göra det.

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Jag vet inte riktigt vad du syftar på för saker när du säger att du "konfigurerar" med kommandon och så, men att konfigurera tex Ubuntu är väl ändå inte särskilt mycket svårare än att konfigurera Windows, eller?
Om du ändå tycker att det tar så lång tid och att du kan jobba istället under den tiden istället, varför inte då göra som du säger och anställa tex Inet att göra det, då sparar du ju ändå ett par hundra jämfört med Windows eller?

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Alternativen känner jag till i de fall de finns och de är inte tillräckligt bra. Tro mig, jag har kollat. När man tittar på kreativa hobbies utöver programmering så är det tunt. Adobes program finns inte till Linux och det är väl bara Photoshop som har fått någorlunda stöd i WINE. GIMP är ett halvbra alternativ för redigering av rastergrafik men Lightroom saknas. Videoredigering är tunt. Vidare fungerar inte min DAW i Linux och mitt ljudkort har inga drivrutiner. Även en rad plugin för min DAW saknas. Har även varit en rad program under min utbildning som enbart finns för Windows.

Ja jag känner att jag måste ha Windowsvarianterna. Jag har ju redan sagt att det är därför jag kör Windows. Varför ska jag krångla med att virtualisera massa program om det fungerar under Windows från början? Det känns ju lite som att gå över ån efter vatten.

Videoredigering

http://www.kdenlive.org

Första träffen om DAW för linux på google

http://ardour.org

Visa signatur

Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Inaktiv

"All fungerar out of the box, bla bla bla Linux fungerar bla bla bla."

What a load of hästskit, att ni själva ens är så naiva att ni tror på det ni skriver.
Jag har ALDRIG testat en Linux dist som allt fungerat utan krångel med.
Och då har jag kört Linux i 14 år utan överdrift.
Har testat allt från suse till gentoo. Det är ALLTID något som inte fungerar, nu kan det vara så att ni som skriver att allt fungerar har någon extremt generic hårdvara men skulle nog vilja säga att de flesta av mina datorer inte haft några specialkomponenter. Men däremot kanske jag har haft kringutrustning som inte fungerat någon gång, men det är lika illa det.
När jag senast provade Ubuntu (ca 6 månader sedan vad som nu var den senaste versionen då) på min laptop med Gefore GT520M fungerade inte HDMI output, vilket är en deal breaker så det sjunger om det. Inget jag tänker bråka med och slänga bort timmar på att försöka fixa det när jag kan köpa en Windows 8.1 licens på Alibaba för 52kr.

Om man värderar det till 1000-1500kr/timmen så skulle Windows kosta ca 5000:- minst innan man fått till allt.
Linux skulle kosta ca 500-750:- i dom flesta fall.

Om nu tid är så viktigt kan man ha en mirror redo för sin burk.
Men har man inte det så kommer inte Linux gå snabbare att "få till allt" i.
Om du har "fått till allt" bara du har bild på skärmen kanske ditt påstående är korrekt. Men inte om allt ska fungera, då är nog Windows snabbare i 99 fall av 100.

Orkar inte skriva mer nu då det är en onödig diskution om du inte kan inse hur verkligheten ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

IT-utbildningen i skolorna är ett problem i och med att man tex lär ut MS-Office på Windows och inte ordbehandling. Redan här har inlåsningen mot Microsoft börjat. Människan är av sin natur lat och motståndet att lära något annat är därför stort. Detta är dessutom ett problem för lärarna som får inlämningsuppgifter i alla möjliga word-format som inte är kompatibla med lärarens version i stället för att lämna in en pdf.
Mina barn, 3st på tre okila skolor, har tyckt att IT-undervisningen i gymnasiet är helt värdelös, eleverna kan mer är lärarna och det handlar bara om att kunna skapa ett Excel blad eller göra ett word-dokument. IT-utbildningen borde vara mer teoretisk och omfatta olika operativsystem, olika ordbehandlingsprogram, vad är ett nätverk etc och bli av med Microsofts grepp runt kulorna.
Det är inte förrän på tekninsk högskolennivå som andra operativ och program än de från MS är aktuella och används i undervisningen.

Skolan handlar inte bara om ECDL och Microsoft Office, du kan gå en teknisk gymnasieutbildning och skippa sånt. Sen om de lär programmering med hjälp av C#/.NET på Visual Studio eller om de lär ut Java eller C++ i Eclipse spelar inte så stor roll. Du lär dig programmering vilket som. Om de lär ut SQL i en miljö eller en annan spelar inte så stor roll. Om du lär dig Cisco på en Windowsmaskin eller Linuxmaskin spelar ingen roll. Lärarna har ofta jobbat med att knacka kod, så de kan nog mer än dina ungar. Det beror helt på vilka ämnen de har och deras bakgrund. Sen finns det programhantering och multimedia/media eller liknande, men där har du såklart inte IT-folk som håller i dessa.

Exempel för syrran, hon gick en kurs på högskolan i GIS och då behöver du använda en mjukvara från en kommersiell leverantör – på Windows. Du måste ha en mjukvara anpassad till behoven, men kunskaperna går att överföra till andra applikationer. Ska de lära sig, utveckla och supporta fria alternativ och skriva kurslitteratur till mjukvara som inte har någon professionell användarskara, ja det finns fall där det är lämpligt, men det är ganska poänglöst i sig eftersom sånt inte handlar om att spara pengar eller förbereda folk på verkligheten. Sen när du ska jobba måste du ändå köra de system företaget redan valt/upphandlat och har support och licenser till.

Tycker Virtual Voids exempel från en arbetsplats är ganska bra här, #14577957

Varför bråka om en licens till en virtuell maskin, ett visst programpaket eller liknande. Man använder det som är kompatibelt. LibreOffice är väldigt bra nu för tiden, Impress är nog en av de svagare delarna, men det jobbar man med mot andra som kör samma version. Alternativ är det bra som, men någon ersättare är det inte. Där måste man kunna jobba mot kunder och medarbetare, som av olika anledningar kanske måste använda Office för att skapa dokumenten ändå, och så ska det integreras i ett dokumenthanteringssystem dessutom. Många andra typer av program och format kräver att man jobbar med samma program (version också ofta) också. För en del saker går det bra att använda olika program. KOffice/Calligra är ingen "drop-in replacement" heller. Och sen om det är billigare att använda en lösning som bara har Windows-klienter, är enklare att integrera med andra saker, mera mera så ja då kör man det över en webbversion eller liknande. Allt ut efter behov givetvis. Sen kan man givetvis "strömma" (Citrix, RemoteApp/RDS) en Windowsapplikation till GNU/Linux och OS X-användare (och Windows) om man vill ha det serverbaserat. Företag kommer lösa det med hjälp av Windows för ja, Windowsapplikationer. Det är ju inte plattform som avgör vilka programvaror som köps in, och finns det inget som matchar behoven till OS X eller Linux så ja då är det självklart att blanda in Windows oavsett vad man föredrar som klientoperativsystem på "feta-klienter" och arbetsstationer. Även som privatperson är det självklart att spendera de där 900kr:erna för att köra de Windowsapplikationer man behöver oavsett om man kör GNU/Linux som host eller OS X. För de gör ofta livet enklare. Har man inget större datorbehov kan man väl lika gärna sitta på en Android-platta eller iPad. En del beskriver det som att de kan göra vad de vill på en netbook från 2008 eller P4 från 2003, en platta klarar vanliga internetbaserade sysslor bättre och kan konsumera många av tjänsterna dessa inte klarar av.

Permalänk
Medlem

För min del är det främst mitt intresse av spel som hindrar.
Men sen finns det (så vitt jag vet) ingen version av linux som är så användarvänlig som windows. Dubbelklicka en .exe och installera ett program som sen bara är att använda utan problem? Nu har jag begränsad erfarenhet av Linux men min erfarenhet är inte att det är så enkelt. Utan man ska gå in här och klicka där och skriva där och pilla där och sen kan man kanske använda sitt program.

Permalänk
Medlem

Videoredigering

Här får du oss att sakna downvotes. Du får gärna läsa inlägget du svarar på!

Kdenlive, Pitivi, och liknande är inte jämförbart med videoredgerings-sviterna du får om du betalar pengar på OS X och Windows, de är t.o.m. bra mycket sämre än iMovie som följer med gratis på Macen. Stödet för avkodare/kodare bygger också på att du måste köra olicensierad homebrew (ffmpeg) för det mesta. Det är omoget och används inte för lite tyngre grejer och absolut inte av proffs. Dessutom måste du ha något som Aftereffects och liknande för att det ska vara jämförbart med vad du köper som hobbyist på Windows/OS X.

RAW-verktygen är inte lika bra på GNU/Linux, ICC är inte lika bra, iPhoto och RAW-stöd har du gratis i OS X (bättre stöd för kameror, officiellt stöd) med en uppgradering till Aperture för 599:- eller Lightroom för ca 1200:- som finns till både Windows och OS X. Lightroom har ofta gratis beta-versioner. För foto-entusiaster, fotografer behövs inte Photoshop generellt sett, behövs det är det en helt annan del av workflow. Du har också lite andra RAW-inriktade program från andra företag/kameratillverkarna till Windows/OS X. Folk vill givetvis få ut nyttan och inte begränsa sig, deras intresse är foto där, inte av att köra alternativ som inte är mogna eller inte inriktade på samma typ av pro-sumers. Rätt verktyg för rätt uppgift är det dessa letar efter. Verktygen får alltså diktera plattform.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Hur är installationstiden på något sätt relevant? Och det är fullt möjligt att installera en komplett Ubuntu-distro på under 1min om den ligger på t.ex. USB3 SSD, boota från USB3- SSD i read-only mode och kopiera hela innehållet till disken på nya datorn (som också lär vara SSD om det ska gå på under 1min), reboot, kör från "rätt" disk.

Hur gör jag motsvarande med Windows, går ju inte ens att boota en fullskalig Windows från det Windows karakteriserar som "removable storage".

Förlåt, mitt fel att jag var lite otydlig, jag menade tid att få operativsystemet att fungera efter att man installerat, inte själva installationstiden (som oftast brukar vara snabbare på Linux).

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Skrivet av anon176726:

"All fungerar out of the box, bla bla bla Linux fungerar bla bla bla."

What a load of hästskit, att ni själva ens är så naiva att ni tror på det ni skriver.
Jag har ALDRIG testat en Linux dist som allt fungerat utan krångel med.
Och då har jag kört Linux i 14 år utan överdrift.
Har testat allt från suse till gentoo. Det är ALLTID något som inte fungerar, nu kan det vara så att ni som skriver att allt fungerar har någon extremt generic hårdvara men skulle nog vilja säga att de flesta av mina datorer inte haft några specialkomponenter. Men däremot kanske jag har haft kringutrustning som inte fungerat någon gång, men det är lika illa det.
När jag senast provade Ubuntu (ca 6 månader sedan vad som nu var den senaste versionen då) på min laptop med Gefore GT520M fungerade inte HDMI output, vilket är en deal breaker så det sjunger om det. Inget jag tänker bråka med och slänga bort timmar på att försöka fixa det när jag kan köpa en Windows 8.1 licens på Alibaba för 52kr.

Om du har "fått till allt" bara du har bild på skärmen kanske ditt påstående är korrekt. Men inte om allt ska fungera, då är nog Windows snabbare i 99 fall av 100.

Orkar inte skriva mer nu då det är en onödig diskution om du inte kan inse hur verkligheten ser ut.

Jag är helt novis men stoppade in Debian i en gammal burk bara för att kika runt lite. Lite skrämd var jag men jag tänkte att jag ju byggt några datorer, installerat Windows och pillat runt med det så absolut nollställd är jag ju inte, det skal väl gå bra.

Installationen gick väl hyfsat förutom ljudet som jag behövde trixa med. Sedan skulle jag pröva att installera ett program. Laddade hem en tarball och valde ett mycket enkelt spel som jag (ren gissning) inte trodde skulle behöva några extra filer eller dependencies som det tydligen heter i Linux. Redan vid ./config rullade det upp en drös med kryptiska felmeddelanden.

Jag tror aldrig det har hänt för mig i Windows utom när jag av misstag laddat hem fel version. Räcker inte den självextraherande filen brukar det alltid stå att man behöver nånting.dll så de få gånger det händer brukar det gå relativt smärtfritt.

Så länge Linux är såhär så tror jag inte att det är något för den stora massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visar ganska bra hur många som svarat i denna tråd har absolut noll koll på hur utbredd användningen av Linux är idag och hur extremt mycket flexiblare det är som OS än t.ex. Windows. Som OS är Linux definitivt mer avancerat och mer flexibelt än Windows. Finns en lång rad användningsområden där Linux är dominerade idag som Windows överhuvudtaget inte är kapabelt till att hantera (pratar enbart från ett OS-perspektiv nu).

Vet precis hur utbredd den är och hur avancerat och flexibelt Linux är. Det ändrar inte faktumet däremot att Linux idag, pga av sina begränsningar i utbud av programvara och stöd, bara är 'jättetrevligt' för en smal skara saker för hemanvändaren i min mening. Det sagt innebär det inte att windows är jättetrevligt för något superbrett omfång av saker heller, men just det omfånget matchar just mina behov utmärkt. Verkar överlag som att ni gillar att stoppa ord i munnen på människor som inte har samma åsikt och automatiskt nedvärderar dem till att de inte vet något.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Diversion:

Sedan skulle jag pröva att installera ett program. Laddade hem en tarball och valde ett mycket enkelt spel som jag (ren gissning) inte trodde skulle behöva några extra filer eller dependencies som det tydligen heter i Linux. Redan vid ./config rullade det upp en drös med kryptiska felmeddelanden.

Jag tror aldrig det har hänt för mig i Windows utom när jag av misstag laddat hem fel version. Räcker inte den självextraherande filen brukar det alltid stå att man behöver nånting.dll så de få gånger det händer brukar det gå relativt smärtfritt.

Det där är ju dock inte det vanliga sättet att installera ett program och om du försöker dig på motsvarande (dvs. att bygga programmet från källkod) under windows kan du nog inte räkna med någon särskilt mycket behagligare upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Så länge Linux är såhär så tror jag inte att det är något för den stora massan.

Majoriteten installerar program genom pakethanteraren, varför försöker du kompilera ditt själv?
Och jag lovar dig, att kompilera ett program under Windows är många gånger besvärligare.

Skrivet av Kraniet:

För min del är det främst mitt intresse av spel som hindrar.
Men sen finns det (så vitt jag vet) ingen version av linux som är så användarvänlig som windows. Dubbelklicka en .exe och installera ett program som sen bara är att använda utan problem? Nu har jag begränsad erfarenhet av Linux men min erfarenhet är inte att det är så enkelt. Utan man ska gå in här och klicka där och skriva där och pilla där och sen kan man kanske använda sitt program.

Ubuntu:
Sök i Dash, väl program, klicka på programmet under "More Suggestions", klicka "Install", Skriv in ditt lösenord.
Utan att behöva söka efter en .exe, utan att ebhöva va rädd för virus, utan att behöva gå igenom en lång "wizzard",
utan att behöva klicka ur en par rutor för att slippa få datorn full med adware.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av roxkz:

Vet precis hur utbredd den är och hur avancerat och flexibelt Linux är. Det ändrar inte faktumet däremot att Linux idag, pga av sina begränsningar i utbud av programvara och stöd, bara är 'jättetrevligt' för en smal skara saker för hemanvändaren i min mening. Det sagt innebär det inte att windows är jättetrevligt för något superbrett omfång av saker heller, men just det omfånget matchar just mina behov utmärkt. Verkar överlag som att ni gillar att stoppa ord i munnen på människor som inte har samma åsikt och automatiskt nedvärderar dem till att de inte vet något.

Var definitivt inte min mening att nedvärdera någon, vände mig bara emot påståendet att det är Linux som har ett smalt användningsområde något som absolut inte är sant om man jämför med Windows. Det är smalt för den genomsnittlige hemanvändaren mycket därför att den genomsnittlige hemmanvändaren brukar sin dator på ett tekniskt sett helt trivialt sätt.

Vad det gäller utbud av program så är även detta fel att säga att det är "smalt" för Linux, det är smalt om man är en användare vars främsta intressen är spel, bildredigering, etc. Breddar man horisonten till att innefatta allt vi idag använder datorer till så har Linux ett bredare utbud av program än något annat OS.

Inser att min bild av vad man kan använda datorer kanske skiljer sig från den genomsnittlige SweC användaren, men då jag dagligen använder Linux till alla möjliga saker (använder bl.a. Linux väldigt mycket i mitt arbete) så kliar det lite väl mycket i skrivarfingrarna för att inte gnälla lite här.

Rent tekniskt är Linux långt mycket enklare än Windows, men även här inser jag att min bild skiljer sig då jag gjort en hel den Linux kernel utveckling vilket kanske inte är något den genomsnittlige användare brukar göra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Majoriteten installerar program genom pakethanteraren, varför försöker du kompilera ditt själv?
Och jag lovar dig, att kompilera ett program under Windows är många gånger besvärligare.

Därför att programmet inte fanns att ladda ned via"Linux Store". Spelar det någon roll att det är krångligare i Windows? I Windows behöver man ju i 99 fall av 100 aldrig göra det ens när det gäller hemsnickrade program som folk lagt upp så det momentet kan man ju slippa i åratal. Jag skulle tro att majoriteten av Windowsanvändare överhuvudtaget inte stöter på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Därför att programmet inte fanns att ladda ned via"Linux Store". Spelar det någon roll att det är krångligare i Windows? I Windows behöver man ju i 99 fall av 100 aldrig göra det ens när det gäller hemsnickrade program som folk lagt upp så det momentet kan man ju slippa i åratal. Jag skulle tro att majoriteten av Windowsanvändare överhuvudtaget inte stöter på det.

Man behöver inte göra det i 99 fall av 100 på Linux heller. Majoriteten stöter inte på det hos Linux heller.
Jag minns faktiskt inte när jag gjorde det senast (förutom om det inte var för att hacka i programmet,
men då är det ju självklart). Och då är jag mycket mer benägen att testa utvecklingsversioner av okända
program än majoriteten.
Vad var det för spel?

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Man behöver inte göra det i 99 fall av 100 på Linux heller. Majoriteten stöter inte på det hos Linux heller.
Jag minns faktiskt inte när jag gjorde det senast (förutom om det inte var för att hacka i programmet,
men då är det ju självklart). Och då är jag mycket mer benägen att testa utvecklingsversioner av okända
program än majoriteten.
Vad var det för spel?

Jag minns inte det exakta filnamnet men det var en mycket liten och enkel version av gamla Breakout. Syftet var egentligen inte att få igång spelet utan att via en guide lära mig hur man installerar ett program som inte finns att få tag på i annat format än en tarball, därför valde jag något litet och enkelt att börja med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pie-or-paj:

program än majoriteten.
Vad var det för spel?

Man stöter på det förr eller senare om man kör Linux eftersom man vill kunna göra "det där" vad det nu är.
När man vill ha något som inte finns på APT (eller liknande) så är det ju i 99999 fall av 100000 källkod du får tanka hem och inte en färdig binärfil.
Och som sagt, långt från allt finns genom vilken pakethanterare vi än diskuterar.

Permalänk
Skrivet av anon176726:

Du vet inte vad du pratar om.
På mina datorer funkar allt out of box direkt och har i princip alla program jag behöver redan från start.
Det gäller åtminstone openSUSE 13.1 iaf deras DVD skiva eller nätverksinstallation.

Visa signatur

Permalänk

Som sagt stödet har blivit mycket bättre i senare versioner. Finns ingen anledning att krångla med VMware just för MS Office.
Sen om man nu ska migrera så kan man spara filerna i annat öppet format som nyare MS Office numera stöder med om man nu vill vara på säkra sidan men jag har aldrig behövt göra det och jag har hållt på med många MS Office filer.

Hur är det med VBA stödet i Libra? Inom office så är det problem med när folk använder olika versioner och man måste krångla med dynamisk länkning och liknande vilket är störande, men Libra har kanske bättre kompabilitetsproblem med office 2013 än vad t.ex. office 2010 har? Om inte så är inte libra på något sätt en ersättare mer för folk som knappt använder office seriöst och de lika väl kunde använda enklare officeprogram.

Angående virtualisera så gör väl typ alla nördar det idag? Frågan är dock om linux är den bästa plattformen att hosta alla maskiner på? Vmware vsphere är det som man på många arbetsplatser får använda synd dock att det är så dyrt. Det vanligaste bland hobbyfolk är windows server, av flera skäl som att man brukar råka ut för skiten på varenda företagsdator. (skit för att allt är så mycket krångligare p.g.a. säkerhetstänk, vilket är jättebra förutom när man har säg 2h på sig att lösa något med en egenutvecklad driver som borde gå jättesnabbt)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Kan inte svara för dom nyare Office versionerna men med äldre Office versioner så är det likvärdigt iaf.
Sen kan det säkret ha kommit nya grejer i dom nyare versioner som saknas men för normalt folk så räcker det gott och väl precis som Gimp, Krita osv gör med.
Om man inte vill betala dyra pengar för virtualisering så finns kvm, xen, virtualbox osv som är gratis.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Videoredigering

Kdenlive verkar ok men inte bra. Du saknar fortfarande resten av sviten runt videoredigeringen.

Angående Ardour så faller det här:
"Windows VST Plugins using Steinberg's VST plugin standard but compiled for Windows. Support for this plugin format is not available in regular builds of Ardour."
Plus det lilla faktum att det som sagt inte finns drivrutiner till mitt ljudkort för Linux så hade ändå inte haft någon möjlighet att varken spela in eller upp något. Är inte helt övertygad om att mitt midiklaviatur har drivare för Linux heller.

Det där med att det finns lika bra alternativ för allt på Linux är helt enkelt inte sant. Det finns en anledning att musiker, grafiker, fotografer och filmare sitter på Windows eller OSX. Än värre blir det om man tittar på mer specialiserad mjukvara. Så Linux är inte ett alternativ för mig då det skulle innebära massa extra jobb till ingen nytta. Däremot kommer det antagligen bli Ubuntu eller liknande den dagen jag bygger en filserver för det verkar smidigare och billigare än Windows Server (plus ZFS) och samtidigt mer flexibelt än FreeNAS eller NAS4Free.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag som inbiten Windows användare skulle vilja veta varför alla som kör linux inte byter till Windows?...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det där med att det finns lika bra alternativ för allt på Linux är helt enkelt inte sant. Det finns en anledning att musiker, grafiker, fotografer och filmare sitter på Windows eller OSX. Än värre blir det om man tittar på mer specialiserad mjukvara. Så Linux är inte ett alternativ för mig då det skulle innebära massa extra jobb till ingen nytta.

Detta är ett stort problem för även om det skulle finnas programvara som är betydligt bättre för linux, så blir man lika förbaskat tvungen att använda samma programvara hemma som på jobbet. För även om programvaran på linux skulle ha bättre kompatibel än den ordinarie programvaran, så uppstår alltid frågan beror felet på att man använde en annan programvara?

För hur ofta sitter man inte med ett fel där det inte tycks finnas något vettig felorsak och man letar efter allt mer långgående felorsaker och nästan kommer in på currylinjer etc. hehe

Så mitt påstående är har man ett vettigt teknisk arbete så är man tvungen att använda samma skit hemma som på jobbet, där det mycket väl kan vara mac, linux, windows etc. Man behöver dock inte ha denna dritt som main operativssystem utan man kan självklart virtualisera.

Det du skrev "för mig då det skulle innebära massa extra jobb till ingen nytta" är något som för många är väldigt viktigt. Det handlar ju om att välja verktyg som ger så lite extra arbete som möjligt och inte använda en bågfil istället för en "vinkelslip med motiveringen det går". Utan motiveringen ska vara att det blir ett bättre resultat med avseende på kvalite, nedlagd tid och kostnad.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Jag som inbiten Windows användare skulle vilja veta varför alla som kör linux inte byter till Windows?...

Ett par av alla anledningar till varför jag kör Linux.

https://www.youtube.com/watch?v=HD6nqQrJx78
https://www.youtube.com/watch?v=oqLmOPap6u0

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Spel spel spel,och försök argumentera bort det snälla:)
Det är ett faktum så enkelt är det.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Jag skulle kunna skriva en hel jävla uppsats i det ämnet, men jag orkar inte..
Slutsatsen blir ändå att mitt liv framför datorn har blivit roligare, enklare och bättre. Med windows satt man mest och svor, kanske bankade i tangentbordet ibland, letandes efter "den där jävla fliken" med dom där inställningsalternativen som jag måste ha tillgång till NU!

Känner mest ett hat och aggressioner så fort jag måste sitta framför en windows dator nu för tiden.
Trots detta hat mot windoze och MS så begriper till och med jag att det är smart med rätt OS till rätt uppgift. Därför rullar jag fortfarande w2k på en "arbetsdator" (IBM thinkpad 600)
Dom programmen som används där är uteslutande windows program, och jag tvivlar att vag-com med extra vbscript är speciellt roligt o få igång på en linuxdist?
Inte heller Nira RK lär fungera på linux....

Maindatorn rullar Debian sen många år tillbaka, letar ibland alternativ men det verkar inte finnas några vettiga alternativ som uppfyller mina krav....