Hur länge "håller" en macbooks prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Nej. Men du förstår nog också att betalar man mer för högre prestanda så lever den längre.
Bättre prestanda = dyrare = man kan ha datorn längre. Knepigt att förstå?

Eller så kanske det var för avancerad engelska.

Sicken raketforskare du är Det hjälper TS föga, då jag tror han redan är inbegripen i att han får mer prestanda om han lägger mer pengar på bordet. /rant

Skrivet av Wiktorion:

Faktumet att jag skriver detta på en Late 2006 MacBook är kvitto på macars livslängd. Receptet är att formatera då och då, och att göra rent med tryckluft.

Jag tycker dessutom prestandan håller lite längre på macs, främst i och med att det kryllar med reservdelar, det är lätt att hitta reservdelsdatorer och att de är väldigt lättmekade. Det går inte att utnyttja en bra processor etc om inte hårdvaran är bra.

TS: Du kommer utan tvivel att kunna njuta av din dator under mycket längre tid än vad du fick ut ur din Acer. Precis som för Wiktorion i citatet ovan så är det inga problem att köra en äldre maskin. Dock så är det viktigt att påpeka att Apple brukar vara aningen tidigare än Microsoft på att slopa stöd för äldre modeller. Om du tror att du kommer att ha glädje av maskinen nu så handla. Enligt Macrumors inköpsguide så är det ca 200 dagar sedan MacBook Pro Retina uppdaterades till Haswell och det brukar vara 250 dagar mellan uppdateringar. Det har inte ryktats om några större uppgraderingar av Retina i denna omgång så det borde vara rätt säkert att handla redan nu. Se till att få student rabatt, 8 GB ram (minst) och skaffa en större SSD än du tror att du behöver.

Permalänk
Medlem

Äger själv en Macbook pro "15 från 2010 och den börjar kännas seg nu, men kommer nog hålla ett tag till. Kan spela Elder Scrolls Online på den med nedsänkt grafik. Problemet som jag kan uppleva är att det finns dåligt stöd för äldre enheter med apples operativsystem. Visst min är 4 år gammal och ska inte förvänta mig så mycket, men även de maskiner som är 3 år gamla blir segare med apples nyaste osx. (haters hate).

Med det sagt så har jag varit sjukt nöjd med min Macbook sen dag ett jag köpte den och haft mycket användning för den då jag redigerar bilder, film, gör animering osv på den. Ska nog i år köpa mig en mer stationär arbetsstation. (PC eller Mac, ej bestämt ännu). Kommer dock köra på denna Macbook ett tag till som resedator/bild redigering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesk:

Äger själv en Macbook pro "15 från 2010 och den börjar kännas seg nu, men kommer nog hålla ett tag till. Kan spela Elder Scrolls Online på den med nedsänkt grafik. Problemet som jag kan uppleva är att det finns dåligt stöd för äldre enheter med apples operativsystem. Visst min är 4 år gammal och ska inte förvänta mig så mycket, men även de maskiner som är 3 år gamla blir segare med apples nyaste osx. (haters hate).

Med det sagt så har jag varit sjukt nöjd med min Macbook sen dag ett jag köpte den och haft mycket användning för den då jag redigerar bilder, film, gör animering osv på den. Ska nog i år köpa mig en mer stationär arbetsstation. (PC eller Mac, ej bestämt ännu). Kommer dock köra på denna Macbook ett tag till som resedator/bild redigering.

2010 15" hade väl i5/i7?
Har du stoppat i mer minne och ssd?
Sitter du med 2GB kan jag förstå om den känns slö.

Skulle säga tvärtom om, mavericks är snabbare även på äldre modeller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Instämmer, ungarnas imac från 2007 rullar på utan problem med Mavericks installerat. Installerade 4gb ram och före installationen och är faktist ganska imponerad över hur optimerat osx är på äldre hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lesk:

Äger själv en Macbook pro "15 från 2010 och den börjar kännas seg nu, men kommer nog hålla ett tag till. Kan spela Elder Scrolls Online på den med nedsänkt grafik. Problemet som jag kan uppleva är att det finns dåligt stöd för äldre enheter med apples operativsystem. Visst min är 4 år gammal och ska inte förvänta mig så mycket, men även de maskiner som är 3 år gamla blir segare med apples nyaste osx. (haters hate).

Jag spelar inte på min men jag har också en 15" MBP från September 2010 som jag använder än idag. Funkar helt klockrent, kör den med en Corsair Force 60GB SSD och 8GB RAM jag köpte ganska omgående efter jag fick datorn. Den kör med senaste OS X utan några problem och har fortfarande 6h+ batteritid.

Den har ju helt klart överlevt betydligt bättre än mina vanliga laptops på just batteridelen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Jag tycker Apples datorer håller väldigt bra över åren. Använder själv min Mac i signaturen som primär dator och den fungerar helt klockrent nu som den gjorde ny. Jag har i och för sig satt i en SSD och extra RAM men det är väl nästan ett måste nuförtiden.

Visa signatur

MacBook Air 13" Mid 2015
iPhone 6S Plus Guld 64GB
Apple Watch Sport 42mm Space Grey
Playstation 4 | Sony MDR-1RBT

Permalänk
Medlem

Kommer hålla rent prestandamässigt men lite tjinkig känner jag mig över att 13-tummaren (pro) endast har en dual core.

Femtontummaren får de in både diskret GPU och fyrkärnig CPU så kan inte tänka mig att en fyrkärnig CPU skulle vara omöjlig på tretton tum heller.

Man får ju hoppas att de vågar sätta dit en quad-core när Broadwell släpps!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om att våga. Ville de göra så hade de redan gjort det. Jag tror att Air måste bli retina den med annan de gör något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

2010 15" hade väl i5/i7?
Har du stoppat i mer minne och ssd?
Sitter du med 2GB kan jag förstå om den känns slö.

Skulle säga tvärtom om, mavericks är snabbare även på äldre modeller.

Ja det är en i7a i den och nej det har jag iof inte gjort. Kör på de minnen jag fått och på standard hårddisken så det förklarar ju en hel del. Men upplever att den blivit lite segare
sen jag köpte den. Blir till att uppgradera!

Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag spelar inte på min men jag har också en 15" MBP från September 2010 som jag använder än idag. Funkar helt klockrent, kör den med en Corsair Force 60GB SSD och 8GB RAM jag köpte ganska omgående efter jag fick datorn. Den kör med senaste OS X utan några problem och har fortfarande 6h+ batteritid.

Den har ju helt klart överlevt betydligt bättre än mina vanliga laptops på just batteridelen.

Då är det säkert för att jag har för lite minne som göra att den känns lite seg. Dock så fungerar foto/video redigering bra. Men spelandet lider lite på den. Lockas att köpa en speldator och använda denna enbart för när jag ska redigera nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesk:

Ja det är en i7a i den och nej det har jag iof inte gjort. Kör på de minnen jag fått och på standard hårddisken så det förklarar ju en hel del. Men upplever att den blivit lite segare
sen jag köpte den. Blir till att uppgradera!

Då är det säkert för att jag har för lite minne som göra att den känns lite seg. Dock så fungerar foto/video redigering bra. Men spelandet lider lite på den. Lockas att köpa en speldator och använda denna enbart för när jag ska redigera nått

Gör det! Mer ram och SSD så är det som en ny dator.
Hjälper inte i spel förstås, men allt annat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vad jag tycker är mer intressant är:
Hur länge håller batteriet?
Samt, hur länge håller MagSafe 2 kontakten?

Permalänk
Entusiast

Efter att ha ägt en Macbook årsmodell mid 2010 med HDD/4GB RAM i cirka 3 års tid nu från skolan så kan jag väl med en opartisk åsikt tycka att den är okej men var definitivt överprisad.

Vid inköp kostade datorerna cirka 8000-9000kr för min gymnasieskola att köpa in för varje elev och under dessa 3 år på gymnasiet så har en hel del datorer och då även min fått problemet att till exempel undersidan av Macbooken dvs det plastskyddet som ligger på metallplåten som i sin tur skyddar insidan av datorn, har ramlat av totalt.
Förutom det så har åtminstone min styrplatta blivit lite "intryckt" på ett ställe och sladden till min och några andras batteriladdare har börjat "ömsa skinn" ganska rejält nu under sista terminen.
Ett annat problem som datorn har haft sedan jag fick den är ganska rejäl backlight-bleeding vilket förmodligen de flesta inte stör sig på men är man Sweclockare så är man...
Med det här sagt så har jag ju och alla andra på min gymnasieskola använt datorn flitigt dag ut och dag in och konstant fraktat den överallt så det här kanske är ett extremscenario men det här är i alla fall min erfarenhet av en Macbook efter 3 års användande.

Det som jag dock gillar är såklart designen och byggkvaliteten, styrplattan när den väl var "hel" och att skärmen ändå är helt okej förutom backlight-bleedingen för att vara en TN-panel vilket inte kan sägas om många laptop-skärmar.
Hade jag varit ekonomiskt styrande över min skola så hade jag valt Windows-datorer för cirka 5000-6000kr/st då de ger ungefär samma prestanda och övriga egenskaper hos Macbooken jag ägt förutom just Apples unika design och operativsystem.

Men ha i åtanke att detta var 2010 års modell och saker har förstås ändrats, det är mycket billigare att få en Macbook med SSD nu och byggkvaliteten har säkert blivit bättre så min upplevelse kanske inte är så relevant men personligen skulle jag aldrig köpa en Mac då jag inte är så förtjust i OS X och inte heller känner ett behov av att vara produktiv/spela på en laptop utan mer ett behov av att konsumera mobilt och detta gör jag gladeligen med min telefon eller möjligtvis en surfplatta om jag någonsin köper en sådan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hur förehåller sig Macbook till övriga PC modell bärbara.

Min flickvän har haft en Vaio i cirka 2 år och den blir otroligt varm och fläktarna går igång som jetmotorer ibland.

Same shit på Macbook pro?

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Inaktiv

Det sköna överlag med OSX (av egna erfarenheter) är att systemet känns otroligt piggt även efter tonvis med installerade/avinstallerade program och funktioner. Jag har efter alla år med Windows alltid känt att systemet blir segt som sirap efter ett tag och det ligger skräpkod och kataloger kvar precis överallt fastän saker är avinstallerade.

Sweepers och annat sattyg har aldrig intresserat mig och jag tycker verkligen inte att det ska behövas, inte i ett operativsystem som ska definiera användning år 2014.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Håller verkligen inte med där. Har själv en late 2010 via skolan och den är knappt användbar. Stänger man av datorn så kan det ta många minutrar att öppna ett program. Dessutom har jag använt windows datorer som hanterat 2GB ram bättre än min Mac gör. Jag är långt ifrån ensam om denna åsikt på min skola. Det ska även sägas att vi haft dem i snart 3 år

Vad är det du inte håller med om? Antar att det inte är hur optimerat OS'et är, för om du säger att OSx INTE är optimerat efter Apples produkter så är du verkligen ute och cyklar.

Skrivet av beh:

Förstår du hur självmotsägande dina två påståenden är? "Alla datorer håller lika länge, men de dyra håller längre."

Tänkte precis ta upp det själv, tack för hjälpen

Lite som: Everyone are made equal. Some, more equal than others!

----

On topic:

En dator håller så länge som du tar hand om den. Har en kompis som fortfarande använder en gammal G3 och G4 utan problem. Du får helt enkelt inse vad prestandan duger till och göra det du kan för att hjälpa till på traven. (han använder dem som webbservrar, tex)

Men nu när du ska köpa en NY dator och vill använda den till skolarbete så duger den datorn fint, dessutom så skulle iallfall jag köra med Google Docs (mest för molnlagringen och den underbart smidiga åtkomsten, men också för den minimalistiska och stilrena grafiken).

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Vad jag tycker är mer intressant är:
Hur länge håller batteriet?
Samt, hur länge håller MagSafe 2 kontakten?

Min 15" 2011 klarar 4-5 timmar, den var specad till 7 som ny, men skulle säga 5-6 snarare i praktiken.
Mavericks gav ca 30 min extra på den.

Det beror ju mycket på hur du använder batteriet, jag använder den sällan utan sladd i.

Magsafen tror jag du får misshandla rätt rejält om den ska gå sönder.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har länge tänkt ta mig an projektet att rusta upp vår gamla macbook late 2008 (första unibody) och igår vart det till slut av. Den har en mäktig Core2Duo 2.0GHz och 2GB RAM. Tryckte in Mavericks via en ren installation på den och blev positivt överraskad måste jag erkänna. Går utmärkt att surfa och ordbehandla på samt att både Twitch och youtube rullar på fint i Safari.

Tar ett tag att starta saker på den då hårddisken redan innan varit lite allmänt sketchy. Med en SSD och lite mer RAM i är jag övertygad om att den kommer göra sig bra som en dokument och lekdator ett tag framöver. Tänkte försöka få in några småspel på den som nästa projekt och se hur det funkar.

Innan uppgraderingen till Mavericks körde den smått antika 10.5 och kan säga att Mavericks gjorde underverk!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |