Hur länge "håller" en macbooks prestanda?

Permalänk
Medlem

Hur länge "håller" en macbooks prestanda?

Hej.

Är så att jag funderat på att köpa en MacBook Pro 13'' med Retina-display i sommar då jag länge velat prova OS X och då jag inte längre spelar speciellt mycket så skulle jag kunna tänka mig att ha en lite mer portabel dator att surfa/arbeta/programmera på. Sen så är det så att jag fortfarande har ett år kvar på gymnasiet innan jag ska plugga vidare, och därför undrar jag lite om jag ska vänta ett år och köpa den precis före jag börjar universitet. Så min fråga lyder, hur länge håller en MacBook Pros prestanda? Hur länge kan man använda en MacBook innan den behövs bytas upp/uppgraderas? Har tidigare haft en acerdator som bara efter några månader blev väldigt seg.

Tack på förhand.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem

Den håller bra prestanda, du behöver inte vara orolig. Jag kör dock med 2011 Macbook Pro 15 och visst, den är inte snabbast men jag kommer nog köra med den ett par år till. Om du bara ska programmera/surfa/arbeta med så kommer det fungera fint tror jag i flera år framöver.

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Medlem

En mac enligt mig håller sig mycket längre än en windows burk, men det är bara jag som tycker så, (haters come at me) mycket mer optimerat operativsystem som inte alls kräver lika mycket prestanda som windows kan göra, själv kör jag en macbook pro mid 2010 och den flyter på riktigt bra för sin ålder, dom nya har ju ssd orginal så då blir dom ruskigt snabba enligt mitt tycke, sen att kvalitén är oslagbar är ju också ett+, bakgrundsbelyst tgb är också skönt på en laptop.
Hoppas detta hjälpte dig nått iaf.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Hej.

Är så att jag funderat på att köpa en MacBook Pro 13'' med Retina-display i sommar då jag länge velat prova OS X och då jag inte längre spelar speciellt mycket så skulle jag kunna tänka mig att ha en lite mer portabel dator att surfa/arbeta/programmera på. Sen så är det så att jag fortfarande har ett år kvar på gymnasiet innan jag ska plugga vidare, och därför undrar jag lite om jag ska vänta ett år och köpa den precis före jag börjar universitet. Så min fråga lyder, hur länge håller en MacBook Pros prestanda? Hur länge kan man använda en MacBook innan den behövs bytas upp/uppgraderas? Har tidigare haft en acerdator som bara efter några månader blev väldigt seg.

Tack på förhand.

Ang. det fetstilta. Det finns egentligen bara två alternativ; Måndagsexemplar eller SBS.

Prestandamässigt så skulle jag räkna med en livstid på 3-4 år. Förmodligen kan den vara användbar i 5.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. Just nu känns det som att jag kan komma att köpa den i sommar då det låter som att den inte tappar speciellt mycket prestanda med tiden. Men jag har en annan fråga nu, är det värt att köpa till Microsoft Office 2011 för OS X, vet inte vilka format som OS X stödjer/använder sig av vid textredigering.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Tack för snabba svar. Just nu känns det som att jag kan komma att köpa den i sommar då det låter som att den inte tappar speciellt mycket prestanda med tiden. Men jag har en annan fråga nu, är det värt att köpa till Microsoft Office 2011 för OS X, vet inte vilka format som OS X stödjer/använder sig av vid textredigering.

Behöver man verkligen det längre då man kan köra allt genom Google Docs t.ex.? Jag vet inte, men för min del skulle det kännas lite onödigt. Men du kanske kommer vara utan internet eller så kräver skolan att ha det?

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av qu4ntum:

Jag kör dock med 2011 Macbook Pro 15 och visst, den är inte snabbast men jag kommer nog köra med den ett par år till.

Skillnaden i cpu-prestanda mellan 2011 och de nya är minimal.
Har också en 2011 som jag satt in SSD och 16GB ram i, känns hur fräsch som helst.

Som det ser ut nu händer ju knappt något med CPU'er förutom att de drar mindre ström (och får bättre grafikkrets).

Just nu hade jag inväntat att MBP'n uppdateras med haswell refresh.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Damn, är i exakt samma sits som dig, så tack för att gör denna tråd

Jag har själv tänkt att jag ska vänta till hösten om de kommer nya modeller, men kanske blir en Air då istället (ryktas om att den ska komma med Retina skärm).

Ang office tycker jag det är helt onödigt att köpa något sådant, då det finns OpenOffice eller LibreOffice, eller Google Docs för den delen som fungerar lika bra.

När det gäller filformat så lär OSX kunna öppna allt som Windows kan öppna, med undantag för typ .exe filer som du får emulera i t.ex. VMWare, om du inte installerar Boot camp vilket gör att du kan starta om datorn i Windows (blir som en helt vanlig Windows dator då) så du kan t.ex. spela (går att spela i OSX också, men enligt min erfarenhet så har spel bättre prestanda när de körs i Windows)

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ang. det fetstilta. Det finns egentligen bara två alternativ; Måndagsexemplar eller SBS.

Prestandamässigt så skulle jag räkna med en livstid på 3-4 år. Förmodligen kan den vara användbar i 5.

vad är sbs?
men jag har en acer och den har hållt i 4 år och prestandan är riktigt bra för att vara 4 år gammal, den är på konstant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

en dator "tappar" aldrig prestanda. det är applikationerna som blir mer prestandakrävande.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Sitter i precis samma sits som dig, kommer att börja plugga igen i höst efter studenten, planen är att skaffa en Macbook Pro, skulle rekommendera att du väntar med att köpa den tills du börjar så du har tid på dig att tänka igenom det ordentligt och kanske t.o.m testa OSX lite via Hackintosh? Jag kommer själv köpa Office till Macen när det väl är dags.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

vad är sbs?

Skit bakom spakarna, dvs användaren.
Datorer lär hänga med rätt länge, sitter själv med en Asuslaptop från 2008 som inte har några direkta prestandaproblem med annat än spelande, surfa och kontorssaker går bra.
Med undantag för flashsidor och lite minne så funkar tom min idag äldsta laptop från 2001 bra till lättsurfande och skrivande, jag är mycket långsammare än datorn och det man irriterar sig mest på är att skärmen är dålig jämfört med nya, iofs kör jag linux och libreoffice på den i stället för XP men som skrivmaskin så är det inte datorn som är begränsningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänk på att stoppa på nog RAM från början, minst 8GB och gärna 16 på de modellerna som klarar detta. SSD kan till nöds uppgraderas senare, men det kommer att kosta en del. Minnet kan inte uppgraderas (endast i gamla Macbook 13" med DVD). CPU är inte så kinkigt, man kommer långt med en i5.

Permalänk

Sålde precis min Macbook från 2009 med intel core 2 duo, mest för att jag ville ha retina skärm. Visst märker man cpu kraften vid redigering osv men annars ingen skillnad. Så enligt mig håller en mac minst 4år. Speciellt med SSD.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Har en asus g50v från 2008, håller än idag, tryckt in win 8 istället för vista och har i en SSD, datorn är nästan som ny! "windows burk" haters gonna hate så är det! Sorry för OT blir bara lite förbannad, när jag läste den kommentaren. Man kan inte jämföra en dator som man köper för 13000 kr men en dator för 4999 kr, köp en pc för lika mycket som en mac så kommer de att hålla lika länge. Vidare är du verkligen i behov att ha en ny dator innan du börjar på universitet? Jag rekommenderar att vänta, beror lite på vad för program du läser nu och vilka kurser du kommer ha sista året. Men om du nu bestämmer dig så köp typ i Augusti/sep, apple har ju rabatt för oss studenter, sen har de ett program där de erbjuder (tror att det är 800 kr) lite pengar för att handla för på appstore innan skolstart om man köper deras produkter.

Permalänk
Skrivet av lol1337:

En mac enligt mig håller sig mycket längre än en windows burk, men det är bara jag som tycker så, (haters come at me) mycket mer optimerat operativsystem som inte alls kräver lika mycket prestanda som windows kan göra, själv kör jag en macbook pro mid 2010 och den flyter på riktigt bra för sin ålder, dom nya har ju ssd orginal så då blir dom ruskigt snabba enligt mitt tycke, sen att kvalitén är oslagbar är ju också ett+, bakgrundsbelyst tgb är också skönt på en laptop.
Hoppas detta hjälpte dig nått iaf.

Håller verkligen inte med där. Har själv en late 2010 via skolan och den är knappt användbar. Stänger man av datorn så kan det ta många minutrar att öppna ett program. Dessutom har jag använt windows datorer som hanterat 2GB ram bättre än min Mac gör. Jag är långt ifrån ensam om denna åsikt på min skola. Det ska även sägas att vi haft dem i snart 3 år

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Tänk på att stoppa på nog RAM från början, minst 8GB och gärna 16 på de modellerna som klarar detta. SSD kan till nöds uppgraderas senare, men det kommer att kosta en del. Minnet kan inte uppgraderas (endast i gamla Macbook 13" med DVD). CPU är inte så kinkigt, man kommer långt med en i5.

Samma råd som jag skulle ge. Köpte en Macbook Pro santa rosa 15" 2007 och den håller än idag med ssd och 8GB ram. Hade jag aldrig kunnat uppgradera från 2GB som den levererades med hade den varit helt värdelös så mitt råd är att maxa minnet från början iom att det inte går att göra i efterhand.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Haft min 2009'a i snart 5 år. Den duger till det mesta fortfarande. Spel är såklart uteslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Sålde precis min Macbook från 2009 med intel core 2 duo, mest för att jag ville ha retina skärm. Visst märker man cpu kraften vid redigering osv men annars ingen skillnad. Så enligt mig håller en mac minst 4år. Speciellt med SSD.

Får man fråga vad du sålde den för ??
Du kan skicka ett PM om det känns bättre

Visa signatur

$$

Permalänk
Skrivet av Zoltrix:

Får man fråga vad du sålde den för ??
Du kan skicka ett PM om det känns bättre

har för mig jag fick 4500kr.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Lika länge som vilken annan dator som helst. You get what you pay for.

Permalänk

Synd bara att Apple har bestämt sig för att löda fast många av komponenterna så att man inte kan byta, framför allt RAM-modulerna. Annars är det en riktigt fin burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatfafnir:

Synd bara att Apple har bestämt sig för att löda fast många av komponenterna så att man inte kan byta, framför allt RAM-modulerna. Annars är det en riktigt fin burk.

finns många andra som gör det också, speciellt inom Ultrabooks.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan framförallt bygga betydligt mindre om man löder fast saker i stället för att använda kontakter, men väljer man rätt delar från början så blir det nog inga problem med tanke på hur kort livslängd de flesta produkter av den här typen har, man byter ju oftare av vilja att ha nytt än av ett tekniskt behov och samma sak gäller ju telefoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

finns många andra som gör det också, speciellt inom Ultrabooks.

Precis, inte annorlunda än någon annan ultrabook i stort sett.

Permalänk
Medlem

Min 2009 Macbook Pro 15 rullar på fint än idag Klarade av många spel back in the days på sitt 9600M GT, har över 500 timmar CoD MW2 på det och säkert lika mycket CS Tusentals timmar film, programmering och surfande och den känns lika fräsch och rapp som när jag köpte den Det är bara batteriet som har tagit stryk så den klarar bara av ca 2 timmar per laddning. Annars riktigt bra investering

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Lika länge som vilken annan dator som helst. You get what you pay for.

Förstår du hur självmotsägande dina två påståenden är? "Alla datorer håller lika länge, men de dyra håller längre."

Permalänk

Hur långt är ett snöre?

En dators prestanda förblir densamma om 2 år om 5 år.

Det är programvarorna i sig som görs eller framförallt spelen som görs för kraftigare och kraftigare datorer.

Jag har en gammal i3:a som jag kör Xubuntu på fungerar fortfarande bra. På min i7:a kör jag också Xubuntu.
Surfar scriptar / programmerar om man vill kalla scripting för det. Sen är inte Mac Os lika känsligt som Windows i avseendet att vara på långa stunder. Windows behöver startas om ibland då det blir segt och sen om registret är i oreda också mycket installationer och avinstallationer. Håller man en Windowsinstallation ren så funkar den allt som oftast ganska felfritt.

Sålänge du själv är medveten om att allt du körde tidigare i Windows inte fungerar i Mac Os ja densamma gäller Linux.
Så kommer du säkerligen klara dig bra på din Mac i flera år.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

Faktumet att jag skriver detta på en Late 2006 MacBook är kvitto på macars livslängd. Receptet är att formatera då och då, och att göra rent med tryckluft.

Jag tycker dessutom prestandan håller lite längre på macs, främst i och med att det kryllar med reservdelar, det är lätt att hitta reservdelsdatorer och att de är väldigt lättmekade. Det går inte att utnyttja en bra processor etc om inte hårdvaran är bra.

Visa signatur

eGPU crew

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Förstår du hur självmotsägande dina två påståenden är? "Alla datorer håller lika länge, men de dyra håller längre."

Nej. Men du förstår nog också att betalar man mer för högre prestanda så lever den längre.
Bättre prestanda = dyrare = man kan ha datorn längre. Knepigt att förstå?

Eller så kanske det var för avancerad engelska.