Hur stor skillnad gör surfhastigheter egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad gör surfhastigheter egentligen?

Sitter och kollar på olika abonnemang osv och stötte på via sweclockers tips
https://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/p...

4G med Telia Refill och upp till 20 Mbit/s i hastighet.

Telia låser hastigheten för dessa, men frågan är vad dom låser uppload hastigheterna till, och om det spelar någon roll i mobilsurf osv?

Var bra pris för en som ringer lite.

Jämfört med halebop 169:- + spotify 99:- (kan ej ha 3 här, fick typ 5mb/s ner med det)

Så, är det värt extra pengar för Halebops 4g som har "upp till 100Mbit/s" (vilket landar runt 40/10 i bredbandskollen)
Frågan är ju hur lågt telias årskort surf landar på, om någon har sådant så hade det var tacksamt om dom kunde testa bredbandskollen med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Sitter och kollar på olika abonnemang osv och stötte på via sweclockers tips
https://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/p...

4G med Telia Refill och upp till 20 Mbit/s i hastighet.

Telia låser hastigheten för dessa, men frågan är vad dom låser uppload hastigheterna till, och om det spelar någon roll i mobilsurf osv?

Var bra pris för en som ringer lite.

Jämfört med halebop 169:- + spotify 99:- (kan ej ha 3 här, fick typ 5mb/s ner med det)

Så, är det värt extra pengar för Halebops 4g som har "upp till 100Mbit/s" (vilket landar runt 40/10 i bredbandskollen)
Frågan är ju hur lågt telias årskort surf landar på, om någon har sådant så hade det var tacksamt om dom kunde testa bredbandskollen med det

Beror på vad du vill göra med mobilen. För normalt Websurf/messaging/FB/Twitter/spotify osv så tycker jag inte hastigheter över 3-4 Mb/s ändrar så mycket (t.ex. Spotify använder max 0,3Mb/s). Betydligt viktigare är ju datamängden per månad, och 1Gb räcker inte långt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Beror på vad du vill göra med mobilen. För normalt Websurf/messaging/FB/Twitter/spotify osv så tycker jag inte hastigheter över 3-4 Mb/s ändrar så mycket (t.ex. Spotify använder max 0,3Mb/s). Betydligt viktigare är ju datamängden per månad, och 1Gb räcker inte långt...

klarar mig bra på 1gb, kör det mesta sync osv över wifi. Är mest för surf. Men vill att det ska gå fort o söka efter saker på webläsare, i appar osv.

Permalänk
Medlem

20mbit/s är ett högt tak som knappast lär bli problem i realiteten.

Grejen men 4G och upp till 150mbit/s eller vad den högsta hastigheten numera ligger på är att det är "upp till" värden som du knappast kommer upp i.

Det kanske rör sig om typ 20mbit/s i realiteten ändå (åtminstonde när näten är belastade vilket det idagsläget relativt ofta) så förlusten lär inte vara något man märker av.

Ditt problem är snarare 1GB i månaden. Teoretiskt sett skulle du kunna förbruka en hel månads surfpott på UNDER 7 MINUTER... Mer behöver kanske inte sägas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

20mbit/s är ett högt tak som knappast lär bli problem i realiteten.

Grejen men 4G och upp till 150mbit/s eller vad den högsta hastigheten numera ligger på är att det är "upp till" värden som du knappast kommer upp i.

Det kanske rör sig om typ 20mbit/s i realiteten ändå (åtminstonde när näten är belastade vilket det idagsläget relativt ofta) så förlusten lär inte vara något man märker av.

Ditt problem är snarare 1GB i månaden. Teoretiskt sett skulle du kunna förbruka en hel månads surfpott på UNDER 7 MINUTER... Mer behöver kanske inte sägas.

Låter bra.
Som sagt, 1gb är inga problem.
Aldrig använt i närheten av det på det jag gör så

Permalänk

Fattar inte vad folk använder all sin datamängd till. Stream?
Har haft 1GB surf några år, har nästan aldrig överskridit gränsen.

Permalänk
Medlem

Surf hastighet, inte mycket. Det mesta av väntetiden ligger på servern; då slow-start algoritmen begränsar mängden data som skickas i början, många servrar har begränsningar på hur snabb varje länk är, och dynamiska websidor som måste genereras av servern innan den kan skicka något till att börja med.

Skrivet av guos89:

Grejen men 4G och upp till 150mbit/s eller vad den högsta hastigheten numera ligger på är att det är "upp till" värden som du knappast kommer upp i.

Du diskuterar vad hårdvaran i telefonen klarar av - en viktig men ofta missförstådd punkt.

Den hastighet som citeras att hårdvaran klarar av är om du får använda 100% av din leverantörs tid. Men i verkligheten får du inte göra det, utan begränsas till lägre procentuella siffror. I tätbebyggda områden kanske du bara får 3% (eller mindre).

Det betyder att du får 3% av din telefons teoretiska kapacitet. 3% av 150mbps är 4.5mbps. Om din telefon bara klarat 75mbps, så skulle du bara får 2.25mbps. Där kan du märka skillnaden i en del aktiviteter.

Samma regel gäller även Wi-Fi. (all trådlös kommunikation)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Fattar inte vad folk använder all sin datamängd till. Stream?
Har haft 1GB surf några år, har nästan aldrig överskridit gränsen.

Antar att folk streamar en massa spotify. Själv så är jag som dig. Enda gången jag varit över 1GB (har 5GB på abbet) var när jag tankade ner IOS uppdatering över 3G + stora spel.

Permalänk
Medlem

Körde på det där Telia spotify premium + 1gb surf.
Var så löjligt mycket billigare än allt annat jag hittade.

Ringer extremt lite och skickar kanske 50sms i månaden.

Laddar man med 50kr varje månad blir det 133:-/ månad för spotify premium+1gb/surf+50kr samtal/sms.

Halebop rubbet osv hade gått på 169+99:-
3 surf 1gb på 99+99 utan samtal.

Hittade en polare som hade telia årskort surf 0.5gb per månad och får ut 20/15 så typ samma som man ofta får ut med olåsta 4g me så.