Permalänk

iPad vs MacBook

I vår skola infördes ett 1-1 projekt hösten 2010, då fick alla elever från årskurs 7-9 en macbook mitten 2010 året därpå fick de 6or som skulle bli 9or en macbook air 11 istället. När jag började 7an 2012 fick vi begagnade macbookarna från 2010 vi klagade inte men sen innan sommarlovet förra året fick vi ett tråkigt besked: att vi skulle få ipads, vi fick höra innan att vi kanske skulle få ipads. Då gjorde vi protestlistor mot ipad där majoriteten skrev på, ändå gör de tvärtom, vi har återigen gjort protestlistor men nu har de köpt in ännu fler ipads. Vi är oerhört besvikna, 8/10 lärare har inte ens packat upp sin ipad, de föredrar sin macbook. men nu är frågan hur ska vi gå vidare? Är det kört? ska vi bara ge upp? eller finns det nån chans att de nånsin kommer bry sig om vad vi tycker?

Tack för svar på förhand

Permalänk
Medlem

När jag gick i skolan fick vi varken datorer eller surfplattor när man behövde skriva längre texter i word kunde man låna en dator. Vad är det ni gör nu för tiden som gör att varje barn måste ha varsin dyr macbook? (en seriös fråga)
Kan tänka mig det är kostnaden som styr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Klagar du seriöst över att du får en ipad ? då jag gick i skola använde vi papper och penna.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Varför skulle dom köpa in iPads? Det gör ju min förra skola också och det är idioti.
Bättre att man köper en Ultrabook eller Macbook, om det blir för dyrt varför inte
införskaffa Surface Pro? Mycket bättre än iPad för detta då du kan köra riktiga program
på ett riktigt OS, samt att dom inte är dyra alls heller. Det är tråkigt att i princip alla
skolor har idioter som styr dem och inte kan någonting om teknik.
Ska man införskaffa något, oavsett vad det är så ska man ta reda på vilket som är
bäst för det man ska ha det till för bästa pris.

Skrivet av WongFeiHung:

Klagar du seriöst över att du får en ipad ? då jag gick i skola använde vi papper och penna.

Jag skulle också klagat, om man nu ska införskaffa något sådant överhuvudtaget ska det ju vara bra grejer.
På min förra skola fick vi den absolut billigaste datormodell som fanns, nypris 2500kr den dög inte till något.
Till och med Word (eller snarare LibreOffice, gratisprogram) var segt. Sedan kraschade dom, buggade och
majoriteten fick lätt skador på skalet. Som tur är nu på gymnasiet har dom istället Dell laptops, som är av
kvalité och mer än tillräcklig prestanda för skolarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisklaxenz:

vill ha seriösa svar tack

På vilket sätt är det inte seriösa svar?

Permalänk
Medlem

Måste ju säga att det känns som om det är rätt kört.
Om de redan har köpt in iPads så kommer de ju inte köpa in datorer och ersätta iPadsen.

Sen förstår jag inte hur de tänker...surfplattor? För skolarbete? Visst, kanske för att läsa på men är det tänkt som ett verktyg för att skriva och söka fakta på så är kodumt. Sen är ju macbooks överdrivet. Prestanda behövs ju knappt utan det viktiga är ju att batteriet håller i några timmar och att skärmen är hyfsad.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Finns billigare alternativ. Men om det verkligen behöver bli ett äppel så hade jag valt Macbook.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

När jag gick i skolan fick vi varken datorer eller surfplattor när man behövde skriva längre texter i word kunde man låna en dator. Vad är det ni gör nu för tiden som gör att varje barn måste ha varsin dyr macbook? (en seriös fråga)
Kan tänka mig det är kostnaden som styr.

Ptja, när det gäller gymnasieskolan jag har gått på nu i 3 år så är det ju en hel del videoredigering och andra slags program som har använts.
Med det största argumentet för att ge alla elever en dator för den delen är ju att man kan arbeta mera mobilt istället för att gå till en bestämd datorsal med stationära datorer som man måste boka och att ingen lämnas utanför på grund av sämre ekonomi, en solidarisk handling av skolan kan man säga.

Sen att TS skola precis som min valde att köpa Macbooks för runt 8000kr är ju typ det dummaste de kan göra men att inte använda Macbooks skulle ju vara så dåligt för skolans image antar jag...

Skrivet av fisklaxenz:

vill ha seriösa svar tack

Svar du inte vill höra behöver inte vara oseriösa

On topic så kan jag förstå att ni inte gillar deras val av Ipads istället för Macbooks men det är ju faktiskt skolans val (Antar att det är en gymnasieskola?) att ens köpa in dem och det borde du vara tacksam för.
Vill du verkligen ha en Macbook eller helt enkelt en laptop så är det ju bara att köpa en för egna pengar.

Såg nu att det var en grundskola, nu blev jag ytterst förvånad...
Hade jag fått en Ipad i grundskolan hade jag viftat med armarna som en kolibri av lycka.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

När jag gick i gymnasiet fick vi tillochmed ordna pennor själva och då är jag bara 27, vissa har det bra men gnyr ändå...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trollhattan:

När jag gick i gymnasiet fick vi tillochmed ordna pennor själva och då är jag bara 27, vissa har det bra men gnyr ändå...

Kan intyga att det fortfarande är så (I alla fall på min skola!) men gymnasieskolor har en tendens att anpassa skolans arbetsmetoder till att vara mer moderna alltså att "datorisera" utbildningen.
Just på grund av detta så subventionerar skolor eleverna med datorer som en solidarisk handling som jag sa i mitt förra inlägg för att precis alla inte kan ha råd med en bra dator eller en över huvud taget och eftersom hela utbildningen då är utformad efter att eleverna har en dator så blir det ju lite av en skoluniform kan man säga.
En penna, ett sudd och ett block är ju lite billigare i jämförelse om man säger så

Nackdelen med detta är att sina skrivkunskaper flyger käpprätt åt h*****e, du vill inte se min handstil!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Vill inte höra "såhär var det på min tid" osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fisklaxenz:

Vill inte höra "såhär var det på min tid" osv

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske inte beklaga sig över en så korkad grej då ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

Vill påpeka också påpeka varför vi/jag inte vill ha ipad:
1. Touch
2. Går inte att organisera mappar
3. Inget tangentbord
4. Bara göra en sak samtidigt
5. Vi har ett extremt ipad skal, den blir t.o.m tjockare än macbooken, touchen reagerar sämre med
6. Endast 16 gigabyte, är som ett skämt
7. Sämre batteritid än senaste macbook air
8. Ger ryggvärk pga inget stöd
9.går inte att ladda upp filer via itslearning... Kanske kommer på mer sen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fisklaxenz:

Vill påpeka också påpeka varför vi/jag inte vill ha ipad:
1. Touch
2. Går inte att organisera mappar
3. Inget tangentbord
4. Bara göra en sak samtidigt
5. Vi har ett extremt ipad skal, den blir t.o.m tjockare än macbooken, touchen reagerar sämre med
6. Endast 16 gigabyte, är som ett skämt
7. Sämre batteritid än senaste macbook air
8. Ger ryggvärk pga inget stöd
9.går inte att ladda upp filer via itslearning... Kanske kommer på mer sen

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du är missnöjd, vi har förstått det.
Men hur du tror att ett forum ska kunna hjälpa dig är beyond my understanding.

Gå o prata med din rektor/IT ansvarig. Tror inte han hänger här.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Kan börja med att likt många i tråden beklaga sig över dagens bortskämda kids, skärp dig och var nöjd. Sen vill jag också påpeka det orimliga i att kräva att skolan ska byta ut de ipads ni fått mot macbooks. Tänk på att köpa in it-prylar till en skola är ett jätteprojekt som måste förankras i budget, avtal måste skrivas, försäkringar etc. Det är således HELT OMÖJLIGT att byta ut era ipads oavsett hur många protestlistor och annat meningslöst ni skriver. Det ni kan göra är att påverka inför framtiden så att elever efter er får en förändring. Tough luck kid

Permalänk
Medlem

Varför finns inte fler alternativ? I vår skola köper man in en viss modell av HP Notebook. Kommer dock ej ihåg modellens namn men de är bra och billiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Seriöst. Tro fan skolreslutaten går åt helvete och att det inte finns bra lärarlöner när kidsen från datorer, dessutom utav det dyraste slaget... Köp nya böcker istället och satsa på mer kvalificerad personal.

Inget ont mot dig OP, blev bara chockad när jag läste att man får datorer i högstadiet.

Permalänk

Det skulle likagärna kunna vara en windows-dator med bra batteri isåfall, eller nåt som surface pro

Permalänk

dessutom hade kommunen sparat pengar genom att låta oss behålla begagnade datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisklaxenz:

dessutom hade kommunen sparat pengar genom att låta oss behålla begagnade datorer

Jo de hade de säkert gjort, men de är säkert bundna till att köpa nytt var tredje år eller så. Och då lämnar de nog tillbaka datorerna som de säkert bara hyrt. (inte så insatt i hur det går till)
Men om du har ont i ryggen PGA ipaden kanske du kan skaffa ett sånt där skal med tangentbord som gör den till en "laptop". Kan man inte få som man vill får man
kompromissa
Och jag är inte emot att ni får det bättre i skolan än jag (jag kanske lät bitter i första inlägget) blev bara nyfiken på hur skolan förändrats sen jag gick där, och varför det finns ett behov av laptops till varje barn helt plötsligt. :)(är av årsmodell 1992)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

1. Touch
Och? Ni ska skriva korta texter och det går köpa tangentbord till den.

2. Går inte att organisera mappar
Är detta verkligen en dealbreaker? Känns inte såpas viktigt.

3. Inget tangentbord
Ok, går långsammare med touch ja. Går att köpa till dock.

4. Bara göra en sak samtidigt
Dom har planerat att ni ska skriva på lektionen. Alltså är detta en positiv sak för skolan.

5. Vi har ett extremt ipad skal, den blir t.o.m tjockare än macbooken, touchen reagerar sämre med
Touchen reagerar sämre med? Du menar att det ligger en skyddsfilm mot repor på? Skalen är för dom inte vill behöva laga / köpa nya hela tiden.

6. Endast 16 gigabyte, är som ett skämt
Ni ska skriva på dom, tar max ett par MB per dokument.

7. Sämre batteritid än senaste macbook air
Räcker nog till en skoldag där ni skriver plus att det finns en laddare som går att använda.

8. Ger ryggvärk pga inget stöd
Köp ett stöd? Tangentbords docka rekommenderades av jOnÄTÄn vilket jag kan hålla med om.

9.går inte att ladda upp filer via itslearning... Kanske kommer på mer sen
Vet tyvärr inte vad itslearning är så kan inte säga något om det.

Här är vad som man kan gå emot på det du skrivit. Inte så starka argument tyvärr.
Om du vill gå emot dom får du nog tänka lite med på det.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk

men jag ska väl ändå inte behöva betala för att skolan inte kan ge oss rätt verktyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Klagar du seriöst över att du får en ipad ? då jag gick i skola använde vi papper och penna.

Exakt man fick till och med köpa både papper och penna själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisklaxenz:

men jag ska väl ändå inte behöva betala för att skolan inte kan ge oss rätt verktyg?

Är det ett krav att du ska ha ett fysiskt tangentbord? Nej, och då kommer inte det fungera som ett argument tyvärr.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisklaxenz:

men jag ska väl ändå inte behöva betala för att skolan inte kan ge oss rätt verktyg?

Men snälla, vad ska vi göra egentligen? Varför skapade du tråden? Hjälp kan du inte få här i alla fall,
och att diskutera om det verkar ganska meningslöst. Som sagts tidigare prata med rektor eller IT-ansvarig
om saken, ge förslag på vad dom ska köpa in istället för iPads, och i så fall på saker inom ungefär samma pris
för anledningen att man väljer iPads istället för Macbooks är förmodligen för att spara pengar.
Dock tror jag att även om dom byter får ni som redan har iPads behålla dom och inte få de nya,
var så på min förra skola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Exakt man fick till och med köpa både papper och penna själv.

Japp.

Svårt att se varför högstadieelever måste ha varsin laptop/ipad.
Jag kan iofs tänka mig att det är billigare än att administrera datorsalar och att man behöver ha tillgång till dator redan på högstadiet köper jag, så förklaringen kanske ligger där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av fisklaxenz:

I vår skola infördes ett 1-1 projekt hösten 2010, då fick alla elever från årskurs 7-9 en macbook mitten 2010 året därpå fick de 6or som skulle bli 9or en macbook air 11 istället. När jag började 7an 2012 fick vi begagnade macbookarna från 2010 vi klagade inte men sen innan sommarlovet förra året fick vi ett tråkigt besked: att vi skulle få ipads, vi fick höra innan att vi kanske skulle få ipads. Då gjorde vi protestlistor mot ipad där majoriteten skrev på, ändå gör de tvärtom, vi har återigen gjort protestlistor men nu har de köpt in ännu fler ipads. Vi är oerhört besvikna, 8/10 lärare har inte ens packat upp sin ipad, de föredrar sin macbook. men nu är frågan hur ska vi gå vidare? Är det kört? ska vi bara ge upp? eller finns det nån chans att de nånsin kommer bry sig om vad vi tycker?

Tack för svar på förhand

Hmm, jag fick aldrig nån dator när jag gick i högstadiet(slutade 9'an 2011). Och med det så vill jag bara påpeka att datorer behövs verkligen inte på högstadienivå.

Visst är det surt att det har blivit så som det har blivit, vad är det som har gjort så att skolan börjar delar ut ipads istället? Någon som har gjort ett uselt budgetkalkyl eller kände rektorn för en löneökning?

Men tryck på dom, ipads är verkligen inte någon bra arbetsverktyg IMO. Skit samma ifall det inte blir macbooks, sålänge ni kan få tag på vanliga HP/Dell datorer så tycker jag att ni ska bli nöjda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Seriöst. Tro fan skolreslutaten går åt helvete och att det inte finns bra lärarlöner när kidsen från datorer, dessutom utav det dyraste slaget... Köp nya böcker istället och satsa på mer kvalificerad personal.

Inget ont mot dig OP, blev bara chockad när jag läste att man får datorer i högstadiet.

+1000 (sorry men gillaknappen räcker inte här) Visst är det bra med att tekniken går framåt men det är ingen mirakellösning för allt. Säger detta med 26 korta års livserfarenhet så har inte alls fått lika mycket vishet som vissa men att tro att en dator löser allt är långt ifrån sanningen.

Sen om systemet idag är byggt kring att man använder dator/surfplatta så förstår jag att man blir less om man får en surfplatta att jobba på. Inte precis nått optimalt verktyg för arbete i min mening.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisklaxenz:

men jag ska väl ändå inte behöva betala för att skolan inte kan ge oss rätt verktyg?

Har inte skolan vanliga datorsalar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisklaxenz:

dessutom hade kommunen sparat pengar genom att låta oss behålla begagnade datorer

Det låter visserligen logiskt, men så är knappast fallet i praktiken. Datorerna är förmodligen leasade och ägs inte av skolan, och i vilket fall som helst är själva hårdvarukostnaden en mindre del av det hela. Förmodligen gick avtalet man hade ut, och då rök datorerna.

Skrivet av Naxos:

Seriöst. Tro fan skolreslutaten går åt helvete och att det inte finns bra lärarlöner när kidsen från datorer, dessutom utav det dyraste slaget... Köp nya böcker istället och satsa på mer kvalificerad personal.

Inget ont mot dig OP, blev bara chockad när jag läste att man får datorer i högstadiet.

Datorsalar är inte nödvändigtvis en billigare och bättre lösning. Och prisskillnaden mellan dator av "det dyraste slaget" och en budgetdator som knappt går att använda är marginell utslagen på övriga kostnader med till exempel administration och licenser.