Microsoft lanserar Surface Pro 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Tack för svar. 8GB-versionerna går bort direkt pga pris så blir nog i3an och sedan att jag slänger pengar på en dockningsstation istället 64GB SSD är jävligt snålt men har 64GB microSD också så känns som man kan överleva det.

Tycker det är skumt att dom inte har en 4G-version. Har för mig att det snackades om det i livestreamen, när han höll på att trakassera den där damen i publiken och läste hennes önskemål om den perfekta datorn. Tror 4G var ett av hennes önskemål och att snubben sa att MS skulle fixa biffen.

Jo, han sa ju typ att han tror sig möta nästan alla hennes krav, så det gick ju o tolka åt olika håll Han är PR-tränad ...

Du kan ju även frigöra utrymme genom att flytta över reset-partionen på en usb-sticka exempelvis. Då klarar sig nog dom flesta som bara surfar lite o skriver i Word med 64 GB. Ja menar, jag klarade mig väldigt långt på 64GB på både min iPad 2 och min iPad mini. Då hade jag även filmer på dessa. Så varför ska just Surface Pro få skit för 64GB.
Skillnaden är väl att kraven ökar i och med att Surface Pro kan göra så mycket mer än en vanlig surfplatta

Förövrigt kan du köpa 128GB nu, snart kommer även 256. Inte SSD-snabbt men fullt tillräckligt att spela in FullHD-material mot den minnesbiten. Dom är ju till för kameror så dom måste ju kunna klara av minst det. Kan man spela in utan att hacka så kan man även titta på filmer från microSD utan problem.

Jag har faktiskt beställt en sån 128GB från Webhallen, kostar ca 1000kr. Så utökar jag min Surface Pro med 128 friska GB till

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Men nu till den riktiga frågan.
Will it blend?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet är att endera kör man 100% eller så ska det vara tillräckligt hög upplösning för att man ska kunna köra 200%. Allt mellan 100% och 200% är definitivt sämre, Apples val att dubbla upplösningen i både ledder med "retina" visar att man faktiskt gjort lite tester på sina produkter innan man släpper dem.

Låter kanske lite negativ, men tvärt om är Surface Pro 3 är tvärt om den första Surface som jag faktiskt känner ha-begär till. Vet bara inte riktigt hur den ska motiveras då jag precis skaffat Win-platta + ny laptop

Fungerar rätt bra med Windows skalning upp till 125-130% annars. Vilket skulle vara fullt tillräckligt för mig. 200% på Windows är knappast rimligt i många program. Många program kommer man få lov att köra utan skalning (eller med xp-style) och om allt som man måste köra så är halva storleken mot vad som är bekvämt (eller en del element är det) så är det nog inte så kul att använda den interna skärmen alls. Sen till det jobbiga att man måste logga ur och in när man ska köra sin externa skärm med annan DPI. Där sköter Apple det bättre också. Oberoende skalning i Windows handlar ju bara om att bitmapsskala från nivån som körs på "main"-skärmen än så länge. http://blogs.windows.com/cfs-file.ashx/__key/communityserver-... är ju vad Microsoft kallar per-display dpi.

Typ: http://images.anandtech.com/doci/7939/Chrome%20200dpi%20defau... Är inte den bästa upplevelsen. När program vet vad det är frågan om spelar det egentligen ingen roll om det är 140% eller 200% iaf när det gäller text, http://images.anandtech.com/doci/7939/Chrome%20200dpi%20HiDPI... är med XP-style på 200%. Bitmapskalning är hur som helst inte så nice. http://images.anandtech.com/doci/7939/Adobe%20Reader%20-%20de... Är inte heller så nice.

Sen kan du ju välja vilken "upplösning" du vill ha på hög-dpiskärmar i OS X, du behöver inte köra din 1/4. Efterlyser lite flexiblare lösning på Windows också, och om man kör t.ex. 150% på laptopen och kopplar in en extern skärm, då vill man varken att den kör 150% eller bitmapsnerskalar från 150%. Och byter man så den externa blir huvudskärm (primär) så ja då kommer den bitmapsskala 100% till 150% på den interna skärmen. Om vi kör 200% primärt 100% sekundärt, ja det blir ju fortfarande suddigt. De har redan fått kritik för detta på 3200x1800 laptop/2-in-1-maskinerna.

Permalänk

Priset är nu fixat på Typecover! http://www.microsoft.com/surface/sv-se/accessories/surface-pr... tidigare 2558kr är ändrat till 1229kr!

Permalänk
Medlem

Skrivs i kommentarerna på Engadget att en av orsakerna till att Microsoft valde N-trig istället för Wacom var att det möjliggjorde att göra Surface Pro 3 mycket tunnare då man inte behövde en Wacom panel. N-Trigs senaste grejjer skall även vara mycket bra enligt dem själva. Men vi vet inte hur det är med den saken innan någon tech site får ett test ex.

Om det stämmer så skulle en Wacomvariant ha haft snarlik tjocklek som Surface Pro 2.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kaptenlinkan:

Priset är nu fixat på Typecover! http://www.microsoft.com/surface/sv-se/accessories/surface-pr... tidigare 2558kr är ändrat till 1229kr!

Det där var riktigt goda nyheter. Mycket pengar men helt klart mer rimligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Koppla på extern skärm o tangentbord verkar ju inte va ngt problem.
Får väl känna på tangentbordet när den kommit.
Sen är det bara gnälla över priset o köpa en som ersättare till jobblaptopen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

N-trig har WinTab-drivare nu för tiden, men de är fortfarande nya på det området. WinTab behövs för att det ska fungera som förväntat i många applikationer i övrigt har jag haft relativt bra uppfattning av dem, så jag skulle vara beredd att testa även om det inte är Wacom. Även om man förlorar lite känslighet.

Verkar som Connected Standby är på och lirar, skalning verkar kunna ligga på (kring) 150% default, de kör fortfarande SATA-SSD (mSATA troligen). (Sen är frågan, är det i Windows i någon riktig fördel med 2160x1440 @ 150% över säg 1440x960?)

http://www.anandtech.com/show/8037/microsoft-surface-pro-3-ha...

Connected Standby och ny skärm/digitizer verkar vara det stora numret här. De som har tvåan ska nog vara nöjda. Blir intressant att se om tabletpcs får någon hjälp av Broadwell också, fast det dröjer ju ett tag och de brukar inte vara allt för snabba att hoppa på.

Permalänk
Medlem

Är fortfarande nöjd med min gen1, har varit med runt jorden och dessutom använts till föreläsningsanteckningar såväl som tyngre simuleringsuppgifter i programvaror som ANSYS, Comsol & Matlab... Ett av mina bästa köp någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jo, han sa ju typ att han tror sig möta nästan alla hennes krav, så det gick ju o tolka åt olika håll Han är PR-tränad ...

Du kan ju även frigöra utrymme genom att flytta över reset-partionen på en usb-sticka exempelvis. Då klarar sig nog dom flesta som bara surfar lite o skriver i Word med 64 GB. Ja menar, jag klarade mig väldigt långt på 64GB på både min iPad 2 och min iPad mini. Då hade jag även filmer på dessa. Så varför ska just Surface Pro få skit för 64GB.
Skillnaden är väl att kraven ökar i och med att Surface Pro kan göra så mycket mer än en vanlig surfplatta

Förövrigt kan du köpa 128GB nu, snart kommer även 256. Inte SSD-snabbt men fullt tillräckligt att spela in FullHD-material mot den minnesbiten. Dom är ju till för kameror så dom måste ju kunna klara av minst det. Kan man spela in utan att hacka så kan man även titta på filmer från microSD utan problem.

Jag har faktiskt beställt en sån 128GB från Webhallen, kostar ca 1000kr. Så utökar jag min Surface Pro med 128 friska GB till

Som du säger så känns Surfacen mer kapabel än en "vanlig" surfplatta och när MS pushar Pro 3 som en laptop-replacement känns det snålt med 64GB. Har sneglat på 128GB microSD men räcker nog med 64GB om man har en extern HDD inkopplad i dockningsstationen hemma

Btw, någon som vet om den nya Pro 3 laddkontakten är magnetisk som de tidigare modellerna? Efter att ha tittat på bilderna på Microsoft Store på den nya laddaren så är den betydligt smalare och djupare. Har alltid tyckt att magnetkontakterna är något av det bästa Apple har gjort och var trevligt överraskad att MS kopierade detta så vore synd om dom tog bort det med Pro 3 :S

Nya laddaren:

Permalänk
Medlem

Från presentationen – "11:25AM EDT - 6% more content than on the 13-inch MBA's screen". Vi kan nog räkna med att min uppskattning om 150% (utifrån bild på "Display" utan siffror från Anand, som även raden ovan kommer ifrån fast olika artiklar) skalning, och jag måste nog fortfarande hålla mig till att mycket skulle se så mycket bättre ut om de hade kört 1440x960 skärm. Nu har man förvisso möjlighet att sänka skalningen till en annan nivå själv, men inte ens saker som Device Manager, eller CPU-Z ser rätt ut. Mycket kommer använda DWM-skalning (bitmap) här, inkl massor av Microsofts inbyggda program och verktyg. Blir lite dålig marknadsföring för det hela tycker jag. Finns andra egenskaper som är viktiga att tänka på och få rätt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Så allt under 12 är ingenting? Eller hur ska man tolka det här? Finns inte så många surfplattor, hybriddatorer som är över 12 tum, så jag undrar varför ska du ha så stor skärm? Tanken är ju att man ska kunna gå omkring med en sån här, plus ha den i knät, ligga i soffan o spela lite spel eller ligga i sängen och kolla lite Facebook. Gör man det bekvämt med något så stort?

Jag tycker den här är för stor egentligen, eftersom jag använder min både som laptop och som surfplatta. Visst den väger mindre, men vad gör det när storleken är större. Sitta med något över 12 tum på toaletten? Som att sitta med gamla DN på toa som man gjorde förut ... Det var en upplevelse som dagens ungdomar ALDRIG kommer få uppleva

Allt under 15" är ingenting. Visst, 12 och uppåt kanske kan bli lite stort som surfplatta. Men skulle i stort sett bara använda den som en laptop och surfplattefunktionen skulle vara en fet bonus. Eftersom jag inte skulle springa runt med den så skulle den nog inte kännas onödigt stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inget behov av en surfplatta - använder laptopen till allt.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Denna borde gå att köpa i USA va? Sedan köper man svenskt type cover till.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Allt under 15" är ingenting. Visst, 12 och uppåt kanske kan bli lite stort som surfplatta. Men skulle i stort sett bara använda den som en laptop och surfplattefunktionen skulle vara en fet bonus. Eftersom jag inte skulle springa runt med den så skulle den nog inte kännas onödigt stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte bättre då att lägga pengarna på en stationär om du ändå använder din laptop som en sån?

Transportera en 15-tummare är ju inte lika lätt som en 12-tummare eller 10-tummare, av uppenbara skäl. Visst, en 15 tummar är inte så farligt stor om man ser till släpbarheten, men den väger ändå en del, speciellt om man jämför det med en Surface. Flyttar man inte på sig så känns ju en laptop, oavsett modell som ett nerköp. Får ju bra mycket mer för pengarna om du köper en stationär.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Min stationära har bara samlat damm sen jag köpte min SP2.

Att de inte kör wacom gör att jag blir skeptisk. Kul att större skärm men SP2an rymms precis mellan min externa skärm och mitt ergonomiska tamgentbord.

Jag behåller nog min SP2 och köper ny när de finns helt passivt kylda med i7 eller motsvarande klass och med 16GB ram för att det ska vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Kan kan köra Windowsprogram och PC-spel på en iPad?
Är svaret nej? Då kanske du förstår skillnaden mellan Surface Pro och iPad?

Vill jag det så köper jag en riktig laptop ingen halvmesyr utan en med riktigt tangentbord!
Jag ser bara detta som en stor förvirrad kompromiss!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om du använt en Windows-platta så vet du att allt iOS och Android känns som pinsamma leksaker i jämförelse.

Lite väl ogenomtänkt med "pinsamma leksaker"? Jag tror de flesta är lite för snabba med att se en produktivitetsplatta och sedan bestämma sig för att det här är bäst i alla lägen. Riktigt så enkelt har det ju två år bakåt bevisat sig inte vara och jag tror inte produktivitetsplattorna kommer bli dominerande. De flesta behöver inte vad Surface Pro 3 erbjuder eller är beredda att betala det priset när de enbart behöver något för att läsa och surfa webben på.

Det handlar om behov och dessa är lika breda och varierande som det finns människor. Apple och Google försöker smeka produktiva människor medhårs men deras design är ju tydlig, den riktar in sig på mediakonsumption och surf. Även t.ex. Toshiba och Dell har haft det fokuset med sina 8" windows-plattor. Medans Surface Pro 3 kommer dominera på kundgruppen som besöker bl.a. Sweclockers så kommer den nog inte dominera på många andra kundgrupper. Men när allt kommer omkring, nu satsar Microsoft rätt och riktar in sig mot entusiaster och proffsanvändare istället för att försöka vara ett mellanting. Och det är ett mycket välkommet steg

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

För den som vill se hela eventet finns det här:
https://www.microsoft.com/en-us/news/press/2014/may14/05-20we...

För den som vill se en 6 minuter lång version av eventet kolla här:
http://www.theverge.com/2014/5/20/5735300/microsofts-surface-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Vill jag det så köper jag en riktig laptop ingen halvmesyr utan en med riktigt tangentbord!
Jag ser bara detta som en stor förvirrad kompromiss!

Knapparna är ju identiska med alla laptops där ute. Enda skillnaden är ju materialet som omsluter dom Så berätta gärna vad du menar med ett riktigt tangentbord. För ska man vara ärlig så finns det ju inga laptops med riktigt tangentbord. Dom är ju alla förminskade versioner av riktiga tangentbord.

Musplattan är skit på Surface Pro 2. Hur den nya är kan jag inte säga eftersom den ej är släppt än. Men jag använder musplattan på min väldigt lite, i extremfall ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Surface-Pro-3-i3-64/productID.300225600?WT.mc_id=SurfaceBG=Surface-Pro-3-i3-64

Den går redan idag att förebeställa för oss svenskar? Priset för en i5 med SSD 128gb ligger på 9 450kr - ingår tangentbord?

edit: fick svar, tangentbord är inte inklusive i priset

Permalänk
Medlem

verkar som en trevlig produkt, frågan är om det inte är mer värt att inte köpa I7, tänker mest på värmeutveckligen denna cpu brukar ha jämfört med i3/i5...

väntar på review!

Permalänk
Medlem

Blev riktigt sugen nu. kanske dags att sälja laptopen och bara ha en speldator och denna till allt annat

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Typ: http://images.anandtech.com/doci/7939/Chrome%20200dpi%20defau... Är inte den bästa upplevelsen. När program vet vad det är frågan om spelar det egentligen ingen roll om det är 140% eller 200% iaf när det gäller text, http://images.anandtech.com/doci/7939/Chrome%20200dpi%20HiDPI... är med XP-style på 200%. Bitmapskalning är hur som helst inte så nice. http://images.anandtech.com/doci/7939/Adobe%20Reader%20-%20de... Är inte heller så nice.

Första bilden du visar är från en version av Chrome innan den faktiskt kunde hantera högupplösta skärmar, idag kan alla IE, Firefox och Chrome alla hantera detta. MS Office 2013 och många andra "stora" program har också blivit uppdaterade.

Skulle tvärtom säga att just för text är värdet som störst med högupplöst skärm. Vet inte riktigt vad gränsen går, moderna Android-telefoner har definitivt passerat gränsen där högre PPI är meningslöst. Men t.ex. 1920x1080 på 10" (som jag har på min Windows-platta) där 150% är rimligt är inte tillräckligt högt för att text ska vara "prefekt", framförallt inte i Modern UI som använder ett typsnitt där skillnaden mellan min laptop (som har så pass hög PPI att 200% är vettigast) och pekplattan definitivt syns direkt.

Är absolut inte så att 1920x1080 på 10" är dåligt (och det är ungefär samma PPI som Surface 3), är bara så att det är märkbart sämre än PPI på över 250. Skulle gissa att PPI på någonstans mellan 250-300 är nivån där det blir meningslöst att öka mer (i alla fall för min syn), telefoner är väl över 500 i extremfallen nu...

Den stora fördelen med 200% mot 125/150% kommer just i Win8.1 i program som inte alls stödjer högupplösta skärmar. Att skala pixels 1->2 ger ett klart bättre resultat än om man ska hålla på med fraktioner av pixels. Det ser definitivt inte perfekt ut (desktop versionen av Skype och Steam är två exempel som skalas på detta sätt), men alla grafiska element hamnar ändå rätt och är nog mest kontrasten i hur låg upplösning dessa program renderas, framförallt texten, än att det är något direkt fel på skalningen som gör att det inte ser så bra ut. Har rätt svårt för att sitta framför min jobbskärm (1920x1080 på 23") och min MBP (1680x1050 på 15") nu när jag vant mig med 200PPI+ skärmar...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Denna borde gå att köpa i USA va? Sedan köper man svenskt type cover till.

Borde funka fint. Jag hoppas också att få en Surface inhandlad i USA. Enda att tänka på är laddaren och sen möjligtvis garanti. Laddaren borde ju funka med 230v så då borde det räcka med en US-till-EU adapter alternativt inhandla en laddare från svenska MS-store tillsammans med Type Cover. Vet att man får ett års garanti i USA om man handlar från MS-store men vet inte om man kan lämna in en amerikansk Surface i vilken MS-store som helst i världen. Tvivlar på det...

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst nyheten har jag endast en viktig fråga:
Vem känner jag som ska till usa i slutet av juni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Borde funka fint. Jag hoppas också att få en Surface inhandlad i USA. Enda att tänka på är laddaren och sen möjligtvis garanti. Laddaren borde ju funka med 230v så då borde det räcka med en US-till-EU adapter alternativt inhandla en laddare från svenska MS-store tillsammans med Type Cover. Vet att man får ett års garanti i USA om man handlar från MS-store men vet inte om man kan lämna in en amerikansk Surface i vilken MS-store som helst i världen. Tvivlar på det...

Laddaren fungerar i Sverige, behöver bara köpa en sån där Eu-sladd Adapter behövs inte. Jag köpte min dockstation från USA med amerikansk strömbula och sladd. Tog bort sladden och köpte en eu-sladd från Kjell o Co och tryckte in i strömbulan. Funkar kalasbra!

Dessutom så fungerar gamla Surface pro 2 covers utmärkt med nya Surface pro 3. Dock ser det roligt ut ...

Skrivet av Morannon:

Efter att ha läst nyheten har jag en viktig fråga:
Vem känner jag som ska till usa i slutet av juni?

Finns företag som specialiserar sig på just detta. Du beställer, uppger deras adress i USA och dom skickar den sen vidare till din adress i Sverige. Självklart kostar det lite extra och om man tjänar på det vet jag ej, men du får den snabbare.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Jäklar nu blev man riktigt köpsugen!
Det kanske äntligen blir till att skrota desktopen för gott framåt höst/vinter. Ersätta all vardagsanvändning med en Surface Pro 3 och bygga sin egen lilla HTPC/Steam machine för spel och film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Varför väljer inte Microsoft att knö in 3G alternativt 4G i dessa? de hade ju varit de perfekta maskinerna för folk på språng! Orka med wifi-hotspot via mobilen som bara kommer köras tom på batterier i så fall. För att inte nämna hur omständligt det blir. Inbyggt ska de va!

Förmodligen för att man inte kan göra det. Mig veterligen finns det inga x86 chip från intel med 4g/lte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Fel. De flesta program (och websidor!) är gjorda för en bredd på 1280 till 1440 pixlar. De kan sträckas längre - men är inte 'optimalt'.

Snälla visa en källa på detta. För majoriteten av produkter, allt från TV till "vanlig" datorskärm, laptop skärm och även mobiler är just 1080p, ofta då 1920x1080. Sen att sidan är anpassad att hantera större upplösningar, är väl en sak.

Skrivet av Xyborg:

I övrigt: Fasiken vad löjligt lågupplösta de flesta desktop monitorer är idag jämfört med mobila lösningar. Laptops, plattor... Ja t.o.m telefoner ligger ljusår före. :/

Beror ju lite på att utvecklingen stannat lite på både prestanda sidan och på anslutningssätten som ska hantera det.
Se det som SSDna som fortfarande "bara" har ca 550MB/s i läs och skriv sedan flera år tillbaka, pga Sata3.

4k skärmen är inte problemet, utan grafikkortet och kabeln som ska driva den är. Det krävs flera grafikkort för att kunna driva 4K i spel, och det krävs de nya Displayport och HDMI standarderna som knappt är ute för att hantera det. Alla fullösningar med 2 "låtsasskärmar" och andra knep AMD och Nvidia försöker fixa det med fungerar inte så bra. Det krävs oavsett en enorm kraft att generera 4k 60-120+fps, som väldigt få datorer idag klarar. Därför finns inte poängen att ha en skärm du inte kan använda upplösningen på det sättet.

Sen får du jämföra vanorna. I en mobil och surfplatta sitter du ofta närmare än du gör med de flesta andra enheter, typ datorskärmen och TVn, därav behövs också denna högre upplösning.

Sen har du användningen som skiljer (än iaf), eftersom du inte direkt tar fram surfplattan när du ska lira BF4 i Ultra setting, utan då måste du ha en desktop (alt en sjuh**** bra laptop), och då är 1080p eller 1440p upplösning som detta nöd och näppe orkar med med allt ögongodis som folk vill ha.

Se på de nya konsolerna som hellre öser på med ögongodis istället för 1080p @ 60+fps. De har inte kraften att göre det, och det har inte dessa ultrabooks, surfplattor och liknande heller. Poängen är, de behöver det dock inte, eftersom det inte är syftet med dessa maskiner.