Intel Pentium Anniversary Edition specificeras

Permalänk
Melding Plague

Intel Pentium Anniversary Edition specificeras

Överklockare har inte enbart Intel Devil's Canyon att se fram emot i sommar. För den med stram budget avslöjas nu specifikationerna för Pentium Anniversary Edition G3258.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs, och den stöds av 8-seriens chipset också. Kanske det där ryktet, om att endast 9-serien skulle stödja Devil's Canyon, bara var just ett rykte.

Nu måste man bara hitta en ursäkt till att bygga en ny dator

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Oooh! :3

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Avstängd

Som de är då är nästan lusten att börja överklocka igen tillbaka.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint med 4 trådar om det var några hundralappar dyrare.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Funderar på bygga en liten dator till min 4åring, främst för netflix samt film osv.
Är det en inbyggd grafikdel i prollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Funderar på bygga en liten dator till min 4åring, främst för netflix samt film osv.
Är det en inbyggd grafikdel i prollen?

Japp det är inbyggd grafikdel

Denna verkar högintressant för en budgetspeldator md fokus på överklockning!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Funderar på bygga en liten dator till min 4åring, främst för netflix samt film osv.
Är det en inbyggd grafikdel i prollen?

De vanliga pentium processorerna har Grafik i alla fall, vet ej hur kraftig dock och misstänker att du får mer gpu om du kör på AMD i den prisklassen. (Tänker ifall han blir sugen på att spela något i framtiden ) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2206595,1390702,2106900,...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

De vanliga pentium processorerna har Grafik i alla fall, vet ej hur kraftig dock och misstänker att du får mer gpu om du kör på AMD i den prisklassen. (Tänker ifall han blir sugen på att spela något i framtiden ) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2206595,1390702,2106900,...

"Hon"

Hon spelar redan och är faktiskt otroligt duktig med kinecten men även med tangenbord och mus. Datorer och konsoler med spelprestanda har vi redan gott om hemma. Mer än ursäkt för "pappa" här att få nått att bygga. Kliar ju i fingrarna ibland om man inte byggt på ett tag.
Mest hade jag tänkt som en media maskin för att kunna rädda mig själv "dora the explorer" i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

Nja...lite väl fattigt med enbart två kärnor 2014 kan jag känna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Funderar på bygga en liten dator till min 4åring, främst för netflix samt film osv.
Är det en inbyggd grafikdel i prollen?

Jag satte in ett HD7770 i datorn till min 4åring då grafikdelen i G3220 var hopplös och inte klara av enklare 3d spel i Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

"Hon"

Hon spelar redan och är faktiskt otroligt duktig med kinecten men även med tangenbord och mus. Datorer och konsoler med spelprestanda har vi redan gott om hemma. Mer än ursäkt för "pappa" här att få nått att bygga. Kliar ju i fingrarna ibland om man inte byggt på ett tag.
Mest hade jag tänkt som en media maskin för att kunna rädda mig själv "dora the explorer" i vardagsrummet.

4åringar ska leka med dockor -_-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Thunderstruck:

4åringar ska leka med dockor -_-

Skickades från m.sweclockers.com

När min dotter blir äldre skall aldrig behöva fråga sin pappa om support när det kommer datorer eller program kan jag garantera dig
Geekschool starts soon

Permalänk
Medlem

Hmm förstår inte syftet med denna, visst om man får upp den till 8+ GHz under extreme kylning fine. Men man lär väl knappast slå några benchmark rekord? Enbart riktad till GHz jagande människor som vill slå värlsrekord eller?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderstruck:

4åringar ska leka med dockor -_-

Nu är väl barnuppfostran upp till den enskilde föräldern kan jag tycka.
Personligen ser jag inga fel i att små barn lär sig att hantera datorer och spelkonsoler.
Min sexåring lärde sig att hitta klipp på Youtube som tvååring, och nu spöar han mig i Mario på wii och wii u. Dock tycker han det är roligast att vara ute på gården och leka med grannarnas barn och springa runt i skogen och leka med pinnar.
Det ena måste inte utesluta det andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderstruck:

4åringar ska leka med dockor -_-

Skickades från m.sweclockers.com

Det ena behöver ju inte utesluta det andra...

Bara bra om barnen får en naturlig relation till tekniken med ansvarsfulla föräldrar som ser till att det inte blir för mycket skärmtid utan även gott om tid till egen, kreativitets- och fantasiutvecklande, lek.

Japp, jag har barn. En kille på sex år och en tjej på tre år. De bygger lego, leker med bilar och dockor, spelar på surfplatta, dator, mobil, kinect...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderstruck:

4åringar ska leka med dockor -_-

Skickades från m.sweclockers.com

Välkommen till 2000-talet.

12-åringar leker idag med senaste iPhone, sminkar sig och klär sig i utmanande kläder. Barnen växer upp mycket snabbare idag än dom gjorde förrut. (Och bor hemma tills dom är 22 och har noll koll om ekonomi....)

Vad det gäller att kunna hantera datorer och pekplattor är det standard idag. Min 1½ åring sitter gärna med iPaden en stund och testar olika spel och sätter själv igång Netflix.

Men som föregående talara sade, det ena behöve inte utesluta det andra. Ett par gummistövlar och en vattenpöl slår allt annat med hästlängder

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

"Hon"

Hon spelar redan och är faktiskt otroligt duktig med kinecten men även med tangenbord och mus. Datorer och konsoler med spelprestanda har vi redan gott om hemma. Mer än ursäkt för "pappa" här att få nått att bygga. Kliar ju i fingrarna ibland om man inte byggt på ett tag.
Mest hade jag tänkt som en media maskin för att kunna rädda mig själv "dora the explorer" i vardagsrummet.

Vet inte varför jag antog att det var en pojke förutfattade meningar kanske Men i vilket fall, den duger säkert och du kan alltid komplettera med en billig GPU på PCIe om det behövs.

Skrivet av Thunderstruck:

4åringar ska leka med dockor -_-

Skickades från m.sweclockers.com

Ja perfekt de lär sig att de ska vara pinnsmala och ha gigantiska tuttar för att "se bra ut"
Jag själv spelade Jazz jack rabbit på en 386a och mario på nes när jag var i den åldern.
Bara för att något är gammalt och beprövat betyder det inte att det är bra och aldrig bör ersättas. Så länge föräldrarna inte låter datorn göra all uppfostran är det inte värre än någon annan leksak.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Välkommen till 2000-talet.

12-åringar leker idag med senaste iPhone, sminkar sig och klär sig i utmanande kläder. Barnen växer upp mycket snabbare idag än dom gjorde förrut. (Och bor hemma tills dom är 22 och har noll koll om ekonomi....)

Vad det gäller att kunna hantera datorer och pekplattor är det standard idag. Min 1½ åring sitter gärna med iPaden en stund och testar olika spel och sätter själv igång Netflix.

Men som föregående talara sade, det ena behöve inte utesluta det andra. Ett par gummistövlar och en vattenpöl slår allt annat med hästlängder

Håller med dig om din åsikt om 12-åringar, jag är själv 14 år nu men har inte senaste iPhonen och klär mig i hyfsade kläder som man ska ha, idag så skriker dom och tjafsar mot läraren, jag fattar inte hur barn vågar.

Japp, det är väl bra att ha intresse om datorer, surfplattor och telefoner. Det är början till intresse om att börja jobba som en ingenjör inom datateknik eller elektronik.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TimMy2003:

"Hon"

Hon spelar redan och är faktiskt otroligt duktig med kinecten men även med tangenbord och mus. Datorer och konsoler med spelprestanda har vi redan gott om hemma. Mer än ursäkt för "pappa" här att få nått att bygga. Kliar ju i fingrarna ibland om man inte byggt på ett tag.
Mest hade jag tänkt som en media maskin för att kunna rädda mig själv "dora the explorer" i vardagsrummet.

Ska det bara vara mediadator som ska spela netflix duger vilket Pentium eller Celeron som helst. Har inte testat Netflix själv men skulle inte förvåna mig om det går att dra runt det med en av de nyare Atom också. Men då får du inte bygga något då de är BGA

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Beroende på pris och strömförbrukning så låter anniversasry intressant till den nyare planerade linux brandväggen.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska det bara vara mediadator som ska spela netflix duger vilket Pentium eller Celeron som helst. Har inte testat Netflix själv men skulle inte förvåna mig om det går att dra runt det med en av de nyare Atom också. Men då får du inte bygga något då de är BGA

Netflix fungerar på min Atom Z2760 i windows 8. Så det behövs inte ens en nyare atom

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på det står G3420 i bilden av CPU-Z och inte G3258...?

För övrigt så blir det här ju en perfekt prolle till en minidator som man kan leka med! Kul att äntligen kunna testa UEFI

EDIT: Ser nu att det står G3258 under Specification medan namnet antyder G3420 My bad!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Nja...lite väl fattigt med enbart två kärnor 2014 kan jag känna.

Två Haswell kärnor på 4.5-5 GHz lär vara tillräckligt för en väldigt stor andel användare, du lär få lägga rätt många tusen på GPU-delen för att den inte ska var flaskhals.

Märks i alla fall att det är mer entusiaster på SweC jämfört många andra mer renodlade nyhetswebbplatser för IT, en väldigt vanlig kommentar kring Surface Pro 3 på t.ex. OS News, AnandTech och ArsTechnica är att en modern i3 mer än vad man behöver och i5,i7 är total overkill för alla "vanliga" användare och de därför skulle vilja se varianter med billigare/långsammare CPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Ska det bara vara mediadator som ska spela netflix duger vilket Pentium eller Celeron som helst. Har inte testat Netflix själv men skulle inte förvåna mig om det går att dra runt det med en av de nyare Atom också. Men då får du inte bygga något då de är BGA

BayTrail-T har inga som helst problem att dra runt Netflix i högsta kvalités-läget, med tanke på hur lite CPU-kraft som används lär Netflix vara nästan helt avlastat av GPUn eller någon annan del av systemkretsen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Grymt OT, men måste bara reagera på vissas syn på barns vanor vid skärmar. Så för de som är intresserade så brukar det sättas upp 3 argument för att begränsa denna tid. (Dessa argument är fakta!)

1. Förvrider barns uppfattning till verkligheten. (känna/se/höra på en boll i verkligheten, är ej samma sak som att se den på en skärm. Ju mindre barnet är, ju knasigare blir det.)
2. Tar tid från den verkliga leken och tid tillsammans med riktiga människor. (När man väl har spelat ett spel/sett en film ger det inte så mycket input som första gången. Pratar man däremot med en person så får du olika svar/input varje gång beroende på tid/miljö/humör m.m. m.m.)
3. Försämrad koncentrationsförmåga och uppmärksamhet till omgivningen. (Här kanske den stora risken är.) Även efter skärmtiden har man sett en sänkt inlärningsförmåga.

Allt är inte negativt dock... om man spelar t.ex. spelar memory _tillsammans_ med ett barn har det samma effekt som ett vanligt spel. Där nyckelordet är tillsammans och skärmen ej får bli ett substitut för en annan person. Kanske värt att tänka på nästa gång era söner/döttrar hellre vill vara vid datorn/plattan än med er... (ooo... hemska tanke)

Dold text

Så…
jo, det ena utesluter det andra.
Det blir absolut vanligare och vanligare att småbarn sitter själva framför skärmar. Men det betyder inte att det är bra utan snarare på okunskap och lathet.
https://www.youtube.com/watch?v=qw2_HhSktgc&list=UU1PCis7B0Rj...
Om någon vill bygga en dator till sitt barn. Fine, men bygg den tillsammans med han/henne då. (Det finns inte för lite eller någon ”dålig” kunskap för de små liven.)
Sen är det lätt att det blir moraliserande och lite pekpinne varning hur barn ska uppfostras… men dessa 3 argument är ej tagna ur luften, så kanske de är värda en tanke, nästa gång ni sitter där med varsin platta i näven…

Permalänk
Medlem

Livet går snabbt förbi glöm inte att titta upp!
https://www.youtube.com/watch?v=Z7dLU6fk9QY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska det bara vara mediadator som ska spela netflix duger vilket Pentium eller Celeron som helst. Har inte testat Netflix själv men skulle inte förvåna mig om det går att dra runt det med en av de nyare Atom också. Men då får du inte bygga något då de är BGA

Du har nog underskattat vad de nya Atom processorerna kan.
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Z3770-vs-Intel-Pentium-G3430

De hade inte alla Pentium att jämföra med, så visst vinner pentium processorn i ren prestanda, men marginalen är långt från vad man kan to. Notera dessutom att det är 4W TDP atom vs 53W Pentium, så får man verkligen förståelse för hur det ligger till.

När man jämför med en gammal C2D E8400 som räcker mer än väl till enklare saker, så blir man faktiskt imponerad...
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Z3770-vs-Intel-Core2-Duo-E8400

Permalänk
Medlem

“It’s not very likely you make the worlds greatest dad, if you can’t entertain a child without using an ipad”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Två Haswell kärnor på 4.5-5 GHz lär vara tillräckligt för en väldigt stor andel användare, du lär få lägga rätt många tusen på GPU-delen för att den inte ska var flaskhals.

Märks i alla fall att det är mer entusiaster på SweC jämfört många andra mer renodlade nyhetswebbplatser för IT, en väldigt vanlig kommentar kring Surface Pro 3 på t.ex. OS News, AnandTech och ArsTechnica är att en modern i3 mer än vad man behöver och i5,i7 är total overkill för alla "vanliga" användare och de därför skulle vilja se varianter med billigare/långsammare CPUer.

Jo det är ju sant för en "vanlig" användare är säkert min dator i sign fortfarande en grym dator. Men jag själv tycker att jag hamnat efter i utvecklingen nu. Vill ju köra Watchdogs med kantutjämning om en vecka

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm