Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MisterX:

Smidigt block om man vill ha få anslutningar, men fan va fult det var IMO. Varför inte Platinum minne?

Onödigt dyra?

Ska vi säga jag vet ....

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Om du vill så kan du strunta på 480 radiatorn.

Tror jag struntar i 480 radiatorn för verkar som sagt som man måste kapa,

Då återstår egentligen om jag ska välja AX360 den tjockare eller EX360 den smalare?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Tror jag struntar i 480 radiatorn för verkar som sagt som man måste kapa,

Då återstår egentligen om jag ska välja AX360 den tjockare eller EX360 den smalare?

Tror det är lite trångt med AX.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Tror det är lite trångt med AX.

Äsch jag beställer en AX360 och en EX360 se vilken som passar

Vill dessutom ha en 240 60mm i botten av chassiet.

Tvelander kanske svarar på frågan ang radiatorns tjocklek då han ha ägt sån här låda oxo.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Sådär då var en XSPC EX360 beställd iaf så får se hur det ser ut. Bilder kommer när jag får radiatorn. Ska även passa på att beställa en AX360 samt RX240 när jag nu är på beställningshumör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Sådär då var en XSPC EX360 beställd iaf så får se hur det ser ut. Bilder kommer när jag får radiatorn. Ska även passa på att beställa en AX360 samt RX240 när jag nu är på beställningshumör.

Japp 60mm funkar i botten
Ska du inte också beställa resten av grejerna av vattenkylningen?
Väntar ivrigt på uppdateringen
Du skulle också kunna ha större bilder? Så att man kan se bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Japp 60mm funkar i botten
Ska du inte också beställa resten av grejerna av vattenkylningen?
Väntar ivrigt på uppdateringen
Du skulle också kunna ha större bilder? Så att man kan se bättre.

hehehehe absolut ska fixa större bilder nästa gång. Jodå ska absolut beställa resten av komponenterna, vet ju ca vad jag ska ha. Ska kolla så allt finns hemma så man slipper köpa i massa olika webaffärer.

HATAR OCH VÄNTA PÅ GREJER!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Onödigt dyra?

Ska vi säga jag vet ....

Platinum minnena är absolut dyrare, men dom är också bättre och klockar oftast ganska bra. Men han sa att pengar inte spelade nån större roll så då passade ju ett quad 32Gb kit perfekt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thereal_twisted:

Platinum minnena är absolut dyrare, men dom är också bättre och klockar oftast ganska bra. Men han sa att pengar inte spelade nån större roll så då passade ju ett quad 32Gb kit perfekt

Klockar oftast faktiskt inte ens bättre.
G.skill minnen klockar mycket bättre btw.

Och TridentX

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Ha ha ha börjar förstå detta

Det där full block till moderkortet va fan sweet mycket jobb att byta eller ?
Behöver jag 2 pumpar eller räcker med D5? Om man skulle kyla moderkortet oxo samt 2st gpuer?

Men Cosmos-chassit är 100ggr snyggare!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Klockar oftast faktiskt inte ens bättre.
G.skill minnen klockar mycket bättre btw.

Och TridentX

Om man jämför med ett budget alternativ, typ HyperX Beast(ofta Hynix IC). Så klockar Platinum fin fint, dom innehåller oftast samma IC som TridentX(Samsung HCH9, tridentX finns dock med sämre samsung IC också, högre spec. minnen är helt enkelt högre binnade IC's bara) Jag har en hög med nästan gratis no name minnen med Samsung HCH9 på, dom gör alla lätt 2400Mhz CL10

TridentX funkar sådär på X79, bättre för dual channel. Helst ska man ha ett quad kit som är testat och certifierat alla fyra stickorna till sammans.

Personligen skulle jag inte lägga ut det extra Platinum kostar, vill man ha riktigt bra minnen så är det beg. marknaden som gäller. Typ Dominator GT med PCS X IC -->

Permalänk
Skrivet av OceanK:

Ha ha ha börjar förstå detta

Det där full block till moderkortet va fan sweet mycket jobb att byta eller ?
Behöver jag 2 pumpar eller räcker med D5? Om man skulle kyla moderkortet oxo samt 2st gpuer?

En D5 räcker till allt du kan tänka dig stoppa i, att köra dubbla är mest bra om en skulle gå sönder tex. Du kommer inte få bättre temps, flödet räcker gott till som det är med en.

Jag kör dubbla när jag kör chilled, alltså kylt vatten. Men det är en annan femma

Permalänk
Medlem

nu e iaf quad minnet på 32 gig beställt från corsair, tyckte de va estetiskt fina som sagt pengarna är av mindre betydelse och de kommer fungera till mitt behov. Men alltid bra och få veta andras åsikter innan man köper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En D5 räcker till allt du kan tänka dig stoppa i, att köra dubbla är mest bra om en skulle gå sönder tex. Du kommer inte få bättre temps, flödet räcker gott till som det är med en.

Jag kör dubbla när jag kör chilled, alltså kylt vatten. Men det är en annan femma

tackar för infon, dock blev jag sjukt nyfiken på chilled vatten? kan du förklara ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OceanK:

tackar för infon, dock blev jag sjukt nyfiken på chilled vatten? kan du förklara ?

På vintern tex. kör en 1080 rad på balkongen med lång slang till den. När vattnet är mkt kallare än rums temp så har man mer att tjäna på bättre flöde. Och det är ca 7-8meter slang totalt. Kör med glykol då om det är minus.

Det finns även water chillers, som kan kyla ner till ca 2-3C, har dock ingen sådan. Än iaf

Permalänk
Medlem

På vintern tex. kör en 1080 rad på balkongen med lång slang till den. När vattnet är mkt kallare än rums temp så har man mer att tjäna på bättre flöde. Och det är ca 7-8meter slang totalt. Kör med glykol då om det är minus.

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Det finns även water chillers, som kan kyla ner till ca 2-3C, har dock ingen sådan. Än iaf

Fan får ju en jävla massa dumma idéer

för ca 10 år sen höll jag på med asteks vappochill burk med minusgrader osv för cpu kylningen.

vad får du för temp vid idle samt vid load?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OceanK:

Fan får ju en jävla massa dumma idéer

för ca 10 år sen höll jag på med asteks vappochill burk med minusgrader osv för cpu kylningen.

vad får du för temp vid idle samt vid load?

Det beror helt på hur kallt det är ute, 1080 radden har jag bara till benchmarking. Har en vanlig dator med 360+480 för surf och sånt.

Men är det -10 ute så ligger vatten temp inte långt från den tempen. Just nu kyler 1080 radden bara en 3930K och ett GTX570 som jag har på testbänken för tillfället.

Minusgrader gör verkligen underverk för OC, allt går mkt högre och stabilare

Permalänk
Medlem

En snabb fråga ang slangar. Ska man köra på färgade slangar tex jag vill ha röd. Eller ska jag köra genomskinilga slangar och köra med kylningsvätska innehållande färg? Tycker Aurora red är sjukt nice men har hört en del dåligt med sånt. tex att det bryts ner och kan sätta sig i grejerna? Samt färgar av sig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

En snabb fråga ang slangar. Ska man köra på färgade slangar tex jag vill ha röd. Eller ska jag köra genomskinilga slangar och köra med kylningsvätska innehållande färg? Tycker Aurora red är sjukt nice men har hört en del dåligt med sånt. tex att det bryts ner och kan sätta sig i grejerna? Samt färgar av sig?

Nu är detta bara baserat på andra forummedlemmars och diverse knowitalls över internet, eftersom jag själv inte har någon erfarenhet. Men den generella rekommendationen verkar vara att köra färgade slangar och klar vätska. Dels för ledningsförmågan och dels för att, som du säger, det fastnar i delarna.

Lycka till med projektet, ser bra ut än så länge

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Nu är detta bara baserat på andra forummedlemmars och diverse knowitalls över internet, eftersom jag själv inte har någon erfarenhet. Men den generella rekommendationen verkar vara att köra färgade slangar och klar vätska. Dels för ledningsförmågan och dels för att, som du säger, det fastnar i delarna.

Lycka till med projektet, ser bra ut än så länge

mvh

Tackar för infon får bli röda slangar och klar vätska, Idag kommer fler saker weeeha! blir att provmontera 360EX radiatorn se om resten av vattenkylningsdelarna kommer med.

Kommer upp nya bilder snart

kul att du följer bygget

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Tackar för infon får bli röda slangar och klar vätska, Idag kommer fler saker weeeha! blir att provmontera 360EX radiatorn se om resten av vattenkylningsdelarna kommer med.

Kommer upp nya bilder snart

kul att du följer bygget

Orkar du och sleeva kablarna till rött? Eller vet du hur man sleevar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Orkar du och sleeva kablarna till rött? Eller vet du hur man sleevar?

japp jag vet hur man sleevar kablarna och de ska vara i rött oxo Kommer bli svart/rött tema tänkte jag. Måste bara köpa sakerna för sleeving men var köper man det ? ngn bra webaffär du kan rekomendera?

Nätagget är corsair AX1500i deras kablar är svarta som följde med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OceanK:

japp jag vet hur man sleevar kablarna och de ska vara i rött oxo Kommer bli svart/rött tema tänkte jag. Måste bara köpa sakerna för sleeving men var köper man det ? ngn bra webaffär du kan rekomendera?

Nätagget är corsair AX1500i deras kablar är svarta som följde med.

Det finns annars färdigsleevade kablar till AX1500i, finns i rött

Permalänk
Medlem

Det finns annars färdigsleevade kablar till AX1500i, finns i rött

SAY WHAT? var när hur ? url?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OceanK:

Såg dom här: https://www.youtube.com/watch?v=Co7luj9ILr4

Vet ej när dom går att få tag på, borde inte dröja speciellt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

http://www.inet.se/produkt/6911412/corsair-ax1200-860-760-sle...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Passar de även AX1500I?? såg nämligen det stod för AXI Platinum Series - 1200/860/760 men den e kanske samma som 1200?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Passar de även AX1500I?? såg nämligen det stod för AXI Platinum Series - 1200/860/760 men den e kanske samma som 1200?

Japp. Det borde passa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av OceanK:

Maila inet och fråga innan du beställer, dom brukar vara snabba att svara.

Permalänk
Medlem

Maila inet och fråga innan du beställer, dom brukar vara snabba att svara.

tjossan!

japp gjorde det, inte ens de visste själva om det passade men ed skulle kontakta corsair och återkomma......to be continued...

Visa signatur