Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SATA 2 kabel vs SATA 3 kabel

Permalänk
Medlem

SATA 2 kabel vs SATA 3 kabel

Köpte mig nyligen en SSD och beställde samtidigt en SATA 3 kabel. Jag tycker den ser ut precis som mina SATA 2 kablar.
Men finns där någon skillnad förutom priset? Finns det någon som har testat prestandan med SATA 2 respektive SATA 3 kabel mot en SSD?
Jag kan inte för jag har bara SATA 2 på mitt moderkort och har inte ens monterat in SSD:en ännu.

Permalänk
Medlem

Det är ingen mätbar skillnad mellan SATA 3Gbit/s (SATA II) kabel och SATA 6Gbit/s (SATA III) kabel https://www.youtube.com/watch?v=CAevDkRvyok

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Men finns där någon skillnad förutom priset? Finns det någon som har testat prestandan med SATA 2 respektive SATA 3 kabel mot en SSD?

Här är ett test av SATA-kablar. Deras slutsats:

Citat:

There is virtually no difference between a brand-new SATA 6Gb/s marked cable made this year and one produced nearly eight years ago as far as performance goes. Expensive cable, cheap cable; long cable, short cable—none of it seemingly made a real difference.

Det finns vad jag vet ingen skillnad på kablarna i de olika SATA-specifikationerna, så alla SATA-kablar ska teoretiskt sett klara av SATA 3. Det är möjligt att det finns billiga kablar som inte är bra nog, men jag har aldrig hört talas om några såna.

Permalänk
Medlem

Okej. Den SATA 6 kabel jag köpte för 70 Kr ser precis likadan ut som de SATA 3 kabel jag köpt för 50 Kr. Enda skillnaden jag har kunnat se är texten som är tryckt på kablarna.
Ytterligare ett sätt att lura kunder?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CGD:

Okej. Den SATA 6 kabel jag köpte för 70 Kr ser precis likadan ut som de SATA 3 kabel jag köpt för 50 Kr. Enda skillnaden jag har kunnat se är texten som är tryckt på kablarna.
Ytterligare ett sätt att lura kunder?

Det finns bara en spec för SATA-kablar, inte olika för olika hastigheter. Så egentligen får de inte märka dem med SATA2, SATA3 osv ens, för det finns inga sådana kablar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

SATA/SATA2/SATA3 är bara tjaffs för att få sälja kablarna dyrare.
---
There is no such thing as SATA rated at 150mb/s or rated at 300mb/s. It is
just SATA cable. Don't get confused by the marketing definitions.
Sincerely,

Alexander C.
Seagate Technical Support
---

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Entusiast

Av någon anledning har kablar märkta med SATA III eller 600 MB/s ofta ett lås för kontakterna. Det skulle kunna förklara lite av prisskillnaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är exakt samma kabel för SATA/SATA II/SATA III.
Det är bara marknadsföringstrick.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag har flera SATA 2 kablar med lås. Jag köpte dem i för många år sedan. Samtidigt som min CPU, Core2duo, var ny så då fanns inte ens SATA 3.
Men något att se upp med. Skall kolla det med lås. Men behövs verkligen lås? Jag har åtta SATA kablar i min dator nu, några med lås och några utan och har aldrig märkt någon skillnad utom de få gånger jag skall ta loss någon.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CGD:

Jag har flera SATA 2 kablar med lås. Jag köpte dem i för många år sedan. Samtidigt som min CPU, Core2duo, var ny så då fanns inte ens SATA 3.
Men något att se upp med. Skall kolla det med lås. Men behövs verkligen lås? Jag har åtta SATA kablar i min dator nu, några med lås och några utan och har aldrig märkt någon skillnad utom de få gånger jag skall ta loss någon.

Jo jag vet att de fanns tidigare men de verkar ha blivit väldigt mycket vanligare sen SATA 3 kom. Om det behövs är väl en smaksak. Jag föredrar det då SATA-kontakterna är tämligen klena och kan sitta riktigt dåligt ibland. Extra praktiskt om man vill pilla med kabeldragning för då kan man rycka lite mer i kablarna. Ett litet glapp i SATA-kontakterna kan ge en lång rad otrevliga fel som inte är helt lätta att felsöka. Så om valet finns väljer jag lås varje gång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24