Radeon R9 280x visar ingen bild

Permalänk
Medlem

Radeon R9 280x visar ingen bild

Jag har precis satt i ett Powercooler Radeon R9 280x i min dator men jag får ingen bild.
Moderkortet är ett http://www.asus.com/Motherboards/M3NHHDMI/specifications/.

Jag har installerat drivrutiner så klart men Win 7 verkar inte fatta att det har ett grafikort i sig.
Jag körde in Asus Radeon drivisiar inte Powercoolores egna för det skulle ta 11 timmar att ladda ner...

Kan det vara så enkelt att det är drivruteinerna felar?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna ska vara samma för alla 280x kort och ska nedladdas från AMDs hemsida. Använd inte skivor som tillkommer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Självklart inte.
Jag tog hem dom från asus sida.

Vad kan det vara då som krånglar?
Kör Win 7 Ultimate.

Det kan inte vara att kortet är pcie 3.0 och mitt moderkort bara klarar 2.0 som krånglar?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Självklart inte.
Jag tog hem dom från asus sida.

Vad kan det vara då som krånglar?
Kör Win 7 Ultimate.

Det kan inte vara att kortet är pcie 3.0 och mitt moderkort bara klarar 2.0 som krånglar?

Vet inte vad det är asus har för drivrutiner men testa att tanka ner drivrutinerna från AMDs hemsida innan du testar något annat. Avinstallera de gamla också. Pcie 2 eller 3 spelar ingen roll då skillnaden är bandbredden bara. (Som inget kort kan utnyttja ändå)
Får jag fråga om du stängt av eventuell intern grafik och var du kopplar sladden till skärmen?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Det var AMD jag tagit dem från så klart. Jag avinstallerar dem nu för att starta om och installera dem igen.

Nej det har jag inte gjort. Men jag ser inte kortet i Devicemanager heller.

Jag erkänner att jag är nybörjare på Windows och bygga eget... så prata med mig som om jag inte kan något.

Måste jag styra om så att den använder kortet och inte den interna?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Skrivet av ratnose:

Det var AMD jag tagit dem från så klart. Jag avinstallerar dem nu för att starta om och installera dem igen.

Nej det har jag inte gjort. Men jag ser inte kortet i Devicemanager heller.

Jag erkänner att jag är nybörjare på Windows och bygga eget... så prata med mig som om jag inte kan något.

Måste jag styra om så att den använder kortet och inte den interna?

Har du kopplat in de extra kontakterna för 12V till kortet?
Har du kopplat skärmen i grafikkortet eller i moderkortet?
Vad har du för nätagg? För svagt kan ge problem.

Vad använder du för att få bild? ett annat grafikkort? det interna?

Permalänk
Medlem

Jag har två kontakter för ström i kortet. (kortets fläktar startar när jag startar datorn).
Just nu i moderkortet eftersom kortet inte ger någon bild.
Jag har bytt nätagg idag just pga den anledning. Så nu har jag ett 750 W agg i.

Under Display adapters ser jag bara NVIDIA Geforce 8300. Inget mer även om jag skannar om.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Jag öppnade datorn igen och drog ur och satt i kortet igen.
Innan hade jag denna i Device Monitor:

När jag startade datorn igen, ville för de första installera NVIDA drivrutiner.
Mus drivisar igen.

Denna coprocessor har nu försvunnit, jag körde installeren igen och nu hände mer saker, fick installera något som kallas raptr. Det hände inte innan.

Nu är frågan... hur ser jag allt är ok?

För jag ser inte kortet här:

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

"Bygge om" maskinen igen. Öppnade och tog ut kortet.
Satt in det igen, när jag var helt säker på att det gick i som det ska vara.
Kopplade in strömmen igen, en sladd för varje uttag på kortet från aggregatet.

Nu när jag startar får jag ingen bild på någon port.... wtf.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg upp tydliga bilder på hur du kopplat.

Senaste BIOS till moderkortet kan hjälpa. Edit: Med tanke på hur gammalt moderkortet är kan uppdatering vara nödvändig. Du kanske också måste gå in manuellt i BIOS och stänga av det inbyggda grafikkortet om det fått för sig att krångla.

Lista samtliga delar, inklusive nytt och gammalt nätaggregat (märke/modell).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

säker att du tagit rätt strömkablar? brukar kunna stå pci-e på dom och så ser det ut som du har inbyggt grafikkort vilket du bör stänga av i bios och kanske man även kan göra det i enhetshanteraren i widnows.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Då ska vi se...

Först lite bilder:

Det gamla nätagget var ett noname 480 W.
Det nya ett Crossair 750 W.

Hur kollar jag vilket bios jag har på kortet?
Jag har tittat i bios men har inte hittat något bra som skulle låta mig stänga av det interna.

Som sagt, nu får jag ingen bild alls när jag startar datorn.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

säker att du tagit rätt strömkablar? brukar kunna stå pci-e på dom och så ser det ut som du har inbyggt grafikkort vilket du bör stänga av i bios och kanske man även kan göra det i enhetshanteraren i widnows.

Se bilder, men på sladdarna står det PCI-E.
Ja det finns ett inbyggt. Det syns i enhetshateraren och bara det. Alltså inte det nya.
Ska jag stänga av det där, så dyker det nya upp automagiskt?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Se bilder, men på sladdarna står det PCI-E.
Ja det finns ett inbyggt. Det syns i enhetshateraren och bara det. Alltså inte det nya.
Ska jag stänga av det där, så dyker det nya upp automagiskt?

Det är nog i bios du ska stänga av det eller byta till det grafikkort du har. Testa att koppla in en vanlig vga kabel(brukar vara blå) bak på modekortet som går till bildskärmen . Får du bild då så är det troligen så att du måste växla till baka i bios .

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

Det är nog i bios du ska stänga av det eller byta till det grafikkort du har. Testa att koppla in en vanlig vga kabel(brukar vara blå) bak på modekortet som går till bildskärmen . Får du bild då så är det troligen så att du måste växla till baka i bios .

Vga har jag inte bara HDMI på kortet.
Där får jag inte bild. Ska testa ta bort strömmen till kortet igen…

Han jag köpte burken av förstår eller inte varför det inte funkar.
Vi ska kolla på vad det är som krånglar. Oturligt nog är han bortrest till 2/6.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ratnose:

Vga har jag inte bara HDMI på kortet.
Där får jag inte bild. Ska testa ta bort strömmen till kortet igen…

Han jag köpte burken av förstår eller inte varför det inte funkar.
Vi ska kolla på vad det är som krånglar. Oturligt nog är han bortrest till 2/6.

Du måste med största sannolikhet uppdatera Moderkortets bios för att det ska kunna anropa grafikkortet ordentligt. Gör det om du inte har gjort det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Vga har jag inte bara HDMI på kortet.
Där får jag inte bild. Ska testa ta bort strömmen till kortet igen…

Han jag köpte burken av förstår eller inte varför det inte funkar.
Vi ska kolla på vad det är som krånglar. Oturligt nog är han bortrest till 2/6.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag mena inte hdmi på grafikkortet . utan vga porten som sitter på ditt modekort

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

Jag mena inte hdmi på grafikkortet . utan vga porten som sitter på ditt modekort

Det finns ingen sådan.
Bara HDMI.

Nu ska jag försöka uppdatera BIOS på kortet.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

Jag mena inte hdmi på grafikkortet . utan vga porten som sitter på ditt modekort

Vad jag kan se finns det ingen sådan kontakt. Inte på utsidan sas i alla fall.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Som det är nu får jag ingen bild alls, har BIOS äntligen fattat att den ska använda PCI-E?
Det pip som datorn gav ifrån sig i början saknas det med. Vad är det då?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Som det är nu får jag ingen bild alls, har BIOS äntligen fattat att den ska använda PCI-E?
Det pip som datorn gav ifrån sig i början saknas det med. Vad är det då?

om du har integrerat grafikkort skulle du få reda på om omställningen står på integrerat i bios om du kopplar sladden dit . . om du inte har en vga så kanske du har en dvi port på modekortet där bak istället . ifall du har det så kanske du kan koppla in där,för att få reda på om det står på integrerat i bios.får du bild då så är det chans att du kan få igång det om du går in i bios och ändrar till pcie. har själv problem med mitt r9 270x .hade bild men helt plötsligt ingen bild . har försökt med allt jag förmår och det sluta med att jag skickade tillbaka det .hoppas du får reda på vad det är och att du får bild

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Prova definitivt BIOS-uppdatering, om det finns.
Jag behövde det på mitt Intel Z77-baserade kort för att få datorn att detektera mitt 280x i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Äntligen har fått bild på det interna kortet igen, jag har precis uppdaterat BIOS. Ska bli spännande att testa grafikortet igen. Men först ska jag njuta lite av att maskinen fungerar igen. Lite senare ikväll, lägga barn först.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Då har jag uppdaterat till senaste BIOS.
Stängde av, installerade kortet, startade.
Datorn visade inget att skulle ha något nytt kort i sig. Ingen coprocessor som jag sett tidigare.
Inget under Skärmadaptrar.
Tog det som ett gott tecken. Så jag installerade drivrutinerna.
Startade om.
Flyttade kontakten till kortet, mörker.

Fortfarande inte bild. Vad gör jag nu?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="MultiMan;14624001"]Lägg upp tydliga bilder på hur du kopplat.

Senaste BIOS till moderkortet kan hjälpa. Edit: Med tanke på hur gammalt moderkortet är kan uppdatering vara nödvändig. Du kanske också måste gå in manuellt i BIOS och stänga av det inbyggda grafikkortet om det fått för sig att krångla.

GÖR NU SOM MULTIMAN SÄGER;)

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Det är inställt på att välja det "externa" kortet om den upptäcker ett sådant.
Jag kunde bara välja "Auto" eller "Internal".

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Fick tips från han som jag köpt datorn av att boota med två skrämar, en intern och i kortet.
Som tur är hade en polare skärm och lust att komma och hjälpa mig.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att ni hade rätt.
Det var moderkortet som var för gammalt eller grafikkortet för nytt.

Jag har nu bytt moderkort och nu funkar det som det ska.

Tack för all hjälp och tålamod.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Gött!

Troligen lika bra på sitt sätt då jag gissar på att den CPUn du hade var alldeles för klen för att få ut nära max av grafikkortet ändå...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|