Permalänk
Medlem

Datorn dog, startar ej igen.

Tjena alla datorkunniga! För någon dag sedan så satt min polare vid sin dator och helt plötsligt efter att grafikdrivrutinerna hade stoppats så dog datorn och nu vill den inte starta alls igen. Ingenting på moderkortet lyser och inget liv i den alls förutom när jag pluggar ut och in strömkabeln och testar att starta den så rör sig en fläkt ytterst lite. Ingen som har någon aning om vad som kan ha hänt eller vad som kan vara sönder? MVH Fille

Permalänk
Medlem

Nät agg :fractal design smart modular 650w
Grafik kort: XFX RADEON 6950
Moderkort: MSi P55a g55
Proccessor: okänd

Permalänk
Medlem

Borde väl knappast behöva sägas men kanske kan vara en idé att testa ett annat nätagg/kabel/moderkort

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille4:

Nät agg :fractal design smart modular 650w
Grafik kort: XFX RADEON 6950
Moderkort: MSi P55a g55
Proccessor: okänd

steg 1 testa om nätagget är fungerande. dra ur 24pins kontakten och koppla ihop den gröna sladdens kontakt med en svart (använd typ gem eller liknande)... Startar nätagget då ja/nej?
Återkom med resultatet...

Permalänk
Medlem

Har testat annan kabel så klart. dock inte moderkort för har inget extra tyvärr, vill gärna se om man kan få reda på felet så man kan köpa just den komponenten som är sönder. #4, Okej, ska prova så fort som möjligt, tack!

Permalänk
Medlem

Nollställ bios ordentligt när strömkabeln är utdragen. Tex genom att ta bort batteriet som ser ut som ett mynt. Funkar det inte så tar du bort delar/kablar och nollställer igen. Vad som ska bort varierar rejält mellan olika fel så ta bort allt som inte behövs.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Inge ide att blanda in grafikkort, hårddiskar, tangentbord, mus USB kablar osv när datorn är död. JA nästa allt som du tror inte spelar roll och porten de kopplats till är ökänd för att kunna orsaka allvarliga fel som död dator, ingen bild, frysningar och olika startfel tills de tas bort.

Gäller också chassit knappar, kablar och portar som kan var skadade eller trasiga. De kan alla kopplas ur. Istället startar man dator med en skruvmejsel som man rör (kortsluter mjukt) piggarna på moderkortet de var kopplade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

steg 1 testa om nätagget är fungerande. dra ur 24pins kontakten och koppla ihop den gröna sladdens kontakt med en svart (använd typ gem eller liknande)... Startar nätagget då ja/nej?
Återkom med resultatet...

Svar: Nej, startar ej efter jag kopplat ihop den gröna med den svarta.

Permalänk

Testa med ett annat nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Testa med ett annat nätagg

Vilka kablar räcker det med att jag kopplar in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Nollställ bios ordentligt när strömkabeln är utdragen. Tex genom att ta bort batteriet som ser ut som ett mynt. Funkar det inte så tar du bort delar/kablar och nollställer igen. Vad som ska bort varierar rejält mellan olika fel så ta bort allt som inte behövs.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Inge ide att blanda in grafikkort, hårddiskar, tangentbord, mus USB kablar osv när datorn är död. JA nästa allt som du tror inte spelar roll och porten de kopplats till är ökänd för att kunna orsaka allvarliga fel som död dator, ingen bild, frysningar och olika startfel tills de tas bort.

Gäller också chassit knappar, kablar och portar som kan var skadade eller trasiga. De kan alla kopplas ur. Istället startar man dator med en skruvmejsel som man rör (kortsluter mjukt) piggarna på moderkortet de var kopplade till.

Testade att ta bort batteriet samt olika delar, hjälpte inte så mycket tyvärr. Har dock kvar att ta bort chassi knapparna och testa datorn med en skruvmejsel, uppskattar hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille4:

Vilka kablar räcker det med att jag kopplar in?

Borde räcka med 24pin för att se om det blir liv i den.
För att utesluta grafikkortsproblem så koppla in ström dit med.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Borde räcka med 24pin för att se om det blir liv i den.
För att utesluta grafikkortsproblem så koppla in ström dit med.

Tack! ger det ett försök inom kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Borde räcka med 24pin för att se om det blir liv i den.
För att utesluta grafikkortsproblem så koppla in ström dit med.

Så, testade med ett annat nätagg nu och resultatet blev att när jag kopplade in ett annat nätagg, (24pin kontakten) till hans dator o klickade på power switchen så fungerade då min dator i typ 3 sek o sen stängdes den av igen, o fortsatte så. ( Hade kopplat ur grafik kortet och Ram minnena från hans dator ). Testade tvärtom att ta hans nät agg till min dator och de ända som hände då var att det lös på power knappen men när jag klickade på den så var det bara en fläkt som rörde sig ytterst lite, mer än så hände det inte. Antar att det är hans nät agg som har kraschat eller är sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille4:

Så, testade med ett annat nätagg nu och resultatet blev att när jag kopplade in ett annat nätagg, (24pin kontakten) till hans dator o klickade på power switchen så fungerade då min dator i typ 3 sek o sen stängdes den av igen, o fortsatte så. ( Hade kopplat ur grafik kortet och Ram minnena från hans dator ). Testade tvärtom att ta hans nät agg till min dator och de ända som hände då var att det lös på power knappen men när jag klickade på den så var det bara en fläkt som rörde sig ytterst lite, mer än så hände det inte. Antar att det är hans nät agg som har kraschat eller är sönder?

Eftersom agget inte startar så är det definitivt dött. Bara att köpa nytt låter det som :/

Dock kan även något mer i hans dator haft lite otur och följt med...
(tips är testa utan allt inkopplat först för att se att allt fungerar ordentligt)
Som anekdot så lagade jag en dator för ett tag sen med trasigt nätagg... liten detalj som ägaren glömde säga var att det gått under ett blixtoväder... tog då även med sig moderkortet och lite usb prylar men inget som de ändå inte ville byta lyckligt nog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Eftersom agget inte startar så är det definitivt dött. Bara att köpa nytt låter det som :/

Dock kan även något mer i hans dator haft lite otur och följt med...
(tips är testa utan allt inkopplat först för att se att allt fungerar ordentligt)
Som anekdot så lagade jag en dator för ett tag sen med trasigt nätagg... liten detalj som ägaren glömde säga var att det gått under ett blixtoväder... tog då även med sig moderkortet och lite usb prylar men inget som de ändå inte ville byta lyckligt nog...

okej! Aa jag testade ju utan Ram minnena och grafik kortet, men jag kanske borde testa med dom inkopplade istället? aha aa... hoppas bara det är nätagget som är sönder... men som du säger, med lite otur kan ngt annat också strukit med.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju inte ta ett förmodat kasst nätaggregat och satt det i min dator...

Bättre att du tar hans övriga delar och testar i din dator, funkar dom så återstår enbart nätagget vilket då är paj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Jag skulle ju inte ta ett förmodat kasst nätaggregat och satt det i min dator...

Bättre att du tar hans övriga delar och testar i din dator, funkar dom så återstår enbart nätagget vilket då är paj.

okej kan det ta någon skada eller? aa okej, testar det lite senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille4:

okej kan det ta någon skada eller? aa okej, testar det lite senare!

JA

Jag ingen koll på om ditt är bra, budget eller skräp nätagg men det är ett stort misstag att testa ett misstänkt trasigt att i en annan dator. Tex är trasiga budget eller skräp nätagg ökända för att kunna starta en annan datorn hela vägen in i Windows under några veckor innan den också förstörs av nätagget.

Sen verka ditt nätagg ha modulära (löstagbara) strömkablar. Du måste ha järnkoll på vilka som hör till ditt nätagg. Sätts dom i ett annat nätagg som INTE är exakt samma så sabbar du något i datorn. Det finns ingen standard så tillverkarna gör som de vill.