Geforce GTX Titan Z släpps den 28 maj

Permalänk
Medlem

(Morgondagens nyhet)
''Nvidia har åter igen tagit tillbaka sitt flaggskepp Geforce GTX Titan Z''

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Man skulle kanske köpa ett just because. E-peen eller årets dumbass?

Tror isf snarare på årets dumbass

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Quadro Jr. Kanske hade fungerat för mig men när Nvidia vill ha 30tusen för ett "gamer kort" så 1. Dom skiter i det blå skåpet. 2. Visar att "vi kan bara för att"

Ser ingen annan logik i titan z

Men Titan är ju inte renodlat "gamer kort" det är en hybrid.

Quadro går inte spela på då. Så quadro Jr är mer missvisande än Titan Z.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Hade varit smartare att låta den ligga kvar på hyllan och låtsas som inget hade hänt.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt släppa det. MEN det finns ändå en viss charm med att klämma in ett Titan Z på ett M-itx moderkort. Jag VET att 295x2 är ett bättre kort MEN det SKITER JAG I! AMD's grafikkort kommer inte existera i datorerna i detta hushåll. Och så vitt jag vet har jag full rätt att tycka så i vårat fria land vad andra än tycker.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag har försökt släppa det. MEN det finns ändå en viss charm med att klämma in ett Titan Z på ett M-itx moderkort. Jag VET att 295x2 är ett bättre kort MEN det SKITER JAG I! AMD's grafikkort kommer inte existera i datorerna i detta hushåll. Och så vitt jag vet har jag full rätt att tycka så i vårat fria land vad andra än tycker.

Just do it! Hojta till sen när frun slår ihjäl dig mer det om hur allt slutade lyckligt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Om någon köper detta kort för mer än 10 000:- så bör man nog inte berätta det för du kommer även i detta forumet bli kallad idiot eller personenen som har noll koll.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ganska roligt att 3st GTX Titan "Black" för den delen, där man får ut cirka 8640 CUDA-kärnor totalt är billigare än ett Titan Z

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Z som i Zombie alltså?

Oavsett hur den står sig mot AMD's kort så är det nog bra om den faktiskt lanseras.

In other news, Nvidia verkar ge upp Tegra med mobila enheter: http://www.guru3d.com/news_story/nvidia_tegra_no_longer_is_an...

Permalänk
Medlem

Ja men tänk positivt, nu får vi äntligen våran 295X2 vs Titan Z match
Dock vet alla att den inte kommer vinna men ändå kul.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om någon köper detta kort för mer än 10 000:- så bör man nog inte berätta det för du kommer även i detta forumet bli kallad idiot eller personenen som har noll koll.

Heja Jante! Oavsett om man köper det eller inte så får det ju andra att spricka. Bara det är värt 30 000 kr

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CynXen:

Men Titan är ju inte renodlat "gamer kort" det är en hybrid.

Quadro går inte spela på då. Så quadro Jr är mer missvisande än Titan Z.

Quadro går visst att spela på. Det går inte lika bra för drivrutinerna saknar optimeringar för spel men det fungerar. Det marknadsförs också som ett spelkort. På samma sätt som Quadro saknar optimeringar för spel så saknar Geforce optimeringar som Quadro har så det är inte riktigt den marknaden man är ute efter. Det är snarare Tesla de siktar på. Där är drivrutiner inte lika viktiga på det sättet och det är där den annars låsta prestandan kommer till sin rätt. Men som sagt så marknadsförs det som ett spelkort så om de marknadsför det som Tesla Lite så görs det internt direkt mot potentiella kunder.

Edit: Fast som compute är det också ett rätt konstigt kort för där är det ofta inte så svårt att dela upp lasten på separata kort så då känns det ju vettigare att trycka in tre stycken Titan Black och få mycket mer prestanda för samma pengar. Eller bara två Titan Black och spara lite pengar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan bara inte begripa att de faktiskt släpper kortet. Långsammare, varmare och dyrare än AMD Radeon R9 295X2, men ändå ska Titan Z släppas. Fattar ingenting.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Finns alltid nån idiot som köper...

27 000 som hittat

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Just do it! Hojta till sen när frun slår ihjäl dig mer det om hur allt slutade lyckligt

Skrivet av sesese:

Om någon köper detta kort för mer än 10 000:- så bör man nog inte berätta det för du kommer även i detta forumet bli kallad idiot eller personenen som har noll koll.

Skrivet av rewoX:

Ganska roligt att 3st GTX Titan "Black" för den delen, där man får ut cirka 8640 CUDA-kärnor totalt är billigare än ett Titan Z

Men det får inte plats mer än ETT kort på ett m-itx moderkort.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waverider:

Kan bara inte begripa att de faktiskt släpper kortet. Långsammare, varmare och dyrare än AMD Radeon R9 295X2, men ändå ska Titan Z släppas. Fattar ingenting.

Vad? Kommer sälja som smör för det är ju Nvidia. Dom gör ju bara bra grejer till bra pris

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja köpa ett sånt här istället för 3 st titan black? Tror inte det kommer vara bra som hybrid häller. Min far har jobbat med cad mycket längre än vad jag har levt och han har förklarat för mig att spelkorten är bra sin grej och sämre på cad osv och cad korten är bra på cad och dåliga på spel så förstår verkligen inte vitsen med det här kortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_yssar:

Varför skulle man vilja köpa ett sånt här istället för 3 st titan black? Tror inte det kommer vara bra som hybrid häller. Min far har jobbat med cad mycket längre än vad jag har levt och han har förklarat för mig att spelkorten är bra sin grej och sämre på cad osv och cad korten är bra på cad och dåliga på spel så förstår verkligen inte vitsen med det här kortet...

Bara entusiaster som förstår tror jag. Varför köpa en ferrari liksom, du sitter 10x bättre i en mercedes E-klass och hastighetsgränsen är 110 så vad är meningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Edit: Fast som compute är det också ett rätt konstigt kort för där är det ofta inte så svårt att dela upp lasten på separata kort så då känns det ju vettigare att trycka in tre stycken Titan Black och få mycket mer prestanda för samma pengar. Eller bara två Titan Black och spara lite pengar.

Programmeringsmässigt är Titan Z är ekvivalent med 2 separata kort på alla sätt och vis, så man måste programmera för 2 GPU'er även fast det är ett kort. Det är verkligen rätt tunnsått med argument som rättfärdigar ett köp av Titan Z..

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_yssar:

Varför skulle man vilja köpa ett sånt här istället för 3 st titan black? Tror inte det kommer vara bra som hybrid häller. Min far har jobbat med cad mycket längre än vad jag har levt och han har förklarat för mig att spelkorten är bra sin grej och sämre på cad osv och cad korten är bra på cad och dåliga på spel så förstår verkligen inte vitsen med det här kortet...

Det vill man inte
Som din far säger, Titan fungerar inte så bra som cad/spel hybrid heller. Här är tumreglerna:

Geforce: Spel (duh) och beräkningar som inte kräver hög precision
Titan: Spel och beräkningar med hög precision
Quadro: CAD och beräkningar med hög precision
Tesla: Beräkningar med hög precision i en klustermiljö, och inget annat. Har inte ens videoutgång.

Permalänk
Medlem

Priset är ju nästan förolämpande.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

På tal om 690, finns 690's fortfarande att få tag i ?, blir lätt svårt att slå effekten du får ur det för en t.e.x mITX burk.

sätt några exemplar här i marknaden men antinge väldigt dyra eller försvinner direkt.

Tydligen finns det http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1234332

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lontarus:

Vilka är titan Z riktat emot? Jag har inte läst något öht om kortet men folk har skrivit att det inte är för spel. Varför görs det till en så stor grej om ett kort som inte är till spel kostar 27000? Jag har inget minne av att någonsin läst en endaste rad om kommande quadro-kort.

Enligt Nvidia själv är det spel.

Skrivet av BadassH:

Kostade gtx 690 också så här mycket när det släpptes?

GTX 690 var riktigt saftigt för sin tid. Kring 9.500-10.000 kostade det vid lansering.

Skrivet av anders190:

Z som i Zombie alltså?

Oavsett hur den står sig mot AMD's kort så är det nog bra om den faktiskt lanseras.

In other news, Nvidia verkar ge upp Tegra med mobila enheter: http://www.guru3d.com/news_story/nvidia_tegra_no_longer_is_an...

In related news... A man called Jonas from Sweclockers have injured himself by cartwheeling in his living room while screaming "NO MORE TEGRA"!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Måste vara sämta köpet någonsin...

why nvidia... why....

Permalänk

En tanke som slog mig är att efter två mer eller mindre misslyckade lanseringar så är detta bara ett PR trick.
Papperslansera kortet och sätter priset så högt att ingen jävel kan komma på att köpa eländet. Nvidia får skit för prissättningen men ingen kan säga att man inte lyckades göra kortet och ingen kan bevisa att det skulle prestera sämre än Radeon R9 295X2. Samt att man slipper producera skiten. Sen blir det en liten hype kring prissättningen och i slutändan en coolhetsfaktor som blir plus på PR kontot.

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Permalänk

Dussan89 jag sålde ett gtx690 för några veckor sedan... försökte få ut 3500 men efter svalt intresse "gav" jag bort det för 2800 Så jo de finns till salu men de har tappat mycket i marknadsvärde

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Det här måste vara det största priset på ett grafikkort för ett spel någonsin!?

Jag är ingen miljonär, nope, nope..

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sniperwille:

En tanke som slog mig är att efter två mer eller mindre misslyckade lanseringar så är detta bara ett PR trick.
Papperslansera kortet och sätter priset så högt att ingen jävel kan komma på att köpa eländet. Nvidia får skit för prissättningen men ingen kan säga att man inte lyckades göra kortet och ingen kan bevisa att det skulle prestera sämre än Radeon R9 295X2. Samt att man slipper producera skiten. Sen blir det en liten hype kring prissättningen och i slutändan en coolhetsfaktor som blir plus på PR kontot.

Kanske hos den outbildade massan. Däremot vi entusiaster WILL KNOW. AND we won't forget.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Bara entusiaster som förstår tror jag. Varför köpa en ferrari liksom, du sitter 10x bättre i en mercedes E-klass och hastighetsgränsen är 110 så vad är meningen?

Den dagen jag kan ha två Mercedes E klass i dual konfiguration (Sli/Crossfire/...) för snabbare hastighet på motorvägen kommer jag hålla med din poäng.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mikael07:

Programmeringsmässigt är Titan Z är ekvivalent med 2 separata kort på alla sätt och vis, så man måste programmera för 2 GPU'er även fast det är ett kort. Det är verkligen rätt tunnsått med argument som rättfärdigar ett köp av Titan Z..

Det är till för alla de som vill hålla på med tunga CUDA-beräkningar som har en dator med bara en PCIe x16 men som fortfarande får plats med ett grafikkort som tar tre expansionsplatser. Finns kanske två pers det passar in på? Annars är det ju en obekväm storlek när industristandard är två kortplatser. Tittar man på större system så ger det ju knappt någon extra densitet heller. Sex kortplatser ger ju fyra GPUer med Titan Z men "bara" tre Titan Black. Fast skillnaden i faktisk prestanda är minimal. Det 16244 mot 15363 GFLOPS SP och 5414 mot 5121 GLOPS DP. Känns som det är svårt att motivera den skillnaden för 27000 kr extra.

Så de kanske kan sälja fem sex kort för det? Resten lär gå till värstingdatorer från systembyggare i USA. Och en del demobyggen för mässor och liknande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24