Permalänk
Medlem

Köpråd - Systemkamera

Hej, jag letar efter en simpel systemkamera som ska användas till att spela in kortfilmer. Jag är en total nybörjare inom området så en kamera man kan lära sig med skulle passa utmärkt. Pris: runt 3000 :-
Tipsa på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0mgpl0x:

Hej, jag letar efter en simpel systemkamera som ska användas till att spela in kortfilmer. Jag är en total nybörjare inom området så en kamera man kan lära sig med skulle passa utmärkt. Pris: runt 3000 :-
Tipsa på!

Vänta lite tidsmässigt och spara samman några fler Kr och ha siktet inställt på en Canon 600d, så blir allt jättebra. Och det är inte många Kr det handlar om.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0mgpl0x:

Hej, jag letar efter en simpel systemkamera som ska användas till att spela in kortfilmer. Jag är en total nybörjare inom området så en kamera man kan lära sig med skulle passa utmärkt. Pris: runt 3000 :-
Tipsa på!

Då kan du köpa tex en G6, imo bättre en tex en 600d eftersom du får mer features för att filma samt en sökare som fungerar när du filmar.
Förr rekommenderade jag alltid 600d till nybörjare men sedan G6 kröp ner under 3000 så är den mest pang för pengen.
Den har slowmo, sökare, zebra, peaking, hörlusrutgång, micingång osv.
Sensorn är samma som i GH2 vilket är en legendarisk systemkamera för film.
Som grädde på moset kan du använda i princip alla objektiv som någonsin gjorts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vänta lite tidsmässigt och spara samman några fler Kr och ha siktet inställt på en Canon 600d, så blir allt jättebra. Och det är inte många Kr det handlar om.

Jag har kollat omkring lite och det blir nog nånting åt det hållet.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0mgpl0x:

Jag har kollat omkring lite och det blir nog nånting åt det hållet.
Tack!

Ska du filma med den så följ Nisse-Tutas råd och skaffa G6. Finns med det lilla 14-42 PZ X-objektivet inte jättelångt över din budget:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1852829
Där har du en mycket smidig kombination och motorzoom är bra om du vill försöka zooma medan du filmar.

m4/3-systemet är också ett bra system om du utvecklas inom filmandet och senare vill uppgradera kamerahus utan att ersätta alla inköpta objektiv. Både GH4 och BMPCC finns som riktigt bra kamerahus med m4/3-fattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Ska du filma med den så följ Nisse-Tutas råd och skaffa G6. Finns med det lilla 14-42 PZ X-objektivet inte jättelångt över din budget:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1852829
Där har du en mycket smidig kombination och motorzoom är bra om du vill försöka zooma medan du filmar.

m4/3-systemet är också ett bra system om du utvecklas inom filmandet och senare vill uppgradera kamerahus utan att ersätta alla inköpta objektiv. Både GH4 och BMPCC finns som riktigt bra kamerahus med m4/3-fattning.

Hmm, det kanske är värt att kolla in den där kameran. Prislappen är ju lockande.

Btw, kan man köpa kameran i några Svenska affärer, eller är det Ebay/Amazon som gäller?
Fanns inget på prisjakt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18118

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0mgpl0x:

Hmm, det kanske är värt att kolla in den där kameran. Prislappen är ju lockande.

Btw, kan man köpa kameran i några Svenska affärer, eller är det Ebay/Amazon som gäller?
Fanns inget på prisjakt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18118

Det är ju denna vi menar, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1849011

Lite synd att du inte startade tråden tidigare eftersom den för någon vecka sedan kostade 2400 kr. Har sett den ute på tex fotosidan ibland för 1500 kr så det kan vara värt att leta lite.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta med att köpa en kamera! Ett hus under 30,000 är bara inte värt det i det långa hela. Tänk på att du måste köpa/hyra gluggar också. Jag skulle hyra/låna en Black Magic eller liknande för dina första kortfilmer. Oftast när det inte finns något intresse utav vinst på ditt projekt, så brukar uthyrningsfirmor vara rätt generösa med rabatter, de brukar även gå igenom kameran om du nämner att du känner dig lite osäker!

Permalänk
Medlem

Kontakta UNCUT eller något liknande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuriden:

Jag skulle vänta med att köpa en kamera! Ett hus under 30,000 är bara inte värt det i det långa hela. Tänk på att du måste köpa/hyra gluggar också. Jag skulle hyra/låna en Black Magic eller liknande för dina första kortfilmer. Oftast när det inte finns något intresse utav vinst på ditt projekt, så brukar uthyrningsfirmor vara rätt generösa med rabatter, de brukar även gå igenom kameran om du nämner att du känner dig lite osäker!

jag antar att du menar under 3000 och inte 30000

Däremot förstår jag inte resonemanget, vi pratar ju om kameror som för blott ett år sen kostade ca 10 000 (g6 är i princip en gh3). Menar du att alla filmer som folk gjort med dem inte håller längre?
En blackmagic kommer man ju få för under 5k inom ett år, är bilden på något sätt sämre då?
Att hyra kostar ju minst 1000 spänn om dagen, som hobbyfilmare gör iallafall jag 1-2 filmer i veckan. Det håller ju inte att hyra då. Enda gången jag hyr är om en kund betalar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuriden:

Jag skulle vänta med att köpa en kamera! Ett hus under 30,000 är bara inte värt det i det långa hela. Tänk på att du måste köpa/hyra gluggar också. Jag skulle hyra/låna en Black Magic eller liknande för dina första kortfilmer. Oftast när det inte finns något intresse utav vinst på ditt projekt, så brukar uthyrningsfirmor vara rätt generösa med rabatter, de brukar även gå igenom kameran om du nämner att du känner dig lite osäker!

Jag tänker verkligen inte hyra en kamera, vill inte känna mig begränsad på det sättet. Sen var budgeten runt 3000.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare. Panasonic G6. Canons kameror har inte finesserna du söker för filmning utan att hacka om mjukvaran.

Jag tänkte bjuda över Nisse-Tuta en dag i sommar och att han ska ta med ALLA sina kameror inkl. telefoner.
Sen ska vi filma samma mål och göra ett par saker så man ser att 1080p inte alltid är 1080p. Stor skillnad.

Gäller bara att han är med på det

I övrigt - Pansonic G6 + lite kul udda gluggar från analogkameror samt en bra zoom. Sen är du safe.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Sparar själv till en Olympus e-pl5 eller e-pm2. Varför? - Topptestad i sin prisklass, samma sensor som den dyrare OM-D (som kostar närmare 8000 kr). Står sig bra i konkurrensen trots att den är 2 år gammal. Det är inte en DSLR utan istället MFT -vilket kanske är en fördel. Finns flera objektiv att köpa till men dom är rätt så dyra. Pris på kameran ligger på 3300-5000 beroende på vart man köper den.

Visa signatur

Intel Xeon E5520 LGA 1366
Brave new world: O wonder! How many goodly creatures are there here! How beauteous mankind is! O brave new world, That has such people in't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persontyp Alfa:

Sparar själv till en Olympus e-pl5 eller e-pm2. Varför? - Topptestad i sin prisklass, samma sensor som den dyrare OM-D (som kostar närmare 8000 kr). Står sig bra i konkurrensen trots att den är 2 år gammal. Det är inte en DSLR utan istället MFT -vilket kanske är en fördel. Finns flera objektiv att köpa till men dom är rätt så dyra. Pris på kameran ligger på 3300-5000 beroende på vart man köper den.

Trevligt, har haft en Olympus EM5 och att filma med den var kanonkul eftersom den har en 5 axlad stabilisering.
Sålde den eftersom ingen Olympus har europeisk fps, micingång utan störigt tillbehör och att bildkvaliten är i ärlighetens namn inte särskillt bra. Men färgerna blir fina.
Eftersom TS ska ha kameran till att filma just kortfilmer med så är min rekommendation att skippa Olympus. Panasonicen vi pratar om är ju också en spegellös systemkamera med m4/3 fattning och kan använda alla Olympus objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Håller med föregående talare. Panasonic G6. Canons kameror har inte finesserna du söker för filmning utan att hacka om mjukvaran.

Jag tänkte bjuda över Nisse-Tuta en dag i sommar och att han ska ta med ALLA sina kameror inkl. telefoner.
Sen ska vi filma samma mål och göra ett par saker så man ser att 1080p inte alltid är 1080p. Stor skillnad.

Gäller bara att han är med på det

I övrigt - Pansonic G6 + lite kul udda gluggar från analogkameror samt en bra zoom. Sen är du safe.

// A

Jag är sjukt på, men risken är att jag bara har en kamera då eftersom jag börjat kolla på att levla upp