780Ti, svart skärm/reset vid belastning i vissa spel/program

Permalänk
Medlem

780Ti, svart skärm/reset vid belastning i vissa spel/program

Ser att det finns en del trådar med liknande fel, osäker på om jag borde hijackat någon av dem eller skapa en ny, skapar en ny och hoppas det är rätt

Har haft mitt 780Ti i ca 6 månader och inte upplevt några problem innan Watch Dogs, där datorn efter ett tag antingen fastnar i en svart skärm eller resettar sig själv (9 gånger av 10 fastnar den i svart skärm, bara något enstaka fall jag sett en reset). I vissa fall när den fastnar på en svart skärm går grafikkortsfläkten upp på 100%.

Efter att jag började uppleva problemen i watch dogs satte jag igång att felsöka och jaga olika sätt att stressa datorn. Memtest86+ & Prime95 fungerar båda utmärkt, medans 3dMark (fire strike delen) och Heaven Benchmark 4.0 båda krashar på samma sätt som watch dogs, vilket får mig att gissa på att det är något med grafikkortet, även om det fungerat problemfritt fram tills nu i alla andra spel jag spelat.

System specs:

Moderkort: Asus Z87 Pro
CPU: I7-4770K
grafikkort: Asus 780Ti
Minne: Crucial BallistiX Tactical LP 2x8GB DDR3
PSU: Coolermaster Vanguard 700W
OS: Windows 8.1 64 bit

inget är överklockat.

Det jag provat hittills:

- Byta PSU till en Corsair HX620, fortsätter krasha på samma sätt.

- Flytta över grafikkortet till en annan dator, den andra datorn börjar krasha på samma sätt.

- Prova byta ut grafikkortet mot ett 560Ti, felet försvinner.

- provat flera olika drivrutiner, från som äldst 332.21 till den nyaste, 337.88, med DDU för att rensa mellan installationerna, alla med samma resultat.

- Provat att sänka Target Temperature till 70 grader i GPU Tweak, problemet försvinner i 3dMark & Heaven och blir "ovanligare" i Watch Dogs.

- Provat att höja fläkthastigheten till 70-80% (går aldrig över 50% i vanliga fall), men behålla target temperature på 82 grader, 3d mark & heaven kommer längre innen de krashar, men krashar fortfarande.

det jag märkt, när jag hållt på med GPU Tweak och testat, är att om jag inte ändrar på något alls blir temperaturen inte helt oväntat 82-83 grader innan den krashar, om jag sänker target temperature till 70grader så kan temperaturen ändå klättra uppåt 80 grader, utan någon krash, däremot går GPU Boost aldrig igång, så GPU:n jobbar hela tiden i 876Mhz. Om jag däremot manuellt drar upp hastigheten på fläktarna så kan det krasha även på längre temperaturer, runt 70-75 grader, men då har GPU Boost dragit upp hastigheten till runt 1000Mhz.

Finns det något mer som kan vara värt att prova, eller är det dags att klassa kortet som felaktigt och returnera det?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Låter som en given reklamation enligt mig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Låter som att kortet är felaktigt.
Testa med furmark och se hur det går. http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Låter som att kortet är felaktigt.
Testa med furmark och se hur det går. http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

Provade faktiskt FurMark häromdagen också, även om jag missade att nämna det i mitt första inlägg (blev långt nog som det var ändå ).

Körde deras 15 minuters "burn-in" benchmark utan några som helst problem, temperaturen gick relativt fort upp i 83 grader, men ingen krash. Möjligt att det krashat om det fått köra längre tid, men eftersom jag hittade andra sätt att provocera fram felet på så grävde jag inte vidare i FurMark.