Ipad i skolan skadad, måste jag betala kostnaden?

Permalänk

Jag förstår problemet. Min dotter fick låna en macbook av sin högstadieskola, och den slutade att fungera så vi fick betala en självrisk på 1500 för reparation. Hon var tvungen att ha den där datorn i undervisningen så när hon fick tillbaka den blev man nervös att den skulle gå sönder igen. Jag tycker att obligatoriska hjälpmedel i skolan ska skolorna själva sköta reparationer av. Min kompis 8-åriga son får låna en Ipad från sin skolan, det känns som det är stor risk att en 8-åring har sönder en Ipad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mnemozyne13:

Kan ju vara lite skillnad på en iPad som är rätt begränsad och en dator/bärbar dator. iPad som studiemedel låter helt galet, om man inte väljer att lägga pengar på det själv eller går på något privat alternativ och sen tycker att det är ett smidigt sätt att leta information på Internet. Så länge galenskaperna inte finansieras med skattepengar så är det okej för mig.

Självklart är det en viss skillnad, då det i det här fallet endast skulle vara nödvändigt om skolan i fråga valt att ha en ipad istället för annat läromedel.
Jag tycker nog att det är bättre om man ordnar ipads än motsvarande läromedel då det är enklare och troligtvis bra mycket billigare. T ex så skulle dyslexi inte bli en så stor anpassning och det är lite knepigare att "glömma" ta med den. Klart det är bättre på alla sätt med en laptop eller stationär men ipads är väl någorlunda.

Permalänk
Medlem

Min son, som går i högstadiet, har fått lånat en Macbook av skolan. I det kontraktet som målsman skulle skriva på stod att skador som uppkommit under skoltid (i skolan samt resa till och från) täcks av skolan, övrig tid täcks av brukaren. Med skador menas; tappat i golvet, förlorat den, stulen etc
Vill man inte ha det ansvaret får man lämna datorn i skåpet när man går hem.

Sen kan man ju undra om denna tråd hade sett likadan ut om TS hade gått byggprogrammet och tappat skolans skruvdragare från byggställningen så den sprack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Min son, som går i högstadiet, har fått lånat en Macbook av skolan. I det kontraktet som målsman skulle skriva på stod att skador som uppkommit under skoltid (i skolan samt resa till och från) täcks av skolan, övrig tid täcks av brukaren. Med skador menas; tappat i golvet, förlorat den, stulen etc
Vill man inte ha det ansvaret får man lämna datorn i skåpet när man går hem.

Sen kan man ju undra om denna tråd hade sett likadan ut om TS hade gått byggprogrammet och tappat skolans skruvdragare från byggställningen så den sprack...

Nu har jag inte gått igenom alla svar i denna tråden, men har TS sagt när den gick sönder?

Om du tappar skruvdragaren under lektion från skolans byggnadsställning så lär det ju ses som "utbildnings olycka". Men om du skulle tappa skruvdragaren på en sten när du sätter upp din trädkoja under en helg, ja då kan det ses som oaktsamhet.
Detsamma med andra läromedel, har skolan haft möjlighet att styra de rutiner som använts vid förfarandet?

Permalänk
Medlem

Hur och vad används plattorna till? Är lite nyfiken då jag har svårt att se fördelen med platta över penna och papper. Känns som en väldigt onödig kostnad. I vilken årskurs börjas plattan användas?

Ungefär som att köpa en Ferrari i stället för en trehjuling till ett barn...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Jobbar en del med sånna här skoldatorer och vet hur jävla risigt de behandlas av kidsen. Tycker att det är bra att man får ersätta för skador som inte är att räkna som normalt slitage. Sedan kan man undra varför skolor delar ute macbooks närdet finns billigare alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Hur och vad används plattorna till? Är lite nyfiken då jag har svårt att se fördelen med platta över penna och papper. Känns som en väldigt onödig kostnad. I vilken årskurs börjas plattan användas?

Ungefär som att köpa en Ferrari i stället för en trehjuling till ett barn...

E-böcker tex. Med wifi så är uppslagsverk inte långt borta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpmobile:

Jobbar en del med sånna här skoldatorer och vet hur jävla risigt de behandlas av kidsen. Tycker att det är bra att man får ersätta för skador som inte är att räkna som normalt slitage. Sedan kan man undra varför skolor delar ute macbooks närdet finns billigare alternativ.

Ja våran skola köpte macbook air för att det var "status"
Den bootade med Windows för att vi skulle kunna använda Inventor, masterCAM och andra program som inte stödjer OSx men som behövdes i utbildningen.
Dock klagar jag inte för batteritiden på macen var ju bra mycket bättre och sen var den lätt som tusan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Skillnaden är väl att du drar in pengar till företaget som bekostar skruvdragaren.
En elev på en skola gör det inte.

Elever är väl ändå skolans enda inkomstkälla.
Om inte så är det deras största.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Elever är väl ändå skolans enda inkomstkälla.
Om inte så är det deras största.

Beror helt på skolform, jag gick en privat gymnasieskola där inga medel kom från stat.
Och eleverna skapar ju inte någon direkt vinst utan för att lära eleverna saker så går det ju åt resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinrlilja:

Jag läste naturvetenskap på gymnasiet. Där ingår Biologi 1 och 2, Kemi 1 och 2, Fysik 1 och 2. Dessutom läste jag till Fysik 3 och Matte 5. Vilket alla är kurser där vi använde datorn för att lösa uppgifter, till exempel att ställa upp tabeller och sådant. Mycket av tabellskrivandet i Biologikurserna kan man göra för hand. Men i Kemi och Fysik måste du ha någon form av digitaltverktyg, och för att vara helt ärlig är det rätt mycket enklare att ställa upp och resonera kring diagram på datorn än i miniräknaren. Men det är en ju fortfarande en bekvämlighetssak. På samma sätt kan man väl ändå resonera att man inte behöver använda miniräknare, förr i tiden använde man tabeller för att beräkna e^(i5)?

I Matte 5 användes det till att lösa diff-ekvationer med hjälp av wolfram alpha (vanligtvis av svårare art). På många av proven var vi också tvugna att använda datorer, inklusive på nationella provet!

Men jag kan helt klart hålla med dig om att gymnasieskolorna verkligen försöker sälja in att de erbjuder datorer. Vilket inte känns alltför trevligt eller vad man ska kalla det. Plus att mycket av det jag just listat inte riktigt går att göra på en iPad. Många skolor försöker väl dock gå mot att bli papperslösa? Det är dessutom väldigt skönt att ha sina anteckningar samlade i en olika mappar på sin dator, med synkning med hjälp av Ubuntu One och sådant, inte samma problem med “Jag glömde labbrapporten hemma” etc.

(Som en liten parantes hade jag en del lärare som själva hade problem med att slita blicken från sina datorer. (Inte menat att vara allt för seriöst. Jag är mycket väl medveten om att lärare har extremt mycket att göra. Men det är lite roligt när man sitter på lektion/prov och plötsligt hör man från katedern där framme att någon video börjar spelas.))

Edit: ser inte ut som om jag nämnde det men det kan vara väldigt vettigt att man inför universitet/arbetslivet vet lite hur man använder ett kalkylprogram eller ett textredigeringsprogram.

Problemet är att du tror att du kommer glida in på universitetet och slänga upp en laptop på tentorna. Det får man inte(knappt man får ha miniräknare) därav är det en dålig förberedelse och vana.
Mattematiken/Fysiken/Kemi:n etc.. är alltför "enkel" på gymnasienivå så finns absolut inga behov att behöva tekniska hjälpmedel(miniräknare undantag).
Visst, man måste skriva labbrapporter m.m. men 99.99% av alla har dator hemma och för de få som inte har finns det ofta bibliotek på skolor med datorer i.

Nej, lockelse för vilsna ungdomar är vad det är^^

Skrivet av sickhouse:

Elever är väl ändå skolans enda inkomstkälla.
Om inte så är det deras största.

Fel, skattepengar är skolans inkomstkälla. Därav har vi skattebetalare all rätt att ifrågasätt padd-inköp m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Beror helt på skolform, jag gick en privat gymnasieskola där inga medel kom från stat.
Och eleverna skapar ju inte någon direkt vinst utan för att lära eleverna saker så går det ju åt resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa mig gärna den skola (i Sverige) som inte får pengar från staten. De har väl inte ens ryckt medlen från Lundsberg etc än?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Fel, skattepengar är skolans inkomstkälla. Därav har vi skattebetalare all rätt att ifrågasätt padd-inköp m.m.

Du menar att skolan inte får betalt per elev som går i skolan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Du menar att skolan inte får betalt per elev som går i skolan?

Jo det får de(summan varierar väl även beroende på linje), hade otur när jag tänkte^^
Den som betaler däremot är ju staten/kommunen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0lex:

Lätt att säga "har skolan ingen drulleförsäkring" hit och dit. Det skulle kosta åtskilliga miljoner att ge alla elever skydd till att tappa sina datorer hit och dit. Bara det att skolan betalar leasingen för datorerna är mångmiljonbelopp, då är det också givet att eleven måste ha ett avtal med skolan innan de lånar datorn till dig. Så kom inte och säg att "skolan bara gav mig en dator utan att jag hade något att säga om det". Det är bara naivt. Skolan skulle mer än gärna se dig med din egna dator i skolan om du hade velat det. Rätt av dem att kräva ersättning.
Om avtalet var när du skrev in dig i skolan eller när du fick datorn spelar ingen roll, DOCK om du inte har skrivit under på att du lånade datorn behöver du inte bli återbetalningsskyldig då skolan inte kan understryka att det var du som hade datorn i ägo.

Dold text

Min skola KRÄVDE, observera KRÄVDE dator i utbildningen. Allt byggde på intranät där vi hämtade och lämnade in uppgifter. Allt skulle vara datorskrivet. Tänk nu om en elev i skolan råkar tappa datorn vars föräldrar inte har råd att betala för självrisken. Det är inte alla som har råd att punga ut 1500 spänn. Ska då eleven bli nekad att gå gymnasiet för att det är krav på dator i undervisningen? Snacka om naiv.

Är det krav från skolan att eleven måste ha dator i undervisning då är det skolan som ska betala eventuella skador.

Hade det däremot inte varit krav på dator utan man får låna OM MAN VILL och sen råkar sätta sig på den då är det en annan sak.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Mognadsprövning fanns väl redan tidigare än så? Tror jag känner personer som är äldre än mig som började skolan vid 6 års ålder och jag började då skolan 1993. Åtminstone vet jag att de var under 18 när de började på högskolan...

Det blev en rättighet 97. Innan det var det upp till skolorna/kommunerna. Känner själv 80-talister som börjat tidigare, men uppfattade att det var relativt ovanligt. Vilket kanske var så konstigt att ha då jag t.ex. ser en IFAU-rapport nu där endast omkring 3% började grundskolan tidigare 2004. När jag gick i gymnasiet hade jag en uppfattning av kanske 1/100 lite grovt. Sen känner jag t.o.m. sådana som inte fick börja skolan när de var 7 år i brott mot skollagen, och gick extra år på förskolan men det är en annan sak. Sen finns det ju de som började vid 7 år men hade möjlighet att bli uppflyttade en årskurs eller liknande. Och talar vi personer som gick linje-gymnasiet så var många av utbildningarna dessutom tvååriga, vilket betyder att de som börjat ett år tidigare hade möjlighet att gå ut året de fyller 17. Och då börja arbetslivet som 16/17-åringar med slutbetyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinrlilja:

Jag läste naturvetenskap på gymnasiet. Där ingår Biologi 1 och 2, Kemi 1 och 2, Fysik 1 och 2. Dessutom läste jag till Fysik 3 och Matte 5. Vilket alla är kurser där vi använde datorn för att lösa uppgifter, till exempel att ställa upp tabeller och sådant. Mycket av tabellskrivandet i Biologikurserna kan man göra för hand. Men i Kemi och Fysik måste du ha någon form av digitaltverktyg, och för att vara helt ärlig är det rätt mycket enklare att ställa upp och resonera kring diagram på datorn än i miniräknaren. Men det är en ju fortfarande en bekvämlighetssak. På samma sätt kan man väl ändå resonera att man inte behöver använda miniräknare, förr i tiden använde man tabeller för att beräkna e^(i5)?

I Matte 5 användes det till att lösa diff-ekvationer med hjälp av wolfram alpha (vanligtvis av svårare art). På många av proven var vi också tvugna att använda datorer, inklusive på nationella provet!

Vet du vad, vi löste de problemen alldeles utmärkt utan dator förr. Inget av ämnen lär ha ändrat sig nämnvärt.
Det är rätt stor skillnad på att räkna e^(i5) på en miniräknare och att mata in en diff-ekvation i matlab/liknande och få ut svaret utan att förstå vad som händer på vägen.

Skrivet av Cyperdyne68:

Jag förstår problemet. Min dotter fick låna en macbook av sin högstadieskola, och den slutade att fungera så vi fick betala en självrisk på 1500 för reparation. Hon var tvungen att ha den där datorn i undervisningen så när hon fick tillbaka den blev man nervös att den skulle gå sönder igen. Jag tycker att obligatoriska hjälpmedel i skolan ska skolorna själva sköta reparationer av. Min kompis 8-åriga son får låna en Ipad från sin skolan, det känns som det är stor risk att en 8-åring har sönder en Ipad.

Beror ju på hur den gick sönder. Är den inte tappad eller liknande är det ju helt orimligt att krävas på självrisk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av ole-jacob:

Även om jag spräckte den av ren klantighet så tycker jag endå att jag inte borde betalat eftersom att Ipad och dator är ju en del av studierna man kan ju lixom inte välja att inte ha det eftersom det är som sagt en del av studierna och alla borde väl förstå att i en klass som det går t ex 20 pers så är det rätt stor chans att iallafall 1 råkar tappa den.

Du kan inte välja bort böckerna heller och om man tappar bort dem eller skadar dem så måste man betala. Och som en annan skrev så har man inte skolplikt i gymnasiet. Jag tycker att det borde vara så här för privata/fristående gymnasien/skolor men inte för gymnasien/skolor som är komunala (Till en viss gräns ofc).

Permalänk
Medlem

Du frågar vad folk tycker om situationen, men blir arg / defensiv när folk tycker att skolan gjort rätt som vill att du ska betala. Ser inte hur detta går ihop.

Jag anser att det är rätt. Hyr / lånar man en bil så räknar man med normalt slitage (att däcken nöts, bromsar slits etc etc), inte att hela fronten är demolerad (läs, helt krackilerad display på ipad).
Skolan gör rätt som kräver betalt. Du gjorte rätt som betalade.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k || Asus Z87-Pro || 16GB DDR3 1600MHz || Gigabyte GTX 970|| EVGA Supernova G2 750W || BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej. Då hade hans föräldrar ev. fått betala. Bara för att det är skolplikt så betyder det inte att man får ha sönder elektronik som lånas ut åt dig. Dessutom räknas en laptop som lyxvara och inte ett behov därav är det heller ingen rättighet.

Hade det varit grundskola som detta tagit plats så hade TS sluppit betala skador vid olycksfall enligt avgiftsfri skola där det står
"Det får förekomma enstaka inslag som kan medföra en obetydlig kostnad för eleverna. Med obetydlig kostnad menas främst kostnader för en färdbiljett med allmänna kommunikationsmedel, en mindre entréavgift till ett museum eller liknande". men gäller solklart inte om någon elev medvetet förstör skolans egendom.

Men tyvärr i dagens skolor tvingas elever till att använda datorer eller liknande för att deras läxor, uppsatser och andra inlämningar ska göras digitalt.

Sen tycker jag att det är väldigt oansvarigt att skolor lånar ut laptops eller liknande på stor skala till gymnasie och grundskole elever och tycker att skolverket behöver se över hela skiten egentligen, vad var felet med dator salar eller att man kunde låna laptop att använda på lektionerna eller om man inte hade egen dator hemma att man fick låna att ta hem.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Visa mig gärna den skola (i Sverige) som inte får pengar från staten. De har väl inte ens ryckt medlen från Lundsberg etc än?

Då hette den Scania industrigymnasium, vi var inte ens berättigade CSN. Helt finansierat av Scania. Från 1941 till 2014, i år gick sista eleverna ut.
Idag har dom gjort om en del på skolan och den har bytt namn och kommunen har gått in som intressent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra att du betalade och jag måste hålla med majoriteten när jag säger att det ligger på ditt ansvar.

Har personligen varit med om elever som säger att en spricka helt plötsligt uppstått av sig själv ner de satt och jobbade lugnt och fint med datorn, de har inte tappat den eller varit oaktsam, nej sprickan bara uppstod ur tomma intet. Hade till och med en där själva chassit som satt bakom skärmen var fysiskt böjd, men givetvis hade eleven inte gjort något med datorn. Detta gäller inte bara yngre generationer utan jag jobbar på högskola så det är ett problem även i äldre åldersgrupper.

Och ja folk tar inte väl hand om grejer de lånar, det ser rent ut sagt för djävligt ut, riktigt vidriga är vissa datorer, rent snuskiga så man undrar hur fan datorn fungerar.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

På min skola fick man stå för självrisken fast detta gällde då datorer. Sen när du gick ut gymnasiet fick du köpa laptopen för en väldigt billig peng, då blev den din!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:
Dold text

Min skola KRÄVDE, observera KRÄVDE dator i utbildningen. Allt byggde på intranät där vi hämtade och lämnade in uppgifter. Allt skulle vara datorskrivet. Tänk nu om en elev i skolan råkar tappa datorn vars föräldrar inte har råd att betala för självrisken. Det är inte alla som har råd att punga ut 1500 spänn. Ska då eleven bli nekad att gå gymnasiet för att det är krav på dator i undervisningen? Snacka om naiv.

Är det krav från skolan att eleven måste ha dator i undervisning då är det skolan som ska betala eventuella skador.

Hade det däremot inte varit krav på dator utan man får låna OM MAN VILL och sen råkar sätta sig på den då är det en annan sak.

Ja, haha, då ingår du också ett avtal med skolan...
När sa jag att en elev blir nekad att gå till gymnasiet? Om en elev kommer till en linje där en dator behövs, då får denne elev låna en dator också.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drefan:

På min skola fick man stå för självrisken fast detta gällde då datorer. Sen när du gick ut gymnasiet fick du köpa laptopen för en väldigt billig peng, då blev den din!

Detta är ganska vanligt. Det är ett sätt för skolan att få råd till att hyra in nya datorer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

TS blir arg när ni inte läser vad som skrivits, inte för att ni tycker annorlunda om detta.
Tycker förövrigt att det är väldigt onödigt att säga saker som att han går i lågstadiet. Det är otrevligt och man bör inte behandlas illa oavsett ålder eller skriv kunskaper. Skriv gärna att ni har svårt att förstå, han/hon har nog inget problem att försöka förtydliga.
Han/hon har redan betalat. Innan tråden skapades.
Han/hon förstod inte att det inte var samma regler i grundskola som gymnasium.
Ni vet inte hur skolan ser ut just nu om ni inte nyligen gått i den. Så var lite försiktiga med påståenden ni inte har kunskap om. Detta är problemet med politiken också, folk styr utan att veta hur samhället ser ut.

Jag repeterar åter problematiken jag försökte driva fram tidigare då vissa inte verkar ha läst.

De kräver till viss mån datorer nu mera, det är irrelevant ifall det egentligen behövs eller ej då skolan kräver användningen utav detta.
Ja man kan lösa det mesta med papper och penna det stämmer, men det är som sagt inte problemet här. Dina studier är nu utformade så pass att du ska ha tillgång till dator, och skapar då extra jobb för lärare, och skola, om någon inte vill gå med på detta, vilket är svårt att få dem att gå med på.
Det är säkert möjligt men det är nog smartare att ordna ett jobb istället då det antagligen går fortare att tjäna ihop summan, än att få skolan, att speciellt anpassa sig efter en person. Finns riktigt många lärare som inte anpassar något efter diagnoser, vilket är ett krav.

Det är inte heller möjligt för skolan att räkna med att alla har datorer då inte alla har det. Jag känner flera som inte haft råd att åka på utflykter för 200kr nån gång om året. De kan lösa detta med datorsalar men de väljer istället att låna ut datorer.

Skolan innan högskola/universitet är till stor del för allmänbildning, har man inte någon kunskap om datorer men vill läsa programmering måste man ha möjlighet att lära sig ändå. Har du aldrig tittat på en dator blir det knepigt att förstå något utav dessa kurser.

Permalänk
Medlem

Gymnasieskolan är fortfarande utformat efter kursplan, prov och läroböcker som några avdankade lärare skrivit och publiceras via något av bokförlagen som specialiserar sig på läromedel. Om du får boken som pappersupplaga eller ebok spelar ingen roll där. Datorn kommer vara ett väldigt litet inslag i det vardagliga arbetet. Som verktyg. Fast det beror idag väldigt mycket på lärarna. Du kan fortfarande välja att ha 80-90% av kursen utan dator som lärare och läromedlen i bokform. De moment där dator behövs är ungefär de moment där folk satt med skrivmaskiner förr. Renskrivningar och inlämningsuppgifter. Sen har det såklart ersatt mycket av informationsinhämtningen. Många moment på prov, t.ex. vid nationella prov får bara som utgångspunkt utföras med hjälp av papper och penna då det (delprovet i X möjligen) normalt sett bedöms utifrån de kriterierna om du inte har någon funktionsnedsättning, det har däremot börjat ges större utrymme för vanliga elever att använda dator under prov, men de måste vidta åtgärder för att begränsa möjligheterna till fusk och liknande, och det gäller om datorn används istället för block och penna under resten av undervisningen.

Sen får du absolut inte använda dator under t.ex. högskoleprovet eller antagningsprov till högskolan. Eller något framtida prov på högre utbildning. Även om dator som verktyg säkert används mer flitigt på den nivån.

Permalänk

Du har inte plikt att gå i gymnasiet, ingen tvingar dig alltså att plugga på ett gymnasie där iPads krävs för kursen. Gillar du inte det kan du ju alltid hitta en annan linje.

Tar du sönder någonting du fått låna så är det ju självklart så att du ska ersätta det till 100%, allt annat vore fel, eller hur?

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem

Kortfattat:

Vissa skolor har diriktiv att följa gällande studieplaner, studiematerial (därtill exempelvis dator/ipad räknas) med mera. Dessa är ofta förankrade med studievårdsnämnden, vad som krävs för att en elev ska kunna fullfölja sina studier effektivt med mera. Efter dessa direktiv köps passande utrustning in.

Har du lånat utrustningen av skolan och ej fått erbjudande om att köpa ut den efter avslutad studietid, så är det just ett lån det gäller. Isåfall förväntas du troligtvis att lämna tillbaka utrustningen i ursprungligt skick (fysiskt) efter avslutade studier.

Ungefär samma sak som att låna en bil via firman. Självklart får du köra bilen för att utföra dina arbeten då det krävs för att exempelvis frakta byggmaterial. På samma sätt som en ipad/dator kan krävas för att du ska kunna utföra dina studier på det sätt som institutionen har planerat. Men likadant som att du inte kan lämna tillbaka en trasig firmabil utan att bli ersättningsskyldig (iallfall för företagets "självrisk") kan du inte lämna tillbaka en trasig dator/surfplatta utan att betala en ersättningssumma för skadorna. Om detta sedan är "självrisken" för skolan eller ej, varierar.

Detta är inte bara för att skolan ska få ut sina pengar. Det har att göra med bokföring, inventariehantering och mer. Att inte korrekt dokumentera ett bortfall av en inventarie är en väldigt dålig idé för en skola, ett företag och så vidare. Om det då inte gäller en förbrukningsinventarie. Vilket jag tror att skolan knappast skriver sina saker som även om dem understiger ett halft prisbasbelopp (nuvarande 44k?) då långsiktiga avskrivningar under 5 år fungerar bättre med en skolas ekonomi.

Nog sluddrat, ett glas cognac för mycket. Min huvudpoäng är att skolan gör rätt rent laglig, bokföringsmässigt och ekonomiskt som kräver någon på ersättning för en förstörd inventarie. Och att inte ersätta skolan borde, om allt går rätt till, leda till lagliga repressalier och inkassokrav.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Datorer är självklart avskrivna efter tre år och i deras ögon värdelösa – om de köper dem. Det gör dem i regel inte väldigt ofta. Och även när eleverna får köpa loss datorn så är det förhållandevis dyrt. Det handlar ju om kanske mer än 1500 kr på en tre år gammal dator med slut batteri på. Vilket i och för sig kan vara billigare än straffavgifterna de har på lånedatorer skolan hyr. Många avtal är så att de har straffavgifter på datorer som är mer eller mindre fungerande. Detta verkar vara något föräldrarna får sätta sig in i när eleven väljer utbildning. Så inte deras ungar får skulder eller dylikt i onödan. På många skolor verkar du numera kunna köpa ut datorn innan avslutade studier. Det blir mer eller mindre en avgift man får ta. Och använder de ändå datorn privat kanske det inte är så hemskt.