Permalänk

Ny dator - internet krånglar

Hej! Jag har precis fått ordning på min nya dator, och har som smått laddat ner lite spel och surfat osv. Dock har jag stött på några ganska obehagliga problem med uppkopplingen.

Problem 1: Kan sitta och ladda ner i 500/700kb per sek (normal hastighet för mitt nätverk) och helt plötsligt när jag byter hemsida/uppdaterar börjar hämtningen av sidan ladda ett väldigt tag och sedan står det att de ej kan hämtas (Google Chrome). Efter att uppdaterat det ett litet tag senare laddar det normalt. Blir även utloggad från facebookchatten ifall den information skulle hjälpa. Skype, nedladdningen, Spotify och annat funkar dock fint även fast detta sker.

Problem 2: Sitter och spelar och pratar i Skype. Helt plötsligt dör internet och det blir ett litet rött kryss nere vid nätverksikonen. Det står att nätverkskabeln ej är insatt. Jag felsöker bara problemet och allt funkar igen, alt. avaktiverar jag internetuppkopplingen och aktiverar den igen så funkar det. (Ja, nätverkskabeln är ordentligt insatt)

Dessa två scenarion har skett flera gånger under min första "spelkväll" med den nya datorn.

Moderkort; http://www.inet.se/produkt/1902686/msi-z97-g45-gaming

Så eftersom jag nyss har köpt och byggt ihop datorn hoppas jag ej på det värsta, att det är fel på moderkortet! Vad kan det vara för problem jag stöter på med jämna mellanrum?

Permalänk
Medlem

Har du laddat ner och installerat dom nyaste drivrutinerna från MSIs hemsida?

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Har du laddat ner och installerat dom nyaste drivrutinerna från MSIs hemsida?

Ja, det har jag. Problemet kvarstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenshit:

Ja, det har jag. Problemet kvarstod.

Vet att det kanske låter korkat men har du testat att dra ut kabeln när detta händer och sätta i den igen utan att felsöka?
Kanske bara är något glapp.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Vet att det kanske låter korkat men har du testat att dra ut kabeln när detta händer och sätta i den igen utan att felsöka?
Kanske bara är något glapp.

Nej det har jag inte, tack för tipset! Prövar det imorgon om/när det händer igen...
Dock funderar jag på problem 1 också, så jäkla skumt att webbläsaren börjar ladda sidor som om internet skulle vara borta men allt annat funkar normalt.. :s
De båda problemen har aldrig skett samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenshit:

Nej det har jag inte, tack för tipset! Prövar det imorgon om/när det händer igen...
Dock funderar jag på problem 1 också, så jäkla skumt att webbläsaren börjar ladda sidor som om internet skulle vara borta men allt annat funkar normalt.. :s
De båda problemen har aldrig skett samtidigt.

Låter märkligt om det inte gäller hemsidor som laddar om sig själva (swec inkluderat).
Värt att notera med är att nätverkskortet som sitter på MSI Gaming serien är Killer Nic, världskänt att vara bråkigt men kan vara en så enkel fix att något glappar.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Låter märkligt om det inte gäller hemsidor som laddar om sig själva (swec inkluderat).
Värt att notera med är att nätverkskortet som sitter på MSI Gaming serien är Killer Nic, världskänt att vara bråkigt men kan vara en så enkel fix att något glappar.

Jo jag vet, upptäckte det dock efter att jag beställt moderkortet. Annars går det väl bara o köpa ett annat nätverkskort?

Permalänk
Avstängd

Brandvägg? Skumt konfigurerad router? Skumt konfigurerade internet-/nätverksinställningar?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenshit:

Jo jag vet, upptäckte det dock efter att jag beställt moderkortet. Annars går det väl bara o köpa ett annat nätverkskort?

Ja om det verkligen är det integrerade nätverkskortet som cpar så är det bara att köpa ett replacement Intel kort.