Visst funkar Wii u konsoll man köper i usa i sverige förutom att svenska spel

Permalänk
Medlem

Visst funkar Wii u konsoll man köper i usa i sverige förutom att svenska spel

Nu har jag bestämt mig att köpa ett Amerikanskt Wii. Det funkar va? det ända som inte funkar är att spela svenska spel på det. men det vill jag int heller göra då de 2 spelen man får med är de ända jag vill haq. jag har också lite spel nerladdade i mitt Wii som jag undrar om jag kan ha in på Wii Uet. men det går att spela va? NTSC har vi väl på svenska tv apparater. Våra spel är vad jag vet i Pal. Borde gå att spela mina gamla Wii spel med även om de är svensk om man använder free loader. Så om jag köper ett Wii u på amazon med super mario och lugiu u och beställer free loader så kan jag även då köa mina svenska wii spela som super mario allstars på wiiet

Här är free loader regions knäckare
http://www.amazon.com/Datel-DUS0264-I-Nintendo-Wii-Free-Loade...

Permalänk
Medlem

Du behöver nog en strömkonverter som konverterar 220V till 110V om du ska köra en amerikansk konsoll i Sverige.
Det andra kan jag inte svara på. Det går dock att softmodda wii-läget så du kan spela spela från vilken region som helst.

Permalänk
Medlem

Det har jag alltid undrat varför de inte har samm ström och elutag i alla lände

Permalänk
Medlem

Nintendo Wii Free Loader funkar inte, den funkar inte ens på majoriteten av alla Wii enheter heller, Om du vill spela dina svenska Wii spel så krävs det att du softmoddar din Wii U's Wii läge, vill du dessutom hålla din konsol uppdaterat så är det en stor risk att de tar bort just möjlighet för Softmod i framtiden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Det har jag alltid undrat varför de inte har samm ström och elutag i alla lände

Det kommer tillbaks till striden mellan Edison och Tesla för vilken teknik som användes, Edison som började bygga i USA körde DC men det var väldigt begränsat i räckvidd m.m. Tesla körde AC (ska tilläggas att Edison testat AC men sluta med det efter *enligt vad jag hört* ett barn/väldigt ung assistent dog av AC, kriget mellan de två och elektriska stolen m.m. är en intressant bit av historia att lära sig om) hur som helst, AC var mycket bättre på långa sträckor. Edisons nät för DC körde 110V DC medan Teslas körde 240V AC men företaget som köpte Teslas patent i USA satte det till 110V 60hz AC (troligen pga vad de kunde smidigast göra + Edisons tidigare inflytande och kanske viss okunskap) medan företaget i Europa som köpte in patentet satte sig på 240V 50Hz AC, sedan spred sig den standarden ut i europa medan USA körde sitt egna race.
Därav har vi PAL och NTSC t.ex. pga frekvensskillnaderna i våra elnät.

När problematiken av allt detta verkligen började dyka upp så var det redan försent, alla har investerat miljarder i sina nät och de är anpassade efter det som de själva kör så ingen som varit så benägen att byta system.

När det kommer till uttagens olika varianter är det patent och saker som vad som fanns tillgängligt m.m. som spelat in, vissa har även bytt genom åren av olika anledningar men de vi använder i Sverige är den vanligaste typen för 240V

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en europeisk Wii U?

Permalänk

Varför vill du ens köpa en NTSC Wii U? Både PAL och NTSC Wii U är 60Hz. Ingen skillnad på dem. Förutom Virtual Console spelen. De är 576i, 50Hz här i Europa.

Det blir inte billigare att köpa en Wii U från USA heller. Det blir nog dyrare till och med. Med frakt osv.

Det billigaste sättet är att köpa en begagnad. Såg en på Blocket för 1500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Varför vill du ens köpa en NTSC Wii U? Både PAL och NTSC Wii U är 60Hz. Ingen skillnad på dem. Förutom Virtual Console spelen. De är 576i, 50Hz här i Europa.

Det blir inte billigare att köpa en Wii U från USA heller. Det blir nog dyrare till och med. Med frakt osv.

Det billigaste sättet är att köpa en begagnad. Såg en på Blocket för 1500:-

Läste någonstans att wii u virtual console spelen är i 60Hz också.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför inte köpa en europeisk Wii U?

Den är så dyr kostar 2800 men köper jag på amazon.com kostar den 285 dollar dvs nästan 2100 sv kr. Jag spar 600 kr på ett amerikanskt. kostar 299.99 på best buy!

På amazon heter dock den som i sverige heter premium för deluxe. alltså den jag ska ha

http://www.amazon.com/Nintendo-Wii-Mario-Luigi-Deluxe-U/dp/B0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Varför vill du ens köpa en NTSC Wii U? Både PAL och NTSC Wii U är 60Hz. Ingen skillnad på dem. Förutom Virtual Console spelen. De är 576i, 50Hz här i Europa.

Det blir inte billigare att köpa en Wii U från USA heller. Det blir nog dyrare till och med. Med frakt osv.

Det billigaste sättet är att köpa en begagnad. Såg en på Blocket för 1500:-

Nej frakten gick bara på 80 kr!!!!

Product Category Per Shipment Per Item
Books, VHS videotapes $9.99 $5.49*
Video Games $9.99 $5.49
CDs, DVDs, Blu-ray, Music Cassettes, Vinyl $9.99 $2.99*
Jewelry, Watches, Clothing Items $12.99 $4.49
Shoes $14.99 $4.49/lb
Automotive $12.99 $2.49/lb
Toys, Pets, Video Games Consoles $12.99 $4.49/lb
Electronics, Home, Computers $12.99 $3.49/lb
Personal Care, Sports $12.99 $3.99/lb
Kitchen $12.99 $2.99/lb
Baby $12.99 $3.99/lb
Luggage $14.99 $5.99/lb
Any combination of the above items $12.99 As above

These rates above apply to Austria, Bulgaria, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Greece, Ireland, Italy, Spain, Lithuania, Luxembourg, Latvia, Poland, Portugal, Slovenia, Slovakia, Sweden, Switzerland, and Liechtenstein.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Den är så dyr kostar 2800 men köper jag på amazon.com kostar den 285 dollar dvs nästan 2100 sv kr. Jag spar 600 kr på ett amerikanskt. kostar 299.99 på best buy!

På amazon heter dock den som i sverige heter premium för deluxe. alltså den jag ska ha

http://www.amazon.com/Nintendo-Wii-Mario-Luigi-Deluxe-U/dp/B0...

Sen kör vi tull och moms på det, vad blir det då? Mer än vad den kostar i sverige iaf.
Eller är det inräknat i priset hos Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Varför vill du ens köpa en NTSC Wii U? Både PAL och NTSC Wii U är 60Hz. Ingen skillnad på dem. Förutom Virtual Console spelen. De är 576i, 50Hz här i Europa.

Det blir inte billigare att köpa en Wii U från USA heller. Det blir nog dyrare till och med. Med frakt osv.

Det billigaste sättet är att köpa en begagnad. Såg en på Blocket för 1500:-

Skrivet av m4gnify:

Sen kör vi tull och moms på det, vad blir det då? Mer än vad den kostar i sverige iaf.
Eller är det inräknat i priset hos Amazon?

Kostar tull? Lär ej bli dyrare än 620? då är det bättre köpa på plats. Fick ej betala tull för en ska jag köpte på tradera som det var gratis frakt på och om kom från kina. måste jag betala amerikansk skatt med eller bara svensk. jävla skatt på allt man handlar suger fan. avskaffa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Den är så dyr kostar 2800 men köper jag på amazon.com kostar den 285 dollar dvs nästan 2100 sv kr. Jag spar 600 kr på ett amerikanskt. kostar 299.99 på best buy!

På amazon heter dock den som i sverige heter premium för deluxe. alltså den jag ska ha

http://www.amazon.com/Nintendo-Wii-Mario-Luigi-Deluxe-U/dp/B0...

Lite tull på det så blir det dyrare än i Sverige.
Har du mycket tur så sparar du 600kr och har problem med din Wii U i flera år för att du var dumsnål.
Ska du spara pengar så köp en begagnad svensk Wii U istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Kostar tull? Lär ej bli dyrare än 620? då är det bättre köpa på plats. Fick ej betala tull för en ska jag köpte på tradera som det var gratis frakt på och om kom från kina. måste jag betala amerikansk skatt med eller bara svensk. jävla skatt på allt man handlar suger fan. avskaffa!

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Permalänk
Medlem

Lär ej finnas begagnade de är alldeles nya och sålt dåligt. de hade bara köpt 1 miljon konsoller i hela väröden

Permalänk
Medlem

En jag känners morsa jobbar i tullen. kan slippa avgiften kanske spm bara var på 0-3 procent

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

En jag känners morsa jobbar i tullen. kan slippa avgiften kanske spm bara var på 0-3 procent

Har du testat att helt enkelt lägga ett Wii i varukorgen hos Amazon och gå vidare? Amazon säger för mig i alla fall att det kommer kosta 1996 kr för Wii:et samt 1188 kr för "Shipping & handling" (Amazon sköter nämligen tull + moms). Det kostar ju en del att frakta ett Wii från USA, och sen blir det 25% moms på Wii + frakt. Så totalt 3184 kr blir det om du köper den från Amazon.

Permalänk

Jag har fått betala tull varje gång jag handlat på Amazon.com(+15 ggr). Så väldigt liten chans att du slipper undan om du beställer hem därifrån. Om du vill ha billigt så köp begagnat?
Dessutom tror inte jag att du får igenom en beställning på Wii U från Amazon.com om du inte beställer via någon, stora företagen har regler kring hur företag som Amazon får sälja varor.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

På denna sida står det dollarna står i 6.6340. Måste va fel. När vi var där stod den i 7. Så 1890 kr kostar den i usa dvs 1000 kr billigare än här i sverige så man åker dit och köper den på plats istället och slipper tullen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eowyn:

Den är så dyr kostar 2800 men köper jag på amazon.com kostar den 285 dollar dvs nästan 2100 sv kr. Jag spar 600 kr på ett amerikanskt. kostar 299.99 på best buy!
På amazon heter dock den som i sverige heter premium för deluxe. alltså den jag ska ha
http://www.amazon.com/Nintendo-Wii-Mario-Luigi-Deluxe-U/dp/B0...

Skrivet av Eowyn:

Nej frakten gick bara på 80 kr!!!!
Product Category Per Shipment Per Item
Books, VHS videotapes $9.99 $5.49*
Video Games $9.99 $5.49
CDs, DVDs, Blu-ray, Music Cassettes, Vinyl $9.99 $2.99*
Jewelry, Watches, Clothing Items $12.99 $4.49
Shoes $14.99 $4.49/lb
Automotive $12.99 $2.49/lb
Toys, Pets, Video Games Consoles $12.99 $4.49/lb
Electronics, Home, Computers $12.99 $3.49/lb
Personal Care, Sports $12.99 $3.99/lb
Kitchen $12.99 $2.99/lb
Baby $12.99 $3.99/lb
Luggage $14.99 $5.99/lb
Any combination of the above items $12.99 As above
These rates above apply to Austria, Bulgaria, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Greece, Ireland, Italy, Spain, Lithuania, Luxembourg, Latvia, Poland, Portugal, Slovenia, Slovakia, Sweden, Switzerland, and Liechtenstein.

Skrivet av Eowyn:

Kostar tull? Lär ej bli dyrare än 620? då är det bättre köpa på plats. Fick ej betala tull för en ska jag köpte på tradera som det var gratis frakt på och om kom från kina. måste jag betala amerikansk skatt med eller bara svensk. jävla skatt på allt man handlar suger fan. avskaffa!

Ja, det kostar, nej skatt är bra, annars skulle inte samhället fungera med vägar, vård, skola etc så skatten/moms kommer inte försvinna.

Skrivet av Eowyn:

Lär ej finnas begagnade de är alldeles nya och sålt dåligt. de hade bara köpt 1 miljon konsoller i hela väröden

Det finns begagnade Wii U med, och Wii U är inte ny i dagsläget utan är snart 2 år gammal konsol, och det har totalt sålts lite över 6.1 miljoner exemplar av Wii U konsolen världen över.

Skrivet av Eowyn:

En jag känners morsa jobbar i tullen. kan slippa avgiften kanske spm bara var på 0-3 procent

Knappast, alla paket behandlas lika (ska behandlas lika) och allt annat vore tjänstefel och grund för avskedning.

Skrivet av Eowyn:

På denna sida står det dollarna står i 6.6340. Måste va fel. När vi var där stod den i 7. Så 1890 kr kostar den i usa dvs 1000 kr billigare än här i sverige så man åker dit och köper den på plats istället och slipper tullen!

Nej det blir inte billigare att importera en enhet från USA när frakten, moms och tull tillkommit.
benämning, tull, moms
TV-spel (konsoll) 0-3,5 % 25 %

Ett riktvärde när man beräknar på att beställa saker från USA är att ta $ priset gånger 10 eller 11, så får man fram ungefär vad det landar på i svenska kronor i slutet.

Så slutsatsen: Köp en begagnad Wii U i Sverige.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Köper du inte Mario Kart bundeln, utan köper en Premium-enhet och Mari Kart 8 vid sidan om så blir det lite billigare. + köper du i Sverige blir det mycket lättare om grejerna skulle få för sig att krångla och du måste skicka in och laga.

Permalänk
Medlem

Amazon.com skickar inte elektronik till Sverige så det kan du glömma direkt. Amazon.co.uk isf fast de är nog inte billigare än i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Amazon.com skickar inte elektronik till Sverige så det kan du glömma direkt. Amazon.co.uk isf fast de är nog inte billigare än i sverige.

http://amazon.de borde gå också

Permalänk
Medlem

Det enda sättet som är garanterat att fungera ifall du vill köpa en Wii U för mycket billigare än i Sverige är att:

1. Åka till USA på semester och köpa en Wii U och smuggla in den utan att betala moms.

2. Ha en bekant i USA som leveransadress för ditt köp som skickar varan som privatperson och skriver ner värdet till ca $50 dollar och enbart skriver "Electronics" som varudeklaration. Har skickat massor med varor från USA till bekanta i Sverige utan att någonsin betalat moms eller tull.

Ifall detta inte är på tapeten för dig så blir det nog mycket billigare att köpa en begagnad istället för import

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Du kommer definitivt inte billigare undan om du köper den från staterna. Moms och avgifter kommer lätt äta upp din besparing på 600 kr.

Anta att du ger 2100 kr för Wii U. Sen antar vi att det tillkommer en hundring i frakt. Vidare antar vi att det inte är någon tull på konsollen (vilket det nog iofs är). Summan är nu 2200 kr och nu tillkommer 25% moms, dvs 550 kr. Vips är vi uppe i 2750 kr.

Om man sen åker på att betala momsen beror lite på. Om paketet skickas från firma som hanterar tull och moms så kommer du definitivt att få betala moms. Om paketet skickas med DHL eller UPS så lär dom förtulla det och då går dom oftast på det deklarerade varuvärdet. Mindre företag kan ibland låta en fuska genom att skriva ner varuvärdet i tulldeklarationen. Problemet är bara att paketet oftast är försäkrat till varuvärdet, så om det försvinner eller skadas, så kan man bara få ersättning för just det värdet som är angivet. Ibland kan man ha tur och då slinker paketet igenom tullen utan att man behöver betala tull och moms, men det har iaf aldrig hänt mig med paket från USA som skickats försäkrade och med korrekt varuvärde angivet.

Sen tillkommer det i vissa fall avgifter från speditören, t.ex. så tar posten ut en avgift på 100 kr (tror jag det var) plus eventuellt utläggsprovision på 3%. Du kan hur som haver räkna med att få betala en hundring till.

Nu har din importerade Wii U kommit upp i 2850:- och det är dags att köpa en 220V till 110V konverter eller en Europeisk nätdel. Dessutom så har vi ju inte räknat med någon tull heller.

Tycker du fortfarande att det verkar billigare att importera från staterna?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Du kommer definitivt inte billigare undan om du köper den från staterna. Moms och avgifter kommer lätt äta upp din besparing på 600 kr.

Anta att du ger 2100 kr för Wii U. Sen antar vi att det tillkommer en hundring i frakt. Vidare antar vi att det inte är någon tull på konsollen (vilket det nog iofs är). Summan är nu 2200 kr och nu tillkommer 25% moms, dvs 550 kr. Vips är vi uppe i 2750 kr.

Om man sen åker på att betala momsen beror lite på. Om paketet skickas från firma som hanterar tull och moms så kommer du definitivt att få betala moms. Om paketet skickas med DHL eller UPS så lär dom förtulla det och då går dom oftast på det deklarerade varuvärdet. Mindre företag kan ibland låta en fuska genom att skriva ner varuvärdet i tulldeklarationen. Problemet är bara att paketet oftast är försäkrat till varuvärdet, så om det försvinner eller skadas, så kan man bara få ersättning för just det värdet som är angivet. Ibland kan man ha tur och då slinker paketet igenom tullen utan att man behöver betala tull och moms, men det har iaf aldrig hänt mig med paket från USA som skickats försäkrade och med korrekt varuvärde angivet.

Sen tillkommer det i vissa fall avgifter från speditören, t.ex. så tar posten ut en avgift på 100 kr (tror jag det var) plus eventuellt utläggsprovision på 3%. Du kan hur som haver räkna med att få betala en hundring till.

Nu har din importerade Wii U kommit upp i 2850:- och det är dags att köpa en 220V till 110V konverter eller en Europeisk nätdel. Dessutom så har vi ju inte räknat med någon tull heller.

Tycker du fortfarande att det verkar billigare att importera från staterna?

Hej!

Precis, så det är ofta ingen besparing på denna typ av produkt. Att tänka på som du nämnde att det behövs en adapter för elen, det är i dem flesta fallen nu för tiden inte det behov, då de flesta apparaterna kan gå både på 110v och 220v nu för tiden, och behöver således oftast bara en annan elkabel för att passa i våra uttag.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

om man får tull avgift.. får man den direkt när man hämtar ut paketet, eller kommer det som ett brev på posten senare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Precis, så det är ofta ingen besparing på denna typ av produkt. Att tänka på som du nämnde att det behövs en adapter för elen, det är i dem flesta fallen nu för tiden inte det behov, då de flesta apparaterna kan gå både på 110v och 220v nu för tiden, och behöver således oftast bara en annan elkabel för att passa i våra uttag.

Det kommer med 2 nätdelar till Wii U. En nätdel till konsollen och en laddare till gamepaden. Laddaren är enbart för 240V och har en fast elkabel med stickpropp. Om kabeln är fast i konsollens nätdel kommer jag inte ihåg (orkar inte rota fram den ur TV-bänken).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

om man får tull avgift.. får man den direkt när man hämtar ut paketet, eller kommer det som ett brev på posten senare ?

Det beror på speditören. Om man hämtar paketet på posten så betalar man det när man hämtar paketet. När jag hämtade ut mitt högkapacitetsbatteri till gamepaden så kom det en faktura med ett brev på posten ca 2 veckor efter jag hämtat ut det. Den gången tror jag det var skickat med Fedex.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"