Permalänk
Medlem

Blixten small, datorn trasig

Fick höra att min mammas dator gick sönder av att blixten gick in i huset och datorn startar inte. Vi bor inte i samma hus, jag har hört folk prata om detta men inte hört att det hänt på flera år nu.

Vad brukar hända om det blir så? Klarar nätagget av att skydda resten av datorn eller brinner allt upp? Går det att rädda saker ifrån hårddisken? Vad brukar hända?

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Är olika vad som går sönder. Olika kvalité på nätdelen gör att skadorna varierar och kan även vara skillnaden på varför du klarade dig men inte din mors. Börja byt nätdelen och se om det hjälper, omöjligt att säga om resten av dator är död eller inte. Men troligen är nätdelen iaf död

Permalänk
Entusiast

Om du inte har delar för felsökning så som ett andra nätagg, ett andra moderkort liggandes så föreslår jag att du tar datorn till en felsökning i någon butik för ett par hundra.
Har du otur är allt sönder men det kan lika gärna vara så att bara moderkortet/nätagget är dött.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är olika vad som går sönder. Olika kvalité på nätdelen gör att skadorna varierar och kan även vara skillnaden på varför du klarade dig men inte din mors. Börja byt nätdelen och se om det hjälper, omöjligt att säga om resten av dator är död eller inte. Men troligen är nätdelen iaf död

Vi bor alltså typ 2 mil ifrån varandra. Det är väl inte så konstigt?

Skrivet av Uzanar:

Om du inte har delar för felsökning så som ett andra nätagg, ett andra moderkort liggandes så föreslår jag att du tar datorn till en felsökning i någon butik för ett par hundra.
Har du otur är allt sönder men det kan lika gärna vara så att bara moderkortet/nätagget är dött.

Jag har delar för felsökning men jag har inte tittat på hennes dator ännu. Bara hört allt över telefonen. Det är en ca 5-6 år gammal vanlig kontorsdator ifrån inet. Är det vanligt att hårddiskar går sönder helt efter sådana saker?

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Vi bor alltså typ 2 mil ifrån varandra. Det är väl inte så konstigt?

Jag har delar för felsökning men jag har inte tittat på hennes dator ännu. Bara hört allt över telefonen. Det är en ca 5-6 år gammal vanlig kontorsdator ifrån inet. Är det vanligt att hårddiskar går sönder helt efter sådana saker?

Aha, om det är iaf är skrotningsdags så är det ju bara koppla ur hårddisken ur hennes dator, in i din och kolla om den fungerar men ah, jag tror de brukar klarar sig!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Som NisseG91 skrev koppla in hdd i din dator och se om den funkar, gör den det ta backup på det viktigaste så snart som möjligt då det är svårt och säga hur länge till denna disk lever efter att ha varit med om en sån sak...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

För några sommrar (sommar i plural?) så small blixten ned och tog då död på mitt nätägg (Corsair 550w) och moderkort (Asus nåt). Resten klarade sig.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Vi bor alltså typ 2 mil ifrån varandra. Det är väl inte så konstigt?

Jag har delar för felsökning men jag har inte tittat på hennes dator ännu. Bara hört allt över telefonen. Det är en ca 5-6 år gammal vanlig kontorsdator ifrån inet. Är det vanligt att hårddiskar går sönder helt efter sådana saker?

1 av 3 av mina hdd har klarat sig från Blixen. 3 olika pc, 3 olika blixtar.

Så de är lite ryskrollet över det hela.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Vi bor alltså typ 2 mil ifrån varandra. Det är väl inte så konstigt?

Jag har delar för felsökning men jag har inte tittat på hennes dator ännu. Bara hört allt över telefonen. Det är en ca 5-6 år gammal vanlig kontorsdator ifrån inet. Är det vanligt att hårddiskar går sönder helt efter sådana saker?

Antog att "inte samma hus" var grannar.

Beror på hur kraftig/nära åskan slog. Och som jag skrev innan på nätaggregatet.

Permalänk
Skrivet av Lontarus:

Fick höra att min mammas dator gick sönder av att blixten gick in i huset och datorn startar inte. Vi bor inte i samma hus, jag har hört folk prata om detta men inte hört att det hänt på flera år nu.

Vad brukar hända om det blir så? Klarar nätagget av att skydda resten av datorn eller brinner allt upp? Går det att rädda saker ifrån hårddisken? Vad brukar hända?

Hände hemma hos mina föreldrar oxå, efter ett oskoväder så startade datorn inte, mina föreldrar hade inte märkt blixtnedslag men var troligaste andledningen. (kan alltid vara nått annat).

Den gången hade dom tur, var bara nätagget som hade gått sönder. Så hoppas på det bästa!

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.