Permalänk
Medlem

Problem med bluescreens

Hallå gott folk. Nu de senaste veckorna har jag börjat få bluescreens hela tiden, har fotat 3 av ungefär 10 stycken, men jag tror att det är samma "kod" på alla, saken är den att jag vet inte vad som skapar problemet, jag har inget kopplat till datorn förutom mitt headset mus och tangentbord och det är nog inte det... Finns det något sätt man kan gå in i windows och kolla i felrapporter och sådant?

såg nu att det var olika siffror o grejer i de här bilderna, men hoppas det kan hjälpa mig att lösa problemet. Kan få bluescreen när datorn bara är startad utan att jag har öppnat något program eller dyligt..

tack

Permalänk
Medlem

1.) Ladda ner o kolla med BlueScreenView, då kan du googla felmsg direkt i programmet.
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
2.) Kör ev. ett MemTest
3.) Kolla temps på CPU, verkar ju antingen vara minnesmodul som är kass eller överhettningsproblem.
Men det är ju bara gissningar, har du kall cpu och om Memtest är felfritt, tyder det mer på korrupta drivrutiner.
Det brukar BlueScreenView visa.
4.) har du fått problemen så pass nyligen så kan du ju prova att göra en återställning till en tidpunkt innan problemen kom.
Det enda du går miste om är senast gjorda programinstallationer, inga filer slängs osv.
Lycka T

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

1.) Ladda ner o kolla med BlueScreenView, då kan du googla felmsg direkt i programmet.
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
2.) Kör ev. ett MemTest
3.) Kolla temps på CPU, verkar ju antingen vara minnesmodul som är kass eller överhettningsproblem.
Men det är ju bara gissningar, har du kall cpu och om Memtest är felfritt, tyder det mer på korrupta drivrutiner.
Det brukar BlueScreenView visa.
4.) har du fått problemen så pass nyligen så kan du ju prova att göra en återställning till en tidpunkt innan problemen kom.
Det enda du går miste om är senast gjorda programinstallationer, inga filer slängs osv.
Lycka T

nu kan jag inte ens öppna winrar... inte spotify heller....

vad visar allt?...

Jag kan inte ladda upp något foto från datorn, webbläsaren crasher varje gang...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke07:

nu kan jag inte ens öppna winrar... inte spotify heller....

hmm? har du nån gammal disk tro?

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

hmm? har du nån gammal disk tro?

¨
aa har 2 st I datorn, 1 från en gammal dator och en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke07:

¨
aa har 2 st I datorn, 1 från en gammal dator och en ny

men iaf. får utesluta om det är diskfel eller minnesfel.
t.ex om du har 2 minnesmoduler i datan ta ut den ena(måste även utesluta om det kan vara fel på minnesplatsen) så ta ut den längst från CPU och starta om o kolla om datorn verkar bättre.
Är felen kvar stäng av o skifta, boota upp o kolla igen.
Är felen borta så är ju 1a modulen mupp.
Om felen fortf. är kvar kör samma procedur fast med minnet i annan slot.
Annars kan det ju vara disken som håller på o muppa. då får du köra en diskkontroll
cmd prompt som admin:chkdsk C: /F /R
Är felen kvar trots ram-skifte, diskkontroll kör ett memtest86+ http://www.memtest.org/
Kan du ta screenshot på vad det står i BlueScreenViewer o posta.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

men iaf. får utesluta om det är diskfel eller minnesfel.
t.ex om du har 2 minnesmoduler i datan ta ut den ena(måste även utesluta om det kan vara fel på minnesplatsen) så ta ut den längst från CPU och starta om o kolla om datorn verkar bättre.
Är felen kvar stäng av o skifta, boota upp o kolla igen.
Är felen borta så är ju 1a modulen mupp.
Om felen fortf. är kvar kör samma procedur fast med minnet i annan slot.
Annars kan det ju vara disken som håller på o muppa. då får du köra en diskkontroll
cmd prompt som admin:chkdsk C: /F /R
Är felen kvar trots ram-skifte, diskkontroll kör ett memtest86+ http://www.memtest.org/
Kan du ta screenshot på vad det står i BlueScreenViewer o posta.

det är nog minnena, dock har jag bara 2 slots för de. har ett ASROCK H67M Moderkort.. får väl antingen köpa nytt moderkort och minnen eller bara nya minnen och se