Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte gått igenom hela tråden (bara de tre-fyra sista sidorna) så jag kan ha missat detta, men jag har inte heller sett att sambandet har förklarats här.
Att det är mycket pengar i knarkindustrin visar inte på det samband som efterfrågas och att banker tvättar knarkpengar visar inte heller på vad som efterfrågas.
De två faktorerna är lösryckta och inte sammankopplade till varför USA gick in i Afghanistan.

Men när det blir så enorma pengar är det inte många andra som har förmåga att tvätta summorna än banker. Dessutom måste de som slussar in pengarna i samhället igen ha tillräckligt med makt för att göra det utan att åka dit. Pengatvätt är normalt något som straffas väldigt hårt. Banker är förmodligen den enda sektorn som har kapacitet att klara av det.
Förutom detta samband finns det andra märkligheter som att vallmoodlingarna var i full gång året efter USA invaderat Afghanistan. Hur kan det komma sig när USA samtidigt är landet som hårdast driver "War on drugs"?

Skrivet av Söderbäck:

Utveckla gärna kopplingen för vilka banker det gäller och hur de använt sitt inflytande att styra över vilket land USA skulle invadera. En teori om att det skulle kunna ha hänt är inte mycket värd utan förankring där man kan peka på att delhändelserna har ägt rum. Att de teoretiskt sätt skulle kunna göra något sådant räcker inte för att göra detta till en trolig teori.

Det finns inget annat incitament än att försvara de pengar man tjänar på knark och även att man varit intresserad av energi, exempelvis använda afghanistan för att transportera olja mm. Dick Cheney (usa's försvarsminister) gav alla kontrakt för att bygga till halliburton som han dessutom fick provision på. Kan det bli mer korrupt?

Skrivet av Söderbäck:

Förstå mig rätt här. Det du säger är inte en omöjlig teori. Men det är ett rätt stort hopp till att göra denna teori till en trolig teori.

Yes I know. Innan jag råkade komma in på detta område hade inte heller jag kunnat tro att "systemet" är så korrupt. Är man intresserad och börjar gräva lite så öppnar en hel del mycket intressanta kopplingar upp samtidigt som verkligheten överträffar dikten. Jag tror många vägrar ta till sig det för det är så jävligt och de som styr har sådant extremt inflytande att det blir svårt att greppa. Hur gör man sig fri från banksystemet (de som kontrollerar dollarn)?

Den verkliga anledningen till att USA gick in i Irak igen var att Saddam ville handla med olja i annan valuta än dollar och det är dödssynd på det. Att dollar är världsvaluta är helt avgörande för en hel del som drar i trådarna. Så länge olja handlas i dollar är man trygg. USA används som bas för kontrollen men det är inte alls samma sak som att de som styr också är amerikanare. Exempelvis är mäktiga i Saudi Arabien några som har inflytande över USA, de har blivit fantastiskt rika på all sin olja. Pengar man tjänat investeras i andra länder.

Permalänk
Medlem

Varför är det så typiskt för konspirationsterrorister att bara vräka ur sig mängder av text för att sen avsluta det hela med ett frågetecken?

Jag har antagit att det är för att de helt enkelt är så icke-insatta i vetenskapen att de inte har en aning om hur man faktiskt konstruerar ett argument men ptja. vad tror du klk? nu när du ändå är här kan du väl svara på varför du tycker det är vettigt att låta motparten dra slutsatsen och varför du tror detta är bra för dina argument.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Varför är det så typiskt för konspirationsterrorister att bara vräka ur sig mängder av text för att sen avsluta det hela med ett frågetecken?

För att det handlar om spekulationer

Om sanningen inte kommit fram så kan man inte göra annat än att spekulera

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

För att det handlar om spekulationer

Om sanningen inte kommit fram så kan man inte göra annat än att spekulera

Och det är just här det är intressant!

Jag tror inte att någon här har något emot dina teorier. Tvärt emot är de av intresse för flera tror jag. Det som däremot är märkligt är att du värderar dem till att vara de mest förnuftiga! Det är den sista delen som är märklig.
Du har ju inte belägg för din teori. Den är säkert intressant men totalt obevisad. Ungefär som att det kanske bor tre mijoner människor på månen i smyg. Intressant, men det är inte förnuftigt utan några bevis för detta. Logiskt sett borde du själv vara kritisk till din egen teori också.

Visst, du litar inte på något från massmedia så du kan inte köpa deras förklaring av världen. Men det gör inte ditt eget hopkok mer sant.
Du måååååste ha stöd för faktiska händelseförlopp och tydliga samband hela vägen för att det ska finnas någon bärighet i resonemanget.

Antingen är det en teoretiskt möjlig teori utan belägg och då får teorin nog stanna i det stadiet. Eller så finns det bra belägg och då kan man ta in detta i sin världsbild.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Och det är just här det är intressant!

Jag tror inte att någon här har något emot dina teorier. Tvärt emot är de av intresse för flera tror jag. Det som däremot är märkligt är att du värderar dem till att vara de mest förnuftiga! Det är den sista delen som är märklig.
Du har ju inte belägg för din teori. Den är säkert intressant men totalt obevisad. Ungefär som att det kanske bor tre mijoner människor på månen i smyg. Intressant, men det är inte förnuftigt utan några bevis för detta. Logiskt sett borde du själv vara kritisk till din egen teori också.

Vad är det jag inte har belägg för?
- Finns det inte belägg för att banker tvättar knarkpengar?
- Finns det inte belägg för att olja är en otroligt viktig råvara?
- Finns det inte belägg för att framförallt banksektorn men även krigs och oljeindustrin har ett mycket stort inflytande över politiken i USA?
- Finns det inte belägg för att valsystemet i USA är riggat?

Jag kan fortsätta, ovanstående finns mängder med belägg för

Sedan gäller det att pussla

Är mycket kritisk, även kritisk till de slutsatser som är mest trovärdiga. Inga slutsatser jag kommit på heller. Idag när det är möjligt att se media från alla möjliga olika platser via nätet finns det massor som kommit fram till dessa och folk som varit med har berättat.

Däremot finns det andra slutsatser som är mycket svagare med troliga. Exempelvis varför Olof Palme blev mördad. Det mest sannolika är att han vart mördad för sitt fredsarbete och vilka vill inte ha fred?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Vad är det jag inte har belägg för?
- Finns det inte belägg för att banker tvättar knarkpengar?
- Finns det inte belägg för att olja är en otroligt viktig råvara?
- Finns det inte belägg för att framförallt banksektorn men även krigs och oljeindustrin har ett mycket stort inflytande över politiken i USA?
- Finns det inte belägg för att valsystemet i USA är riggat?

Jag kan fortsätta, ovanstående finns mängder med belägg för

Sedan gäller det att pussla

Ovanstående påståenden är intressanta men orelaterat och bevisar ingenting om att USA skulle gått in i Afghanistan för knarket.
Det är ditt pusslande i huvudet du måste ha belägg för :).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ovanstående påståenden är intressanta men orelaterat och bevisar ingenting om att USA skulle gått in i Afghanistan för knarket.
Det är ditt pusslande i huvudet du måste ha belägg för :).

Nej det behöver jag inte ha utan var och en får själv avgöra.
Tänk på att det finns en del som är så korkade att de tror på det här: https://www.youtube.com/watch?v=hgrunnLcG9Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nej det behöver jag inte ha utan var och en får själv avgöra.

Rätt svar om du vill hålla en "informativ" monolog. Vill du diskutera så ska du svara på frågor.

Seså, svara på de frågor som ställts dig.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Söderbäck Om du använder sunt förnuft och uteslutningsmetoden. Finns det då någon annan teori än den jag framfört som är sannolik?

Skrivet av Huzzbutt:

Rätt svar om du vill hålla en "informativ" monolog. Vill du diskutera så ska du svara på frågor.

Du är duktig på att skrämma bort alla de som vill ha någon form av konstruktiv diskussion.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Söderbäck Om du använder sunt förnuft och uteslutningsmetoden. Finns det då någon annan teori än den jag framfört som är sannolik?

Ja visst! Flera stycken!

1. USA skulle ut och visa världen att man inte får anfalla USA utan konsekvenser. De måste hålla fanan högt för att visa sin maktställning. Så USA började jaga terrorister där terroristledaren hade sitt näste. Alltså Afghanistan. Det är väl den mest utbredda teorin och något som jag också tror att det ligger mest sanning i.

2. Naturresurser. Viktiga energitillgångar och ledningar behövdes dras i landet. För att säkra resurser och skaffa bra allianser i regionen var det väl lämpligt att gå in just där just då. Säkerligen en bidragande orsak, men knappast ett huvudargument.

3. Avsaknad av kontroll i området. USA har både missilsköldar och allierade på många viktiga delar i världen. Men Centralasien är svårt att nå. Afghanistan är strategiskt placerat i mitten för USAs egna intressen och det ligger dessutom lägligt till mot Ryssland. Inte heller ett huvudargument men något som gjorde beslutet enklare.

Finns säkerligen ett gäng argument till.

Inget av dessa alternativ involverar knarket direkt.

Det du behöver bevisa för att det ska bli en förnuftig teori är ett antal saker.
Dels att de bankerna du talar om var de som drev igenom beslutet om att gå in i Afghanistan. Det räcker inte med att säga att de har mycket pengar och mycket makt. Det måste finnas bevis i just det här fallet.
Dels att de faktiskt har förlorat pengar på eventuella förluster av opiumförsäljning. Det är möjligt, men det kan lika gärna varit så som beskrivits högre upp att bankerna har haft lika mycket pengar att tvätta men från annat knark som fyllt marknadens istället. Så bevis för förlusten behövs för trovärdigheten.

Och det räcker inte heller med att bara kunna bevisa en del. Hela kedjan måste kunna kopplas.

Jag förstår att det är skitsvårt eller omöjligt att skaffa fram belägg för detta. Men det är just för att dessa belägg inte finns som teorin inte kan ha mer bärkraft än en hypotetisk gissningsteori.

Och n hypotetisk gissningsteori är exakt vad nya sekter och religioner använder som argument för att bygga upp sina verksamheter. Argument och världsbilder som inte är verklighetsförankrade. Där vill vi ju inte hamna, ellerhur.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Finns säkerligen ett gäng argument till.

Ja det finns massor av teorier men de allra flesta (inkluderat dina) går att avfärda ganska snabbt om man är kritisk

Skrivet av Söderbäck:

Det du behöver bevisa för att det ska bli en förnuftig teori är ett antal saker.
Dels att de bankerna du talar om var de som drev igenom beslutet om att gå in i Afghanistan.

Vad som behöver visas är att de är förnuftiga, att motiven räcker till för att det skall vara en sannolik förklaring samtidigt som andra förklaringar är mindre sannolika. Men att däremot bevisa att banker drev igenom beslut att gå in och kriga. Då har man också bevisat att så var fallet och då är det ingen konspirationsteori längre. Det går självklart inte att bevisa heller så länge ingen läcker (någon som varit med) och kunnat göra det utan att mista livet eller på annat sätt blir utmålad som bluff.

Vad som går att göra är att bevisa hur viktiga personer inom olika näringar hoppar fram och till baka mellan företag och myndigheter (politiken)
Här är ett exempel:

Knark är givetvis inte den enda orsaken bakom att de gått in

Söderbäck Om man tittar på knarkets kopplingar upp i hierarkin i USA så finns det mycket intressanta spår.
DEA Är USA's narkotikapolis. Samtidigt som de haffar knarkare så är man också storsmugglare
CONFIRMED: The DEA Struck A Deal With Mexico's Most Notorious Drug Cartel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Ja det finns massor av teorier men de allra flesta (inkluderat dina) går att avfärda ganska snabbt om man är kritisk

För konspirationsteoretiker som hakat upp sig och har fastnat i ett confirmation bias-mönster yes.

Klart att det går att hitta brister även i dessa teorier. Men det är inte relevant i sammanhanget. Oavsett hur dåliga nuvarande teorier är så har du inte presenterat någon bra grund till verklighetsförankring i dina teorier. Dina teorier kan inte bli sanna bara för att andra teorier har brister. Och återigen så behövs inte detta om du själv ser det som en mindre trolig teori. Det är när du börjar tro på de teorier du själv fantiserat ihop som det inte finns belägg för som det blir problematiskt. Och där är vi ju i nuläget.

Skrivet av klk:

Vad som behöver visas är att de är förnuftiga, att motiven räcker till för att det skall vara en sannolik förklaring samtidigt som andra förklaringar är mindre sannolika.

NEJ! Med precis den argumentationen så hade vi fortfarande bränns folk på bål som påstod att jorden var rund. Det mest förnuftiga utifrån en begränsad insyn är uppenbarligen att anta att jorden är platt.
Vi ska vara öppna för andra argument, men då MÅSTE de vara väl underbyggda. Inte tankelekar!

Skrivet av klk:

Men att däremot bevisa att banker drev igenom beslut att gå in och kriga. Då har man också bevisat att så var fallet och då är det ingen konspirationsteori längre. Det går självklart inte att bevisa heller så länge ingen läcker (någon som varit med) och kunnat göra det utan att mista livet eller på annat sätt blir utmålad som bluff.

Här har du ju helt rätt. Det kan inte längre vara en konspirationsteori om den är bevisad. Det är inte detta vi ifrågasätter utan att du väljer att tro på något som det inte finns belägg för.

Skrivet av klk:

Vad som går att göra är att bevisa hur viktiga personer inom olika näringar hoppar fram och till baka mellan företag och politiken.
Här är ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=5xcbi5SH27c

Knark är givetvis inte den enda orsaken bakom att de gått in

Ja, men det bevisar ju inte heller något om att det var för knarket som USA gick in och började kriga.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oavsett hur dåliga nuvarande teorier är så har du inte presenterat någon bra grund till verklighetsförankring i dina teorier.

Kort svar (får svara mer sedan), men är pengar inte en bra grund?
Anser man inte att pengar (och makt) är en tillräckligt bra motivator så är det givetvis svårt att hitta logiken i de samband jag presenterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Anser man inte att pengar (och makt) är en tillräckligt bra motivator så är det givetvis svårt att hitta logiken i de samband jag presenterat.

Fast det är som sagt inte motiv vi efterfrågar utan belägg för att det du påstår (än så länge är det ju också lite oklart vad det är; än så länge har vi ju mest fått youtubefilmer och lösa insinuationer) faktiskt har något med verkligheten att göra.
"Sunt förnuft" är väl förvisso sällan dåligt, men det är inget alternativ till en mer konkret bevisföring (särskilt inte när många inte alls håller med om att det låter vettigt).
Och uteslutningsmetoden har man väl inte heller så mycket hjälp av när man handskas med lite större och komplexare frågor; har du verkligen uteslutit alla andra möjligheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du är duktig på att skrämma bort alla de som vill ha någon form av konstruktiv diskussion.

+

Skrivet av klk:

I en konstruktiv diskussion så skulle ovanstående kommentar följas eller föregås av förklaring till varför Söderbäcks teorier går att avfärda.

(klk för inte en konstruktiv diskussion.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Elgot beskrev det hela mycket väl.
Förnuft kan inte ersätta bevisföring och det du pratar om är uteslutande motiv. Det är intressant och relevant men bevisföringen saknas. Ditt resonemang duger för en hypotes. Men utan bevisföring är det inte en teori.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Förnuft kan inte ersätta bevisföring och det du pratar om är uteslutande motiv. Det är intressant och relevant men bevisföringen saknas. Inte för att det ska vara en teori, men för att det skall vara en trovärdig teori.

*på med spårknazistmössan*
Du menar hypotes och inte teori. En teori kräver att det faktiskt finns en stark bevisföring redan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

*på med spårknazistmössan*
Du menar hypotes och inte teori. En teori kräver att det faktiskt finns en stark bevisföring redan.

You are correct. Bra rättelse!
Har fått till halvtaskiga ordval i lite fler av mina inlägg här ovan har jag sett. Skulle kanske rätta dessa. Men är citerad på flera ställen redan. Får nöja mig med att rätta inlägget från ditt citat och bättra mig ;).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

You are correct. Bra rättelse!
Har fått till halvtaskiga ordval i lite fler av mina inlägg här ovan har jag sett. Skulle kanske rätta dessa. Men är citerad på flera ställen redan. Får nöja mig med att rätta inlägget från ditt citat och bättra mig ;).

DU är långt ifrån ensam och jag är också slarvig med skillnaden mellan hypotes och teori. Fast försöker vara noga i sammanhang där det faktiskt spelar roll som här.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Förnuft kan inte ersätta bevisföring och det du pratar om är uteslutande motiv. Det är intressant och relevant men bevisföringen saknas. Ditt resonemang duger för en hypotes. Men utan bevisföring är det inte en teori.

Kan du beskriva lite mer vilken typ av motiv eller fakta du vill se, vad skulle övertyga dig om att det finns något med substans i en teori?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Kan du beskriva lite mer vilken typ av motiv eller fakta du vill se, vad skulle övertyga dig om att det finns något med substans i en teori?

Citerar mig själv från tidigare inlägg i tråden

Skrivet av Söderbäck:

• Dels att de bankerna du talar om var de som drev igenom beslutet om att gå in i Afghanistan. Det räcker inte med att säga att de har mycket pengar och mycket makt. Det måste finnas bevis i just det här fallet.
• Dels att de faktiskt har förlorat pengar på eventuella förluster av opiumförsäljning. Det är möjligt, men det kan lika gärna varit så som beskrivits högre upp att bankerna har haft lika mycket pengar att tvätta men från annat knark som fyllt marknadens istället. Så bevis för förlusten behövs för trovärdigheten.

Och det räcker inte heller med att bara kunna bevisa en del. Hela kedjan måste kunna kopplas.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Söderbäck Jo de punkterna vet jag men jag menar viken typ av fakta, alltså behöver du dokument där det står svart på vitt att banker tjänat X antal pengar på handel Y eller vad är det för någon typ av information du vill se?

Tidigare skrev du själv så här: "1. USA skulle ut och visa världen att man inte får anfalla USA utan konsekvenser."
Hur kommer det sig att du tror (om det inte bara var ett exempel) att någon anfallit USA?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Söderbäck Jo de punkterna vet jag men jag menar viken typ av fakta, alltså behöver du dokument där det står svart på vitt att banker tjänat X antal pengar på handel Y eller vad är det för någon typ av information du vill se?

Till exempel, ja.
En tillräckligt stor klump fakta som är baserad på så pass bra grunder att den inte lätt skjuts ner trots kritik av allmänheten. Bevisföring som står sig i massmedia. För att just de punkterna ovan har hänt.

Skrivet av klk:

Tidigare skrev du själv så här: "1. USA skulle ut och visa världen att man inte får anfalla USA utan konsekvenser."
Hur kommer det sig att du tror (om det inte bara var ett exempel) att någon anfallit USA?

Short story. För att jag tror att konspirationsteorierna om 9/11 är grundade på samma brister som din argumentation här. MEN !
Detta är ett sidospår som driftar ifrån ämnet. Jag diskuterar gärna detta också, men inte innan vi är klara med nuvarande spår. Denna del behandlar nämligen bara bristerna i mina teorier. Det må finnas brister där, men det påverkar inte frågan som vi diskuterar nu om knarket och USA. Så jag tänker vänta med den diskussionen tills vi är klara med nuvarande område. Annars kommer vi inte framåt om vi bara byter ämne så fort det kommer ett hinder.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Att någon har tjänat på någon företeelse är inte detsamma som att han ligger bakom den (eller ens har varit inblandad). Är det dessutom jätteinstitutioner som sysslar just med att placera pengar bör man väl inte bli helt förvånad om det visar sig att namnet dyker upp om man letar; förmodligen både tjänar och förlorar de pengar på jättemånga saker. Om du vill övertyga folk om att någon har orsakat något är det alltså det du bör koncentrera dig på, inte att försöka visa att det varit gynnsamt för vederbörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Short story. För att jag tror att konspirationsteorierna om 9/11 är grundade på samma brister som din argumentation här. MEN !
Detta är ett sidospår som driftar ifrån ämnet. Jag diskuterar gärna detta också, men inte innan vi är klara med nuvarande spår.

Absolut ett sidospår, det var mer en testfråga för något jag lärt mig är att en del inte har någon som helst avsikt att diskutera sannolika förklaringar. Det gäller framförallt de som bestämt sig för en version (hur osannolik den än må vara).

Skall se om jag kan skrapa ihop lite indier och fakta som pekar åt ett håll så får man se hur långt det räcker. Det får ta lite tid dock för hinner inte nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Att någon har tjänat på någon företeelse är inte detsamma som att han ligger bakom den (eller ens har varit inblandad). Är det dessutom jätteinstitutioner som sysslar just med att placera pengar bör man väl inte bli helt förvånad om det visar sig att namnet dyker upp om man letar; förmodligen både tjänar och förlorar de pengar på jättemånga saker. Om du vill övertyga folk om att någon har orsakat något är det alltså det du bör koncentrera dig på, inte att försöka visa att det varit gynnsamt för vederbörande.

Jättebra tillägg!
Jag skrev tidigare att hela kedjan måste visas så att bara en del (som bankernas förluster då) inte räcker. Men det är bra med förtydligande här!
Det räcker inte med bevis för bankförlusterna.
Påstår man att USA gått in militärt i Afghanistan för att bankerna velat detta så måste det kunna bevisas att det är bankerna som fått till den militära närvaron i Afghanistan.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att någon har tjänat på någon företeelse är inte detsamma som att han ligger bakom den (eller ens har varit inblandad).

Korrekt, det räcker inte men om det finns fler indikationer om att de har ett finger med i spelet. Då är det genast mer som talar för att man varit drivande. Där finns det en hel del att välja bland.

Wikileaks har exempelvis hjälpt till för att läcka information om krigen, varför är bankerna med på att blockera pengar till organisationen? På vilket sätt är wikileaks ett problem för dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Wikileaks har exempelvis hjälpt till för att läcka information om krigen, varför är bankerna med på att blockera pengar till organisationen? På vilket sätt är wikileaks ett problem för dem?

Jag föreslår att du presenterar dina slutsatser innan du ber om andras.

Men om jag skall spekulera: Visa och MasterCard är amerikanska företag. Amerikansk politik bygger väldigt mycket på tjänster och gentjänster. Obamaadministrationen ville åt wikileaks och bad Visa och MasterCard att blockera; de följde rådet eftersom de har mycket att vinna på att ha goda förhållanden med USAs regering. Inga konstigheter här och inte heller några överraskningar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Korrekt, det räcker inte men om det finns fler indikationer om att de har ett finger med i spelet. Då är det genast mer som talar för att man varit drivande. Där finns det en hel del att välja bland.

Wikileaks har exempelvis hjälpt till för att läcka information om krigen, varför är bankerna med på att blockera pengar till organisationen? På vilket sätt är wikileaks ett problem för dem
https://www.youtube.com/watch?v=XnPtrpV8syI

Svaga "hunches" om möjliga hypoteser håller inte. Den här nivån på bevis duger inte. Alls! Triffid har uttryckt det väl.

1. Börja forma dina egna resonemang. Lämna inte en öppen fråga om hela bevisföringen. Det är motsatsen som efterfrågas.
3. Videon bevisar på intet sätt någon form av maktposition för bankerna där de kan styra och ställa över vilket land USA ska anfalla. Hypotetiskt sett kan man faktiskt lika gärna hävda raka motsatsen att bankerna är under total kotroll av USAs regering. I sådant fall ser ju maktstrukturen ut tvärt emot vad du beskriver. Istället för att bankerna kontrollerar USA så kontrollerar USA bankerna. Men märk väl att jag inte påstår att sistnämnda är sant. Jag skulle behöva mycket tydligare bevis för att vilja ställa mig bakom ett sådant argument (utöver att jag inte tror att det är sant). Här ser du hur fel det kan bli när man själv börjar använda sitt "sunda förnuft" som ersättning till faktiska bevis. Det blir lätt galet!

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Amerikansk politik bygger väldigt mycket på tjänster och gentjänster.

USA har iofs en korrupt valprocess (företag kan köpa politiker samt sponsra dem med pengar till reklam mm), men så korrupt är systemet inte att politiker kan be företag göra saker och få andra saker i gengäld.

Samtidigt så om du tror det här skulle vara en sannolik förklaring så begriper jag inte din kritik mot de spekulationer jag fört fram.

Skrivet av Söderbäck:

Svaga "hunches" om möjliga hypoteser håller inte. Den här nivån på bevis duger inte. Alls! Triffid har uttryckt det väl.

Gissar att då att du menar hans kritik (första meningen) och inte hans alternativa förklaring. Det är nämligen mycket svårt att beskriva på annat sätt än att banker har stora egenintressen i krigen