Jag har inte gått igenom hela tråden (bara de tre-fyra sista sidorna) så jag kan ha missat detta, men jag har inte heller sett att sambandet har förklarats här.
Att det är mycket pengar i knarkindustrin visar inte på det samband som efterfrågas och att banker tvättar knarkpengar visar inte heller på vad som efterfrågas.
De två faktorerna är lösryckta och inte sammankopplade till varför USA gick in i Afghanistan.
Men när det blir så enorma pengar är det inte många andra som har förmåga att tvätta summorna än banker. Dessutom måste de som slussar in pengarna i samhället igen ha tillräckligt med makt för att göra det utan att åka dit. Pengatvätt är normalt något som straffas väldigt hårt. Banker är förmodligen den enda sektorn som har kapacitet att klara av det.
Förutom detta samband finns det andra märkligheter som att vallmoodlingarna var i full gång året efter USA invaderat Afghanistan. Hur kan det komma sig när USA samtidigt är landet som hårdast driver "War on drugs"?
Utveckla gärna kopplingen för vilka banker det gäller och hur de använt sitt inflytande att styra över vilket land USA skulle invadera. En teori om att det skulle kunna ha hänt är inte mycket värd utan förankring där man kan peka på att delhändelserna har ägt rum. Att de teoretiskt sätt skulle kunna göra något sådant räcker inte för att göra detta till en trolig teori.
Det finns inget annat incitament än att försvara de pengar man tjänar på knark och även att man varit intresserad av energi, exempelvis använda afghanistan för att transportera olja mm. Dick Cheney (usa's försvarsminister) gav alla kontrakt för att bygga till halliburton som han dessutom fick provision på. Kan det bli mer korrupt?
Förstå mig rätt här. Det du säger är inte en omöjlig teori. Men det är ett rätt stort hopp till att göra denna teori till en trolig teori.
Yes I know. Innan jag råkade komma in på detta område hade inte heller jag kunnat tro att "systemet" är så korrupt. Är man intresserad och börjar gräva lite så öppnar en hel del mycket intressanta kopplingar upp samtidigt som verkligheten överträffar dikten. Jag tror många vägrar ta till sig det för det är så jävligt och de som styr har sådant extremt inflytande att det blir svårt att greppa. Hur gör man sig fri från banksystemet (de som kontrollerar dollarn)?
Den verkliga anledningen till att USA gick in i Irak igen var att Saddam ville handla med olja i annan valuta än dollar och det är dödssynd på det. Att dollar är världsvaluta är helt avgörande för en hel del som drar i trådarna. Så länge olja handlas i dollar är man trygg. USA används som bas för kontrollen men det är inte alls samma sak som att de som styr också är amerikanare. Exempelvis är mäktiga i Saudi Arabien några som har inflytande över USA, de har blivit fantastiskt rika på all sin olja. Pengar man tjänat investeras i andra länder.