Permalänk
Medlem

Oculus DK2, värt för en konsument?

Hejsan!

Jag tänkte se om det fanns någon här som hade lite bättre koll än vad jag har.
Jag har suttit och funderat på att införskaffa en Oculus Rift DK2, som ska komma ut nu i månaden.

Men jag blir lite osäker, om detta kommer att fungera bra för mig som konsument att använda?
De nämner specifikt på deras sida att den inte är till för konsumenter nämligen.

Frågan jag ställer mig då är, hur vet jag att det inte bara är ett slöseri, på något jag inte kommer kunna använda?
Vet ju att det finns spel till Oculus rift redan, men det är mycket pengar för att chansa.
Tänkte om det var något speciellt med DK2 varianten, som gjorde att den inte var värd för mig som vanlig konsument.
?

Mvh
Avraker

Permalänk
Medlem

Vänta på konsumentversionen, den kommer vara billigare, bättre, mer bekväm, och det kommer finnas 100x mer content
Det är inte jättelänge kvar

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avraker:

Hejsan!

Jag tänkte se om det fanns någon här som hade lite bättre koll än vad jag har.
Jag har suttit och funderat på att införskaffa en Oculus Rift DK2, som ska komma ut nu i månaden.

Men jag blir lite osäker, om detta kommer att fungera bra för mig som konsument att använda?
De nämner specifikt på deras sida att den inte är till för konsumenter nämligen.

Frågan jag ställer mig då är, hur vet jag att det inte bara är ett slöseri, på något jag inte kommer kunna använda?
Vet ju att det finns spel till Oculus rift redan, men det är mycket pengar för att chansa.
Tänkte om det var något speciellt med DK2 varianten, som gjorde att den inte var värd för mig som vanlig konsument.
?

Mvh
Avraker

Skrivet av xinux:

Vänta på konsumentversionen, den kommer vara billigare, bättre, mer bekväm, och det kommer finnas 100x mer content
Det är inte jättelänge kvar

^ this.

Om du inte har massa pengar över och absolut inte kan vänta så så känns det bara dumt att köpa en utvecklarprototyp. Visst konsumentvarianten kan bli försenad osv, men man ångrar sig nog rejält annars.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

DK1 är iaf inte användbar egentligen för icke-entusiaster.

Jag skulle tro att detta gäller även för DK2, men vi får se om någon/några veckor. Jag har beställt en och kan återkomma med en minirecension.

Konsumentversionen kommer som sagt vara bättre på alla punkter. Högre upplösning, ingen screen door-effekt och lättare är bekräftat iaf, resten kan man spekulera i, men den lär bara bli bättre.

Är man VR-entusiast som jag vill man ju dock inte vänta på konsumentversionen, även om jag beställer den med så fort det går.

Det dröjer sannolikt till början/mitten av 2015 dock.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av relling:

Hur är egentligen Oculus i jämförelse med något som Google Cardboard ? Förutom naturligtvis att det går att köra pc spel hur är upplevelsen i jämförelse ? Är man mer "immersed", bättre fov ...etc eller är det en jämförbar upplevelse ?

Hoppas du skämtar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av relling:

Oj vilket bra svar, har du prövat och kan ge lite mer ? Om jag kör till exempel en LG G3 (4k skärm) i en cardboard eller variant av denna exakt vad är skillnaderna ?

Oculus har väl:

Bättre linser
Bättre mjukvara
Mycket lägre responstid ( vilket är huvudkomponenten i att kunna "uppleva" VR )
Bättre headtracking
Bättre ergonomi ( går att spela med handkontroll pga du har fria händer ).

Permalänk
Skrivet av relling:

Oj vilket bra svar, har du prövat och kan ge lite mer ? Om jag kör till exempel en LG G3 (4k skärm) i en cardboard eller variant av denna exakt vad är skillnaderna ?

Jag byggde ihop en google cardboard för skojs skull och det är häftigt mäste jag säga. Jag har personligen inte testat oculus rift men en vän som har kunde inte märka någon större skillnad på cardboard och DK1. Förutom då att det är högre upplösning på min mobil. Så jag tror att jämfört med dk1 är cardboard nästan bättre. Eller kanske inte när det kommer till responstider etc.
Finns ju dock inte mycket att göra just nu. Kul grej i alla fall.

Jag kommer att vänta på konsumentversionen även om suget efter DK2 är stort..

Permalänk
Medlem

Snart så

Permalänk
Medlem
Skrivet av relling:

Om jag kör till exempel en LG G3 (4k skärm) i en cardboard eller variant av denna exakt vad är skillnaderna ?

Lg G3 har iofs inte en 4K-skärm utan kör 2 560 x 1 440.

Men du har rätt i att en sådan mobil skulle ha högre upplösning i Cardboard över en DK2.

I övrigt så går det inte att jämföra egentligen.

I en Rift (DK2 utgår jag ifrån) får du i gengäld:

Bättre headtracking
Positiontracking
Low persistence
PC-grafik.

Särskilt trackingen är lite sunkig med en mobil. Det fungerar bra först men snabbt inser du att noll-läget inte längre är noll då sensorerna i en mobil driver rätt rejält.

Därmed inte sagt att jag inte är imponerad av Cardboard, det är rätt coolt, men ovanstående begränsning plus det faktum att mobilen inte har en suck att kunna rendera jämförbar grafik gör det till en kul grej, inget mer.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."