Klass: Mall från vilken objekten skapas. Innehåller metoder och variabler som är gemensamma för alla instanser av klassen. I detta fall är det "public class Cat".
Fördjupning: Du kan tänka att klassens variabler i detta fall är kattens olika attribut. T.ex. Är den Svart? Vad för ras är den? Dessa kan du sedan lagra i varje instans av Cat i form av variabler på följande vis
public class Cat extends Animal{
protected String färg;
protected String ras;
...
Nu kommer varje Cat kunna ha en färg och en ras. Fiffigt!
Du kan sedan tänka att metoder är det som katten ska kunna göra. Jama låter ju ganska självklart så:
public class Cat extends Animal{
protected String färg;
protected String ras;
public void jama(){
System.out.println("Mjau");
}
Nu har katten färg, ras och den kan jama. Helt galet!
Konstruktor: I princip en metod som används för att skapa instanser av klassen. I detta fall är detta din "public Cat(int strength)"
Fördjupning:
säger i princip att: "För att kunna skapa en instans av klassen Cat måste du ge denna ett värde på strength som i detta fall är av datatypen "int"(Heltal).
Instansvariabel: En variabel som kan anta ett eget värde för varje instans av klassen du skapar. I detta fall är det "strength"
Fördjupning: Om du skapar en Cat på följande vis
Så betyder detta att katten "katt1" kommer ha 10 strength då du via
i princip säger "Hej jag vill ha en katt och den ska kunna lyfta (Om vi mäter styrka enligt hur många sockerbitar den kan bära) 10 sockerbitar." 10 är alltså värdet du tilldelar din instansvariabel. Skapar du istället en katt2 på följande vis
Cat katt2 = new Cat(10000);
så får du istället en katt som kan bära 10000 sockerbitar.
Metod: En metod är något som ditt objekt kan utföra. I detta fall är detta "public void act()"
Nu orkar jag inte skriva mera, citera om du har frågor.