Att lära sig begrepp och termer i Java?

Permalänk
Medlem

Att lära sig begrepp och termer i Java?

Hej på er!

Jag har börjat testa och programmera lite i Java, dock har jag väldigt svårt för att komma ihåg alla begrepp och termer samt vad de används till. Har ni några tips på hur man kan lära sig detta? Bra länkar? Hur gjorde ni? Eller tyckte ni det var lätt?

Ex här nedan. Vilket här är metoden, vad är konstruktorn och vad är instansvariablen? Klasserna har jag nog koll på: Cat och Animal.

public class Cat extends Animal {
public Cat(int strength) {
super(strength);
}
public void act() {
//TODO: add code
} }

Tacksam för svar?

Permalänk

Metoden är act()
Konstruktorn Cat()
Instansvariabel ser jag ingen..om inte någon variabel i Animal får värdet av strength.

Men om detta är en inledande kurs i skolan...du gör dig en stor tjänst att läsa på mer själv.
Mvh

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Bara att mata, vet inte hur många gånger jag kollat upp skillnaden mellan tilldelningsoperator och ekvivalensoperatorn av nån anledning.

"Repetition är kunskapens moder"

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Tack!
Ja jag har börjat en distanskurs samtidigt som jag jobbar. Får ingen ordning på det så har börjat läsa en del vid sidan av och se på Youtube-klipp osv men får liksom inget sammanhang. Alla fokuserar på helt olika saker, förklarar samma saker på olika sätt och tycker olika saker är viktiga. Så skulle gärna få lite tips på hur ni gjord när ni lärde er, bra länkar mm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Märta:

Tack!
Ja jag har börjat en distanskurs samtidigt som jag jobbar. Får ingen ordning på det så har börjat läsa en del vid sidan av och se på Youtube-klipp osv men får liksom inget sammanhang. Alla fokuserar på helt olika saker, förklarar samma saker på olika sätt och tycker olika saker är viktiga. Så skulle gärna få lite tips på hur ni gjord när ni lärde er, bra länkar mm!

Annars rekommenderar jag en bra java bok i kombination med bira och joss stone´s - i put a spell on you.

Länk till piratkopia borttagen av mod

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

Mur av text

Klass: Mall från vilken objekten skapas. Innehåller metoder och variabler som är gemensamma för alla instanser av klassen. I detta fall är det "public class Cat".
Fördjupning: Du kan tänka att klassens variabler i detta fall är kattens olika attribut. T.ex. Är den Svart? Vad för ras är den? Dessa kan du sedan lagra i varje instans av Cat i form av variabler på följande vis

public class Cat extends Animal{ protected String färg; protected String ras; ...

Nu kommer varje Cat kunna ha en färg och en ras. Fiffigt!

Du kan sedan tänka att metoder är det som katten ska kunna göra. Jama låter ju ganska självklart så:

public class Cat extends Animal{ protected String färg; protected String ras; public void jama(){ System.out.println("Mjau"); }

Nu har katten färg, ras och den kan jama. Helt galet!

Konstruktor: I princip en metod som används för att skapa instanser av klassen. I detta fall är detta din "public Cat(int strength)"
Fördjupning:

public Cat(int strength)

säger i princip att: "För att kunna skapa en instans av klassen Cat måste du ge denna ett värde på strength som i detta fall är av datatypen "int"(Heltal).

Instansvariabel: En variabel som kan anta ett eget värde för varje instans av klassen du skapar. I detta fall är det "strength"
Fördjupning: Om du skapar en Cat på följande vis

Cat katt1 = new Cat(10);

Så betyder detta att katten "katt1" kommer ha 10 strength då du via

...new Cat(10);

i princip säger "Hej jag vill ha en katt och den ska kunna lyfta (Om vi mäter styrka enligt hur många sockerbitar den kan bära) 10 sockerbitar." 10 är alltså värdet du tilldelar din instansvariabel. Skapar du istället en katt2 på följande vis

Cat katt2 = new Cat(10000);

så får du istället en katt som kan bära 10000 sockerbitar.

Metod: En metod är något som ditt objekt kan utföra. I detta fall är detta "public void act()"

Nu orkar jag inte skriva mera, citera om du har frågor.

Permalänk
Medlem

buckysroom.org är bra. Har Java-videor i allt från nybörjare till avancerad programmering. går även söka på buckysroom på youtube, eller thenewboston då de hette så förut.