Permalänk

Denna nedrans åska

Jag har en dator som dog vid ett åsknedslag. När man försökte starta luktade det bränt från moderkortet. Har köpt ett nytt kort på ebay och nu startar allting, fläktar hårddisk osv. men får ingen POST på skärmen. Har provat med annan nätdel, andra ram-minnen, nollställt CMOS, Haft ur batteriet i flera minuter utan framgång. Inga pip eller nått. Jag skulle chansa på i detta läge att CPU´n är kass men jag har ingen att prova med. Andra förslag? Eller är det någon som har en A8-3800 till salu för en billig peng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommytuffing:

Är kortet från en pålitlig återförsäljare? Om inte kanske du köpte ett trasigt kort, alternativt att det även/eller är PSU:t som inte funkar.

Permalänk

Ja, verkar pålitlig. http://www.ebay.com/usr/daily_focus?_trksid=p3984.m1497.l2754 .. Har provat med två olika PSU. Har även mätt upp dom båda två och spänningarna ligger inom ramarna.

Permalänk
Medlem

Fick de syntomerna när jag la i en gammal cpu i ett moderkort som inte hade stödd för den. Allt startar men inget händer.

Permalänk

Det är ett likadant moderkort som innan. Så det bör stödja cpu´n. Möjligtvis är cpu´n kass. Lutar åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommytuffing:

Det är ett likadant moderkort som innan. Så det bör stödja cpu´n. Möjligtvis är cpu´n kass. Lutar åt det hållet.

Det kan ju vara så att stöd för din CPU kom med en BIOS-version,
som är senare än den som just nu är installerad på ditt MB?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har också haft otur med åska under många år, men sen jag skaffade en greningsdosa som skyddar mot under/överspänning så har jag faktiskt inte haft några problem. Förr kunde jag nästan räkna med trasiga grejer så fort det mullrade på. Dosorna hjälper förstås föga mot en direktträff, men nu är det ju inte så ofta det sker.

Permalänk

Nu har jag beställt ny CPU.. *håller tummarna*

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara följdfel, vad som helst egentligen. Har du ingen försäkring som kan ge dig pengar till en ny dator?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Jag har ju bytt ut moderkort och ram. Nu har jag då även beställt ny cpu och det är väl i stort sett en ny dator . Självrisken är högre än summan pengar som går att få ut.

Permalänk

En liten uppföljning: CPU bytt, dator fungerar!