Crytek UK i kris efter uteblivna löner

Permalänk
Melding Plague

Crytek UK i kris efter uteblivna löner

Närmare 100 anställda vid Cryteks brittiska spelstudio uppges stanna hemma efter uteblivna löneutbetalningar. I riskzonen står nu kommande Homefront: The Revolution.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha valda bilden fick mig att tro att det var uppror på riktigt haha, innan jag märkte att den var från ett spel eller så.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Hoppas dom inte går i graven.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ingen såg nog fram emot nästa Homefront, men det är synd om en bra studio stänger ner kan man tycka. Förhoppningsvis kommer de anställda till en annan studio där de kan arbeta på bättre spel igen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Släpper man spel exklusivt till Xbox One så är det inte konstigt att det inte säljer.

Permalänk
Medlem

Synd men jag förstår att de anställda inte vill fortsätta jobba om de inte får ut lönen till hyra, mat osv.

Permalänk
Medlem

Verkligen synd att det går så här. Men det känns som Crytek haft detta problemet i sikte ett tag, att pengarna plötsligt tar slut är inget som brukar hända bara så där. Nu är jag inte så jätte påläst om hur de försökt lösa det. Men jag hoppas de kan lösa det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men de sade ju att de inte hade några ekonomiska problem....

Cryteks spelmotorer är bra, men det kanske är svårt att tjäna pengar på det när spelen inte är något vidare...

Permalänk
Snusfri

Det är även flera underleverantörer/inhyrda som inte har fått lön för sina jobb de gjort för Crytek.

Sedan så är det flertalet spelmakare som rent ut sagt säger att CryEngine suger.
"CryEngine is an under-documented, poor performing, limited mess, which is bested by other engines with better workflow."

Dock så har de helt sig själva att skylla när man har en inkompetent mupp som CEO.

"Crytek made a healthy profit on Far Cry, Crysis, and Crysis: Warhead. But Cevat Yerli was always so deluded with grandeur of Call of Duty, convinced that if only it wasn't for the dirty filthy PC pirates his games would sell just as well. So he forced all these changes that the company couldn't handle: Increasing budgets multiple times over to port to consoles without increasing sales enough to justify it, while also making worse games because of the limitations of those consoles."

Mycket läsvärt inlägg på NeoGAF om hela cirkusen.

Edit: fixade lite stav och grammatik-fel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Släpper man spel exklusivt till Xbox One så är det inte konstigt att det inte säljer.

Svårt att säga om det är försäljningen av Ryse: Sone of Rome som är orsaken till att Crytek går dåligt, spelet var inte speciellt bra och försäljningen har inte heller gått bra men ingen av oss vet vilket avtal Crytek skrivit med Microsoft för att spelet exklusivt säljs på Xbox One plattformen så vi vet därför inte om Crytek förlorat pengar på det eller inte.

Tror snarare det handlar om att Crytek har för många anställda samt att försäljningen av Cryengine inte gått så bra som man velat, men jag förstår om det inte är en lika rolig förklaring som möjligheten att ge Microsoft en känga. Verkar förresten som Xbox One användare generellt sett köper fler spel än de som har PS4 om man skall tro de siffror som VgChartz publicerar (2.7 spel/enhet mot 3.3 spel/enhet).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Att släppa Ryse var inte inte ett särskilt smart drag av Crytek. Det är bara riktigt stora företag som backas upp av konsoltillverkaren som ska släppa exklusiva chansningar, ett mindre företag som Crytek kommer få dras med dessa stora ekonomiska problem ett tag framöver.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Svårt att säga om det är försäljningen av Ryse: Sone of Rome som är orsaken till att Crytek går dåligt, spelet var inte speciellt bra och försäljningen har inte heller gått bra men ingen av oss vet vilket avtal Crytek skrivit med Microsoft för att spelet exklusivt säljs på Xbox One plattformen så vi vet därför inte om Crytek förlorat pengar på det eller inte.

Tror snarare det handlar om att Crytek har för många anställda samt att försäljningen av Cryengine inte gått så bra som man velat, men jag förstår om det inte är en lika rolig förklaring som möjligheten att ge Microsoft en känga. Verkar förresten som Xbox One användare generellt sett köper fler spel än de som har PS4 om man skall tro de siffror som VgChartz publicerar (2.7 spel/enhet mot 3.3 spel/enhet).

Jag tror samma som du. Tror inte det var enbart den dåliga försäljningen av Ryse som gjorde detta men det var nog en av delarna som kanske gjorde att det blivit ekonomisk kris hos dem. De har ju otroligt många anställda och då måste de ha en riktigt jämn inkomst för att få ut löner till alla.

Studio Frankfurt: 400
Studio Kiev: 80
Studio Budapest: 45
Studio Sofia: 60
Studio Seoul: 20
Studio Nottingham: 130
Studio Shanghai: 40
Studio Istanbul: 11
Studio Austin: 42

Total: 828st anställda...

(Källa: http://www.crytek.com/career/studios/overview)

Nå som jag inte förstår är varför de har så pass många anställda? De flesta andra studios verkar ju fungera hur bra som helst på mindre anställda.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Dock så har de helt sig sjävla att skylla när man har en inkompetent mupp som CEO.

Detta är tyvärr sant. Jag gillar verkligen deras mjukvara, även om jag inte är ett stort fan av deras spel. Men herr Yerli är ett stolpskott utan like.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Ingen såg nog fram emot nästa Homefront, men det är synd om en bra studio stänger ner kan man tycka. Förhoppningsvis kommer de anställda till en annan studio där de kan arbeta på bättre spel igen.

Jag gjorde. Inte för att jag hade hört talas om att det ens skulle komma, men blev glad nu iaf. Tyckte om första, verkar vara en av få

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Satsningen på Warface är misslyckad i mitt tycke. Ett spel med dålig känsla, och inte många verkar känna till det heller.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Satsningen på Warface är misslyckad i mitt tycke. Ett spel med dålig känsla, och inte många verkar känna till det heller.

Inget fel på Warface. Jag har spelat coop en del. Hellre Warface än ett skitspel som Battfield

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Jag tror samma som du. Tror inte det var enbart den dåliga försäljningen av Ryse som gjorde detta men det var nog en av delarna som kanske gjorde att det blivit ekonomisk kris hos dem. De har ju otroligt många anställda och då måste de ha en riktigt jämn inkomst för att få ut löner till alla.

Studio Frankfurt: 400
Studio Kiev: 80
Studio Budapest: 45
Studio Sofia: 60
Studio Seoul: 20
Studio Nottingham: 130
Studio Shanghai: 40
Studio Istanbul: 11
Studio Austin: 42

Total: 828st anställda...

(Källa: http://www.crytek.com/career/studios/overview)

Nå som jag inte förstår är varför de har så pass många anställda? De flesta andra studios verkar ju fungera hur bra som helst på mindre anställda.

De fick dessutom köpa rättigheterna till Homefront från THQ.. (Som jag inte tror de fick för en billig peng direkt)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk

lösning 1: släpp ett spel som inte bara ser snyggt ut utan faktist har lite innehåll också.

lösning 2: se lösning 1

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Svårt att säga om det är försäljningen av Ryse: Sone of Rome som är orsaken till att Crytek går dåligt, spelet var inte speciellt bra och försäljningen har inte heller gått bra men ingen av oss vet vilket avtal Crytek skrivit med Microsoft för att spelet exklusivt säljs på Xbox One plattformen så vi vet därför inte om Crytek förlorat pengar på det eller inte.

Tror snarare det handlar om att Crytek har för många anställda samt att försäljningen av Cryengine inte gått så bra som man velat, men jag förstår om det inte är en lika rolig förklaring som möjligheten att ge Microsoft en känga. Verkar förresten som Xbox One användare generellt sett köper fler spel än de som har PS4 om man skall tro de siffror som VgChartz publicerar (2.7 spel/enhet mot 3.3 spel/enhet).

Jag tror inte heller på enbart Ryse det beror på. Företaget växte nog för snabb för sitt eget bästa. Själv har jag alltid varit nöjd över Crytek spel (inte alla men de flesa), senaste Ryse köpte jag till Xbox One och tycker att det är riktigt bra. Men passar väl så klart inte för alla spelare.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Crytek: The Revolution?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WardonE:

De fick dessutom köpa rättigheterna till Homefront från THQ.. (Som jag inte tror de fick för en billig peng direkt)

Fast de köpte väl rättigheterna efter att THQ gick i konkurs så det var nog ingen större ekonomisk börda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tror ingen vill rädda crytek utan att sparka CEO'n som ruinerade ett företag som kunde blivit något briljant. Han kommer nog köra Crytek hela vägen ner till bankrutt och vägra släppa taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Jag tror samma som du. Tror inte det var enbart den dåliga försäljningen av Ryse som gjorde detta men det var nog en av delarna som kanske gjorde att det blivit ekonomisk kris hos dem. De har ju otroligt många anställda och då måste de ha en riktigt jämn inkomst för att få ut löner till alla.

Studio Frankfurt: 400
Studio Kiev: 80
Studio Budapest: 45
Studio Sofia: 60
Studio Seoul: 20
Studio Nottingham: 130
Studio Shanghai: 40
Studio Istanbul: 11
Studio Austin: 42

Total: 828st anställda...

(Källa: http://www.crytek.com/career/studios/overview)

Nå som jag inte förstår är varför de har så pass många anställda? De flesta andra studios verkar ju fungera hur bra som helst på mindre anställda.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk

Konsoler..

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem

Crytek har inte gjort ett riktigt bra spel sedan Far Cry 1 enligt min ringa mening.
Crysis var tekniskt imponerande, men inte så spännande annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Trist att se att de verkar gå rätt i konken - men kan inte säga att det rör mig så mycket spelmässigt. Har inte gillat ett spel de gjort sedan Far Cry1 - och även det spelet har sina brister - (slutet bl.a...)

Permalänk
Medlem

Bra där, driv ner priset på Cryengine tills EA nästan får den gratis. Funkade ju skitbra med Frostbite.

Permalänk
Inaktiv

Personligen tycker jag att de överlag gjort bra spel även om fokus ofta hamnat på grafiken vilket inte är så underligt då de har en spelmotor att marknadsföra.

Då jag ser fram emot nya Homefront spelet så hoppas jag att spelet kommer ut via någon annan utgivare om Crytek skulle rasa ihop. Dock hoppas jag såklart att Crytek även fortsätter. Spelbranschen hade nog inte sett likadan ut om de inte funnits. Far Cry och Crysis är ju något av milstolpar.

Permalänk
Sötast

Crytek is in a crisis even though they have crysis?

Skrivet av AMD-FX:

Inget fel på Warface. Jag har spelat coop en del. Hellre Warface än ett skitspel som Battfield

Du är nog ganska ensam i att tycka det dock med tanke på att BF var en flera tusen gånger större succé som drar in betydligt mer pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Crytek is in a crisis even though they have crysis?

Du är nog ganska ensam i att tycka det dock med tanke på att BF var en flera tusen gånger större succé som drar in betydligt mer pengar

Warface är gratis att spela så ja det borde Dice göra och nej ensam är jag inte. Jag känner till fler som tycker som mig dock inte på SC

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare