Värt att uppgradera eller flaskhals?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera eller flaskhals?

Hej!

Vore schyst om jag kunde få lite råd om det är värt att uppgradera min fem år gamla dator, eller om grundkomponenterna inte håller måttet längre. Det här är vad min dator består av idag:

Chassi: Kab Antec Mini P180Performance One, Black (plockat bort hållare för hdd så ska finnas gott om plats för stort grafikkort)
Moderkort: Asus Rampage III Gene
CPU: CPU Core i7 920, 2.66GHz8MB (performance chart)
Grafikkort: Asus GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA
PSU: PSU Corsair HX 620w
Internminne: Corsair 6gb (3KIT) DDR31333MHz/CL9/XMS3-10600
Hårddisk: Western Digital VelociRaptor 150GB

Det jag vill göra är att köpa SSD, nytt grafikkort, byta ut till 16GB internminne. Frågan är om moderkort och CPU fortfarande är OK eller om det blir flaskhals på CPUn? I testet för CPUn så verkar den ungefär hälften så bra som nya, men jag är inte riktigt säker på vad det betyder i praktiken?

Jag misstänker även att PSUn är på gränsen till för klen för nya grafikkort med? Det står minimum 600w på gtx 780, kan jag ligga så tajt med mina 620w?

Lite osäker på hur det fungerar med internminne med. Idag har jag tre (3x2GB), men det verkar mest säljas 2x eller 4x idag, funkar vad som helst i mitt moderkort? Verkar som det är OK med två och fyra i manualen, men är det något val som är bättre (dual channel vs triple channel)?

Skulle något sånt här fungera tror ni? Min budget ligger väl runt 8000 ungefär, det är inte så noga, beror på hur många delar jag måste byta ut. Kan tänka mig att gå ner på ett GTX 770 med.

Edit: råkade lägga två ssd i vagnen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6912356/2014-07-05

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort bara som du behöver, sen så kan du köpa SSD för lite mer speed

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920 två sådana eller

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498545 tre st sådana

kör i RAID 0

Grafikkort, ta absolut hellre gtx 770, ingen jättestor skillnad i prestanda men riktigt stor skillnad i pris, jag hade 770 och bytta till 780 och det är ingen jättestor prestandaökning, i vissa spel så blir det viktigt men 770 tar de flesta spelen på 60 fps ändå

om du kan tänka dig amd så kör två st r9 280 istället, eller kanske t.o.m. 280x, alternativt ett nu och ett till i höst.

kanske kanske nån CPU-kylare till din prolle och klocka lite.

Ditt PSU räcker definitivt för ett 780, och två också såvida du inte klockar eller köper något extremt 780 som kingpin-kortet.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Kingston SSD'n är skit, rekommendera inte den snälla

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Layon, kanske skulle överväga RAID. Har en bärbar med 4 ssd i RAID 0 och det är ju rätt trevligt. Aldrig kört en ssd bara så jag har inget att jämföra med om det är värt det eller inte.

Någon som har någon tanke om internminnet, är det OK minnen som bör passa moderkortet? Vill gärna ha 16 då jag gör ganska tunga saker ibland och jobbar med virtuella maskiner öppna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra en större SSD, blir billigare. Du får Seagate 600 480GB för 1500 på Webhallen.

CPUn kan flaska i vissa spel, men börja med att byta grafikkortet och om det är OK så kör du och om du inte är nöjd så kan du byta CPUn och moderkortet också.

Behöver du verkligen mer RAM? Isåfall 3st 4Gb så du får tripple channel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag glömde skriva det men jag har 1tb hdd också för lagring, så jag tror 250Gb ska vara OK, jag har oftast rätt lite installerat samtidigt så det borde vara lugnt.

3x4Gb låter bra, tack för tipset!

edit: Verkar som att min gamla cpu inte kan utnyttja 1600 ram ändå, så jag nöjer mig nog med ssd och grafikkort så länge och sen får jag köpa nytt moderkort, cpu och ram senare om det behövs.