Permalänk

Dator för studier

Tja!

Då drar skolan igång och det var dags för en ny laptop.

Budget: 6-7k

Önskar:
- Full hd skärm
- Möjlighet att installera SSD vid senare tillfälle
- Kunna användas för programmering/studier och lite dataspel
- Smidig att ta med sig till skolan

Är dåligt insatt, vet inte vad som gäller.. Har ni några idéer?

Tack på förhand

Permalänk

Kika på den här datorn, olika varianter:
- Acer Aspire V5-573
- Samma men med 12GB RAM istället
- Samma som #1, men med touch-skärm

Den har precis det du efterfrågar. FullHD, IPS-skärm, finns plats för en mSATA-SSD för senare installation (du behöver alltså inte montera bort den nuvarande disken), dedikerat grafikkort för spel. Den är dessutom förhållandevis lätt och tunn, vilket gör den enkel att ta med sig till och från skolan.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Du har inga andra krav som att den ska vara lätt att ta med till/från skolan? För annars är det ju egentligen en spellaptop man ska rikta in sig på.

Permalänk
Medlem

Jag har inga direkta modeller att tipsa om, men märken jag tycker du ska hålla utkik efter är ASUS med deras tunnare modeller, jag tror dom skulle uppfylla kraven du har ganska bra

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Storlek på datorn då? Spelar ingen roll där?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Du har inga andra krav som att den ska vara lätt att ta med till/från skolan? För annars är det ju egentligen en spellaptop man ska rikta in sig på.

Skrivet av Faulisto:

Storlek på datorn då? Spelar ingen roll där?

Ja, ne det hade ju varit gött om den var smidig att bära med sig till skolan! Tänkte inte ens på det

15-16 tum hade väl inte varit fel med

Permalänk
Medlem
Skrivet av coinage23:

Ja, ne det hade ju varit gött om den var smidig att bära med sig till skolan! Tänkte inte ens på det

15-16 tum hade väl inte varit fel med

Smidighet går inte riktigt ihop med spelprestanda.

Där får du göra en avvägning, vad är viktigast, bättre spelprestanda eller smidigare maskin?

Permalänk
Skrivet av Faulisto:

Smidighet går inte riktigt ihop med spelprestanda.

Där får du göra en avvägning, vad är viktigast, bättre spelprestanda eller smidigare maskin?

Sant... Tror nästan det bättre att datorn är smidigare att ta med sig. Har redan en stationär man kan lira tunga spel på osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av coinage23:

Sant... Tror nästan det bättre att datorn är smidigare att ta med sig. Har redan en stationär man kan lira tunga spel på osv

Då tycker jag definitivt att du ska titta efter ASUS tunna modeller. Dom är riktigt robusta och osar kvalité rakt igenom.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Beroende lite på vad du ska studera till (?), så är olika datorer bra. Jag har själv en Sony Vaio Fit Multi Flip, p.g.a. att den har en penna som man kan anteckna med samt ett riktigt tangentbord (det är ju fortfarande en notebook). Bara för att du ska få mer saker att ta med i beräkningarna, kanske du även ska kika på en Surface Pro 3 som ligger inom din budget för den billigaste varianten om du använder din studentrabatt.

Du får en full dator, men det är primärt ett verktyg och inget du spelar på direkt. Du har möjlighet att anteckna med penna (fungerar riktigt bra f.ö.) och du kan fortfarande programmera på den med ett TypeCover. Tyvärr får man köpa det sistnämnda separat... Men det är en sjukt lätt, smidig och allsidig dator. Enligt mig som pluggar en bra maskin för ändamålet; hade jag inte redan köpt min nuvarande hade jag införskaffat den.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD