Speldatormarknaden omsätter mer än dubbelt så mycket som spelkonsolerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblish:

Går ju inte att jämföra då digitala kopior inte bruka räknas med plus att om man bara lägger ihop pris mot sålda kopior så har konsolerna ett övertag då ett spel kostar dubbelt så mycket mot PC.

Problemet är att Digitalt är ett mörkertal för så got som alla plattformar där, Jag vet att Nintendo en gång gick ut att deras digitala försäljningar av spel står för runt 15-30% av totalt sålda spel, och detta på en plattform som är totalt idiotiskt att köpa spel Digitalt på då de binds till konsolen, inte till dig.

Vi vet också att T.ex. playstation vita som finns i listan där har högst attach rate per spel & konsol. och att de flesta enbart köper spel digitalt, samma gäller mig på den fronten, har över 40 spel digitalt till den konsolen så ytligare ett enormt mörkertal.

Vad jag försöker ha sagt är att det finns ett mörkertal överallt och svårt att veta exakta värdet, även på konsol marknaden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Det är operativsystemet som fuckar upp kalkylen...
svårt att komma runt en win8 licens om man ska spela på en pc idag... och där har vi 800 spänn till. Har försökt få ihop nått riktigt billigt och roligt men det suger när windows äter 25% av budgeten..

Dock är ju det något man sparar ihop i längden eftersom att spel till PC är så mycket billigare än till konsol. Men jag håller med om att det inte är nå skoj att köpa ett nytt OS när det kostar närmare 1000kr. Där kommer SteamOS in i bilden, men då är frågan hur många spel som kommer funka? Kommer Windows gå förlorad som nr1 spelplattform?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krisskross:

Sen kostar speldatorer mycket mer än konsoler också. PS4 får du för 4 000 kr idag. En speldator kanske går på 10 000 kr.

Behövs bara en dator för runt 4-5000:- för att få en aning bättre prestanda än en Xbone eller Ps4, och man kan göra så mycket mer på PC än bara spela på dom.

Sen kan man hitta Win8 för 50:- på Aliexpress. På så sätt kan man fläska till med ännu bättre GPU till PC-systemet T.om ett gammalt GTX480 duger om man har en ''next gen'' standard på kvaliteten.

Visa signatur

FX8350@4,5GHZ|||Asus M5A99X Evo 2.0|||2xHD7950@1000/1375mhz|||8GB G.skill@1600mhz|||H440|||Noctua NH-D14|||Accelero Extreme|||Corsair TX750M|||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Det är operativsystemet som fuckar upp kalkylen...
svårt att komma runt en win8 licens om man ska spela på en pc idag... och där har vi 800 spänn till. Har försökt få ihop nått riktigt billigt och roligt men det suger när windows äter 25% av budgeten..

Visst kan det kännas som 800 spänn i sjön, men till skillnad från en komponent till en konsol så går det att återanvända genom att man uppgraderar datorn (minus ett antal delar om man har en OEM-licens).

Sen är det ju som andra redan har påpekat att PC-spel är billigare än konsol-spel. Om ett PC-spel är 100 kronor billigare än ett konsol-dito (som jag tycker att det brukar vara vid nysläppta spel) så tjänar man in OS:et när man köper sitt nionde spel. Ännu snabbare går det om man köper på alla PC-spelsreor som brukar finnas.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Avstängd

Som sagt. Om man letar så kan man hitta billiga win 8 nycklar på nätet. Ebay, Aliexpress, m.fl. allt från 50:- och uppåt.

Jag köpte min Win 8 nyckel för 50:- för runt 2år sen nu...fortfarande giltig.

Visa signatur

FX8350@4,5GHZ|||Asus M5A99X Evo 2.0|||2xHD7950@1000/1375mhz|||8GB G.skill@1600mhz|||H440|||Noctua NH-D14|||Accelero Extreme|||Corsair TX750M|||

Permalänk
Medlem

En stationär dator är en så värd investering för mig. Det mesta jag gör hemma utgår från datorn. Vare sig det är mediekonsumption eller informationsökande.

Den dagen jag kan bära på en tunn klient ute som tar tillvara på hårdvaran jag har hemma kommer min setup att vara komplett.

Permalänk
Skrivet av AMD-Peter.:

Som sagt. Om man letar så kan man hitta billiga win 8 nycklar på nätet. Ebay, Aliexpress, m.fl. allt från 50:- och uppåt.

Jag köpte min Win 8 nyckel för 50:- för runt 2år sen nu...fortfarande giltig.

Finns ännu billigare alternativ, för jag vet inte riktigt om man ska lita på att det är äkta när man köper det för 50kr på ebay...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Inte så konstigt väl?
Folk som spelar datorspel blir fler och fler, samtidigt blir de även äldre - och har således mer pengar att lägga på komponenter.

För att tillslut uppnå en total harmoni där hårdvaran och det grafiska lull-lullet kommer i andrahand och man börjar prioritera uppgraderingar mindre och mindre i livet.

För övrigt håller jag med dig till 100%, det är inte som på 80-90 talet, "spelar du spel"? Idag är frågan "vilka spel lirar du"?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Visst kan det kännas som 800 spänn i sjön, men till skillnad från en komponent till en konsol så går det att återanvända genom att man uppgraderar datorn (minus ett antal delar om man har en OEM-licens).

Sen är det ju som andra redan har påpekat att PC-spel är billigare än konsol-spel. Om ett PC-spel är 100 kronor billigare än ett konsol-dito (som jag tycker att det brukar vara vid nysläppta spel) så tjänar man in OS:et när man köper sitt nionde spel. Ännu snabbare går det om man köper på alla PC-spelsreor som brukar finnas.

Alltså håller med om att det är värt det osv. har inget mot windows och tycker inte att microsoft ska bedriva nån form av välgörenhet... men det är en helt annan debatt..
Poängen var mer att det är svårt att komma under 6000:- för en "speldator" i dagens läge... sitter också och hoppas på steamos och att alla "stemboxar" ska bli snorbilliga inom en snar framtid

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tobblish:

Går ju inte att jämföra då digitala kopior inte bruka räknas med plus att om man bara lägger ihop pris mot sålda kopior så har konsolerna ett övertag då ett spel kostar dubbelt så mycket mot PC.

Om digitala kopior inte räknas så är ju statistiken helt värdelös. Är själv både för bekväm för att gå till en affär och köpa spel och i fallet PS3 så har jag en SSHD vilket gör att fördrar att köpa från PSN då spelen laddar snabbare + man slipper hålla reda på skivorna.

Är inte heller förvånad att PS3-ägare (gissar att samma sak gäller Xbox360-ägare) inte köper spel, med PSN+ för 480SEK per år får man 2-3 lite äldre titlar per månad, så jag har långt fler spel på min PS3 än jag någonsin har tid att spela efter kört PSN+ i några år. Enda spelen jag köpt utöver det man fått på PSN+ det senaste året är Last-Of-Us och GTA5 (båda köpta från PSN). Samma sak på PC, exakt alla spel jag köpt kommer från Steam. Finns det inte på Steam finns inte spelet för mig

Att spelen är lite äldre verkar vara en trend om man läser Forbes-artikeln som länkades ovan

Citat:

Here’s another amazing statistic: DFC reports that their Top 20 list of PC games for 2013, in terms of usage, doesn’t include a single game actually released in 2013. DFC says that MOBA (multiplayer online battle arena) titles like League of Legends and DotA 2 “dominate everything else by an order of magnitude in terms of more usage than other products,” followed by MMOs, strategy games, and shooters.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Ska man göra den jämförelsen är det nog bra att ta med onlineförsäljningen också. Är t.ex. steamförsäljningen i Norden med bilden ovan? Jag slutade köpa spel i butik för några år sedan, däremot har jag under de senaste åren köpt fler spel per år än innan det.

Då får du väl skylla dig själv om du inte är med i statistiken

Ska man räkna med dom som piratkopierar också? Enligt många så är varje kopia en förlorad inkomst.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

Oh shit, jag trodde inte konsoler som kostar mellan 2-4k drog in färre än datorer som går på 5-20k.. Och att de mest dyraste komponenterna drog in mest är ju helt otroligt. Helt sjukt att enstaka komponenter som kostar mer en vad en konsol kostar drar in mer pengar.. Speciellt då det är så känt att konsoltillverkarna tjänar alla sina pengar på hårdvara och inte på saker som spel, collector's editions, subscriptions, digitala downloads, preorders, etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Speciellt då det är så känt att konsoltillverkarna tjänar alla sina pengar på hårdvara och inte på saker som spel, collector's editions, subscriptions, digitala downloads, preorders, etc..

Sarkasm? ^^

Såvitt jag förstår är det tvärtom, iaf Sony säljer PS4 med förlust o räknar med att dra in vinsten genom spelförsäljning etc.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

För att tillslut uppnå en total harmoni där hårdvaran och det grafiska lull-lullet kommer i andrahand och man börjar prioritera uppgraderingar mindre och mindre i livet.

För en vanlig tråkgrå svensson. Livet är så mycket roligare för entusiaster.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Svårtolkad poll. Den första datorn jag köpte kostade 18000. Den andra datorn kostade 10 000. Den andra var ju givetvis bättre än den första, men jag lägger ju tekniskt sett mindre pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Då får du väl skylla dig själv om du inte är med i statistiken

Ska man räkna med dom som piratkopierar också? Enligt många så är varje kopia en förlorad inkomst.

Statistiken visar en ofullständig bild av spelförsäljningen. Den skulle ha varit bättre om onlineförsäljningen varit med eftersom att de flesta bekväma (inklusive mig) köper sina spel därifrån.

Men enligt dig borde de ha med saker som inte är relevanta. Jag kan också ge förslag. Tycker att hur många liter vatten det är i haven ska vara med, samt hur många mord det begås i Sydafrika. Om det hade varit med så hade bilden varit tydligare.

Skrivet av r:Grid:

Sarkasm? ^^

Såvitt jag förstår är det tvärtom, iaf Sony säljer PS4 med förlust o räknar med att dra in vinsten genom spelförsäljning etc.

Solklar sarkasm

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Jag trodde det sades att PC gaming var döende

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Att omsättningen ökat är ju en del. Men att säga att PC marknaden omsätter dubbelt så mycket som konsol marknaden är fel då högpresterande PC komponenter kan användas till så mycket mer än bara spel.

Jag håller helt med dig i övrigt, men det jag citerade ovan får du ta och släppa. Ifall PC-marknaden omsätter dubbelt så mycket som konsoll-marknaden så gör den det, helt oavsett vad du eller jag tycker att man kan använda grejerna till. Det har absolut ingenting med omsättning att göra. Så kalla det för vad det är och ingenting annat.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Krisskross:

Sen kostar speldatorer mycket mer än konsoler också. PS4 får du för 4 000 kr idag. En speldator kanske går på 10 000 kr.

Sedan kostar spelen 599-699kr på release på en konsoll, medan man själv sitter och gladligen betalar 250-350kr på release för PC versionen, som inte bara kör bättre (högre fps - HzRate), utan det ser förbannad mycket bättre ut även på en maskin för runt 5-6000kr.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

http://www.inet.se/produkt/v100333/dator-i-delar-nvidia-gtx-7...
http://www.inet.se/produkt/v100324/dator-i-delar-amd-r7-260x-...

Och då är dessa färdigplockade paket. Du kommer undan billigare om du plockar själv från flera butiker. Moderkortet kan du t.ex spara 150kr genom att köpa på Wesellcd. Grafikkortet 200kr på Misco osv..

Det roliga är att du kan få det billigare, om du ska jämföra med konsol. För efter att ha sett videor på hur 5 år gamla datorer fortfarande kan ge bättre prestanda i spel än de nya konsolerna så måste det inte vara nytt.

Själv så köpte jag en 2500k, moderkort och minne begagnat till snor pris. Och jag kunde köpt med ett 560Ti billigt också, som tydligen är mer än nog för att matcha PS4an, men jag hade redan ett 7970 väntande. Nu kan de självklart optimera mer på konsollerna, men ändå, detta är jämfört med vad de släpper spelen i NU. lite skrämmande när ett begagnat system för 2500kr + låda/nätdel och hdd kan börja mäta sig mot en 4000kr next gen konsol.

Men alla dessa 5kkr datorer är inte entusiast på långa vägar. Är knappt man kan kalla det mer än mainstream snart. När du börjar titta på dubbla 780Ti eller 290X, med highend i7 och 1TB SSD, då börjar vi hamna i den ligan. Och det är inte många som ligger där, men det blir faktiskt fler och fler som köper dessa "dyra" leksaker.

Helt ärligt, jag var nära att köpa en PS4, men när jag såg vad de hade för prestanda i spelen, så kunde nästan min 5 år gamla dator DÅ matcha det, och då kändes det som 4000kr+600kr eller mer per spel som bara bortkastat.

Dock ska jag säga att "hemmaströmning" som steam kallar det, faktiskt fungerar bättre än man kan tro. Visst, du får input lag mm, men om du inte ska spela värsta "low latency" CS matchen, så fungerar det faktiskt bra. Att kunna strömma spel som bioshock, borderlands mfl till en gammal core2duo laptop tycker jag är fantastiskt. Man slipper ösa ut hela datorn när man vill sitta och koppla av lite utomhus

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Denna rapporten ska man ju bara trycka upp i nyllet på de som hävdar att "datorn som spelplattform är döende!". Iofs, har inte hört det nu på ett par år så antar att de förespråkarna ligger jääkligt nuförtiden

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Denna rapporten ska man ju bara trycka upp i nyllet på de som hävdar att "datorn som spelplattform är döende!". Iofs, har inte hört det nu på ett par år så antar att de förespråkarna ligger jääkligt nuförtiden

Tycker det känns som att många börjar gå över till dator eller i alla fall skaffar sig en dator att spela på också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Jag håller helt med dig i övrigt, men det jag citerade ovan får du ta och släppa. Ifall PC-marknaden omsätter dubbelt så mycket som konsoll-marknaden så gör den det, helt oavsett vad du eller jag tycker att man kan använda grejerna till. Det har absolut ingenting med omsättning att göra. Så kalla det för vad det är och ingenting annat.

"Ifall PC-marknaden omsätter dubbelt så mycket som konsoll-marknaden så gör den det, helt oavsett vad du eller jag tycker att man kan använda grejerna till. Det har absolut ingenting med omsättning att göra."

Hej!

Jo det har definitivt med omsättningen att göra, det är helt beroende på vad man använder datorn till, om det är för spel, multimedia, eller skapande av film/musik/grafiskt material. SÅ det är helt beroende på användningsområde hur omsättningen går, behöver folket mer prestanda för sina uppgifter de gör så ökar omsättningen på dyrare komponenter. Ett helt klart samband mellan användningsområde och omsättning utan tvekan.

Och därtill så sitter större delen av befolkningen med "överflödig" prestanda i 95% av tiden mer eller mindre, då det är väldigt sällan hela datorns kapacitet utnyttjas maximalt, så egentligen så skulle de flesta klara sig med lite billigare komponenter (och inte Titan eller liknande grafikkort exempelvis, eller cpu för 8000 kr etc.)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Jag är inte förvånad. Dock ser jag inte detta som ett steg mot en växande PC skala. Snarare att moderna spel sätter högre krav på maskinerna. Konsolerna kommer inte att försvinna och jag ser ingen anledning för dem att göra det heller för en som vill ha det enkelt för sig. Det är i alla fall skönt att se att hemmabyggen inte är en trend som är på väg bort! För det är ju så roligt

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits