Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

För att det är avgiften som är satt, möjligen för att undvika att folk skickar in för precis vad som helst samt att det faktiskt tar tid att kontrollera produkten, de jobbar väll inte gratis?

Finns flertalet andra datorbutiker som inte tar ut serviceavgift alls, tror inte de jobbar gratis? Eller är det meningen att man som konsument ska vara rädd för att lämna in en potentiellt defekt/dålig vara med risken att behöva betala 250 kr om det visar sig att samma fel inte upptäcks hos säljaren? Sedan så tror jag inte att det är kul för någon att behöva montera av datorn, nätagget att all kablage för att åka till webhallen, för att sedan få det konstaterat att samma fel inte upptäcks hos de och därför kommer det kosta 250 kr. Hade nätagget kostat 500 kr så skulle jag behövt betala hälften av vad nätagget är värt. Eller hur gäller det med produkter som kostar 300 kr? 200 kr? Väldigt rimligt att lägga en fast "serviceavgift"...

Permalänk
Medlem

äh sluta klaga, alla firmor tar ut en avgift om dom inte hittar något fel som jag varit på och det är en del. Finns 2 alternativ 1 du låter allt vara eller du kollar med Corsair vad dom säger om dom byter den eller inte.

Webhallen har inte gjort fel.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Spelade in precis ljudet, här har ni det, kolla speciellt från 08 sekunder - https://www.youtube.com/watch?v=V8gUug3lfIg&index=1&list=UUQU...

Försöker fånga det med mikrofonen i mobilen, därför är kameran inte riktat mot nätagget. Det låter dessutom mycket tydligare i verkligheten. Det där ljudet (som kommer från nätagget), och ibland är det ett andra ljud är sjukt störande. Klarar inte av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Finns flertalet andra datorbutiker som inte tar ut serviceavgift alls, tror inte de jobbar gratis? Eller är det meningen att man som konsument ska vara rädd för att lämna in en potentiellt defekt/dålig vara med risken att behöva betala 250 kr om det visar sig att samma fel inte upptäcks hos säljaren? Sedan så tror jag inte att det är kul för någon att behöva montera av datorn, nätagget att all kablage för att åka till webhallen, för att sedan få det konstaterat att samma fel inte upptäcks hos de och därför kommer det kosta 250 kr. Hade nätagget kostat 500 kr så skulle jag behövt betala hälften av vad nätagget är värt. Eller hur gäller det med produkter som kostar 300 kr? 200 kr? Väldigt rimligt att lägga en fast "serviceavgift"...

Vilka butiker är det enligt dig som inte tar ut en felsökningsavgift om inget fel hittas?
Inet, Dustin, Komplett och Cdon gör det, orkar inte kolla igenom alla mindre aktörer men jag kan nästan lova att 100% av dessa gör det också.
Och kan ju säga att av de 4 som jag listar där så har flera av dem högre felsökningsavgift än Webhallens 250kr.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Vilka butiker är det enligt dig som inte tar ut en felsökningsavgift om inget fel hittas?
Inet, Dustin, Komplett och Cdon gör det, orkar inte kolla igenom alla mindre aktörer men jag kan nästan lova att 100% av dessa gör det också.
Och kan ju säga att av de 4 som jag listar där så har flera av dem högre felsökningsavgift än Webhallens 250kr.

Jag har lämnat in grejer hos Dustin Home och de har aldrig tagit ut serviceavgift när det visat sig att det inte varit fel. Dessutom så började jag diskussionen i och med att peterhjalmarsson påstod att de inte har laglig rätt att ta ut serviceavgift - #14743082

Visar det sig att de verkligen inte har det (vilket jag kommer utreda) så kommer jag kräva tillbaka min pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Men nu när de redan tagit 250 kr från mig, kan jag göra något åt det? Känns verkligen fel att betala 250 kr. Speciellt när jag gick till de för hjälp, och istället får jag punga ut 250 kr utan att ens få hjälp.

Men varför ska dom jobba gratis just för dig?

Hur kan Webhallen inte ha laglig rätt att ta ut en avgift?
Verkar ju verkligen jätteskumt att dom ska tvingas jobba gratis åt kunder.

Permalänk
Medlem

Du säger att du inte fått hjälp,
men dom har tagit in nätagget och konstaterat att felet inte ligger i produkten som du köpt av dom.

Vad var det du ville ha hjälp med då?

Såklart dom ska ta ut en felsökningsavgift när det inte är något fel på det du lämnar in.

Visa signatur

8700K, GTX1070 blablablabla

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att Corsair specificerar att man ska gå via de och inte återförsäljaren, så kontakta Corsair istället.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Jag har lämnat in grejer hos Dustin Home och de har aldrig tagit ut serviceavgift när det visat sig att det inte varit fel. Dessutom så började jag diskussionen i och med att peterhjalmarsson påstod att de inte har laglig rätt att ta ut serviceavgift - #14743082

Visar det sig att de verkligen inte har det (vilket jag kommer utreda) så kommer jag kräva tillbaka min pengar.

Om Dustin gjort detta så har det varit av ren goodwill.
http://www.dustinhome.se/page/17/forsaljningsvillkor/?intcmp=...

Citat:

Om varan befinnes vara felfri debiteras en avgift om f.n. 313 kr inklusive moms för att täcka Dustin home AB:s kostnader för returen.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ingen jobbar gratis ts, det skulle inte gå så det är inget du kan göra åt saken, de tar betalt för tiden som läggs ner samt för kostnad för felsökning av din produkt.

Jag citerar; Webhallen förbehåller sig rätten att testa inlämnade produkter.
Visar det sig att det är ett fel som inte täcks av garanti eller reklamationsrätt, alternativt om produkten är felfri, debiteras kunden från 250 kr för Webhallens testarbete.
Avgiften kan komma att bli avsevärt högre om produkten undersöks av en en certifierad servicefirma.
För att undvika onödiga reklamationer hänvisar vi till tillverkarens eller generalagentens supportnummer.

Snacka med tillverkaren direkt istället och se vad dom säger, annars om det nu stör dig så mycket får du vill inskaffa ett nytt nätagg (har inte läst hela tråden men jag antar att de var där ljudet kom ifrån)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Har du svårt att läsa? Jag tog upp diskussionen i och med peterhjalmarssons påstående om att företag inte har RÄTT att kräva en serviceavgift. Jag har ingen aning om de har det eller inte, utan skrev tydligt att jag vill utreda det. Är det fel? Har de inte det så ska jag göra det jag kan för att få tillbaka mina pengar. Svårare än så är det inte. Jag spenderade över 2 timmar att få kablarna sitt rätt och fint tidigare, och det är inte kul att behöva montera bort allt, för att sedan åka till webhallen, betala 250 kr för ingenting, komma hem och spendera ännu 2 timmar på att sätta in kablarna. Har varit tvungen att montera bort processorkylaren för att komma åt utrymmet för cpu-kontakten på moderkortet, och sedan åka iväg och köpa kylarpasta eftersom mitt gamla är slut... Har jag rätt till mina 250 kr så ska jag få dem.

Ja, för Webhallen tvingade dig att montera bort det. Du betalade Webhallen för deras arbete, det är mer än ingenting. Du kan ju inte förvänta dig att dom helt plötsligt ska vara extra snälla för du har haft det jobbigt.

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Men varför ska dom jobba gratis just för dig?

Varför jobbar dem gratis för mig? Jag fick inte nätagget gratis precis. Köpte den för 1550 kr, så nån marginal måste de väl räknat ut för 5% av kunderna som lämnar tillbaka en vara på rma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Varför jobbar dem gratis för mig? Jag fick inte nätagget gratis precis. Köpte den för 1550 kr, så nån marginal måste de väl räknat ut för 5% av kunderna som lämnar tillbaka en vara på rma.

Det var ju dock inget fel på Nätaggregatet. Deras tid gick åt att undersöka en felfri vara, klart dom ska ha ersättning.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Det finns ingen anledning att vara otrevlig mot varandra. Diskutera gärna men håll det på en bra nivå.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Ja, för Webhallen tvingade dig att montera bort det. Vad förväntar du dig egentligen?

Jag förväntade mig att samma fel skulle dyka upp hos dem. Det var därför jag tog mig tiden och mödan att montera bort nätagget och åka iväg till webhallen. Men du, ifall du tycker att det är sådär jättefint med "serviceavgift" så är det din åsikt och inte min. Jag tycker att det är fel och bygger inte alls bra på kundrelationen.

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Det var ju dock inget fel på Nätaggregatet. Deras tid gick åt att undersöka en felfri vara, klart dom ska ha ersättning.

Haha... betala ersättning nästa gång du ska köpa en vara också eftersom du deras tid gick åt att visa dig rätt vara och även tid för att sälja den till dig. En gång spenderade jag 1 timme i elgiganten för att köpa rätt tv... Borde kanske betalat elgiganten för tiden de hjälpte mig att köpa rätt tv...

Skrivet av Alexan92:

Ingen jobbar gratis ts, det skulle inte gå så det är inget du kan göra åt saken, de tar betalt för tiden som läggs ner samt för kostnad för felsökning av din produkt.

Ingen jobbar gratis så länge man ska köpa en vara, då kränger alla på en för att sälja... och så fort det är nåt fel och man behöver hjälp så ska allt kosta... Ironiskt va? Tråkigt att så många här verkar stödja sånt.

Skrivet av Falconary:

Ingen jobbar gratis så länge man ska köpa en vara, då kränger alla på en för att sälja... och så fort det är nåt fel och man behöver hjälp så ska allt kosta... Ironiskt va? Tråkigt att så många här verkar stödja sånt.

Fast nu var det ju inget fel på din vara.

Varför undersökte du inte själv problemet istället för att blint montera bort och skicka in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Jag citerar; Webhallen förbehåller sig rätten att testa inlämnade produkter.
Visar det sig att det är ett fel som inte täcks av garanti eller reklamationsrätt, alternativt om produkten är felfri, debiteras kunden från 250 kr för Webhallens testarbete.
Avgiften kan komma att bli avsevärt högre om produkten undersöks av en en certifierad servicefirma.
För att undvika onödiga reklamationer hänvisar vi till tillverkarens eller generalagentens supportnummer.

Vart hittar du den texten? Det enda jag hittar på webhallens hemsida säger 300kr i avgift (exakt samma formulering som du klistrat in i övrigt)
http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/reklama...

Skrivet av Falconary:

Haha... betala ersättning nästa gång du ska köpa en vara också eftersom du deras tid gick åt att visa dig rätt vara och även tid för att sälja den till dig. En gång spenderade jag 1 timme i elgiganten för att köpa rätt tv... Borde kanske betalat elgiganten för tiden de hjälpte mig att köpa rätt tv...

Om du inte kan se skillnad på vanlig kundservice och teknisk felsökning så finns det inte mycket någon kan säga till dig för att du ska förstå varför avgiften är välbefogad.

Hade de hittat ett fel hade du fått ett nytt nätagg utan kostnad, svårare än så är det inte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Fast nu var det ju inget fel på din vara.

Varför undersökte du inte själv problemet istället för att blint montera bort och skicka in?

Så personalen kostar helt plötsligt endast när det är fel på varan, och om det inte är det så skall kunden bestraffas för lögn och betala en vad som kallas "serviceavgift"...

Och du, läs tråden och klippet jag la upp. Jag har undersökt problemet och har det fortfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Så personalen kostar helt plötsligt endast när det är fel på varan, och om det inte är det så skall kunden bestraffas för lögn och betala en vad som kallas "serviceavgift"...

Och du, läs tråden och klippet jag la upp. Jag har undersökt problemet och har det fortfarande.

Hade det varit fel på din vara så är det givetvis att det inte är någon kostnad för dig då du köpt en defekt vara.

Efter hela detta ja. Hade du gjort din läxa och tagit reda på fakta hade du sluppit detta.

Ditt misstag var att anta att Webhallen skulle få det också med en annan setup.
Om vi nu säger att dom hade fått det så hade du även kunnat bli nekad, är du medveten om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vart hittar du den texten? Det enda jag hittar på webhallens hemsida säger 300kr i avgift (exakt samma formulering som du klistrat in i övrigt)
http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/reklama...

här; http://www.webhallen.com/se-sv/info/bestallning/kopinfo
Scrolla ner till reklamations delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Nu fånar du dig.
Hade det faktiskt varit fel på nätdelen så hade det inte kostat något.

Hade du beskrivit ärendet propert och snyggt till Webhallen hade de säkert kunnat hjälpa dig bättre. Men du är slarvig i språket och tycks inte förstå att olika förhållanden påverkar produkten du påstår dig ha problem med. Antagligen gav problemet du beskrev inte något utslag i Webhallens tester, då de inte kör med samma hårdvara som du, likväl finns det inget att göra.

Kolla med tillverkaren om de kan assistera dig. Men Webhallen har inte gjort något fel här. Att du ska gå runt och vela som om hela världen konspirerar mot dig är inte heller speciellt smickrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Alright, märkligt att de har 2 olika sidor som säger olika saker för samma sak
Men det är ju uppenbarligen 250kr som gäller då det är vad TS har fått betala.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Hade det varit fel på din vara så är det givetvis att det inte är någon kostnad för dig då du köpt en defekt vara.

Efter hela detta ja. Hade du gjort din läxa och tagit reda på fakta hade du sluppit detta.

Finns ingen läxa att lära sig eftersom jag fortfarande har samma problem. Däremot kommer jag undvika webhallen.

Permalänk
Medlem

Så du skapar en tråd för att klaga över något som du egentligen kunde tagit reda på innan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Läxa: Handla inte på Webhallen.

Trams! Jag handlar alla mina komponenter hos Webhallen. Utmärkta butiker, snabb service, bra priser och bra utbud. Har reklamerat komponeneter flera gånger om, senast 2x GTX780 utan problem. Självklart krävs en vettig anledning, men att säga att man inte ska handla där är ett störtlöjligt påstående.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Finns ingen läxa att lära sig eftersom jag fortfarande har samma problem. Däremot kommer jag undvika webhallen.

Gör du så, ska du undvika komplett, dustin, inet också?

Ditt problem är som sagt ingen defekt och det är helt enkelt att leva med det eller köpa nytt nätaggregat.

Permalänk
Skrivet av Raazen:

Så du skapar en tråd för att klaga över något som du egentligen kunde tagit reda på innan?

Tagit reda på vad innan?

Skrivet av SweFox*:

Gör du så, ska du undvika komplett, dustin, inet också?

Ditt problem är som sagt ingen defekt och det är helt enkelt att leva med det eller köpa nytt nätaggregat.

Nej, ska kontakta corsair och se om de kan hjälpa mig. Annars får jag väl köpa ett nytt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Alright, märkligt att de har 2 olika sidor som säger olika saker för samma sak
Men det är ju uppenbarligen 250kr som gäller då det är vad TS har fått betala.

Jo ser så ut, men ah jag håller med om att de är lite märkligt att de finns 2st olika avgifter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Tagit reda på vad innan?

Vad coilwhine är, varför det uppkommer, om det är en defekt, om det är tillräckligt för en RMA.

Detta kan jämföras med döda pixlar.

Permalänk
Medlem

Att om varan inte är defekt blir du debiterad 300kr.

Visa signatur