Permalänk

Server inkopplad i modemet

Hej hej.

Jag har Comhems standardmodem, den fantastiska Netgear CG3100. Jag har i en av portarna kopplat in en maskin som fungerar som debian-server som kör Apache. Modemet är sedan inställt så att för port 80 forwardar den till denna maskin och jag kommer då åt min sida i webbläsaren när jag matar in modemets publika IP. Dock så är det inte direkt optimalt, då ifall jag behöver starta om modemet så får jag en ny publik IP. Jag kan därför inte mappa IP:n mot ett domännamn eftersom det kan ändras. Vad borde jag göra? Ska jag ställa in så att modemet har en statisk IP (har försökt fixa detta redan utan framgång)? Är dynamic-DNS något jag borde kika på? Eller är det jag som tänker helt fel till och börja med (nätverk är inte direkt mitt område)?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Först och främst så kan du inte ställa in port forward, IP-adresser eller något annat som har med det att göra i ett modem. Detta görs i en router (som kan ha ett modem inbyggt). Modem vet inte vad IP är. Lite onödig fakta men som kan vara bra att känna till

Tillbaka till ämnet: Du kan inte bara mata in en statisk IP i routern hur som helt. ComHem måste ge dig en statisk IP först som du kan använda. Antar att du använder ett privatabonnemang och då kan du inte få statisk IP (rätta mig om jag har fel) utan får leva med dynamisk.

Det du ska leta efter är precis som du säger, en tjänst för dynamisk DNS. En sådan fungerar på så vis att routern kopplar upp sig till denna tjänst och förmedlar sin nya IP-adress varpå valt DNS-namn uppdaterar sig. På så vis når du alltid din utrustning på ett externt DNS-namn (t.ex. kallekula.no-ip.org) oavsett vilken IP-adress din router har fått. Vilka tjänster du kan använda får de titta efter i routern då, om jag inte har helt fel, routern måste kunna koppla upp sig till tjänsten i fråga och uppdatera DNS-namnet.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Först och främst så kan du inte ställa in port forward, IP-adresser eller något annat som har med det att göra i ett modem. Detta görs i en router (som kan ha ett modem inbyggt). Modem vet inte vad IP är. Lite onödig fakta men som kan vara bra att känna till

Tillbaka till ämnet: Du kan inte bara mata in en statisk IP i routern hur som helt. ComHem måste ge dig en statisk IP först som du kan använda. Antar att du använder ett privatabonnemang och då kan du inte få statisk IP (rätta mig om jag har fel) utan får leva med dynamisk.

Det du ska leta efter är precis som du säger, en tjänst för dynamisk DNS. En sådan fungerar på så vis att routern kopplar upp sig till denna tjänst och förmedlar sin nya IP-adress varpå valt DNS-namn uppdaterar sig. På så vis når du alltid din utrustning på ett externt DNS-namn (t.ex. kallekula.no-ip.org) oavsett vilken IP-adress din router har fått. Vilka tjänster du kan använda får de titta efter i routern då, om jag inte har helt fel, routern måste kunna koppla upp sig till tjänsten i fråga och uppdatera DNS-namnet.

Lycka till!

OT: Skall vi nu vara gnälliga så skall du inte ställa in det i en router heller då port forwarding är en del av NAT och görs på tcp lagret vilket lever ovanför dom lager där routing funktionaliteten hör hemma då framförallt ip.

Med rätt privat abonnemang kan man få statisk ip sen om alla dessa även tillåter att man kör tjänster och för vilka syften man får köra tjänster är något man får kontrollera.

Förrutom DDNS finns ju också reverse proxy tjänster som kopplar ett externt ip till din maskin även om dessa tjänster mer sällan finns stöd för direkt i dessa alltiallo lösningar.
Sen kan du ju ha externt hostad dns för din domän och uppdatera den vid behov.

Permalänk
Medlem

En routermodemsnatbrandväggsdosa går utmärkt för att forwarda portar och göra all möjlig internetrelaterad svartmagi, och jag tror att det absolut enklaste är att du använder dig av någon form av dynamisk dns-tjänst. Vad är det för domän du har, och vilken domänleverantör?

Jag har mina domäner hos loopia, och dom bra stöd för dynamiska dns-uppdateringar till dina domäner. Du kör ett litet program på servern som känner av din IP och skickar informationen till loopias dns-servrar. ibland går det till och med att göra dyndns-updateraren direkt i modemroutern. Tror dom flesta seriösa domänregistrarer har denna tjänst. Vill man ha en gratisvariant så är ju, som tidigare nämnt, no-ip.com eller dyndns.org bra alternativ.

Skrivet av aluser:

Förrutom DDNS finns ju också reverse proxy tjänster som kopplar ett externt ip till din maskin även om dessa tjänster mer sällan finns stöd för direkt i dessa alltiallo lösningar.
Sen kan du ju ha externt hostad dns för din domän och uppdatera den vid behov.

Detta är ju absolut ett alternativ, men det gör ju att all trafik till och från servern routas via denna proxy, så beroende på hur mycket trafik det går till servern så kan det blir dyrt. Det skapar också lite mer latency. En sådan tjänst med statisk ip lär inte vara gratis hur som helst. Det ger dig också en till felkälla mellan dig och internet, om proxyleverantören får problem blir din server oåtkomlig via denna statiska IP, varför jag skulle rösta på dynamisk dns i detta fall. Är du väldigt seriös med din hosting ska du ändå inte hosta det hemma, så dyndns duger utmärkt

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

OT: Skall vi nu vara gnälliga så skall du inte ställa in det i en router heller då port forwarding är en del av NAT och görs på tcp lagret vilket lever ovanför dom lager där routing funktionaliteten hör hemma då framförallt ip.

Du har så rätt så Får smaka på pisk själv ibland visst

Permalänk
Medlem

På tal om dynamiska-dns tjänster vill jag slå ett gott ord för www.duckdns.org, likt många andra är det ju gratis (fast helt utan fuffens/spam/manuella aktiveringar via melj stup i kvarten likt dyndns) men även otroligt enkelt och stödjer inloggning mha t.ex. google+/facebook så man behöver inte ens skapa ett separat konto.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Först och främst så kan du inte ställa in port forward, IP-adresser eller något annat som har med det att göra i ett modem. Detta görs i en router (som kan ha ett modem inbyggt). Modem vet inte vad IP är. Lite onödig fakta men som kan vara bra att känna till

Tillbaka till ämnet: Du kan inte bara mata in en statisk IP i routern hur som helt. ComHem måste ge dig en statisk IP först som du kan använda. Antar att du använder ett privatabonnemang och då kan du inte få statisk IP (rätta mig om jag har fel) utan får leva med dynamisk.

Det du ska leta efter är precis som du säger, en tjänst för dynamisk DNS. En sådan fungerar på så vis att routern kopplar upp sig till denna tjänst och förmedlar sin nya IP-adress varpå valt DNS-namn uppdaterar sig. På så vis når du alltid din utrustning på ett externt DNS-namn (t.ex. kallekula.no-ip.org) oavsett vilken IP-adress din router har fått. Vilka tjänster du kan använda får de titta efter i routern då, om jag inte har helt fel, routern måste kunna koppla upp sig till tjänsten i fråga och uppdatera DNS-namnet.

Lycka till!

Tack för informationen! Jag har fixat ett konto på duckdns windblownsnow rekommenderade och fått en URL därifrån typ minsida.duckdns.org. Har nu ett script som körs på min server som uppdaterar IP:n automatiskt på duckdns så den URL:en borde alltid funka. Så jag gjorde inte någon inställning i routern. Dock undrar jag hur jag kan få min domän som jag redan äger att peka rätt. Domänen jag äger ligger på Binero. Det verkar inte finnas någon inställning i deras kontrollpanel att göra så att min domän pekar mot minsida.duckdns.org. Innan har jag hostat min sida på 000webhost.com istället och då behövde jag bara ställa in rätt namnservrar på Binero. Nu vet jag inte hur jag ska göra riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToWelie89:

Tack för informationen! Jag har fixat ett konto på duckdns windblownsnow rekommenderade och fått en URL därifrån typ minsida.duckdns.org. Har nu ett script som körs på min server som uppdaterar IP:n automatiskt på duckdns så den URL:en borde alltid funka. Så jag gjorde inte någon inställning i routern. Dock undrar jag hur jag kan få min domän som jag redan äger att peka rätt. Domänen jag äger ligger på Binero. Det verkar inte finnas någon inställning i deras kontrollpanel att göra så att min domän pekar mot minsida.duckdns.org. Innan har jag hostat min sida på 000webhost.com istället och då behövde jag bara ställa in rätt namnservrar på Binero. Nu vet jag inte hur jag ska göra riktigt.

Det borde inte vara några problem. Record-typen du ska leta efter heter CNAME. CNAME får man lov att peka mot ett namn istället för en IP-adress.
Dock, nu när jag tänket efter, kan man nog inte peka sin huvuddomän (domain.com) mot ett CNAME, utan måste vara en subdomän (typ www.domain.com).