Permalänk

Flexible och responsive?

När ska man använda dessa och hur? Jag har svårt att greppa det :/

Ska man använda båda? Responsiv för mobilaneheter och flexibel för datorer eller ska man bara använda sig av flexibel?

Och en övrig fråga men ändå relaterad, använder inte majoriteten av folket full hd? (1920x1080

Permalänk
Medlem

Ta en titt på den här sajten för att få en förståelse för skillnaderna:
http://liquidapsive.com/

Permalänk
Medlem

Det är upp till var och en hur dom designar sidan.
Jag gillar t.ex inte dynamisk bredd fören man kommer ner i skärmstorlekarna.

Majoriteten använder inte HD, idag använder större delen mobila enheter(Mobil, surfplatta) eller bärbara datorer..

Screen Resolutions 1 1366x768 19.27% 2 1024x768 11.56% 3 1920x1080 6.90% 4 1280x800 5.95% 5 768x1024 5.62% 6 1280x1024 5.04% 7 1440x900 4.65% 8 1600x900 4.43% 9 320x568 4.09% 10 320x480 2.85%

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Bara så att inga missförstånd sker, är det CSS du snackar om?

Ärligt talat har jag ingen aning om vad "flexible" är, men "responsive" kort och gott ett samlingsord för att en webbplats anpassar sig efter skärmens bredd.

Förr debatterade man om "Fixed vs. Fluid vs. Elastic Layout", där fixed är – precis som det låter – en fast bredd, fluid är helt procentbaserad, och elastic är någon slags mellanting med dynamiska enheter. Fluid och elastic är per definition responsiv design, men även fixed kan vara det i och med media queries.

Det finns egentligen inget rätt eller fel; ingen av de tre metodikerna är heltäckande. Vissa komponenter vill man att de ska ha en fast bredd, andra vill man att de ska vara procentuella. Vissa saker vill man att de skalar med typsnittsstorleken, andra vill man att de ska vara konstanta.

Det är i sig inget fel på att skriva en fixed width-sida (hellre en bra sida med fast bredd än ett dåligt försök till responsivitet, imo), men det finns många, många fördelar med responsiv design och jag rekommenderar alla som pysslar med webbutveckling att sätta sig in i det.

Lär dig att älska media queries, och ta alltid ett steg tillbaka och tänk efter vilken slags enhet du vill använda, så kommer du lära dig skriva grymma responsiva webbplatser på nolltid!

Visa signatur