Högljutt be quiet Dark Power Pro10, 1000W

Permalänk

Högljutt be quiet Dark Power Pro10, 1000W

Hej!

Jag vattenkylde min dator nyligen (Crossfire Sapphire 290, 4770K), med förhoppning om att den skulle bli tystare. (I ett Corsair Carbide Air 540 Cube)

Problemet nu är att mitt nätaggregat fortfarande låter väldigt högt under belastning.
Det är i stort sett ljudlöst annars, och det var tystare innan jag uppgraderade till Crossfire.

Jag har ett "be quiet! Dark Power Pro10, 1000W 80+ Gold Modulär".
https://www.inet.se/produkt/6909761/be-quiet-dark-power-pro10-1000w-80-gold-modular

Funderade lite på om detta är tystare under belastning?
https://www.inet.se/produkt/6911686/corsair-rm-1000w-80-gold-modular

Permalänk

Om du verkligen tänker byta så skulle jag nog välja EVGA Supernova G2 750W.

Om du vill spara pengar men bli av med garantin så kan du byta ut fläkten i det nätagg du har. Men då kanske det är bättre att sälja nätagget och använda pengarna till ett nytt. Upp till dig.

Men ja, ett Corsair RM 1000W skulle sänka ljudnivån till en fjärde del (32dB mot 26dB).

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Du har inte stört luftflödet i chassi så agget ligger o kör väldigt varmt?
Vet inte hur mycket extra pumpen drar, men dubbla 290 vill ju gärna dra en del.. speciellt klockade. Kan hända du pressar agget nu och då jobbar fläkten på för att hålla agget svalt.
Dra ur ett 290 och se om fläkten kör lägre varv?
Byta fläkt är meningslöst, sitter redan en väldigt bra och dyr fläkt där; silent wings/ potechnics.
Seasonic, som byggde agget åt BQ P10 850-1000, är kända för att ha en ganska aggresiv fläktstyrning när det börjar gå uppåt en 75-80% belastning på dom stora modellerna. Det är för att kunna ge långa garantier på 7 år..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av per81@yahoo.com:

Hej!

Jag vattenkylde min dator nyligen (Crossfire Sapphire 290, 4770K), med förhoppning om att den skulle bli tystare. (I ett Corsair Carbide Air 540 Cube)

Problemet nu är att mitt nätaggregat fortfarande låter väldigt högt under belastning.
Det är i stort sett ljudlöst annars, och det var tystare innan jag uppgraderade till Crossfire.

Jag har ett "be quiet! Dark Power Pro10, 1000W 80+ Gold Modulär".
https://www.inet.se/produkt/6909761/be-quiet-dark-power-pro10-1000w-80-gold-modular

Funderade lite på om detta är tystare under belastning?
https://www.inet.se/produkt/6911686/corsair-rm-1000w-80-gold-modular

Hade nämligen tänkt köpa liknande paket till min bror (540 cube, 290 crossfire, 4790k och supernova g2 850W)

Var du missnöjd med ljudet rätt mycket i air 540 för att byta till vattenkylning? Vet du hur mycket systemet drar direkt vid uttaget? Om du har överclockat så kan det hända att agget jobbar för fullt.

Skrivet av gustav901:

Om du verkligen tänker byta så skulle jag nog välja EVGA Supernova G2 750W.

Om du vill spara pengar men bli av med garantin så kan du byta ut fläkten i det nätagg du har. Men då kanske det är bättre att sälja nätagget och använda pengarna till ett nytt. Upp till dig.

Men ja, ett Corsair RM 1000W skulle sänka ljudnivån till en fjärde del (32dB mot 26dB).

Säker att 750W räcker? Enligt guru3d test så behöver man minst 800W om man inte överclockar.

"AMD Radeon R9 290 Crossfire - On your average system the cards require you to have a 800 Watt power supply unit as minimum.
If you are going to overclock GPU or processor, then we do recommend you purchase something with some more stamina."

NU blev man själv osäker kring egna paketet. Kanske man ska bumpa agget till supernova 1000W istället för att ha utrymme för lite överklock..

PS:
Till trådskaparen, är du nöjd med ditt air 540 chassi?

Permalänk

Säker att 750W räcker? Enligt guru3d test så behöver man minst 800W om man inte överclockar.

"AMD Radeon R9 290 Crossfire - On your average system the cards require you to have a 800 Watt power supply unit as minimum.
If you are going to overclock GPU or processor, then we do recommend you purchase something with some more stamina."

NU blev man själv osäker kring egna paketet. Kanske man ska bumpa agget till supernova 1000W istället för att ha utrymme för lite överklock..
[/QUOTE]

Som vi läser Sweclockers mätvärden så drar deras testsystem 690W(avg), 740W(peak). Man ligger alltså ganska nära gränsen och kan med ett par hårddiskar gå över. Så lite mer Watt skulle inte skadda om man kommer ha mer än 2 lagringsenheter.
Men samtidigt så är det värt att notera att den högsta verkningsgraden uppnås vid 75% och 100% så att ha något som ligger på gränsen är inte helt fel men 100W hade gjort det tystare.

Sen kan man över dimensionera för att få system ett ligga under 50% load så mycket som möjligt så fläkten inte går igång. Då skulle jag nog välja ett 1200W agg som kommer vara tyst om man spelar ett spel som inte använder 100% av GPUerna eller bara har stöd för ett grafikkort. Då kommer fläkten bara gå igång när man kör de senaste spelen och då lyssnar man antagligen på något samtidigt så det inte stör.

Det finns som sagt många alternativ och det är ett personligt val. Vill man optimera så är nog det bästa alternativet 850W~ men 1000W+ med hybrid fläkt kan också vara ett bra alternativ. Men under alla lägen skulle jag välja ett nätagg med hybrid fläkt.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Citat:

Som vi läser Sweclockers mätvärden så drar deras testsystem 690W(avg), 740W(peak). Man ligger alltså ganska nära gränsen och kan med ett par hårddiskar gå över. Så lite mer Watt skulle inte skadda om man kommer ha mer än 2 lagringsenheter.
Men samtidigt så är det värt att notera att den högsta verkningsgraden uppnås vid 75% och 100% så att ha något som ligger på gränsen är inte helt fel men 100W hade gjort det tystare.

Sen kan man över dimensionera för att få system ett ligga under 50% load så mycket som möjligt så fläkten inte går igång. Då skulle jag nog välja ett 1200W agg som kommer vara tyst om man spelar ett spel som inte använder 100% av GPUerna eller bara har stöd för ett grafikkort. Då kommer fläkten bara gå igång när man kör de senaste spelen och då lyssnar man antagligen på något samtidigt så det inte stör.

Det finns som sagt många alternativ och det är ett personligt val. Vill man optimera så är nog det bästa alternativet 850W~ men 1000W+ med hybrid fläkt kan också vara ett bra alternativ. Men under alla lägen skulle jag välja ett nätagg med hybrid fläkt.

Det är rätta takter, blås på när ni ändå har ångan uppe.
Jag har själv ett AX1200.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tänk nu på att dom flesta som anger W för olika tester oftast mäter vid väggen.. Så om man ska räkna ut vad systemet kräver så måste man också känna till nätaggets effektivitet vid den givna belastningen.. vilket inte alltid är så lätt. Som tumregel brukar jag räkna 90% effektivitet för att få ett bättre hum vad systemet kräver.. I fallet med Swecs test så säg max belastning (peak) 740W -> 740 * 0,9 = 666W är vad systemet drar från nätagget i Swecs peak. Alla agg klassas efter vad dom kan leverera till systemet och inte hur mycket dom drar från väggen. Så det är bättre veta hur mycket systemet behöver än vad som sugs ur väggen..
Tänk på att t.ex. Swec testar med en klockad i7 4960X propp också.. den drar nog mer än dom flestas proppar. Hur mycket det kan skillja mellan Swecs propp och egen får man räkna ut själv.. beror ju på vad man har och om man klockar?! Som Swec klockar sin propp så drar den 100W mer än i standardfrekvenser..!
Överklockade 290 drar ca. 30W mer per kort, så kör man Crossfire så lägg på minst 50W på dom 670W som Swec kom upp i peak.

Mao, för att känna sig trygg, så minst ett 750W agg för en i5 K-CPU och dubbla 290. Å då ska det vara ett bra kvalitetsagg och inte ett mediokert agg.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Äsh, Kör 2x290X med 4770k OC, på DPP10 Plat -850w utan några större problem Kör vatten på alla komponenter utan nätagget och min dator är rätt så tyst,

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller