Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bootmgr

ohoj! kom hem från jobbet och skulle slänga på datorn och istället för windows logga dök "Bootmgr missing ctrl alt del to restart" upp! gör som datorn säger men hamnar tillbaka till bootmsg segmentet igen , prövar med att återställa med win7 skiva men den hittar ingen återställnings punkt , försöker därefter reparera utan resultat . finns det nå mera man kan göra eller är det bara att trycka in en ny hdd ? då det känns som den har självdött under natten

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Avstängd

Starta från Win7- skivan om du har en och välj reparera med kommandotolk
Skriv fixboot, tryck enter, så skrivs en ny bootmgr. Skriv Fixmbr för att få en ny MasterBootRecord.

Kanske kan vara värt att pröva

Permalänk
Medlem

Det låter på ditt felmeddelande som att den försöker starta utan att ha en Master bootrecord på den disken. Dock kan samma fel uppstå om den försöker starta på "fel disk", som inte är systemdisken. Typ ett USB minne man har inkopplat.

Börja från början.
Syns disken i BIOS?

Om nej, disk kaputt eller "bortkopplad"...

Om ja, har du en USB sticka eller annat inkopplad?
Kan du som Damodred skriver starta en återställningsskiva och försöka hitta felet?

Permalänk
Medlem

disken syntes inte i bios , försökte även byta sata port men utan resultat så jag ska precis trycka in en ssd istället

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

installation av SSD är klar och gissa om gamla C: dök upp :-S , så den får bli en dump efter att alla data som är värd att ha kvar är sparad

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Avstängd

Men det var ju det jag skrev, fixboot och fixmbr från kommandotolken i Windows installationen hade fixat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Men det var ju det jag skrev, fixboot och fixmbr från kommandotolken i Windows installationen hade fixat det

Lite underligt att han inte såg den någonstans i BIOSet då dock.

Permalänk
Medlem

ja det fanns inget spår av den i bios så man räknade kallt med att den var död och borta , men och andra sidan så är disken gammal som gatan så det var väl bara en tidsfråga innan den skulle ge upp igen

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk

Hej jag skulle ominstallera min dator. Installationen avbröts och nu får jag bootmgr saknas som många andra. Jag har prövat plocka ur minnen, jag har rätt priority i bios. Har prövat med olika windowsskivor.

Jag kom in i windowsinstallationen en gång. Jag googlade och såg att man kunde skriva in massa inställningar in kommandotolken som jag gjorde. Det fungerade heller inte. Det jag inte har prövat är att installera via usb, men har inte tillgång till det vad ska jag göra? tror ni hårddisken är sönder? Är inte så bra på detta :< HJÄLP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickedick:

Hej jag skulle ominstallera min dator. Installationen avbröts och nu får jag bootmgr saknas som många andra. Jag har prövat plocka ur minnen, jag har rätt priority i bios. Har prövat med olika windowsskivor.

Jag kom in i windowsinstallationen en gång. Jag googlade och såg att man kunde skriva in massa inställningar in kommandotolken som jag gjorde. Det fungerade heller inte. Det jag inte har prövat är att installera via usb, men har inte tillgång till det vad ska jag göra? tror ni hårddisken är sönder? Är inte så bra på detta :< HJÄLP!

Föreslår att du startar en ny tråd, eftersom ofta är problemen unika. Men om du har avbrutit ominstallationen så måste den ju göras om, då tills dess finns inget OS.

Permalänk
Avstängd

Stämmer, bara fortsätt med installationen. I med ditt installationsmedium och kör vidare. Vanligen kan den fortsätta där den slutade, ibland får man börja om. Installerade Windows igår på en gammal laptop från 2007 med en fartfylld celeron 540 och 1,5gb ram - fick avbryta mitt i och installationen återupptogs sedan utan problem några timmar senare.

Permalänk

japp okej jag ska pröva. köpte en ny ssd hårddisk idag med så hoppas det fungerar!