Permalänk
Medlem

Ny lägenhet, nytt media-nätverk?

Ska byta lägenhet och tänkte uppdatera mediafronten. Tidigare har jag kört att via routern har jag trådlöst fördelat ut filmer/media till min boxeebox som varit kopplad till två st tv-apparater. Boxeeboxen håller på att dö ut så tänkte överväga mina alternativ. Kommer att ha en tv i vardagsrummet och en tv i sovrummet (avståndet här i mellan anser jag vara för långt för en trådanslutning).

Min fundering då jag kör iphone/ipad är en appletv men klarar denna av att t.ex. hämta information trådlöst från en externhårddisk som är kopplad in i routern? Vad är för/nackdelar?

Nästa fundering, hade tidigare ett "rör" under tvn som högtalare och tyckte detta funkade riktigt bra, men dessvärre gick den optiska utgången sönder. Är det möjligt att köra ljudet via HDMI eller dylikt??

MVH

Visa signatur

frölunda

Permalänk

Som "mediabox / HTPC" kan jag starkt rekommendera en RaspberryPi med XBMC (Snart mera känt som Kodi) http://xbmc.org/

På din fråga om Ljud över HDMI så är svaret ja, du kan köra ljud & bild via HDMI.

Visa signatur

Någon har tagit min signatur! någon som vet var den är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaDevil666:

Som "mediabox / HTPC" kan jag starkt rekommendera en RaspberryPi med XBMC (Snart mera känt som Kodi) http://xbmc.org/

På din fråga om Ljud över HDMI så är svaret ja, du kan köra ljud & bild via HDMI.

Är det inte jobbigt att ställa in och pilla på med? har vuxit ifrån det där med att sitta och ställa in allt, ska bara funka (iphone).

EDIT: Liten snabb googling och den verkar underbar!. Går det att köra netflix osv via den eller är det extern hårddisk och föra över filerna till den för att sedan streama som gäller?

Går den att styra med ipad/iphone?

Visa signatur

frölunda

Permalänk
Medlem

Det är mer jobb att dra kabel men det fungerar alltid bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det är mer jobb att dra kabel men det fungerar alltid bättre.

Klarar den av att streama trådlöst från en router?

Visa signatur

frölunda

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en NUC(next unit computing) eller dylikt samt ett trådlöst nätverk över 5 Ghz bandet. Själv byggde jag ihop en HTPC från gamla ATX komponenter samt köpte en trådlös nätverksadapter, funkar fint att streama 1080p material trådlöst sålänge du använder 5Ghz bandet.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Skulle rekommendera en NUC(next unit computing) eller dylikt samt ett trådlöst nätverk över 5 Ghz bandet. Själv byggde jag ihop en HTPC från gamla ATX komponenter samt köpte en trådlös nätverksadapter, funkar fint att streama 1080p material trådlöst sålänge du använder 5Ghz bandet.

Streamade nu från externa via routern till boxeeboxen 1080 utan problem och den var så jävla enkel. Kastade över filerna från datorn till externa och streamade sen till tvn. Men boxeeboxen är döende och letar efter något nytt som är simpelt och fungerar då jag vuxit ifrån "datorn". Som ska funka i både vardagsrummet och sovrummet

Därför jag undrar om appleTV och om den kan streama trådlöst från t.ex. en extern hårddisk som är kopplad till routern.

Visa signatur

frölunda

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blizzen:

Ingen som har några synpunkter eller tips?

Inlägg utan ny information, enbart menade att höja upp tråden, sk bumpning är inte tillåtet enligt våra regler, specifikt §4.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns denna regel.

Citat:

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Tänk på detta i fortsättningen och läs igenom våra regler igen för att undvika en upprepning.

*Bump raderad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

En raspberry pi skulle inte jag köra som htpc om du inte tycker om att pilla med inställningar osv. Sen så klarar den inte av att spela upp en bluray.

Skulle rekomendera att köra något med lite mer kraft i. XBMC (kodi) i sig är väldigt smidigt och simpelt.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

En raspberry pi skulle inte jag köra som htpc om du inte tycker om att pilla med inställningar osv. Sen så klarar den inte av att spela upp en bluray.

Skulle rekomendera att köra något med lite mer kraft i. XBMC (kodi) i sig är väldigt smidigt och simpelt.

Mvh
Mattias

Rätta mig om jag har fel men är inte XBMC operativsystemet?

Visa signatur

frölunda

Permalänk
Medlem
Skrivet av blizzen:

Rätta mig om jag har fel men är inte XBMC operativsystemet?

Nej, XBMC( numera kodi) är bara ett gränssnitt som körs ovanpå ett os. Under linux så är det en fullfjädrad windowmanager. Finns ofta med som paket att installera via en pakethanterare så som apt-get eller pacman.

Mvh
Mattias

Permalänk

Kör en Intel NUC i5 (Intel NUC D54250WYK) som räcker och blir över för videospelning samt surfande (idagsläget iaf. och funkar finfint med 4k!)
Kör Win8.1 och XBMC och allt bara funkar kanon! Dessutom är den knäpptyst!
Finns ju en egen dedikerad tråd här på Sweclockers:
http://www.sweclockers.com/forum/102...fficiell-trad/

Permalänk
Medlem
Skrivet av blizzen:

Därför jag undrar om appleTV och om den kan streama trådlöst från t.ex. en extern hårddisk som är kopplad till routern.

Svaret är njae.

Om routern har stöd för itunesdelning och dina filmer är h.264/mp4 så går det.

Annars behöver man använda program/app för att skicka med airplay.

Jag har en plex-server och kör airplay från iphone/ipad till mina ATV's, det fungerar klockrent.
Från OS X finns ett program som heter beamer, osäker på hur det är för windows.

Nuvarande ATV (3) är över 3 år gammal, det ryktas rätt friskt om en ny version.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Varför inte en ny BoxeeBox, den fungerade ju för dig tills den gick sönder?

Som skrivits ovan så kommer det vara mer "pill" att få till samma enkelhet att spela upp olika format på en ATV jmf med en BoxeeBox eller annan media box som stödjer "alla" format.
Det finns workarounds för ATV att få till så att den kan visa Plex direkt utan att behöva strömma via en annan enhet - men som sagt mer pill.

Har inte dina TV apparater inbyggd mediaspelare ? Med en Plex server i lägenheten som transcodar där det behövs så hade ju det annars varit en smidig lösning.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Varför inte en ny BoxeeBox, den fungerade ju för dig tills den gick sönder?

Som skrivits ovan så kommer det vara mer "pill" att få till samma enkelhet att spela upp olika format på en ATV jmf med en BoxeeBox eller annan media box som stödjer "alla" format.
Det finns workarounds för ATV att få till så att den kan visa Plex direkt utan att behöva strömma via en annan enhet - men som sagt mer pill.

Har inte dina TV apparater inbyggd mediaspelare ? Med en Plex server i lägenheten som transcodar där det behövs så hade ju det annars varit en smidig lösning.

Svenska Netflix fungerar väl inte i Boxee.

Permalänk
Medlem

Chromecast? kan den streama mina filmer från externa hårddisken trådlöst, spela musik från spotify? hur fungerar en sån?

Visa signatur

frölunda

Permalänk
Medlem

Det går inte heller att komma åt den externa hårddisken på iPaden för att sedan kasta den till appletv via airplay?

Visa signatur

frölunda

Permalänk

Visst är det lite pillande med XBMC (Kodi) men inte så värst mycket, har du lagt till källorna för filerna så fungerar det nog tillräckligt bra om du inte vill pilla mera, har använt det sedan gamla Xbox och aldrig känt att jag skulle behöva något annat.

Valde att rekommendera RasberryPi då den är väldigt prisvärd, vad beträffar Netflix osv vet jag inte hur bra det fungerar på RaspberryPi med XBMC (Kodi), aldrig använt Netflix.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaDevil666:

Visst är det lite pillande med XBMC (Kodi) men inte så värst mycket, har du lagt till källorna för filerna så fungerar det nog tillräckligt bra om du inte vill pilla mera, har använt det sedan gamla Xbox och aldrig känt att jag skulle behöva något annat.

Valde att rekommendera RasberryPi då den är väldigt prisvärd, vad beträffar Netflix osv vet jag inte hur bra det fungerar på RaspberryPi med XBMC (Kodi), aldrig använt Netflix.

Använder heller aldrig netflix men har å andra sidan aldrig använt mig av annat operativsystem än windows heller.

Visa signatur

frölunda

Permalänk

Ingen fara, med Raspbmc kan du inte misslyckas skulle jag säga

http://www.raspbmc.com/

Allt du behöver är en RaspberryPi (Model B med extra RAM) samt ett någorlunda vettigt SD-kort, såklart ström / HDMI osv men det antar jag att du redan har sedan tidigare.

*EDIT*

Det fina som sagt med RaspberryPi är priset (Svårt att bygga en HTPC för runt 500 Kr om man skall köra Windows), vill du köra fullfjädrat klumpeduns-Windows så går det med Men det blir nog betydligt dyrare än RaspberryPi, om man nu inte har en gammal dator ligger som man kan köra det på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Chromecast fungerar inte som äpple TV. Den har inga egna appar. Den tar emot signaler från din tablet, mobil, eller dator. Den fungerar bäst med appar som netflix etc.

Jag använder den med kombination med min dator där jag har en plex server och streamar från den till chromecasten. Annars är det netflix jag använder.

Jag älskar chromecasten, för den funkar perfekt till det jag vill ha den till och min användning. Men den låter inte ideal för det du vill använda den till. Jag har ingen aning om den kan fås att fungera med hdd kopplad till routern. Det skulle nog bara funka om du hade en app på telefonen som kommer åt filerna som samtidigt fungerar med chromecasten så du kan strömma direkt från appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaDevil666:

Ingen fara, med Raspbmc kan du inte misslyckas skulle jag säga

http://www.raspbmc.com/

Allt du behöver är en RaspberryPi (Model B med extra RAM) samt ett någorlunda vettigt SD-kort, såklart ström / HDMI osv men det antar jag att du redan har sedan tidigare.

*EDIT*

Det fina som sagt med RaspberryPi är priset (Svårt att bygga en HTPC för runt 500 Kr om man skall köra Windows), vill du köra fullfjädrat klumpeduns-Windows så går det med Men det blir nog betydligt dyrare än RaspberryPi, om man nu inte har en gammal dator ligger som man kan köra det på.

Vad jag lyckats komma framtill medan jag glömde spara min ritning i autocad och blev förbannad är att med raspberryPi går det att strömma trådlöst från routern (hdd) förutsatt har man har någorlunda bra trådlöstkort/sticka installerat på raspberryn. Antar att det även går att surfa osv på denna, styr man enheten via tablet/telefon? och är den iOS kompatibel är nog detta bästa alternativet. Bara att köpa två stycken, en till sovrummet och en till vardagsrummet

Visa signatur

frölunda

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att streama via nätverket till en iPad och vidare till TV:n med Apple-TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

Det är väl bara att streama via nätverket till en iPad och vidare till TV:n med Apple-TV?

Ja, den funderingen har jag också haft! Hoppas någon kan svara på detta

Visa signatur

frölunda

Permalänk
Medlem
Skrivet av blizzen:

Ja, den funderingen har jag också haft! Hoppas någon kan svara på detta

Detta förutsätter att iPad/ATV kan spela upp media formatet.
Om du inte kan titta på dina filer direkt från den "externa disken" som du skriver, så kommer det inte heller att funka att skicka det vidare till ATV.

Det du behöver i detta fallet är att dina filer transcode:as, dvs omvandlas, till ett format som Apple enheterna klarar av att visa.

Om du har iPad så är det ju enkelt för dig att kolla ifall detta fungerar själv.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Detta förutsätter att iPad/ATV kan spela upp media formatet.
Om du inte kan titta på dina filer direkt från den "externa disken" som du skriver, så kommer det inte heller att funka att skicka det vidare till ATV.

Det du behöver i detta fallet är att dina filer transcode:as, dvs omvandlas, till ett format som Apple enheterna klarar av att visa.

Om du har iPad så är det ju enkelt för dig att kolla ifall detta fungerar själv.

Då är nästa fråga, hur fasiken hittar jag hårddisken från min iPad?

Visa signatur

frölunda

Permalänk
Medlem

Så pass mycket Apple användare är jag inte, använder bara en MBA.
Rimligtvis borde programmet som du vill visa mediat i ha möjlighet att mappa upp en SAMBA share.

Kanske någon annan Apple användare kan svara bättre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blizzen:

Vad jag lyckats komma framtill medan jag glömde spara min ritning i autocad och blev förbannad är att med raspberryPi går det att strömma trådlöst från routern (hdd) förutsatt har man har någorlunda bra trådlöstkort/sticka installerat på raspberryn. Antar att det även går att surfa osv på denna, styr man enheten via tablet/telefon? och är den iOS kompatibel är nog detta bästa alternativet. Bara att köpa två stycken, en till sovrummet och en till vardagsrummet

Jag har testat med WiFi och det fungerade nog, men kör kabel ändå när jag har möjlighet, så det med WiFi kan behöva Googlas lite för att se vad du hittar, typ vilket kort som rekommenderas för streaming eller så.

Det går bra att styra Raspbmc (XBMC / Kodi) via telefon / platta, från iOS vet jag inte men till Android finns officiella XBMC-Remote (lite snabbt Googlande visade att det nog finns till iOS också).

Att surfa på RaspberryPi har jag inte testat, det finns någon form av webbläsare med i Raspbmc, betvivlar dock att det är en vacker upplevelse, aldrig testat då behovet inte finns för min del.

Du kan ju börja med att köpa en för att testa att allt fungerar som du önskar och sedan köpa den andra, dessutom tror jag inte du har så stora problem att sälja en Pi vidare om så skulle vara fallet, dock finns det måååååånga andra roliga projekt du kan ha en Pi till istället för att sälja den

*EDIT*

Det finns ju även många små trådlösa tangentbord som fungerar utmärkt med RaspberryPi, bara att Googla så hittar du massor i alla prisklasser, du inte inte bara vill styra med telefon / platta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaDevil666:

Jag har testat med WiFi och det fungerade nog, men kör kabel ändå när jag har möjlighet, så det med WiFi kan behöva Googlas lite för att se vad du hittar, typ vilket kort som rekommenderas för streaming eller så.

Det går bra att styra Raspbmc (XBMC / Kodi) via telefon / platta, från iOS vet jag inte men till Android finns officiella XBMC-Remote (lite snabbt Googlande visade att det nog finns till iOS också).

Att surfa på RaspberryPi har jag inte testat, det finns någon form av webbläsare med i Raspbmc, betvivlar dock att det är en vacker upplevelse, aldrig testat då behovet inte finns för min del.

Du kan ju börja med att köpa en för att testa att allt fungerar som du önskar och sedan köpa den andra, dessutom tror jag inte du har så stora problem att sälja en Pi vidare om så skulle vara fallet, dock finns det måååååånga andra roliga projekt du kan ha en Pi till istället för att sälja den

*EDIT*

Det finns ju även många små trådlösa tangentbord som fungerar utmärkt med RaspberryPi, bara att Googla så hittar du massor i alla prisklasser, du inte inte bara vill styra med telefon / platta.

Varför jag tvekar på raspberryn är för att det känns som jag vuxit ifrån datorn lite, när jag var mindre fixade jag allt möjligt med datorn för att jag tyckte det var roligt. Nu vill jag bara att det ska fungera och vara simpelt, vilket raspberryn inte känns vara för den som inte är intresserad.

Hoppas någon kan svara angående uppspelning av media på iPad och via airplay till appletvn

Visa signatur

frölunda

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera apple tv lösningen till någon har testat det på flera olika ställen alltid något problem med dem, låsningar hack och låsta system. R-pi är det för mycket meck med, funkar säkert men lite hårslitning involverat

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch