Nytt moderkort eller nytt grafikkort till min HTPC? [Trasig HDMI-kontakt /mod]

Permalänk

Nytt moderkort eller nytt grafikkort till min HTPC? [Trasig HDMI-kontakt /mod]

Hej,

Nu kör jag på den inbyggda grafiken i processorn (AMD A6 5400K 3,6 Ghz FM2) till min HTPC.

Dock förlorade jag bilden härom dagen och misstänker att HDMI-kontakten är död på moderkortet (Asrock fm2a75m-itx), inte minst då jag upptäckte att HDMI-kabeln hade en trasig kontakt. Jag har testat VGA-kontakten och den fungerar. Men en HTPC utan HDMI är ju inte mycket att ha!

Frågan är om det är bäst att köpa ett nytt moderkort eller ett passivt grafikkort?

Typ det här kanske?
http://www.inet.se/produkt/5411246/zotac-geforce-gt-730-1gb-9...

Jag har ett nätagg på 430W (be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze).

Förtydligad rubrik
Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, rubrik justerad*

Tog bort helt meningslösa inlägg/flamebait. La även till lite info i rubriken.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ume'-Johan:

Hej,

Nu kör jag på den inbyggda grafiken i processorn (AMD A6 5400K 3,6 Ghz FM2) till min HTPC.

Dock förlorade jag bilden härom dagen och misstänker att HDMI-kontakten är död på moderkortet (Asrock fm2a75m-itx), inte minst då jag upptäckte att HDMI-kabeln hade en trasig kontakt. Jag har testat VGA-kontakten och den fungerar. Men en HTPC utan HDMI är ju inte mycket att ha!

Frågan är om det är bäst att köpa ett nytt moderkort eller ett passivt grafikkort?

Typ det här kanske?
http://www.inet.se/produkt/5411246/zotac-geforce-gt-730-1gb-9...

Jag har ett nätagg på 430W (be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze).

Jag tror du kommer märka en tydlig skillnad om du köper till ett passivt grafikkort istället för att köra på enbart cpun. Jag tyckte iallafall vissa saker gick trögt "bakom" uppspelningen av t.ex. en h264.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Jag tror du kommer märka en tydlig skillnad om du köper till ett passivt grafikkort istället för att köra på enbart cpun. Jag tyckte iallafall vissa saker gick trögt "bakom" uppspelningen av t.ex. en h264.

Tackar.

Ett XFX Radeon R7 240 Passive LP DDR3 HDMI 2GB beställt! Det blev billigare än att köpa nytt moderkort och verkar prestera lite bättre än det inbyggda i processorn.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro