Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HDClone 5: Bra program? Även ssd?

Permalänk

HDClone 5: Bra program? Även ssd?

Hej, som rubriken lyder undrar jag bara om programmet HDClone 5 från Miray Software är nåt och ha. Hittade inte så mycket om det på nätet. Är det någon som har använt det? Ska bara klona typ 5 hårddiskar så vill helst inte öda pengar på ett betalprogram. Har aldrig klonat förut, men om jag förstått saken rätt så ska det bara vara att klicka "Clone" i programmet och sedan ska man ha två exakt likadana hårddiskar med os och inställningar och allt? Finns det några risker? Skulle bli helt bedrövad om det skulle hända något med disken jag klonade ifrån. Fungerar HDClone även med ssd --》hdd eller hdd --》ssd?
Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns tyvärr risk med udda klonings program, men det ska mycket till för att de ska skada original disken.
Viktiga är att aldrig göra det i samma OS som du försöker klona, utan alltid utanför.
Är lite knepigt med SSD också, eftersom inte alla program optimerar för SSD.

Windows däremot kan skada en "annan" windows rejält. Skulle klona en Windows 8 disk till SSD, och satte i dem i en Win 7 dator, varpå den säger att "filsystemet är skadat" kör checkdisk, resultatet blev en totalt förstörd windows 8 partition.
Efter du klonat en disk kan de skada varandra också.

Bästa är att använda en recovery skiva, om du kan, med typ Acronis True Image (inte 100% på hur bra den är med SSD dock, men den används av många SSD tillverkare) eller andra klon program. Det utesluter de flesta problem med "interna OSet" när man klonar.
Kolla först att du kan starta på skivan, så inget fel uppstår. Ta ut alla andra hårddiskar från moderkortet.
Sen sätt i destinations disken i första SATA porten och orginal-käll disken i Sata 2 eller USB, starta på skivan och börja kloningen.
VIKTIGT! Ta UT orginaldisken INNAN du startar upp kopian för första gången.
Ev kan du behöva ändra i BIOS så att den startar på rätt hårddisk, men har du bara en i så ska det inte vara något problem.

Sen ska allt vara okej om kloningen gått bra till.