W8.1 allmänt segt och använder ofta massa minne?

Permalänk

W8.1 allmänt segt och använder ofta massa minne?

Mitt windows 8.1 använder ofta mycket ram minne och går stundtals väldigt segt. Jag har 16 gb i ram och när ja tar fram aktivitetshanteraren står det att jag använder 68% den högsta processen använder 200 mb så vart tar allt minne vägen?

Använder adware antivirus och windows brandvägg.

mvh Christian

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk
Medlem

På aktivitetshanteraren vad är det som tar mest RAM?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
99:e percentilen

Har du provat att installera om Windows?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sterneborn:

Mitt windows 8.1 använder ofta mycket ram minne och går stundtals väldigt segt. Jag har 16 gb i ram och när ja tar fram aktivitetshanteraren står det att jag använder 68% den högsta processen använder 200 mb så vart tar allt minne vägen?

Använder adware antivirus och windows brandvägg.

mvh Christian

Vad kör du för något på din burk? Kör du spel så kan de ju vara t ex BF4 som läcker minne?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk
Medlem

Prova kolla i Process Explorer. Fungerar ungefär som aktivitetshanteraren fast visar "mer" system-program

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

*snip*
Jag fick liknade när jag körde windows 7, då var det någon stream program/drivrutin av Nvidia som tog massa minne i bakgrunden, även om man inte streamade. Kommer inte ihåg vad det hette.. Värt att kolla upp ! Inaktiverade/tog bort den tjänsten sedan funkade det perfekt!

Tror det var den som tillät Shadowplay att fungera eller något sånt..

Raderat trådkapning
Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ut som om du har ett Atheros Killer NIC vilket just innebär en stor risk för minnesläcka iom deras drivrutin inte är ska vi säga optimerad, så se till att ta hem en ny fräsch till det. (nätverkskortet)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det ser ut som om du har ett Atheros Killer NIC vilket just innebär en stor risk för minnesläcka iom deras drivrutin inte är ska vi säga optimerad, så se till att ta hem en ny fräsch till det. (nätverkskortet)

Stämmer att det är ett killer kort, när de gäller streaming program så har jag ju plex media server.

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sterneborn:

Stämmer att det är ett killer kort, när de gäller streaming program så har jag ju plex media server.

Som en annan tidigare nämnt dra ner Sysinternals Process Explorer istället och posta screenshot.