problem med Extern..

Permalänk

problem med Extern..

Har lite problem med min Externa WD 1TB, råkade klanta mig och ta bort bokstaven på hårddisken och nu säger den att det är en RAW fil.. när jag pluggar in den i datorn frågar den om jag vill formatera den med det vill ju jag såklart inte. Finns det något sätt att fixa detta och rädda allt innehåll på den? eller är de bara så enkelt att ge den en ny bokstav??

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem

Gå in i diskhanteraren och mappa en enhetsbokstav till den.

Permalänk
Medlem

Om partitionen är i RAW format så har något hänt och den har blivit skadad.
Bästa är att ta ett ordentligt recovery program och försöka rädda partitionen, och på så sätt räddda filerna. Räkna med att du kommer behöva kopiera det du räddar från disken till en annan hårddisk tillfälligt. Du ska nämligen aldrig rädda till samma partition som du räddar från, då det rejält ökar risken för överskrivna fler.
Sen kan du formatera om hela disken och kopiera tillbaka allt igen när allt är klart.

Har du riktig tur är de bara en mindre skada och den kan hitta hela partitionen oskadad och allt kommer på plats direkt.

Permalänk