Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny dator, helt plötsligt dog ALLT

Hej. Jag byggde nyligen en helt ny dator, allting fungerade bra i några dagar.. Sedan råkade jag plugga in en extern hårddisk med USB-kontakten åt fel håll (hur nu det är möjligt att få i den på fel håll, det gick iaf med denna sladd) och efter det så händer INGENTING när jag trycker på Power-knappen.. Har jag lyckats förstöra moderkortet på detta sätt(visst, billigt jävla moderkort, men det ska väl inte dö av en sån sak)? Känns inte som att det borde vara möjligt att kortsluta ett moderkort genom att göra det, men det verkar som det mest troliga va? Listar komponenterna nedan:

Moderkort: Gigabyte GA-H81M-DS2
CPU: i3 4330
GPU: Zotac 640 2gb
RAM: Crucial ballistix tactical tracer 8gb
PSU Cooler master g550m
Random ssd och och lite olika led/lysrör connectade via molex.

All hjälp uppskattas. Aldrig varit med om något liknande.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Börja din felsökning genom att plocka isär allt och prova boota med endast det nödvändiga:

Moderkort, processor och en ramsticka.

Permalänk
Medlem

Risken är stor att du har bränt moderkortet.
Det du kan göra är att kolla hur det ser ut i den USB porten som kabeln sattes fel i.
Se om det är så att blecken i kontakten ligger emot varandra eller något liknande, om så testa att rätta upp dessa och testa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpa:

Börja din felsökning genom att plocka isär allt och prova boota med endast det nödvändiga:

Moderkort, processor och en ramsticka.

Skall prova det, men om det fortfarande inte händer något är det väl egentligen ingen mening med att fortsätta felsöka? Kan aldrig tänka mig att det är något annat än moderkortet i så fall?

Skrivet av thomson:

Risken är stor att du har bränt moderkortet.
Det du kan göra är att kolla hur det ser ut i den USB porten som kabeln sattes fel i.
Se om det är så att blecken i kontakten ligger emot varandra eller något liknande, om så testa att rätta upp dessa och testa igen.

Jag tittade, inget såg konstigt ut, men kontakterna på båda sidorna trycktes väl mot varandra när jag satte i sladden, så det måste ju varit det som brände kortet. Dock var datorn av.. men det spelar kanske ingen roll?

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle man inte kunna förstöra saker genom att vända kontakter fel? Man bör låta bli att vända kontakter fel med olika polaritet eftersom man orsakar kortslutning då. Den extra tiden det tar att titta efter vad man gör är ingenting mot de problem det kan orsaka. Det går att skydda sig mot i princip allt men då kostar det därefter och ingen är villig att betala för det eftersom det är så mycket enklare att koppla rätt.

Precis alla kontakter och apparater där du kopplar fel och skickar strömmen fel kommer må dåligt av det om det inte finns skydd. Ju större strömmar som ska stoppas att gå i fel riktning desto dyrare blir det att skydda sig mot felkoppling. USB är inte bara datasignaler med låg effekt utan även matning på flera watt därför är det dyrare att skydda sig mot kortslutning.

Eftersom ditt nätagg är lågbudget kanske även det skadats av kortslutningen, annars är det troligen bara moderkortet. Eventuellt också hårddisken du kopplade in, eller kontrollerkortet i externa lådan, lite beroende på vilken disk det är.

Har du tur har du kanske bara knycklat till kontaktblecken i uttaget och att det därför kortsluter hela tiden. Titta in och försök räta ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför skulle man inte kunna förstöra saker genom att vända kontakter fel? Man bör låta bli att vända kontakter fel med olika polaritet eftersom man orsakar kortslutning då. Den extra tiden det tar att titta efter vad man gör är ingenting mot de problem det kan orsaka. Det går att skydda sig mot i princip allt men då kostar det därefter och ingen är villig att betala för det eftersom det är så mycket enklare att koppla rätt.

Precis alla kontakter och apparater där du kopplar fel och skickar strömmen fel kommer må dåligt av det om det inte finns skydd. Ju större strömmar som ska stoppas att gå i fel riktning desto dyrare blir det att skydda sig mot felkoppling.

Eftersom ditt nätagg är lågbudget kanske även det skadats av kortslutningen, annars är det troligen bara moderkortet. Eventuellt också hårddisken du kopplade in, eller kontrollerkortet i externa lådan, lite beroende på vilken disk det är.

Har du tur har du kanske bara knycklat till kontaktblecken i uttaget och att det därför kortsluter hela tiden. Titta in och försök räta ut.

Ja, det var ett mycket korkat misstag från min sida, det måste sägas. Sålänge det bara var moderkortet är det ingen big deal egentligen eftersom det bara kostade 300. Surt om psu:n också dog dock.. men det känns väl relativt osannolikt. Kommer ju definitivt aldrig göra om det misstaget. Den externa disken lever fortfarande som tur är.

Som sades tidigare, datorn var AV när jag satte i den externa disken.. Trodde inte man kunde kortsluta datorn på ett sånt sätt när den inte är på.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jerseph:

Som sades tidigare, datorn var AV när jag satte i den externa disken.. Trodde inte man kunde kortsluta datorn på ett sånt sätt när den inte är på.

USB-portarna brukar vara spänningssatta även när datorn är avstängd.

Var det en USB-port direkt på moderkortet eller var det en sådan som ansluts med en intern USB-header?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

kanske lite långsökt, (Obs testa detta när datorn är strömlös)men har du testat vad som händer om du sätter in en "ny" usb kabel i den kontakten som skadades, min tanke är att det kanske rättar upp kontakten, kan vara att den fortfarande är kortsluten och detta gör att du inte kan starta upp datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

USB-portarna brukar vara spänningssatta även när datorn är avstängd.

Var det en USB-port direkt på moderkortet eller var det en sådan som ansluts med en intern USB-header?

Det var en som satt direkt på moderkortet, gör risken för kortslutning större antar jag?

Skrivet av thomson:

kanske lite långsökt, (Obs testa detta när datorn är strömlös)men har du testat vad som händer om du sätter in en "ny" usb kabel i den kontakten som skadades, min tanke är att det kanske rättar upp kontakten, kan vara att den fortfarande är kortsluten och detta gör att du inte kan starta upp datorn.

Provat det, händer ingenting då heller tyvärr.

EDIT: testade med bara en sticka ram och utan grafikkort, inget händer.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa med ett annat nätaggregat.
Har du testat att göra en CMOS reset på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du möjlighet att testa med ett annat nätaggregat.
Har du testat att göra en CMOS reset på datorn?

Ja jag har provat det med, inget som händer överhuvudtaget, kommer sticka in och köpa nytt moderkort och en billig psu för felsöka med om det som sitter i också förstörts. Kommer aldrig köpa ett billigt moderkort igen och förvänta mig att det ska fungera. Visst, jag gjorde något fel, men tror knappast att detta hade hänt om det hade vart ett dyrare asus kort t.ex. Nä, lesson learned åtminstone.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jerseph:

Det var en som satt direkt på moderkortet, gör risken för kortslutning större antar jag?

Inte direkt; en till en intern header ansluten port utgör en likadan krets som en på moderkortet integrerad port. Men hade det varit en extern port hade du kunnat koppla ur den och se om det funkade då.

Skrivet av jerseph:

Kommer aldrig köpa ett billigt moderkort igen och förvänta mig att det ska fungera. Visst, jag gjorde något fel, men tror knappast att detta hade hänt om det hade vart ett dyrare asus kort t.ex. Nä, lesson learned åtminstone.

Du tryckte i en USB-kontakt åt fel håll vilket med största sannolikhet ledde till att du kortslöt +5 V med jord. Jag råkade en gång göra exakt samma sak genom att (idiotiskt nog) koppla in en moddad molexkabel vars avklippta, skalade +5 V-ledare kom i kontakt med chassit (jord), varpå datorn omedelbart stendog. Lyckligtvis var det en gammal 775-kontorsdator utan något egentligt värde.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

om du har tur, så är det bara USB porten som är paj, så att stiften ligger i kortis. Då får inte PSU någon power good signal från MB o strömmen sätts inte på. Om det är en USB med sladd till MB, ta ur sladden... annars kan du ju kika in i kontakten med ficklampa o se om pinnarna är ihop böjda.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

om du har tur, så är det bara USB porten som är paj, så att stiften ligger i kortis. Då får inte PSU någon power good signal från MB o strömmen sätts inte på. Om det är en USB med sladd till MB, ta ur sladden... annars kan du ju kika in i kontakten med ficklampa o se om pinnarna är ihop böjda.

// LZ

Exakt vad som hände mig med ett chassi jag köpte..USB pinnarna i fronten var trasiga så dom låg emot varandra..Kopplade ur USB från moderkortet och då hoppade allt igång.Reklamerade självklart lådan.Men till TS har du kopplat ur alla USB kontakter och testat.Har inte läst alla svar så det kanske du redan testat?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz