Proxmox vill inte installera

Permalänk
Medlem

Proxmox vill inte installera

Hej!
Jag har ett par servrar som jag kör Proxmox på. För några dagar sedan bestämmde jag mig för att setta upp en FTP server som visade sig skulle vara svårare än jag tänkt mig. På servern har (hade) jag Proxmox på en RAID volym på ~140GB och en annan RAID volym på ~1400GB. Jag letade runt lite på internet för att hitta en lösning på hur man kan utnyttja volymer som man inte installerat Proxmox på, men hittade inget som tycktes fungera så jag tänkte att de där extra 140GB'en kommer jag ändå inte ha nytta av så jag kan ju lika gärna bara installera Proxmox på den större volymen. Jag gör om RAID volymerna (så att inga gamla inställningar skulle gälla längre), stoppar in ett USB med Proxmox på och startar upp servern. Väl inne i installern trycker jag på "Return" vilket installern själv säger att man skall göra, men sedan händer inget. Efter ca. 1 minut trycker på F2 för att komma in i "Verbose mode" där man kan se vad som egentligen försegår i form av text (en command-line). Där står det något i den här stilen; "Unable to unmount....." och ett gäng olika saker som den verkar ha försökt att "unmount'a" ett flertal gånger utan framgång.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få med det här problemet!

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Tja,

Följ denna guiden http://c-nergy.be/blog/?p=897.

Men enkelt sagt, släng in ISO-filen på ditt USB-minne. Starta upp som innan och när den failar så använd terminalen för att mounta ISO-filen och kör unconfigured.sh.

Det går även att använda andra volymer på servern som proxmox inte är installerad på. Via terminalen skapa en enhet, mounta den (lägg också till den i fstab) sedan via webui så lägger du till en mapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaski:

Tja,

Följ denna guiden http://c-nergy.be/blog/?p=897.

Men enkelt sagt, släng in ISO-filen på ditt USB-minne. Starta upp som innan och när den failar så använd terminalen för att mounta ISO-filen och kör unconfigured.sh.

Det går även att använda andra volymer på servern som proxmox inte är installerad på. Via terminalen skapa en enhet, mounta den (lägg också till den i fstab) sedan via webui så lägger du till en mapp.

Tack!
Ska titta på det när jag kommer hem från plugget. Testade att använda volymen när Proxmox var installerad på den andra, men fick det inte att fungera.

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaski:

Tja,

Följ denna guiden http://c-nergy.be/blog/?p=897.

Men enkelt sagt, släng in ISO-filen på ditt USB-minne. Starta upp som innan och när den failar så använd terminalen för att mounta ISO-filen och kör unconfigured.sh.

Det går även att använda andra volymer på servern som proxmox inte är installerad på. Via terminalen skapa en enhet, mounta den (lägg också till den i fstab) sedan via webui så lägger du till en mapp.

Hej!
Jag sitter i skrivande stund och försöker få det hela att fungera men utan större framgång.
När jag försöker mig på steg 4 (mount -o loop -t iso9660 /mnt/proxmox-ve.iso /mnt) så säger den: "mount: mounting /mnt/proxmox-ve.iso on /mnt failed: No such file or directory".

Vad kan jag göra åt detta? Tack för alla svar!

MVH

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Om du kör typ "ls /mnt", ser du iso-filen?

Tanken är att kolla om du fick mountant usbminnet.

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårdvara du installerar på? Vanlig intel "fejk raid" ?.

Om fallet är så så skippa raiden och testa installera på en singel disk, alternativt stoppa i ett usb minne till och testa installera till det.

Det andra du kan testa är att lada ner Debian net-install ison och om du lyckas få in debian så installera sedan proxmox via deras repo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaski:

Om du kör typ "ls /mnt", ser du iso-filen?

Tanken är att kolla om du fick mountant usbminnet.

Jag ska ta och titta på det imorgon. Tack på förhand!

MVH

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av macecapz:

Vad är det för hårdvara du installerar på? Vanlig intel "fejk raid" ?.

Om fallet är så så skippa raiden och testa installera på en singel disk, alternativt stoppa i ett usb minne till och testa installera till det.

Det andra du kan testa är att lada ner Debian net-install ison och om du lyckas få in debian så installera sedan proxmox via deras repo.

Nej, det är en riktig RAID på ett HP SmartArray P400 RAID-kort. Tack på förhand!

MVH

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Finns det stöd för den kontrollern i Proxmox?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Finns det stöd för den kontrollern i Proxmox?

Jag har installerat det på 3 andra likadana maskiner 2 gånger tidigare utan detta problem, så ja.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Hej!
Jag sitter i skrivande stund och försöker få det hela att fungera men utan större framgång.
När jag försöker mig på steg 4 (mount -o loop -t iso9660 /mnt/proxmox-ve.iso /mnt) så säger den: "mount: mounting /mnt/proxmox-ve.iso on /mnt failed: No such file or directory".

Vad kan jag göra åt detta? Tack för alla svar!

MVH

Heter filen så?
Finns filen på plats? ls /mnt

Permalänk
Medlem

Yippie!
Nu håller Proxmox på att installeras!
Det visade sig att iso'n sågs som proxmo~.iso av någon anledning, så när jag skrev in det filnamnet istället fungerade det!

Tack så mycket allihopa och ha en fortsatt trevlig helg!

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig

Permalänk
Medlem

Mer krångel

Skrivet av Danne:

Skönt att det löste sig

Instämmer helt!
Dock har jag stött på lite andra hinder....
Anledningen till att jag ska sätta upp en FTP server är att jag vill ha någonstans att synka mina filer med som jag arbetar med i skolan och hemma.
På min skoldator (som jag skriver på nu) har jag lagt till FTP servern (FTP server programmet heter "ProFTPd") vilket vid första anblick verkade fungera. Servern la jag till med den externa IP-adressen då det är så jag kommer behöva ansluta när jag är i skolan etc. Jag tar en slumpmässig fil och försöker kopiera över den till FTP servern, en ruta poppar upp där det står "kopierar". Efter en stund utan någon vidare framgång (vad det verkar på fönstret i alla fall) poppar det upp ett nytt fönster med följande text: "Ett fel inträffade när filen skulle kopieras till FTP servern. Kontrollera att du har behörighet att placera filer på servern. Detaljer: Anslutningen till servern återställdes." Det kanske inte hade varit så konstigt om jag faktiskt inte hade behörighet, men på min stationära dator valde jag att ansluta till FTP servern med lokal IP då jag tänkte att man slipper gå över internet då och den kommer ju ändå bara att vara uppkopplad till det lokala nätverket. Från den går det att överföra filer utan problem däremot går det inte heller därifrån att ta bort filer från servern. Jag har öppnat port 21 i routern, och har även "allow'at" den på servern med följande kommando: "sudo ucw allow 21".

Är det någon som vet hur jag kan lösa detta?

Tack på förhand!

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Instämmer helt!

Inte helt säker (lite trött), men kör du passiv överföring till FTPn? Har du isf öppnat portar för detta?

Andra alternativ för att just synka kan var owncloud om du inte vill ha just en FTP-server.

Permalänk
Medlem

Tänkte också på det som slaski sa, varför valde du FTP för en sådan sak när det finns owncloud?

Permalänk
Medlem

En FTP server ville jag ha då jag "hostar" lite olika hemsidor och då vore det praktiskt att ha någonstans att lagra filer tillhörande hemsidorna. Sedan ville jag sätta upp en FTP server dels för att jag vill lära mig hur man gör då jag tror att jag kan komma ha nytta av det senare. Jag föredrar även att hålla mig borta från molntjänster (hur larvigt nu än det är).
Som jag uppfattade det i alla fall är ownCloud en typ av molntjänst och inte något man "hostar" själv?

Tack på förhand!

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaski:

Inte helt säker (lite trött), men kör du passiv överföring till FTPn? Har du isf öppnat portar för detta?

Andra alternativ för att just synka kan var owncloud om du inte vill ha just en FTP-server.

Det vet jag inte riktigt.
Jag har läst om anonym och autentiserad FTP överföring. Om det är det du menar så kör jag på autentiserad.

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Yes owncloud hostar du själv, likt en hemsida så du har full koll på molntjänsten. FTP är inte alls fel (för just enkla filöverföringar) till hemsidor och liknande. Men just för din synkning tror jag du skulle gilla owncloud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaski:

Yes owncloud hostar du själv, likt en hemsida så du har full koll på molntjänsten. FTP är inte alls fel (för just enkla filöverföringar) till hemsidor och liknande. Men just för din synkning tror jag du skulle gilla owncloud.

Okej!
Det låter ju riktigt nice! Vet du om man kan "hosta" det på Ubuntu Server? Det är hittills mitt favorit server OS, tycker mycket om det och börjar vänja mig lite smått med att bara ha en command-line.

Edit: Det verkar som att man kan "hosta" det på Ubuntu Server. Skall ordna med lite annat en stund men sedan skall jag testa att köra det.
Hör av mig med uppdateringar.

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Yes som slaski säger, owncloud hostar du själv. Det är det som gör det intressant
https://owncloud.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Yes som slaski säger, owncloud hostar du själv. Det är det som gör det intressant
https://owncloud.org/

Instämmer! Ska kika på det alldeles strax, det verkar faktiskt vara riktigt schysst!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Mer problem! (som ni kanske kan gissa är jag inte väldigt erfaren, men jag gör mitt bästa i alla fall).
Jag följer denna guide. När jag skapat databasen, utfört kommandot efter det och sedan skrivit in "exit" och försöker nå owncloud genom: "192.168.1.51/owncloud"(192.168.1.51 är VM'ens IP) i webbläsaren så händer det ingenting. Vad kan detta bero på?

Tack på förhand!

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Mer problem!

Hmm, kan bero på lite allt möjligt, men har du startat om webbservern?
service apache2 restart

Annars kolla i apache-loggarna och configfilerna om du ser något som inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaski:

Hmm, kan bero på lite allt möjligt, men har du startat om webbservern?
service apache2 restart

Annars kolla i apache-loggarna och configfilerna om du ser något som inte stämmer.

Ahh, det har jag inte.
Vet inte ens om jag har det installerat
Ska kika på det och återkommer med resultat.

Edit: Samma resultat efter omstart av Apache2. Här är error loggen på Apache2.

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Ahh, det har jag inte.

Hur ser din apache config ut?
Jämför din setup med http://doc.owncloud.org/server/7.0/admin_manual/installation/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaski:

Hur ser din apache config ut?
Jämför din setup med http://doc.owncloud.org/server/7.0/admin_manual/installation/...

Mitt Apache2 är helt stock från Ubuntu Server 14.04 installationen. Ska jag installera något extra då?

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Mitt Apache2 är helt stock från Ubuntu Server 14.04 installationen. Ska jag installera något extra då?

MVH
Hugo

Det finns en "Template" med Owncloud så du slipper krångla med saker och ting, väldigt smidigt att slänga upp en "container" och sen ladda denna med t.ex. Owncloud.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det finns en "Template" med Owncloud så du slipper krångla med saker och ting, väldigt smidigt att slänga upp en "container" och sen ladda denna med t.ex. Owncloud.

Schysst!
Ska titta efter det. Hur slänger man då upp en sådan container?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |