letar efter gammal dator från inet

Permalänk
Medlem

letar efter gammal dator från inet

hej som tråden tyder letar jag en gammal inet dator det stod på chassit ialla fall snälla hjälp vill ha samma dator som när jag var liten för att jag vill ha en win 95/98 dator som den kom med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

hej som tråden tyder letar jag en gammal inet dator det stod på chassit ialla fall snälla hjälp vill ha samma dator som när jag var liten för att jag vill ha en win 95/98 dator som den kom med

Testat att ta kontakt med Inet?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

hej som tråden tyder letar jag en gammal inet dator det stod på chassit ialla fall snälla hjälp vill ha samma dator som när jag var liten för att jag vill ha en win 95/98 dator som den kom med

Ehm va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"gammal inet dator det stod på chassit ialla fall"

Not quite sure what you mean..

Permalänk

Rätta mig om jag har fel nu men hette dem då inte inetdata och låg inne i centrala GBG, samma företag änns?

Permalänk
Medlem

Tror jag har en sådan i min källare. Kan kolla när jag kommer hem.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

hahahaha hur förstår ni vad han frågar? kan någon snälla förklara

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag förstår verkligen inte vad det är TS vill?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag förstår verkligen inte vad det är TS vill?

TS vill hitta en dator som TS använde för länge sedan av nostalgiskäl.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du skrivit fel och menar en "Intel-dator"? Lite svårt för oss att hjälpa dig om du inte beskriver datorn lite mer ingående.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Det är inte så att du skrivit fel och menar en "Intel-dator"? Lite svårt för oss att hjälpa dig om du inte beskriver datorn lite mer ingående.

Tror inte han stavar fel på Inet två gånge i rad, men vem vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

hej som tråden tyder letar jag en gammal inet dator det stod på chassit ialla fall snälla hjälp vill ha samma dator som när jag var liten för att jag vill ha en win 95/98 dator som den kom med

Tips: Använd skiljetecken (.,) i framtiden för att få snabbare och mer precisa svar.

OnTopic: Inet har väl sålt en hel del olika datorer på den tiden, kan du vara mer specifik?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Tips: Använd skiljetecken (.,) i framtiden för att få snabbare och mer precisa svar.

OnTopic: Inet har väl sålt en hel del olika datorer på den tiden, kan du vara mer specifik?

nop men minns att det var ett röd pcb mobo artic cooling kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

nop men minns att det var ett röd pcb mobo artic cooling kylare

Det lättaste hade naturligtvis varit om du bara behållit din gamla dator och använt den, men det är alltid lättare att vara efterklok...

Om du bara letar efter en dator i ungefär samma generation så borde det vara lättare att hitta något än om du ska ha en exakt likadan, speciellt med tanke på att du knappt verkar veta vad det var du hade.

Windows 95 dator bör ha minst Pentium (1) eller AMD K5 på minst 75MHz och minst 16MB ram. Hårddisk kan vara lämpligt med något på 2GB eller större. Ett alternativ till gamla små hårddiskar kan vara en IDE <-> CF adapter och ett CompactFlash kort.
Något ljudkort och CD-ROM vill du nog också ha.

Windows 98 dator så vill du ha något lite snabbare, typ Pentium MMX eller AMD K6 på 166MHz eller snabbare. Mer minne, gärna någonstans mellan 128MB och 512MB RAM. Pentium 2 eller AMD K6-2 / K6-3 är också lämpligt för en Windows 98 dator.
Kanske DVD (som även kan läsa CD) istället för CD-ROM enhet.
Pentium 3 eller tidigare Athlon går också bra.
Kommer man upp på Pentium 4 och Athlon XP så tycker jag att det är lite för "nytt och häftigt" för en Windows 98 dator. Men visst det går säkert att få igång Win 98 på nyare dator än det.

Permalänk

Har en gammal skön dator med Inet loggan på

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det lättaste hade naturligtvis varit om du bara behållit din gamla dator och använt den, men det är alltid lättare att vara efterklok...

Om du bara letar efter en dator i ungefär samma generation så borde det vara lättare att hitta något än om du ska ha en exakt likadan, speciellt med tanke på att du knappt verkar veta vad det var du hade.

Windows 95 dator bör ha minst Pentium (1) eller AMD K5 på minst 75MHz och minst 16MB ram. Hårddisk kan vara lämpligt med något på 2GB eller större. Ett alternativ till gamla små hårddiskar kan vara en IDE <-> CF adapter och ett CompactFlash kort.
Något ljudkort och CD-ROM vill du nog också ha.

Windows 98 dator så vill du ha något lite snabbare, typ Pentium MMX eller AMD K6 på 166MHz eller snabbare. Mer minne, gärna någonstans mellan 128MB och 512MB RAM. Pentium 2 eller AMD K6-2 / K6-3 är också lämpligt för en Windows 98 dator.
Kanske DVD (som även kan läsa CD) istället för CD-ROM enhet.
Pentium 3 eller tidigare Athlon går också bra.
Kommer man upp på Pentium 4 och Athlon XP så tycker jag att det är lite för "nytt och häftigt" för en Windows 98 dator. Men visst det går säkert att få igång Win 98 på nyare dator än det.

ok men vad var specsen för en pentium 3 dator typ dåtidens i7 5960x och super gpu på den tiden och en massa ram minne

Permalänk

P3 900, GeForce 2, 512MB ram... Kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Kan de stått inetdata på den ? Har för mig kan vara HEEEELT ute och cyckla men att inet hette inetdata för många många år sedan, kommer ihåg 2005-6 när ja skulle regga mig o beställa på inet.se då hade ja redan konto där fast ja aldrig någonsin reggat mig på inet.se

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Om det var en Inet dator kan man nog utesluta Windows 95 för enligt Inets egna sida så startades företaget år 2000, detta utesluter nästan Windows 98 också... (http://www.inet.se/info/7/foretagspresentation)

Permalänk
Medlem

Fanns en Inet-butik i t.ex. Halmstad för längesedan. Mycket möjligt att Inet sålde custom-datorer då. I så fall rör det sig sannolikt bara om ett klistermärke på en helt vanligt chassi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.