Överföring av Gopro filer till mobil/extern hårddisk

Permalänk

Överföring av Gopro filer till mobil/extern hårddisk

Hej!

Jag ska åka till Afrika i 2 månader och ha med min GoPro hero 3 black edition. I denna miljö så kommer jag antagligen vilja filma en del och mitt 64gig micro sd minneskort kommer förmodligen bli fullt ganska omgående.

Min fråga handlar om bästa sätt att kunna få över mina foton/filmer till en extern hårddisk på lättast sätt.

Gopro Hero 3 64gig micro SD --->Sony experia z1 16gig samt (64gig externt micro sd) -->Extern hårddisk 2000gig

Använder mig av Gopro appen som gör att jag kan få över filerna till mobilens minne men efter det vidare till hårddisken är problemet. Jag utgår efter att jag inte kommer ha tillgång till dator!

Jag har även ett http://www.lexar.com/microsd-633x med micro sd adapter som jag vanligtvis överför direkt ifrån gopro till datorn hemma. Finns det någon lösning där?

Jag gör mig säkert väldigt svårförståd men hoppas någon förstår vad jag menar. Problemet är att jag vill få över filer från mitt gopro minne till en extern hårddisk utan att använda datorn som verktyg. Dock mobilen kanske??

Mvh Tryggen!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Finns hårddiskar som tankar över automatiskt med en knapptryckning

snabb googling ingen aning om produkten bara tog första bästa http://www.amazon.com/Flashpoint-Portable-Picture-Backup-Inte...
Smidigaste sättet om du inte vill bära med dig en laptop som jag är medveten om

Har du laptop med dig, go pro -> wifi -> till datorn inte appen och bara tanka över

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Finns hårddiskar som tankar över automatiskt med en knapptryckning

snabb googling ingen aning om produkten bara tog första bästa http://www.amazon.com/Flashpoint-Portable-Picture-Backup-Inte...
Smidigaste sättet om du inte vill bära med dig en laptop som jag är medveten om

Har du laptop med dig, go pro -> wifi -> till datorn inte appen och bara tanka över

Ja precis. Jo det skulle ju kunna fungera!

Ja givetvis så kommer jag inte köra filerna genom appen om jag har tillgång till dator.

Permalänk
Skrivet av Robintrygg:

Om din externa disk har kraftmatning så kommer den fungera, minns inte om man var tvungen att ha någon app men det går nog enkelt att googla fram. Det kan fungera om det är en 2,5" disk i den externa men det är inte säkert att mobilen orkar driva den disken. Vet inte heller hur fort det går att föra över så mycket data .

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Skrivet av Dreadwood:

Om din externa disk har kraftmatning så kommer den fungera, minns inte om man var tvungen att ha någon app men det går nog enkelt att googla fram. Det kan fungera om det är en 2,5" disk i den externa men det är inte säkert att mobilen orkar driva den disken. Vet inte heller hur fort det går att föra över så mycket data .

Jag har faktiskt en hårddisk med extern matning till så det blir inte ett problem.
Dock så när jag laddade ner appen otg usb helper så funkade det ej.. Måste hårddisken ha någon form av programvara för att det ska gå överföra data?

Jag använde mig av otg kabeln i detta scenario!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robintrygg:

Jag har faktiskt en hårddisk med extern matning till så det blir inte ett problem.
Dock så när jag laddade ner appen otg usb helper så funkade det ej.. Måste hårddisken ha någon form av programvara för att det ska gå överföra data?

Jag använde mig av otg kabeln i detta scenario!

Skickades från m.sweclockers.com

Förutsatt att disken spinner upp och fungerar som "den ska", så funderar jag på om det kan vara filsystemet som inte är rätt. Ofta levereras så stora diskar med NTFS, och detta kan inte mobilen hantera (om det inte är en Windows mobil iaf). Storleken kan också vara ett problem, om telefonen inte kan adressera så stora hårddiskar.

Om möjligt testa ett litet USB minne eller något först, och formatera det till FAT32. Om du kan se det, så är det något av problemet ovan. Formatera sen om det till NTFS, om du då inte kan se det, är det där problemet ligger.

FAT32 är måste du formatera med 3:e part mjukvara om du ska ha så stor partition/disk dock, eftersom Windows vägar formatera mer än 32GB om jag minns rätt.
Sen är nästa problem att Fat32 inte kan hantera större filer än 4GB, vilket kan ställa till det enormt för dina filmer när de blir stora. Hur du ska lösa det har jag inget bra förslag, baserat på den utrustning du ska använda.

Permalänk
Medlem

Köpa flera minneskort + minneskortsläsare fungerar inte?

Pajar disken, så står du där i Afrika med en brevpress. Sprida ut oddsen lite med flera minneskort

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |