Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem

SDS svar på det är att invandrare är apor och inte politiskt engagerade. Firkraag; sd är ett rasseparti, det är många redan övertygade om oavsett vad du nu har läst på Expressen.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Samtidigt får man skylla sig själv om man röstar på ett parti som vill ha ökad invanring om man tycker att den borde ligga still. Det är såklart ingen skyldighet att läsa ett partis valmanifest, men man kan inte komma och säga se'n att man inget visste.

Finns nog inte en enda människa som håller med till 100% oavsett vad de röstar på (med undantag för extremister och de som startar sitt egna parti och får 3 st röster). Så med den logiken får hela Svea rikes befolkningen skylla sig själv efter varje val. Låter väldigt genomtänkt!

Eller så vet man vad representativ demokrati är och handlar om.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

När man följer eftervalsdebatten så blir mer klart. Det andra pariteterna har inte beskrivit problembilden av invandring och segregation . I andra frågor som miljö,skola pratar man om problemen men har olika lösningar på vad man ska göra åt det. I invandrings ,integrations frågan gör man det inte. Utan mans pratar bara om de positiva delarna och gemensamt pekar på Jimmie och säger rasist. Vilket gör att Jimmie intar den snälla "mobboffer" rollen. Att alliansen varit så tydliga med att att att det är det ända alternativet lär också spelet roll. Återstår och se om Alliansen bryts ned i mer självständiga partier efter ledarbyte kanske något parti väljer att nyansera invandringsfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det handlar inte om antalet, utan om att få folk att arbeta.

De två är knappast helt skilda. Har vi ett stort utbud av lågutbildad arbetskraft och ett litet utbud av lågkvalificerade jobb så säger det sig självt att arbetslösheten blir hög i gruppen som saknar högre utbildning.
Klart att man kan luckra upp arbetsrätten och sänka ingångslöner så till den grad att det skapar goda förutsättningar för enkla jobb, men det skulle nog inte vara det minsta populärt runt om i landet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

De två är knappast helt skilda. Har vi ett stort utbud av lågutbildad arbetskraft och ett litet utbud av lågkvalificerade jobb så säger det sig självt att arbetslösheten blir hög i gruppen som saknar högre utbildning.
Klart att man kan luckra upp arbetsrätten och sänka ingångslöner så till den grad att det skapar goda förutsättningar för enkla jobb, men det skulle nog inte vara det minsta populärt runt om i landet.

Fast nu tänker du som om vi hade marknadsekonomi i landet..'
Inom enkla arbeten blir det den som gör jobbet bäst och billigast som får jobbet, när staten betalar arbetsgivaren mycket pengar för att arbetsgivare ska välja vissa så blir de attraktiva.
Några exempel:
Instegsjobb: Arbetsgivare som anställer en nyanländ invandrare kan få 80 procent av lönen i bidrag

När bidraget har gått ut och personen har blivit arbetslös igen så kan de senare som alla långtidsarbetslösa i sverige söka jobb och få särskilt anställningsstöd där staten betalar 85% av lönen.

Sedan har vi även nytstartsjobb för långtidsarbetslösa (dubbla arbetsgivaravgiften) m.m.

Detta innebär att individer som hade haft svårt att konkurrera i länder som har marknadsekonomi helt plötsligt blir mycket attraktiva i sverige.

Så svaret på hur man ska lösa integrationsproblemet är att ösa pengar till arbetsgivare som anställer rätt personer. Idag har många svårt, vilket inte är konstigt då arbetsgivaren får betala hela 10-15% av ordinarie lön till dem, men detta kan bli ändring på.
Inom fas 3 får t.ex. ordnaren 5000kr/månad för att ta emot dem. Låter staten arbetsgivare anställa folk på samma villkor som fas 3 och arbetsgivaren får 5000kr/månaden för att ta emot dem, så lär vi snart se ett skifte där vissa individer nu får börja jobba.
-Arbetsgivaren tänker vid anställning av t.ex en lokalvårdare. En vanlig person går på runt 25 000kr/månaden med arbetsgivaravgift etc, men anställer jagrätt person så får arbetsgivaren istället 5000kr/månaden. Skulle en person inte klara av samma jobb ja anställ då 3stycken som gör samma jobb och få 15 000kr/månad för att ha dem. (just såhär resonerar många föreningar idag, men snart kan det bli företagens tur)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

De två är knappast helt skilda. Har vi ett stort utbud av lågutbildad arbetskraft och ett litet utbud av lågkvalificerade jobb så säger det sig självt att arbetslösheten blir hög i gruppen som saknar högre utbildning.
Klart att man kan luckra upp arbetsrätten och sänka ingångslöner så till den grad att det skapar goda förutsättningar för enkla jobb, men det skulle nog inte vara det minsta populärt runt om i landet.

Och mitt påstående stämmer inte avseende missmatchning oavsett var på jorden som personen fötts? Man *får* inget jobb, utan det handlar om rätt kompetens på rätt plats. Vi har ingen ingångslön som satts i lag som många andra länder, så det står dig eller andra fritt att konkurrera med lönesättningen.

Skrivet av Johan86c:

Fast nu tänker du som om vi hade marknadsekonomi i landet..'
Inom enkla arbeten blir det den som gör jobbet bäst och billigast som får jobbet, när staten betalar arbetsgivaren mycket pengar för att arbetsgivare ska välja vissa så blir de attraktiva.
Några exempel:
Instegsjobb: Arbetsgivare som anställer en nyanländ invandrare kan få 80 procent av lönen i bidrag

När bidraget har gått ut och personen har blivit arbetslös igen så kan de senare som alla långtidsarbetslösa i sverige söka jobb och få särskilt anställningsstöd där staten betalar 85% av lönen.

Sedan har vi även nytstartsjobb för långtidsarbetslösa (dubbla arbetsgivaravgiften) m.m.

Detta innebär att individer som hade haft svårt att konkurrera i länder som har marknadsekonomi helt plötsligt blir mycket attraktiva i sverige.

Så svaret på hur man ska lösa integrationsproblemet är att ösa pengar till arbetsgivare som anställer rätt personer. Idag har många svårt, vilket inte är konstigt då arbetsgivaren får betala hela 10-15% av ordinarie lön till dem, men detta kan bli ändring på.
Inom fas 3 får t.ex. ordnaren 5000kr/månad för att ta emot dem. Låter staten arbetsgivare anställa folk på samma villkor som fas 3 och arbetsgivaren får 5000kr/månaden för att ta emot dem, så lär vi snart se ett skifte där vissa individer nu får börja jobba.
-Arbetsgivaren tänker vid anställning av t.ex en lokalvårdare. En vanlig person går på runt 25 000kr/månaden med arbetsgivaravgift etc, men anställer jagrätt person så får arbetsgivaren istället 5000kr/månaden. Skulle en person inte klara av samma jobb ja anställ då 3stycken som gör samma jobb och få 15 000kr/månad för att ha dem. (just såhär resonerar många föreningar idag, men snart kan det bli företagens tur)

Det är ju en följd i hur arbetsgivaravgifter och annat fungerar. Men allt ramaskri nu om evt. slopade ungdomsarbetsgivaravgifter etc, har man inte den ekonomin i ett bolag att man *måste* köra med subventioner från staten så kanske man bör fundera över om man är rätt ledning för att driva företaget vidare.

Staten ska ju inte subventionera vissa på arbetsmarknaden så som det sker idag, det verkar man inte agerat kring, utan man har gjort att främst yngre utnyttjas då de är billigare att anställa än äldre. Det är inte statens ansvar att skapa arbeten på det sätt man gjort. Vissa saker bör man överlåta till den fria marknaden, men då blir det ju missmatchning... Var finns folket med rätt kompetens?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Borgarna kommer lägga budgetförslag och ta bort tillskottet till flyktingmottagande för att få sd att rösta med dem = nyval och då kommer borgarna under nyvalskampanj hojta om Löfvens fiasko!

Skulle vara flott av borgarna, åtminstone en att ta på sig sd´s uppgång under alliansstyret. Hur landet splittrats under åtta år. Men, nä då, det tar de inte på sig.

Tänkte rösta vänster men väl i lokalen tog jag S-lappen ändå. Blev lite paff över nobben av Sjöstedt från Löfven.

Kan någon btw förklara för mig sd´s politik är som INTE har att göra med flyktingmottagande? Enda jag hör oberoende av vilken fråga Åkesson får så blir svaret, "minska flyktingmottagandet och invandring......". Ger mig den på att det är hans svar på frågan om det finns mjölk hemma.

Borgarna hade stört omöjligt kunnat regera under åtta år utan stödet från sd. Om nu, för att återkomma till ärlighet, borgarna vore ärliga skulle de erbjuda det femte borgeliga partiet, sd, regeringsplats på en gång istället för att ständigt få stöd av dem och sen stå och "skälla" om dem i media. Som Borg och bankerna. (Var kommer han dyka upp härnäst tro? Bankjobb??)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Japp, och 2018 så har kanske 25% "kastat bort" sin röst för att markera sitt missnöje, och 2022 så har kanske 50%...nä vänta lite nu!

Skrivet av Beginner:

Borgarna kommer lägga budgetförslag och ta bort tillskottet till flyktingmottagande för att få sd att rösta med dem = nyval och då kommer borgarna under nyvalskampanj hojta om Löfvens fiasko!

Skulle vara flott av borgarna, åtminstone en att ta på sig sd´s uppgång under alliansstyret. Hur landet splittrats under åtta år. Men, nä då, det tar de inte på sig.

Tänkte rösta vänster men väl i lokalen tog jag S-lappen ändå. Blev lite paff över nobben av Sjöstedt från Löfven.

Kan någon btw förklara för mig sd´s politik är som INTE har att göra med flyktingmottagande? Enda jag hör oberoende av vilken fråga Åkesson får så blir svaret, "minska flyktingmottagandet och invandring......". Ger mig den på att det är hans svar på frågan om det finns mjölk hemma.

Borgarna hade stört omöjligt kunnat regera under åtta år utan stödet från sd. Om nu, för att återkomma till ärlighet, borgarna vore ärliga skulle de erbjuda det femte borgeliga partiet, sd, regeringsplats på en gång istället för att ständigt få stöd av dem och sen stå och "skälla" om dem i media. Som Borg och bankerna. (Var kommer han dyka upp härnäst tro? Bankjobb??)

Jag kan inte se hur det skulle gå till. Borg och Reinfeldt, alliansen klister och fixstjärnor, lämnar ju alliansen... Plus att de skulle få ordentligt med däng av pressen om de tog bort de ökade anslagen till flyktingmottagning. SD må vara immuna mot dålig publicitet men resten av partierna är det inte. Minns inte var jag läst det nu men det var ju någon nisse som räknat ut att S tappade mellan 3-5% på att Löfven råkade säga Zigenare två gånger i radio, samt att han knuffades och höll på i någon debat. Hade det gällt Åkesson istället hade de säkert inte tappat, utan kanske till och med tjänat 3-5% istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är skillnad på arbetslöshet och arbetslöshet. Många i Sverige är arbetslösa för att de saknar kompetens inom de områden där det finns jobb, och det är oftast det gapet som arbetskraftsinvandringen fyller.

Skillnad på arbetslöshet och arbetslöshet?
Hur då och varför ska vi göra skillnad på det? Återigen så är det inte arbetskraftsinvandringen som är den primära frågan.

Skrivet av Ozzed:

Att det finns en bostadsbrist är såklart ett problem för alla, men den logiska lösningen borde vara att bygga fler bostäder, inte att peka finger åt människor som flyr från krig och svält.

Du är fri att tycka så och vi är överens om att vi inte är överens.

Skrivet av Ozzed:

Hur som haver så är det idag bara SD som vill se en förändring i migrationspolitiken, och de talar för döva öron. Sedan kan vi sitta här och kasta siffror på varandra i evighet men det påverkar ju inte situationen.

Så tycker även övriga partier. Jag tror för egen del att det kan vara riktigt, riktigt farligt att inte kommunicera med SD.

Skrivet av Ozzed:

Om man har problem med invandringen tror jag det bästa vore att bilda ett nytt parti, som inte dras med den historia och vissa av de personer som finns i SD. Sålänge SD har den historia de har och drar till sig de personer de ibland gör så kommer de aldrig att bi accepterade som rumsrena av övriga partier, och då kommer de inte komma någon vart.

Ett vanligt argument som även övriga partier drar upp. Jag tror personligen inte att det hade spelat någon roll om de varit "rumsrena", för den här frågan kommer aldrig att bli "rumsren". Politikerna har inte "vågat" diskutera frågan överhuvudtaget på 20 år.
Och någon relevant kostnad för kalaset har aldrig någonsin publicerats.

Skrivet av Ozzed:

Blir de större så blir de, men just nu är de ju inte det så varför bry sig?

Jag tror som sagt att man är ute på farligt vatten om man helt ignorerar "mögelfläcken" och låter den växa...

Skrivet av Ozzed:

Det är typ som att säga att det är bäst vi gör bensin olagligt nu så att inte miljöpartiet för egen majoritet i nästa val.

Ja verkligen en bra liknelse.

Skrivet av Henrik21:

Ah, rapporten som Ekberg presenterat (sen ska vi väl inte lägga allt för stor vikt vid proffesurer vid arbetsmarknadspolitiskt skapade högskolor?).

Också ett dåligt motargument som alltid kommer upp. Dissa källan utan att komma med några egna siffror.
Det är dock de enda relevanta siffrorna som finns, eftersom ingen regering på 20 år har vågat lägga fram siffror, utan att tillföra kreativ bokföring.

http://www.lasningen.se/wp-content/uploads/2014/04/Lasningen-...

Skrivet av Henrik21:

Detsamma kan vi ju säga om alla som fötts i Sverige, gått 12 år skola och därefter går arbetslösa.
De är inte heller gratis, även om SD m.fl. verkar tycka detta.

Nej jag tycker absolut inte man kan göra en sådan liknelse. Man kan inte ta upp kostnader för t.ex skolgång som finns för de som är födda i landet.
Där har samhället 100% skyldighet att bara acceptera och ta hand om och på sikt givetvis också ställa krav på dessa.

Vi bör däremot inte, enligt mig, ha 100% acceptans för flyktingpolitiken.
De är så att säga inte vårt huvudansvar, vårt huvudansvar är våra egna medborgare.

Det som händer med flyktingpolitiken bör diskuteras, inte skyfflas under mattan, som man har gjort i 20 års tid.

Skrivet av Henrik21:

Stockholms läns landsting har ca 40000 anställda, tror du dessa arbetar gratis? Landstinget äger heller inte några fastigheter, tror du sjukhusfastigheterna är gratis? *Nya Karolinska, 52 miljarder*. Eller om man hellre vill titta på Förbifart Stockholm, 30 miljarder satsade på något som inte kommer leda till några nyttor alls.

Helt irrelevant för flyktingpolitiken, migrationsverket däremot är ju en del av flyktingpolitiken.
Tycker du inte att vi ska ha sjukhus, skolor och bra vägar?

Skrivet av Henrik21:

Jobb och bostadsbrist för "infödda"? Jobbrist är det inte, finns mängder med tjänster att söka, problemet är felmatchning, högre krav än vad dessa individer kan prestera.

Nja, givetvis finns det tjänster som kräver hög kompetens och att den eventuellt saknas.
Men hur är det relevant för flyktingpolitiken? På vilket sätt har de tiotusen och åter tiotusentals syrier och somalier högre kompetens än den för inrikesfödda?
Du kan ju inte på fullt allvar tro att en svensk som gått i skola med gymnasium har sämre förutsättningar än flyktingar som saknar både språk och förståelse för ett samhälle.

Många verkar missa skillnaden eller väljer att ignorera den; Arbetskraftsinvandring och flyktingar är alltså inte samma sak.
Dessa två är direkta motpoler, plus och minus, tillför och tar helt andra resurser från samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Skillnad på arbetslöshet och arbetslöshet?
Hur då och varför ska vi göra skillnad på det? Återigen så är det inte arbetskraftsinvandringen som är den primära frågan.

Du är fri att tycka så och vi är överens om att vi inte är överens.

Så tycker även övriga partier. Jag tror för egen del att det kan vara riktigt, riktigt farligt att inte kommunicera med SD.

Ett vanligt argument som även övriga partier drar upp. Jag tror personligen inte att det hade spelat någon roll om de varit "rumsrena", för den här frågan kommer aldrig att bli "rumsren". Politikerna har inte "vågat" diskutera frågan överhuvudtaget på 20 år.
Och någon relevant kostnad för kalaset har aldrig någonsin publicerats.

Jag tror som sagt att man är ute på farligt vatten om man helt ignorerar "mögelfläcken" och låter den växa...

Ja verkligen en bra liknelse.

Vad är det som är så "farligt" SD har ingen möjlighet att driva igenom sin politik i riksdagen så länge de inte får egen majoritet som det ser ut nu... Och det var bra länge sedan något parti hade egen majoritet (tror det var sossarna sist), så det är lugnt. SD må vara en faktor i Svensk politik men det gick sämre för dem förr. Allt jävla elände började när aftonbladet och andra fick för sig att "ta debatten".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Det jag såg av V inför och under valet bekräftade snarare att dom inte har ändrats alls under dom senaste 20 åren.
Blev imponerad över hur partierna skötte sig under valnatten, förutom Vs valvaka vars aggressivitet fick mig att lyfta på ögonbrynen lite.

Imponerad av din okunskap eller ignorans som självaste Fredrik Reinfeldt eller varför inte nämna Göran Persson.
Inget parti i hela riksdagen tycker likadant som de gjorde för 20 år. Försök vara en gnutta objektiv, även om det tar emot.

Ja, jag tycker inte om det heller att de härjar om rasism då eftersom det var inte nödvändigt eller relevant situation men samtidigt är det ett sandkorn i öknen gentemot den viktiga politiken.
Aggressivitet var ett ju ett passande ord från en som inte gillar V, en del säger ju att Löfven tog till våld mot kvinna när han viftade i luften när Lööf kom inträngande med papperna på ett nedvärderande sätt i TV. Hon fick det hon vill med sitt skådespel, tur att de flesta inte är lika lättlurade.

Permalänk
Avstängd

Glöm inte bort att det viktigaste med SD för Sverige är att över en halv miljon svenskar fått nytt hopp, faktiskt närmare en miljon svenskar som ser en möjlighet till förändring.
Det är inte bara den stora invandringen och kostnaderna utan också EU-debatten som vid varje val inte tas upp.

Folkpartiet, det mest extrema EU-sympatisörs partiet, med önskan om Eurovaluta i sverige, Europeisk federation, tog bara upp skolan i valdebatten. Inte ett ord om EU eller Sveriges vara eller inte vara betalande knähund underi EU.
Tvärtemot var EU som en valfråga tabu.

Det var större valdeltagande i detta val, än 2010. Inte var det de traditionella partierna som gav svenskarna ett nytt hopp om förändring, via valsedeln.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är skillnad på arbetslöshet och arbetslöshet. Många i Sverige är arbetslösa för att de saknar kompetens inom de områden där det finns jobb, och det är oftast det gapet som arbetskraftsinvandringen fyller.

Jaså? Varför sitter då läkare och kör taxi?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nu kan ni sköta er själva ett tag.

Skämt åsido, vilken fantastisk diskussion det har varit med både toppar och dalar. Bara att buga och bocka för engagemanget.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Också ett dåligt motargument som alltid kommer upp. Dissa källan utan att komma med några egna siffror.
Det är dock de enda relevanta siffrorna som finns, eftersom ingen regering på 20 år har vågat lägga fram siffror, utan att tillföra kreativ bokföring.

http://www.lasningen.se/wp-content/uploads/2014/04/Lasningen-...

Nej jag tycker absolut inte man kan göra en sådan liknelse. Man kan inte ta upp kostnader för t.ex skolgång som finns för de som är födda i landet.
Där har samhället 100% skyldighet att bara acceptera och ta hand om och på sikt givetvis också ställa krav på dessa.

Vi bör däremot inte, enligt mig, ha 100% acceptans för flyktingpolitiken.
De är så att säga inte vårt huvudansvar, vårt huvudansvar är våra egna medborgare.

Det som händer med flyktingpolitiken bör diskuteras, inte skyfflas under mattan, som man har gjort i 20 års tid.

Helt irrelevant för flyktingpolitiken, migrationsverket däremot är ju en del av flyktingpolitiken.
Tycker du inte att vi ska ha sjukhus, skolor och bra vägar?

Nja, givetvis finns det tjänster som kräver hög kompetens och att den eventuellt saknas.
Men hur är det relevant för flyktingpolitiken? På vilket sätt har de tiotusen och åter tiotusentals syrier och somalier högre kompetens än den för inrikesfödda?
Du kan ju inte på fullt allvar tro att en svensk som gått i skola med gymnasium har sämre förutsättningar än flyktingar som saknar både språk och förståelse för ett samhälle.

Många verkar missa skillnaden eller väljer att ignorera den; Arbetskraftsinvandring och flyktingar är alltså inte samma sak.
Dessa två är direkta motpoler, plus och minus, tillför och tar helt andra resurser från samhället.

Som sagt, ironin gör sig tydligen inte på nätet för att vissa ska förstå den. Normalt så brukar andra professurer inte få den här tyngden, bara för att det handlar om en källa som vissa vill tolka som ett stöd för minskad invandring. Kom igen när det handlar om nationalekonomer vid KTH eller HHS istället. Dissade väl inte källan som sådan, men däremot ett visst raljerande kring professurer vid arbetsmarknadspolitiskt motiverade högskolor/universitet.

Tullberg, han som verkar prata sig varm kring undanträngningseffekter och värderar dessa till 150-200 miljarder/år? Hade vi inte också gått igenom det här med representativitet, urval av grupper etc kring statistik tidigare? Vilka slutsatser drogs därifrån?

Stryk då delen kring skolgången, varför kan vi inte ställa högre krav på de infödda arbetslösa? Som det ser ut idag så är det ju en stor mängd som går från gymnasiet till långtidsarbetslöshet, vilket inte kan förklaras med "invandringen" som du så gärna vill. Varför ska vi bara acceptera missmatchningen mellan gymnasie och arbetsgivare? Just ja, flumskolan och "humanistiska utbildningar"...

Det allmännas resurser ska läggas där man får bäst utväxling och nyttor, vilket då flera gånger påtalats inte är motorvägsprojekt, se förbifart stockholm. Eller för den sakens skull det försvar vi har idag.

Vem pratade om att vi inte ska ha sjukhus, skolor? Bra vägar, allt är relativt, men politiken vill hellre satsa på bandklippning än drift och underhåll av befintliga anläggningar, därav idiotprojektet förbifarten. Den fyller ju inte något behov. Bättre då att lägga de 30-50 miljarderna på kollektivtrafiken och få en reell möjlighet att minska bilköerna.

Varför går då infödda arbetslösa istället för att söka tjänsterna som lokalvårdare m.fl.? Nä, för att bli försörjd av andra är ju inte något som lockar... Lättförtjänta pengar var det väl någon som hävdade ang bidrag i andra sammanhang?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Glöm inte bort att det viktigaste med SD för Sverige är att över en halv miljon svenskar fått nytt hopp, faktiskt närmare en miljon svenskar som ser en möjlighet till förändring.
Det är inte bara den stora invandringen och kostnaderna utan också EU-debatten som vid varje val inte tas upp.

Folkpartiet, det mest extrema EU-sympatisörs partiet, med önskan om Eurovaluta i sverige, Europeisk federation, tog bara upp skolan i valdebatten. Inte ett ord om EU eller Sveriges vara eller inte vara betalande knähund underi EU.
Tvärtemot var EU som en valfråga tabu.

Det var större valdeltagande i detta val, än 2010. Inte var det de traditionella partierna som gav svenskarna ett nytt hopp om förändring, via valsedeln.

Du har PM om något helt annat

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Rasseparti? Du har läst för mycket utav Expressen.

Det är detta jag undrar väldigt mycket. När man frågar om varför det är ett "rasseparti" så är svaret oftast: De vill skära ner på invandringen och då är man rasist. Finns många sådana exempel. Egendomligt.

Permalänk
Medlem

Slutsatsen blir ju att Sweclockers delforum Akademiska ämnen inte är ett representativt urval för Sverige som stort, vilket vi väl alla kände till sedan tidigare.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Det är detta jag undrar väldigt mycket. När man frågar om varför det är ett "rasseparti" så är svaret oftast: De vill skära ner på invandringen och då är man rasist. Finns många sådana exempel. Egendomligt.

Det där är inte riktigt hela bilden. Den rasistiska bilden är uppbyggd av partiets historia, medlemmars historia, skandalrna, tveksamma skrifter om "essens" i principprogrammet, islamofobiska uttalanden av medlemmar. Att vilja minska invandringen är bara effekten av deras politik och inte det som avgör om någon är rasist eller inte. Notera, jag har inte gett min åsikt, utan några av de anledningar varför vissa tycker att SD är rasister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Försök vara en gnutta objektiv, även om det tar emot.

Varför skulle jag vara objektiv när jag pratar om mina egna reaktioner på en händelse?
Tagga ner lite, jag får tycka vad jag vill om V, och jag tvingar inte dig att hålla med. (För bevisligen så gillar du ju V, sett till dina tidigare inlägg.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

KDU's förbundsordförande om SD, invandring och lite annat smått och gott.

http://www.di.se/artiklar/2014/9/16/debatt-ta-ansvar-for-inva...

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

KDU's förbundsordförande om SD, invandring och lite annat smått och gott.

http://www.di.se/artiklar/2014/9/16/debatt-ta-ansvar-for-inva...

tragiskt bara att 7 partier inte kan/vill förstå att anvarsfull migrationspolitik inte behöver betyda totalstopp.. men att dra i handbromsen och fixa till det för dom vi redan har i landet, DET är viktigare än att släppa in 100k nya som sitter på bidrag och bor i segrigerade områden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Varför skulle jag vara objektiv när jag pratar om mina egna reaktioner på en händelse?
Tagga ner lite, jag får tycka vad jag vill om V, och jag tvingar inte dig att hålla med. (För bevisligen så gillar du ju V, sett till dina tidigare inlägg.)

Men förstår du inte vad jag kommenterar, det är bevisligen en lögn från din sida att V håller exakt samma politik som de gjorde för 20 år sedan.
Rena pajkastningsargument utan innehåll tycker jag. Självklart får du tycka va du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Det är detta jag undrar väldigt mycket. När man frågar om varför det är ett "rasseparti" så är svaret oftast: De vill skära ner på invandringen och då är man rasist. Finns många sådana exempel. Egendomligt.

Vet inte vilka du har snackat med. Men den främsta anledning att de blir kallade rasister är nog inte att de vill skära ner på invandringen. Invandrarkritisk får man vara - och SD har all rätt att kritisera den nuvarande invandringspolitiken.

Den största anledningen till att SD kallas för rasister är:
1. Rasistiska politiker - Skandaler etc; Kommentarer såsom "arabiska barn ska dödas"
2. Rasistiska kommentarer på nätet - Här ser man vad en äkta SD:are egentligen tänker. Skriker att de vill skicka ut alla "blattar" alternativt döda dem. Ja, jag har läst detta - Finns massa sånt på kommentarsfälten på flashback, facebook, youtube.
3. Deras historia. Rötter ur nazismen.

SD:are har ett väldigt svartvitt tänkande; "Jag har rätt, du har fel". Väldigt sektliknande beteende. Det gäller ioförsig många på vänsterkanten också, såsom vissa i FI när de kritiserar män för allt.

Världen är inte svartvit - oftast finns en gråzon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är skillnad på att ta upp viktiga frågor och en helt annan att faktiskt stödja SD. Utländska nyheter vet inte vad SD bygger på och vilka de är.

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar inte du heller veta då.

Tror du att det är dumskallar som sitter och skriver krönikor i utlandet? De är nog mer insatta än vad du någonsin kommer att bli.
Vad de har är väl snarare en mer opartiskt syn på vad som händer, till skillnad från miljöpartisterna och vänsterpartisterna som utgör våran journalistkår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FullMoon:

Vet inte vilka du har snackat med. Men den främsta anledning att de blir kallade rasister är nog inte att de vill skära ner på invandringen. Invandrarkritisk får man vara - och SD har all rätt att kritisera den nuvarande invandringspolitiken.

Den största anledningen till att SD kallas för rasister är:
1. Rasistiska politiker - Skandaler etc; Kommentarer såsom "arabiska barn ska dödas"
2. Rasistiska kommentarer på nätet - Här ser man vad en äkta SD:are egentligen tänker. Skriker att de vill skicka ut alla "blattar" alternativt döda dem. Ja, jag har läst detta - Finns massa sånt på kommentarsfälten på flashback, facebook, youtube.
3. Deras historia. Rötter ur nazismen.

SD:are har ett väldigt svartvitt tänkande; "Jag har rätt, du har fel". Väldigt sektliknande beteende. Det gäller ioförsig många på vänsterkanten också, såsom vissa i FI när de kritiserar män för allt.

Världen är inte svartvit - oftast finns en gråzon.

Och glöm inte den här fina bilden, som SD, som "inte" är rasister har gjort. Fast det gör ju inget. De har ju "nolltollerans", så då är allt glömt och förlåtet? eller?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jaså? Varför sitter då läkare och kör taxi?

Det där lär väl vara en myt iaf? Det har väl säkert hänt nån gång att en läkare har kört taxi pga att han inte kunnat få jobb som läkare, men då beror det säkerligen på att han inte kan validera vilken utbildning han har gått och hur den står sig jämfört med den svenska läkarutbildningen. Eller vill du att någon som knappt förstår dig ska karva i dig med kniv för att han påstår att han är läkare? Sånt känns ju lite viktigt att få bekräftat och då är det väl inte fel om han under tiden utför ett annat jobb?
Kommer han dessutom från krig så hade han garanterat gjort mer nytta där än vad han kommer att göra här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och glöm inte den här fina bilden, som SD, som "inte" är rasister har gjort. Fast det gör ju inget. De har ju "nolltollerans", så då är allt glömt och förlåtet? eller?

https://pbs.twimg.com/media/BZWr1wOCAAAuViX.jpg

Så för att det står sverigedemokraterna på bilden så påstår du att det är sverigedemokraterna som har gett ut bilden? Det kan inte vara någon enskild persons initiativ och inte alls något som sd står för tror du?