Starta Plex Media Center utan att se skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Starta Plex Media Center utan att se skrivbordet.

Tjena.

Har använt Plex länge nu för att streama allt mitt digitala innehåll till mina enheter och det har fungerat kalas.

Det är dock en sak jag har stört mig på en del, jag vill kunna starta PMC utan att behöva se skrivbordet på min HTPC, helst utan att behöva se inloggningsrutan också. Är detta möjligt?

Jag är öppen för alla förslag, kör just nu win8.1 men om Linux eller tidigare Windows version kan lösa detta skulle det vara grymt.

/wRRM

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Tjena.

Har använt Plex länge nu för att streama allt mitt digitala innehåll till mina enheter och det har fungerat kalas.

Det är dock en sak jag har stört mig på en del, jag vill kunna starta PMC utan att behöva se skrivbordet på min HTPC, helst utan att behöva se inloggningsrutan också. Är detta möjligt?

Jag är öppen för alla förslag, kör just nu win8.1 men om Linux eller tidigare Windows version kan lösa detta skulle det vara grymt.

/wRRM

om jag inte minns helt fel, så är man väl tvungen att ha lösenord på windows 8?
I vilket fall som helst, så är nog det enklaste att lägga till PMC i autostart-mappen. Då startas det på en gång när du har loggat in.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Tjena.

Har använt Plex länge nu för att streama allt mitt digitala innehåll till mina enheter och det har fungerat kalas.

Det är dock en sak jag har stört mig på en del, jag vill kunna starta PMC utan att behöva se skrivbordet på min HTPC, helst utan att behöva se inloggningsrutan också. Är detta möjligt?

Jag är öppen för alla förslag, kör just nu win8.1 men om Linux eller tidigare Windows version kan lösa detta skulle det vara grymt.

/wRRM

Du kan antingen ta och ta bort lösenordet på Win 8.1 så loggas du in automatsk, så får du ha Plex på autostart. Så kommer Plex att strtas så fort du trycker på power knappen och datorn och operativsystemet har startat

Ett annat alternativ är att skaffa tex Ubuntu Server med Plex installerat, på den körs Plex alltid i bakgrunden. Om du ändå inte ska koppla upp HTPC mot en TV så är det att rekommendera. Du får mer ut av hårdvaran och det finns mycket annat du kan installera så som ruTorrent osv..

Skrivet av morxy49:

om jag inte minns helt fel, så är man väl tvungen att ha lösenord på windows 8?

Det går utmärkt att inte skriva in något lösenord, då kommer du loggas in automatiskt vid start

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte köra det som en tjänst ? Då startas det när datorn startar utan att man behöver logga in, dessutom så är väl en htpc inte där man normalt sett kör serverdelen utan den brukar ju agera klient.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Du kan antingen ta och ta bort lösenordet på Win 8.1 så loggas du in automatsk, så får du ha Plex på autostart. Så kommer Plex att strtas så fort du trycker på power knappen och datorn och operativsystemet har startat

Ett annat alternativ är att skaffa tex Ubuntu Server med Plex installerat, på den körs Plex alltid i bakgrunden. Om du ändå inte ska koppla upp HTPC mot en TV så är det att rekommendera. Du får mer ut av hårdvaran och det finns mycket annat du kan installera så som ruTorrent osv..

Det går utmärkt att inte skriva in något lösenord, då kommer du loggas in automatiskt vid start

Jag har redan automatisk inloggning och PLEX i autostart men man ser lik förbannat skrivbordet i några sekunder innan plex startar. Dessutom hade jag önskat att det gick att stänga av inloggningsskärmen helt och hållet.

Jag har redan en server där PMS ligger på, det är endast media centret som jag vill köra på min HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte köra det som en tjänst ? Då startas det när datorn startar utan att man behöver logga in, dessutom så är väl en htpc inte där man normalt sett kör serverdelen utan den brukar ju agera klient.

Plex Media Center har ingen serverfunktion, Plex Media Server kör jag på dedikerad virtuell server på min ESXi host.

Jag vet att jag har haft serverdelen som tjänst på min virtuella server men har inte haft PMC som tjänst, vet inte om det går helt ärligt.

Permalänk
Medlem

Mitt plex startas automatiskt när jag startar min dator. Och servern i plex kopplas då upp automatiskt

Jag har det på min Win 7 dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Mitt plex startas automatiskt när jag startar min dator. Och servern i plex kopplas då upp automatiskt

Jag har det på min Win 7 dator

Jag tror inte folk läste min fråga rätt, det är att jag ser skrivbordet i några sekunder INNAN Media Center går igång som jag stör mig på. Annars funkar allt utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag tror inte folk läste min fråga rätt, det är att jag ser skrivbordet i några sekunder INNAN Media Center går igång som jag stör mig på. Annars funkar allt utan problem.

Ok

Permalänk
Medlem

Byt till PHT (Plex Home Theater). Det är den "nya" versionen och alltså den som uppdateras.

Att få Plex att starta utan att se skrivbordet kanske är lite krångligare, tror inte ens det går eftersom det är ett program som kör "på skrivbordet". Stäng inte av datorn utan sätt den i sleep eller hibernate?

SSD, när jag startar PHT från startskärmen så blinkar skrivbordet bara till innan PHT tar över, det märks knappt.

Använd W8-appen, bättre UI tycker jag men stödjer inte lika många format. Fast du kanske menar att du har PMC i autostart och du inte vill se skrivbordet när datorn startar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Byt till PHT (Plex Home Theater). Det är den "nya" versionen och alltså den som uppdateras.

Att få Plex att starta utan att se skrivbordet kanske är lite krångligare, tror inte ens det går eftersom det är ett program som kör "på skrivbordet". Stäng inte av datorn utan sätt den i sleep eller hibernate?

SSD, när jag startar PHT från startskärmen så blinkar skrivbordet bara till innan PHT tar över, det märks knappt.

Använd W8-appen, bättre UI tycker jag men stödjer inte lika många format. Fast du kanske menar att du har PMC i autostart och du inte vill se skrivbordet när datorn startar?

Yes precis, jag har inget tangentbord eller mus inkopplat till min HTPC utan kör endast med appen i telefonen för att styra media centret. Därför hade det varit skönt att slippa allt som har med skrivbordet att göra kan lägga till att jag har en SSD i den som har OK prestanda.

Permalänk
Rekordmedlem

Skulle det kanske fungera att inte autostarta Explorer ?
http://superuser.com/questions/435275/can-you-disable-windows...
Du kan väl prova med det och se vad som händer, annars kanske du ska fundera på ett annat klientsystem som Xbmcbuntu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skulle det kanske fungera att inte autostarta Explorer ?
http://superuser.com/questions/435275/can-you-disable-windows...
Du kan väl prova med det och se vad som händer, annars kanske du ska fundera på ett annat klientsystem som Xbmcbuntu.

Det där ska definitivt testas! Kan stänga av lite andra onödiga tjänster när jag håller på.

Permalänk
Medlem

Detta kör jag på min server, och det fungerar perfekt.

https://forums.plex.tv/index.php/topic/93994-pms-as-a-service...

Permalänk
Medlem
Skrivet av No0Vad:

Detta kör jag på min server, och det fungerar perfekt.

https://forums.plex.tv/index.php/topic/93994-pms-as-a-service...

Jag kör även den på min server, men min HTPC och Server är inte samma fysiska maskin.