Enkelt sätt konvertera/tagga WAV filer?

Permalänk
Medlem

Enkelt sätt konvertera/tagga WAV filer?

Hade svårt att hitta på en bra titel till tråden.

Så här ligger det till, för snart ett år sedan hjälpte jag min far att sätta upp EAC på hans dator så att han kunde rippa alla sina CD-skivor. Han valde då WAV då dom främst skulle vara för arkivering och var väl inte direkt tänkt att spelas upp. Men tider ändras och nu vill han kunna spela upp dom i foobar2000 på sin HTPC jag hjälpte han fixa i ordning. Märkte då att WAV filerna inte innehåller några taggar om artist, låtnamn osv, vilket när jag tänkte efter ju stämmer.

Så nu undrar jag hur jag ska göra göra för att enklast kunna tagga dessa låtar, med artist, album och låtnamn så att dom syns rätt i foobar och inte bara går efter filnamnet som det gör nu? Så automatiserat som möjligt vore att föredra då det är en hel del album och det skulle vara en PITA att göra det manuellt eller att rippa om alla skivor i t.ex FLAC.

Har ni något bra program eller tips för att snabbt och enkelt kunna konvertera WAV tilll FLAC och samtidigt tagga låtarna med grunda info åtminstone, artist, album, låtnamn och låtnummer skulle det uppskattas stort!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Rekordmedlem

Det säkraste sättet att få till rätt taggar är om låtarna ligger albumvis i en mapp, då brukar de flesta program göra allt rätt, för att konvertera till flac så funkar ju deras egna interface bra, eller varför inte dbpoweramp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

MusicBrainz Picard är ett riktigt bra program för att tagga musik. Jag rekommenderar det starkt. Jag har dock inte koll på ifall det kan konvertera WAV till FLAC. Möjligtvis att det finns något plugin för det. I värsta fall så kan du ju konvertera först och tagga sedan. Lycka till!

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"