Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 9 gratis uppdatering för Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Du kan ju ta ett exempel som faktiskt är p2w, man blir inte en bättre spelare av att köpa skins.

Fast man kan ju få gubbar mycket snabbare genom att betala riktiga pengar.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Jag tror att det kommer att vara snabbare, ha bättre stöd för drivrutiner, bättre stöd för spel och så vidare. Beror också på vad du gör vid datorn. En gamingburk hade jag uppdaterat till Windows 9 men om du bara använder Google Chrome och Microsoft Office finns det inget behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, snabbare vet jag inte om jag köper. Det är hårdvaran som genom åren blir snabbare och får mer stöd för diverse krypteringar och algoritmer. Kör du en "rå" prestandatest som t.ex. filkopiering så är fortfarande XP snabbast... Varje iteration efter XP så har det lagts på DRM checkar och andra säkerhetsrelaterade processer.

Att själva OSet blir snabbare tror jag inte på...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SmörBacon:

Kan någon förklara för mig varför jag skall uppgradera från Win7 till 9?

Börja med att ta reda på varför man bör uppgradera från Windows 7 till 8.1. Jag har skrivit en del om det i min profil. Sen utöver det får vi reda på en mängd nyheter imorgon, men troligtvis ännu bättre säkerhet, snabbare, möjlighet till virtuella skrivbord, startmenyns återkomst, möjlighet att köra appar i fönster... m.m.

Skrivet av Clint Eastwood:

Nja, snabbare vet jag inte om jag köper. Det är hårdvaran som genom åren blir snabbare och får mer stöd för diverse krypteringar och algoritmer. Kör du en "rå" prestandatest som t.ex. filkopiering så är fortfarande XP snabbast... Varje iteration efter XP så har det lagts på DRM checkar och andra säkerhetsrelaterade processer.

Att själva OSet blir snabbare tror jag inte på...

Det där stämmer inte. Windows 8 är snabbare än XP på en rad punkter på samma hårdvara.

http://itnews2day.com/2013/02/18/windows-8-vs-windows-xp/

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Nämen va najsigt, tänkt köpa Windows 8.1 Pro för 549kr (studentrabatt;)) men tvekade lite pga Win9 men då är det bara att köra på antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nämen va najsigt, tänkt köpa Windows 8.1 Pro för 549kr (studentrabatt;)) men tvekade lite pga Win9 men då är det bara att köra på antar jag

Vänta på att det blir officielt bara

Permalänk
Medlem

Kommer kosta mig en slant när jag uppgraderar maskinerna men å andra sidan, den här gången är ju produkten köpvärd också Hoppas det dyker upp något om någon live stream eller dylikt imorgon annars får man följa någon hemsidas rapportering.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

varför börjar 9 påminna mig om xp med alla färger

samt högkontrastläget

Permalänk
Inaktiv

Dags att uppdatera windows me nu kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Yes fan va bra!!!..Vilken bra affär man gjorde då man köpte win8 får 275kr nu får man även windows 9 gratis

Man får uppenbarligen vad man betalar för. Hoppas bara att 9:an är bättre.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

microsoft är rätt smarta ibland.
dom döper om windows 8.2 till windows 9 för att få det att låta som något mycket större än en uppdatering till windows 8, sedan ger dom ut "windows 9" gratis till alla med windows 8 för att verka snälla.

"windows 9" är bara en uppdatering på windows 8.1, så vi borde kalla det windows 8.2.

Skrivet av Decimal:

Dags att uppdatera windows me nu kanske.

Kör du fortfarande med windows me!? ja, det kan nog vara dags för en uppgradering...

Skrivet av SweMerlin:

Man får uppenbarligen vad man betalar för. Hoppas bara att 9:an är bättre.

Enligt den logiken borde windows 9 vara totalt värdelöst, då det kostar 0kr.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

microsoft är rätt smarta ibland.
dom döper om windows 8.2 till windows 9 för att få det att låta som något mycket större än en uppdatering till windows 8, sedan ger dom ut "windows 9" gratis till alla med windows 8 för att verka snälla.

"windows 9" är bara en uppdatering på windows 8.1, så vi borde kalla det windows 8.2.

Smart och smart, det är väl mer något de är tvungna att göra nu när de körde varumärket i botten under en iteration av produkten. Det går inte att rädda "Windows 8" ur säljsynpunkt så helt rätt beslut att ändra namnet med alla nyheter i uppdateringen

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Det var sjysst av Microsoft måste jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle inte räkna med att det här gäller Sverige, brukar bara vara för USA när de går ut med såna här saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

microsoft är rätt smarta ibland.
dom döper om windows 8.2 till windows 9 för att få det att låta som något mycket större än en uppdatering till windows 8, sedan ger dom ut "windows 9" gratis till alla med windows 8 för att verka snälla.

"windows 9" är bara en uppdatering på windows 8.1, så vi borde kalla det windows 8.2.

Ska vi vara rejält petig och faktiskt kolla versionsnummer.

Windows Vista är 6.0.x
Windows 7 är 6.1.x
Windows 8 är 6.2.x
Windows 8.1 är 6.3.x

Vad för faktiskt versions nummer Windows 9 har vet vi ej än, men skulle tippa på 6.4.x

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Nu ångrar man ju lite att man stannade på 7. Var Windows 8 så stort flopp att de därför ger Windows 9 som tröstpris? Det har nog aldrig hänt att Microsoft skulle ge ut ett nytt OS gratis.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Börja med att ta reda på varför man bör uppgradera från Windows 7 till 8.1. Jag har skrivit en del om det i min profil. Sen utöver det får vi reda på en mängd nyheter imorgon, men troligtvis ännu bättre säkerhet, snabbare, möjlighet till virtuella skrivbord, startmenyns återkomst, möjlighet att köra appar i fönster... m.m.

Strejf, menar du signatur? Eller tolkar du din forumtråd som en profil?

För såvitt jag vet så har inte Sweclockers forum stöd för profiler...

Skrivet av nitroid:

Nu ångrar man ju lite att man stannade på 7. Var Windows 8 så stort flopp att de därför ger Windows 9 som tröstpris? Det har nog aldrig hänt att Microsoft skulle ge ut ett nytt OS gratis.

Nja, många anser att 8.1 är ett "nytt operativsystem" särskiljt från vanliga 8. Och den var gratis för samtliga med en giltig Win 8 licens. Jag är tyvärr inte en av dom som anser att 8 och 8.1 är helt olika operativsystem, så jag kan inte försvara denna åsikt.

Permalänk
Avstängd

Bra!!

Skrivet av zzcool:

varför börjar 9 påminna mig om xp med alla färger

samt högkontrastläget

Dem borde kanske titta på XP som imo är världens bästa OS istället för att lägga till massa skit med metro och dylikt. Det ska vara simpelt, synngt och funktionelt. Alla extra saker som metro och ingen start meny är bara förvirrande och irriterande!

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Självklart ska man ha det senaste OS.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se vad vi Windows 7 användare ska behöva betala. Blir det 2k+ så kan de glömma jag uppgraderar i alla fall. Tycker vi borde få samma erbjudande som Win8-användarna fick, 300kr eller där runt.

De är inte snåhet utan de känns bara omodernt att betala mer än så med tanke på alla alternativ som finns.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Självklart ska man ha det senaste OS.

Finns det ett självändamål i att ha det senaste operativsystemet menar du?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Snälla Adobe gör detta till min sista Windows-version!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Nu är artikeln översatt av Google Translate, men uttalandena Indonesien-chefen gör verkar inte särskilt professionella. Bland annat:

Citat:

As for users who do not use Windows 8, of course, obliged to buy Windows 9 when it is released later on if you want to feel it

Fritt översatt: Användare som är intresserade av att uppgradera och inte använder Windows 8, måste naturligtvis köpa Windows 9 när det släpps.

Inte direkt något marknadsföringsspråk där inte. Jag tror definitivt att någon högre chef kommer ha ett allvarligt snack med honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Bra!!

Dem borde kanske titta på XP som imo är världens bästa OS istället för att lägga till massa skit med metro och dylikt. Det ska vara simpelt, synngt och funktionelt. Alla extra saker som metro och ingen start meny är bara förvirrande och irriterande!

XP är ganska föråldrat nu, och många funktioner saknas eller är krångligare i XP jämfört med W7.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Man får uppenbarligen vad man betalar för. Hoppas bara att 9:an är bättre.

.

Har haft stor nytta och nöje med windows 8 så japp jag fick vad jag betalade för och lite till

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Kan någon förklara för mig varför jag skall uppgradera från Win7 till 9?

Av samma anledning som du uppgraderade från Win XP till Win 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

microsoft är rätt smarta ibland.
dom döper om windows 8.2 till windows 9 för att få det att låta som något mycket större än en uppdatering till windows 8, sedan ger dom ut "windows 9" gratis till alla med windows 8 för att verka snälla.

"windows 9" är bara en uppdatering på windows 8.1, så vi borde kalla det windows 8.2.

Kör du fortfarande med windows me!? ja, det kan nog vara dags för en uppgradering...

Enligt den logiken borde windows 9 vara totalt värdelöst, då det kostar 0kr.

Skrivet av Pewtah:

Strejf, menar du signatur? Eller tolkar du din forumtråd som en profil?

För såvitt jag vet så har inte Sweclockers forum stöd för profiler...

Nja, många anser att 8.1 är ett "nytt operativsystem" särskiljt från vanliga 8. Och den var gratis för samtliga med en giltig Win 8 licens. Jag är tyvärr inte en av dom som anser att 8 och 8.1 är helt olika operativsystem, så jag kan inte försvara denna åsikt.

Ja jag menade signatur, orkade inte redigera och ändra. Fattar inte hur ni orkar tjöta om vad som är ett nytt OS och vad som bara är en "uppdatering till föregående OS". Som om det skulle vara någon skillnad. Det vi kan konstatera är att XP, Vista, 7, 8 och 8.1 alla haft egna interna versionsnummer. Men inte ens det säger hela sanningen. Hela diskussionen blir löjlig och meningslös om man inte sitter på Microsofts Windows-avdelning och vet hur mycket som ändras inför varje släpp.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag har då inte varit missnöjd med windows 8, jag har det på alla mina maskiner... tom har ett extra windows 8 fattar inte vad folk gnäller på, det utnyttjar ju hårdvaran bättre än tidigare versioner osv. Visst tog det några dagar innan man helt vant sig vid nya upplägget, men no big deal tycker jag det var. Ser fram emot 9an.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Ska vi vara rejält petig och faktiskt kolla versionsnummer.

Windows Vista är 6.0.x
Windows 7 är 6.1.x
Windows 8 är 6.2.x
Windows 8.1 är 6.3.x

Vad för faktiskt versions nummer Windows 9 har vet vi ej än, men skulle tippa på 6.4.x

Enligt de läckta sidor och screenshots man sett så är det 6.4
Jag själv blev förvånad då jag inte såg att 8.1 faktiskt var 6.3
Är väl därför de gjorde 8.1 "update", eftersom den inte fick ett nytt nummer.

Skrivet av amanito:

Bra!!

Dem borde kanske titta på XP som imo är världens bästa OS istället för att lägga till massa skit med metro och dylikt. Det ska vara simpelt, synngt och funktionelt. Alla extra saker som metro och ingen start meny är bara förvirrande och irriterande!

Vet att din åsikt är viktig, men tänk om världen inte håller med?
XP är hemsk på många sätt, jämfört med idag, och stöder inte modern hårdvara.
Grunden på den är lappad till H.vete och den har ingen drivrutinshantering som Vista och senare har. Det är skillnaden mellan en halvbra drivrutin som "typ" är testad, eller en som är godkänd av tillverkaren och OSet testare. Mao inga mer konstiga drivrutinsfel.
Snabbt och Snabbt. Min dator startar på 15-20 sek från kallstart. Har aldrig haft ett XP som startat på under 1 min, inte original version av det iaf. Sen att den inte vet vad fil cache är, utan den desperat ska tömma allt till swap så fort den kan är ett tecken till på att den inte är gjord för moderna maskiner.

XP självförstör sig på ca 6 månader, och du måste hålla på att installera om det, medan mitt Windows 7 RTM som jag hade både återställt från backup, uppdaterat till SP1, bytt moderkort och lite annat på, inte ens behövde installeras om på ca 4 år. Tekniskt sett fungerade det fortfarande, men jag fick en långsam uppstart efter byte av lite hårdvara mot slutet som gjorde att jag valde att installera om. Hade jag kört en total rensning av drivrutiner med sysprep eller acronis universal restore, så hade jag nog kunnat slippa det också. Men det kändes som tid att göra det då runt 2013, en gång till innan jag byter OS.

XP har varit ett av de bästa OSen som gjorts på sin tid, men det är dags att inse.... tiden med 64MB RAM, 200Mhz med en kärna och IDE-33 5400RPM hårddisk är över. Det OSet är inte optimerat för moderna datorn med SSD, 8 kärnor med HT och 16GB+ ram. Tom Windows 7 är gammalt på många sätt, och det jag retar mig mest på är avsaknaden av universal USB3 och att 8:an har betydligt mer optimerad uppstart.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av strejf:

Vilka är med på att sätta upp en Teamspeak-kanal (eller Mumble?) och snacka om eventet live? Skicka mig ett privat meddelande.

Det finns plats på sweclokers mumbel server att sitta och tala

ip Mumble.SweClockers.com

info
http://www.sweclockers.com/forum/149-spelclockers/1143597-mumble-sweclockers-com/

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

Ska vi vara rejält petig och faktiskt kolla versionsnummer.

Windows Vista är 6.0.x
Windows 7 är 6.1.x
Windows 8 är 6.2.x
Windows 8.1 är 6.3.x

Vad för faktiskt versions nummer Windows 9 har vet vi ej än, men skulle tippa på 6.4.x

Windows 9 är 6.4 ja. Windows 10 kommer bli 6.5 och Windows 11 kommer bli 6.6 osv. Det beror på att man inte vill förstöra bakåtkompatibiliteten med äldre program som vägrar att starta på något annat än 6.x och det har ingenting att göra med om det är en stor ny Windowsrelease med många förändringar eller ett litet "servicepack".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...