Permalänk
Medlem

Ny dator, oljud och dålig FPS

Jag har byggt en ny dator men blev ytterst fundersam över dess dåliga förmåga att leverera bra fps, även när datorn ger av sig ett konstigt ljud från grafikkortet eller nätaggregatet (Är svårt att avgöra var det kommer ifrån).

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Premium
Processor: Intel Core i5 4690K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MSI z97 Gaming 7
Minne: 2x 4 GB Crucial DDR3 1600mhz
Grafikkort: Geforce MSI 970 4GB PhysX
Hårddisk: Samsung SSD 840 EVO 250GB
Nätaggregat: Corsair CX 750M W
Övrig kylning: 1x140mm insug och 1x120mm utblås i lådan
Temperaturer: ~45C i Idle, och runt 60-65C i spel

Som ni ser är min build något som lätt ska kunna producera hög FPS på åtminstone spel som CS:GO, men ligger endast på 150 fps, dock ligger mina vänner som har en likadan bild fast med den förra generationens (770, jag har 970) grafikkort på 300-400 fps. Detta är såklart på samma grafikinställningar.
Jag märkte även att så fort jag öppnar ett spel så börjar datorn låta konstigt, jag öppnade upp den för att få ett tydligare ljud. Varje gång jag klickar på spelets fönster så börjar grafikkortet eller nätaggregatet att göra ett ständigt ljud. Switchar jag mellan en webbläsare och spelfönstret så hör man hur ljudet börjar och slutar låta. Vet inte riktigt vad jag sak göra, något är då tokigt i alla fall.

Permalänk
Inaktiv

Skulle gissa att ljudet är coil whine.

Har du installerat vettiga drivrutiner för grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Skulle gissa att ljudet är coil whine.

Har du installerat vettiga drivrutiner för grafikkortet?

Ja jag har de senaste drivrutinerna till allt, kan dock vara Coil whine. Mitt ljud var dock lite mörkare till skillnad från det, men jag kan inte säga helt säkert

Permalänk
Medlem

Om du vill ha mycket fps har du kollat att v-sync är av?
Vad har du för skärm?

Permalänk
Medlem

Hur skulle du beskriva ljudet? Vinande, tjutande, burrande, skrapande?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Hur skulle du beskriva ljudet? Vinande, tjutande, burrande, skrapande?

Svårt att beskriva, burrande och skrapande är väl nått sätt. Även lite som elektricitet.
Det går på och av så pass snabbt att direkt när du klickar på spelfönstret så börjar det, och sedan slutar EXAKT när man klickar bort från spelets fönster.(Använder mig av window-mode för att testa detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwiko:

Om du vill ha mycket fps har du kollat att v-sync är av?
Vad har du för skärm?

Jag har en BenQ 24" XL2420Z LED 144Hz, kan testa slå av V-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldsun:

Svårt att beskriva, burrande och skrapande är väl nått sätt. Även lite som elektricitet.
Det går på och av så pass snabbt att direkt när du klickar på spelfönstret så börjar det, och sedan slutar EXAKT när man klickar bort från spelets fönster.(Använder mig av window-mode för att testa detta)

Låter väldigt mycket som coilwhine, men kan kanske vara någon fläkt som mår dåligt annars? I min dator hör jag också hårddiskarna direkt när jag öppnar något spel.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician