Lätt och snabb browser till långsam netbook

Permalänk
Medlem

Lätt och snabb browser till långsam netbook

Hej!

Har rensat en netbook med Windows 7 Starter från en massa sk*t. Det som kvarstår för mej är att stoppa onödiga resurer från att boota och hitta en lätt och snabb browser.

Har försökt leta mej fram på google vilken browser som gäller, men det finns otaliga förslag och sågningar som gör att jag har svårt att få grepp om vilken/vilka browsers som faktiskt fungerar bra, snabbt och använder lite minne.

Vilka små, snabba och nätta browsers använder ni?

Netbooken har en Atom N2800 (1.86GHz) samt 1GB RAM.

Tack på förhand,

Jan

Permalänk
Medlem

Prova dig fram? Jag använder Chrome på min Netbook, tycker det känns absolut lättast och snabbast när prestandan är så pass begränsad.

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt IE11 är rätt jäkla resurssnål och rapp jämfört med Chrome på min asus T100. Förvisso metro-varianten som möjligtvis är mer avskalad än desktopvarianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Prova dig fram? Jag använder Chrome på min Netbook, tycker det känns absolut lättast och snabbast när prestandan är så pass begränsad.

Tyvärr inte möjligt att testa desto mera, det är en kollegas dotters netbook och jag har den i hand nästa gång på tisdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jag tycker faktiskt IE11 är rätt jäkla resurssnål och rapp jämfört med Chrome på min asus T100. Förvisso metro-varianten som möjligtvis är mer avskalad än desktopvarianten.

Tyvärr har netbooken Window 7 starter och IE 11 behöver väl Windows 8 eller högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Tyvärr inte möjligt att testa desto mera, det är en kollegas dotters netbook och jag har den i hand nästa gång på tisdag.

Jag förstår. Rekommenderar fortsatt Chrome. Utöver att den funkar snabbt så tas relativt lite skärmyta upp, vilket är en fördel på en netbook med liten skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Jag förstår. Rekommenderar fortsatt Chrome. Utöver att den funkar snabbt så tas relativt lite skärmyta upp, vilket är en fördel på en netbook med liten skärm.

Chrome är installerat på den och om så är fallet så är det ju kanon. Vilka browsers har du testat så jag kan stryka lite i listan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Tyvärr har netbooken Window 7 starter och IE 11 behöver väl Windows 8 eller högre?

IE11 går installera på Windows 7, fast mitt inlägg baserades ju på metro-varianten, och den finns ju inte till W7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Chrome är installerat på den och om så är fallet så är det ju kanon. Vilka browsers har du testat så jag kan stryka lite i listan?

Testade Chrome, Firefox och IE och tycker Chrome funkade överlägset bäst i det formatet. Detta är dock med reservation för att det var minst ett år sedan så det är möjligt att senare versioner av FF/IE funkar bättre.

Permalänk
Inaktiv

Jag brukade köra Opera på min gamla slöa laptop. Kanske är något du orkar testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon182011:

Jag brukade köra Opera på min gamla slöa laptop. Kanske är något du orkar testa?

Fortsättningsvis har det inte att göra med att orka testa som du kanske skulle ha insett om du orkat läsa de få poster som finns i tråden...Till saken, tycker du att Opera är bättre än övriga förslag hitintills? Eller har du bara installerat och kört på det utan att pröva annat för att du upplever att det fungerar kanon som det är?

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Testade Chrome, Firefox och IE och tycker Chrome funkade överlägset bäst i det formatet. Detta är dock med reservation för att det var minst ett år sedan så det är möjligt att senare versioner av FF/IE funkar bättre.

Tack för info!

Permalänk
Medlem

Chrome är ju bra med har/har haft problem med minnesläckage, vilket inte är så nice. Jag vet inte hur aktuellt det är på nuvarande versioner.

*edit: Det verkar fortfarande vara ett problem, men inte för alla. Kanske är värt att testa någon annan webläsare ändå.

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

kanske kan installera någon lättare variant av linux annars som är resurssnål ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kanske kan installera någon lättare variant av linux annars som är resurssnål ?

Tyvärr var inte kollegans dotter intresserad av detta, hörde mej för om detta innan jag började fixa till den

Permalänk
Medlem
Skrivet av djwalle:

Chrome är ju bra med har/har haft problem med minnesläckage, vilket inte är så nice. Jag vet inte hur aktuellt det är på nuvarande versioner.

*edit: Det verkar fortfarande vara ett problem, men inte för alla. Kanske är värt att testa någon annan webläsare ändå.

Det finns en uppsjö av browsers, men som kan ses av denna tråd hitintills är det ju endast de vanligaste som nämns. Må vara osagt om detta beror på att man endast testat de vanligaste eller om man prövat men uteslöt de andra eftersom de inte var bra.

Får hoppas att någon som testat olika (inte så vanliga) browser ser detta och ger lite input I annat fall blir det att köra på Opera med Chrome som backup.