Bedrägeriförsök?

Permalänk
Medlem

Bedrägeriförsök?

Hej! Igår kväll skulle jag sälja en spelkod som jag utannonserat på blocket.

Så här lyder (den relevanta) beskrivningen i annonsen till spelkoden.

Citat:

Koden skickas via e-post efter att betalningen mottagits.
Föredrar Swish, annars är det PayPal eller Nordea som gäller.

En person var då intresserad och ville köpa denna spelkoden.

Här är hela epostloggen
Personliga uppgifter har censurerats med * symbolen.

Skrivet av Meddelande 1:
Skrivet av Köparen:

Okej jag bor i Göteborg så vi får lösa köpte via banköverförnig ? Eller hur vill du fullbodaköpet? Mvh ****

Skrivet av Säljaren (jag):

Föredrar Swish, annars går banköverföring till personkonto också bra om du har Nordea som bank.

Skrivet av Meddelande 2:
Skrivet av Köparen:

Nej tyvärr har inte de. Men har ett Swedbank konto om det går bra? Mvh ****

Skrivet av Säljaren (jag):

Det går bra, men då finns det en risk att det dröjer till på måndag innan betalningen genomförts, och som sagt så skickar jag koden efter att jag mottagit 320kr på mitt konto.

Gick in och läste på Swedbanks hemsida om hur deras överföring fungerar. Så här stod det:
"Vid omgående överföring till konto i annan bank, personkonto eller plusgirokonto är pengarna tillgängliga på mottagarens konto samma helgfria vardag om överföringen är godkänd före klockan 13.00. En omgående överföring som är godkänd efter kl. 13.00 är tillgänglig på mottagarens konto nästa helgfria vardag. Omgående överföring kan inte tas bort."

Det vore därför bra om du kunde göra en överföring idag eller imorgon före kl 13.00. Då kan jag skicka koden till dig redan imorgon eftermiddag.
Går det bra för dig så skickar jag mina kontouppgifter

Skrivet av Meddelande 3:
Skrivet av Köparen:

Hej okej skicka dina konto uppgifter mvh ****

Skrivet av Säljaren (jag):

Hej! Här kommer kontouppgifterna.

Personkonto nr:
**********-****

Clearing nr:
3300

OBS! Ange följande OCR nummer/meddelande så att jag vet att det kommer från dig!
bpsblocket16

Jag kollar mitt konto imorgon eftermiddag. Har jag mottagit 320kr med meddelandet bpsblocket16 skickar jag direkt koden till dig via e-post till din address (********************)
Skulle inte pengarna ha överförts väntar jag till måndag och kollar kontot.

Skrivet av Meddelande 4:
Skrivet av Köparen:

Hej har vart på banken och överfört pengar på ditt konto.

**mitt förnamn & efternamn ** **mitt personnummer** de är väl du?? Tack på förhand

Skrivet av Säljaren (jag):

Japp, det stämmer.
Då bör överföringen vara klar tidigast imorgon eftermiddag då

Är i skolan till ungefär kl 2 imorgon, skickar iväg koden om pengarna kommit då.

Skrivet av Meddelande 5:
Skrivet av Köparen:

Men du ikväll efter 12 släpps spelet kan jag inte få koden nu? Pengarna är ju redan på ditt konto fick ju av banken att dom är på väg.. Mvh ****

Skrivet av Säljaren (jag):

Hej,
Tyvärr,
som sagt så skickar jag koden efter att jag mottagit pengarna på mitt konto. Precis som jag skrivit i både blocket annonsen och i mail till dig.
Hur ska jag annars vara säker på att jag kommer att få pengarna?

Skrivet av Meddelande 6:
Skrivet av Köparen:

För jag har vart på baken och fört över pengar till dig 320 kr som 100% kommer vara på ditt konto så fick jag veta person nummret på ägaren av kontot som var du . Och spelet släpps ikväll så då kan du va säker så fåt jag koden nu eftersom att personen numret stämde sa du ju själv då har jag satt in på rätt konto. Mvh ****

Skrivet av Säljaren (jag):

Hej,
Jag förstår att du vill ha koden på release.
Men det vi nyss gjorde var en överenskommelse och jag tänker hålla den överenskommelsen.
Mitt personnummer visste du redan, det är nämligen samma siffror som i mitt kontonummer (personkonto).

Som skrivet i annonsen och i mejl:
Koden skickas efter att jag tagit emot pengarna på mitt konto.

Jag kan tyvärr inte bara lita på det du skriver, jag måste ha en garanti på att köpet genomförts innan jag kan skicka koden.

Skrivet av Meddelande 7:
Skrivet av Köparen:

Hej jag förstår hur du tänker men nu är det så att jag har betalat pengarna 320kr och dom kommer vara på ditt konto senas imorgon och ikväll är det då spelet släpps du kan få mitt personnummer **köparens hävdade personnummer** ** köparens hävdade förnamn & efternamn **. Heter jag

Ringde precis banken och dom berätta att pengarna borde vara på ditt konto så jag hoppas verkligen inte att du försöker blåsa mig på något sätt mvh

Skrivet av Säljaren (jag):

Hej,

Gick precis in på mitt konto.
Pengarna har inte kommit än. De kan inte heller komma så snabbt. Swedbank arbetar före kl 13 på vardagar med att godkänna överföringar. Det innebär att din överföring kommer att godkännas imorgon förmiddag och borde finnas på mitt konto imorgon eftermiddag, om du skickat pengarna idag. Det läste jag på Swebanks hemsida här: http://www.swedbank.se/idc/demo/demo_privat/betala_overfora/o...

Som jag skrev i ett tidigare mejl läste jag på Swedbanks hemsida innan:

"Vid omgående överföring till konto i annan bank, personkonto eller plusgirokonto är pengarna tillgängliga på mottagarens konto samma helgfria vardag om överföringen är godkänd före klockan 13.00. En omgående överföring som är godkänd efter kl. 13.00 är tillgänglig på mottagarens konto nästa helgfria vardag. Omgående överföring kan inte tas bort."

Var vänlig och ha tålamod. Jag tänker absolut inte blåsa dig, snarare tvärtom.
Jag vill vara säker på att du betalt för den vara jag tänker leverera till dig.

Skrivet av Meddelande 8:
Skrivet av Köparen:

Jag förstår mrn jag ringde nyss och de är så att Nordea har pengarna som jag la in derför jag blir orolig . Men sen är det spelet släpps ju efter 12. Och jag hoppas du är en ärlig människan som kan ge med dig koden redan ikväll för pengarna är redan på din sida av stan mvh ****

Skrivet av Säljaren (jag):

Skickade inget svar.

Skrivet av Meddelande 9:
Skrivet av Köparen:

Hej jag är helt 100% säker att pengarna ska vara på ditt konto nu. Så om de är så att jag inte får koden idag så kommer jag att ta till andra återgeder hoppas att du förstår hur orolig jag är.

Skrivet av Säljaren (jag):

Skickade inget svar.

Skrivet av Meddelande 10:
Skrivet av Köparen:

Vill inte börja vara otrevlig men om du har blåst mig kommer det bli andra vägar. Får jag inte koden innan klockan 15.00 så är jag tvungen att ta andra vägar

Skrivet av Säljaren (jag):

Hej,

Jag har fortfarande inte mottagit pengarna.
Jag har heller ingen skyldighet att skicka koden till dig innan jag fått pengarna.
Detta är ett villkor som jag har uttryckt väldigt tydligt i flera meddelanden, och även i annonsen.

Idag kollade jag också upp ditt personnummer och namn.
Det verkar som att ingen i ******* med det födelsedatumet har namnet ************.

Det är också märkligt att du inte visat någon hänsyn till mitt villkor även om du har skrivit att du gått med på det.

Det finns alltså anledning för mig att ifrågasätta din legitimitet som köpare.
Från och med nu anser jag ditt intresse som oseriöst tills att du kan bevisa att dina personuppgifter är riktiga och att du faktiskt betalat för varan.

Det finns ingen anledning av dig att ta till en sådan hotfull formulering heller, jag har inga skyldigheter till dig innan pengarna har kommit fram.

Vill tillägga att jag kollat köparens personnummer på flera olika upplysningssajter, ingen hittas med det hävdade namnet på varken samma ort eller samma födelsedatum. Prövade att kolla upp mitt eget personnummer för att kolla om upplysningssajterna var pålitliga och jag hittade mig själv utan problem.

Jag finner det väldigt märkligt att personen envisas med att försöka övertala mig att skicka en vara som inte betalts för, trots att jag väldigt tydligt uttryckt villkoren för köpet: att betalning ska ske i förskott mot skickandet av koden.

Jag har ännu inte mottagit pengarna och personuppgifterna verkar vara påhittade.
Personen har också övergått till hotfulla formuleringar

Hur ser ni på detta?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Skicka inte koden. Ni kom överens om pengarna först.

Permalänk
Medlem

Skicka inget om det inte dyker upp pengar.

Antingen har han knappat in fel eller inte skickat pengar. Hur som helst så har du inte fått dem, och är därför inte skyldig honom någonting.

Permalänk
Medlem

Har du inte fått några pengar så skickar du inget. Bli inte rädd för att han börjar små hota lite.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Schysst med snabba svar!

Precis min tanke. Det är bara märkligt att någon ska försöka på sig sånt här...
Här kommer det senaste meddelandet:

Skrivet av Meddelande 11:
Skrivet av Köparen:

Vill inte börja vara otrevlig men om du har blåst mig kommer det bli andra vägar. Får jag inte koden innan klockan 15.00 så är jag tvungen att ta andra vägar

Skrivet av Säljaren (jag):

Hej,

Jag har fortfarande inte mottagit pengarna.
Jag har heller ingen skyldighet att skicka koden till dig innan jag fått pengarna.
Detta är ett villkor som jag har uttryckt väldigt tydligt i flera meddelanden, och även i annonsen.

Idag kollade jag också upp ditt personnummer och namn.
Det verkar som att ingen i ********** med det födelsedatumet har namnet **********.

Det är också märkligt att du inte visat någon hänsyn till mitt villkor även om du har skrivit att du gått med på det.

Det finns alltså anledning för mig att ifrågasätta din legitimitet som köpare.
Från och med nu anser jag ditt intresse som oseriöst tills att du kan bevisa att dina personuppgifter är riktiga och att du faktiskt betalat för varan.

Det finns ingen anledning av dig att ta till en sådan hotfull formulering heller, jag har inga skyldigheter till dig innan pengarna har kommit fram.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Det hade sjukt lätt för honom att ta ett kvitto på att han verkligen har skickat pengarna till ditt konto.

Men som sagt, du har rätt. Pengar först, sedan koden.

Btw: Du verkar vara en schysst och trevlig säljare. Ofta inte man möter sådana på blocket.

Tummen upp för det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shirayukiie:

Hej! Igår kväll skulle jag sälja en spelkod som jag utannonserat på blocket.

Så här lyder (den relevanta) beskrivningen i annonsen till spelkoden.

En person var då intresserad och ville köpa denna spelkoden.

Här är hela epostloggen
Personliga uppgifter har censurerats med * symbolen.

Vill tillägga att jag kollat köparens personnummer på flera olika upplysningssajter, ingen hittas med det hävdade namnet på varken samma ort eller samma födelsedatum. Prövade att kolla upp mitt eget personnummer för att kolla om upplysningssajterna var pålitliga och jag hittade mig själv utan problem.

Jag finner det väldigt märkligt att personen envisas med att försöka övertala mig att skicka en vara som inte betalts för, trots att jag väldigt tydligt uttryckt villkoren för köpet: att betalning ska ske i förskott mot skickandet av koden.

Jag har ännu inte mottagit pengarna och personuppgifterna verkar vara påhittade.
Personen har också övergått till hotfulla formuleringar

Hur ser ni på detta?

Du har antingen fått tag i en oerhört oseriös köpare eller den mest otåliga och smått oförskämda köparen jag har sett. "Ta till andra vägar.." låter inte direkt som en polisanmälning utan Peter, Janos och Nicklas med MC västar utanför din dörr. Vad du än gör. Håll dig till avtalet du har ingått med köparen.. Sänd honom inte koden förrän du har fått pengarna. Det står så i din annons och det finns inget han kan göra.

Tåls även att nämnas att "Andra vägar" kan tas som ett olaga hot.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Solklart att det är han som försöker blåsa dig!

Nu vet jag inte hur gammal han är men personer under 16 år finns inte med på upplysningssidorna.

Permalänk
Medlem

Inga pengar, ingen kod. Ignorera hans snack om andra vägar.

Permalänk

No money No funny!

Du har agerat helt rätt i denna situation.
Sälj till någon annan, och om hans pengar kommer in skicka tillbaka dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KejN:

Det hade sjukt lätt för honom att ta ett kvitto på att han verkligen har skickat pengarna till ditt konto.

Men som sagt, du har rätt. Pengar först, sedan koden.

Btw: Du verkar vara en schysst och trevlig säljare. Ofta inte man möter sådana på blocket.

Tummen upp för det!

Tack så mycket! Jag tycker det är viktigt när jag ska köpa saker så jag har strävat efter att vara det själv.

Skrivet av Tumnus:

Du har antingen fått tag i en oerhört oseriös köpare eller den mest otåliga och smått oförskämda köparen jag har sett. "Ta till andra vägar.." låter inte direkt som en polisanmälning utan Peter, Janos och Nicklas med MC västar utanför din dörr. Vad du än gör. Håll dig till avtalet du har ingått med köparen.. Sänd honom inte koden förrän du har fått pengarna. Det står så i din annons och det finns inget han kan göra.

Tåls även att nämnas att "Andra vägar" kan tas som ett olaga hot.

Haha jo, det är ju ingen prutare direkt

Skrivet av Rutigarutan:

Solklart att det är han som försöker blåsa dig!

Nu vet jag inte hur gammal han är men personer under 16 år finns inte med på upplysningssidorna.

Personen var 27 år gammal enligt det hävdade personnummret, så icke sa nicke.

Efter ultimatumet jag givit köparen fick jag ett ganska försäkrande svar

Skrivet av Köparen:

Okej då tar jag till andra medel för mig blåser man inte.

Hos mig råder ingen tvivel längre att köparen bara hittat på massa fuffens...

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Att skaffa swish med swedbank tar 10 minuter att fixa. Om han ville ha det och se till att pengarna kommer fram samma dag så han kan få koden samma dag hade han kunnat lösa det utan minsta problem.

Jag hade bet han att avvakta. Det tar 1 till 3 arbetsdagar för ärenden mellan banker i sverige, oftast går det på bara en dag, har man lite otur tar det en dag eller två extra. Detta är något som alla som har ett bankkonto och gjort en banköverföring vet om för det står mitt på skärmen.

Ett enkelt sätt att kontrollera personnummer är genom t.ex upplysning.se eller bara kolla på tredje siffran i de fyra sista i personnumret. Jämn siffra är en kvinnas personummer, ojämn är en mans.

(Fun useless fact time! Ett personnummer där det står 110602-1234 är en person född år 2011 om det står 110602+1234 är personen född 1911. Ändringen sker när personen fyllt 100 år. End of fun useless facts!)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Vad är tidsperioden för era konversationer? Om han är upprörd efter en dag eller två så är det ju uppenbarligen scam eller fel på hans sida. Har svårt att tro att någon seriös köpare kan vara så otålig.

Permalänk
Medlem

Kom gärna med uppföljning om hur det gick, blev lite nyfiken nu. x)

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Glöm inte att skriva testamentet, sista viljan och ta farväl etc, för Janos från Baltic Inkasso är på G nu.

Du får hålla oss uppdaterade!

Skrivet av Arazand:

(Fun useless fact time! Ett personnummer där det står 110602-1234 är en person född år 2011 om det står 110602+1234 är personen född 1911. Ändringen sker när personen fyllt 100 år. End of fun useless facts!)

Därför man skriver ut 12 siffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vad är tidsperioden för era konversationer? Om han är upprörd efter en dag eller två så är det ju uppenbarligen scam eller fel på hans sida. Har svårt att tro att någon seriös köpare kan vara så otålig.

Från första mejlet igår kväll (16 okt runt kl 9) till det senaste mejlet idag (17 okt runt kl 2)

Skrivet av Ahlen:

Kom gärna med uppföljning om hur det gick, blev lite nyfiken nu. x)

Hoppas själv att det tagit sitt avslut här och nu men vi får se.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Hur ser ni på detta?

Om det nu hade varit så viktigt att få koden i tid så kunde han ju lika gärna ha gått till Nordea. DÅ hade du haft pengarna omgående.
Sedan skriver han: "För jag har vart på baken och fört över pengar till dig 320 kr som 100% kommer vara på ditt konto så fick jag veta person nummret på ägaren av kontot som var du ".
Ingen bank ger ut namnet på kontoinnehavaren (även om kontonumret i och för sig är detsamma som personnumret på Nordea), det är i direkt strid med banksekretesslagen, och inget som Swedbank ändå har kännedom om så att börja en affärsrelation med en lögn borde få larmklockorna att klämta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Polisanmäl för olaga hot.

Permalänk
Medlem

Snart får du ett meddelande "Eeeye kompizz, jag vet vart din postlåda bor va"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om det nu hade varit så viktigt att få koden i tid så kunde han ju lika gärna ha gått till Nordea. DÅ hade du haft pengarna omgående.
Sedan skriver han: "För jag har vart på baken och fört över pengar till dig 320 kr som 100% kommer vara på ditt konto så fick jag veta person nummret på ägaren av kontot som var du ".
Ingen bank ger ut namnet på kontoinnehavaren (även om kontonumret i och för sig är detsamma som personnumret på Nordea), det är i direkt strid med banksekretesslagen, och inget som Swedbank ändå har kännedom om så att börja en affärsrelation med en lögn borde få larmklockorna att klämta.

Dock ganska lätt att kolla detta tyvärr. t.ex genom upplysning.se knacka in persons födelsetid och deras namn och du hittar det nästan alltid.
(Men för att kunna söka med fullstädigt personnummer måste man logga in, tror inte detta kostar för privatpersoner men jag är inte säker. Hur som helst är det inte svårt att hitta uppgifter.)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag håller med övriga: Ingen produkt förrän pengarna finns på kontot.

Det kan dock finnas anledningar till att ens personnummer inte hittas på diverse upplysningstjänster, skyddad identitet, spärrat personnummer osv. så det behöver inte betyda bluff, även om det sannolikt gör det.

Permalänk
Skrivet av Shirayukiie:

Hej! Igår kväll skulle jag sälja en spelkod som jag utannonserat på blocket.

Så här lyder (den relevanta) beskrivningen i annonsen till spelkoden.

En person var då intresserad och ville köpa denna spelkoden.

Här är hela epostloggen
Personliga uppgifter har censurerats med * symbolen.

Vill tillägga att jag kollat köparens personnummer på flera olika upplysningssajter, ingen hittas med det hävdade namnet på varken samma ort eller samma födelsedatum. Prövade att kolla upp mitt eget personnummer för att kolla om upplysningssajterna var pålitliga och jag hittade mig själv utan problem.

Jag finner det väldigt märkligt att personen envisas med att försöka övertala mig att skicka en vara som inte betalts för, trots att jag väldigt tydligt uttryckt villkoren för köpet: att betalning ska ske i förskott mot skickandet av koden.

Jag har ännu inte mottagit pengarna och personuppgifterna verkar vara påhittade.
Personen har också övergått till hotfulla formuleringar

Hur ser ni på detta?

Sådant här händer. Jag har gjort flera tusen affärer via internet och sådant här händer lite då och då. Det är väldigt enkelt fixat då man enkelt säger:
"Pengarna på mitt konto, sen får du varan. Hör av mig när det har hänt. mvh"
Sen så hör man inte av sig mer tills pengarna är på kontot.

Det första jag reagerade på var när han sa ditt namn och att banken skulle ha gett hnm det. Mm visst du lennart, banksekretess har vi i det här landet. Även om man kan tycka att nordea har ett mystiskt val av sekretess lol. Hur som så skulle aldrig swedbank ta reda på ditt namn utifrån ditt personnummer, isåfall får han ringa skv/passmyndigheten/olika hemsidor.

Glöm bort den där pajjasen och försök sälja koden till andra.

Permalänk
Medlem

Vilka vägar ska han ta? E18 södergående?

Mejla tillbaka och säg att du inte tänker betala milersättning för att han ska ta andra vägar, Så får vi se vad han svarar. Polisanmäl efter oavsett.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag håller med övriga: Ingen produkt förrän pengarna finns på kontot.

Det kan dock finnas anledningar till att ens personnummer inte hittas på diverse upplysningstjänster, skyddad identitet, spärrat personnummer osv. så det behöver inte betyda bluff, även om det sannolikt gör det.

Har gjort affärer 3 ggr med folk som har skyddad identitet. Kommer jag aldrig göra igen, så har dom skyddad identitet kan dom dra åt helvete. Finns andra personer att göra affärer med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Att skaffa swish med swedbank tar 10 minuter att fixa. Om han ville ha det och se till att pengarna kommer fram samma dag så han kan få koden samma dag hade han kunnat lösa det utan minsta problem.

Jag hade bet han att avvakta. Det tar 1 till 3 arbetsdagar för ärenden mellan banker i sverige, oftast går det på bara en dag, har man lite otur tar det en dag eller två extra. Detta är något som alla som har ett bankkonto och gjort en banköverföring vet om för det står mitt på skärmen.

Ett enkelt sätt att kontrollera personnummer är genom t.ex upplysning.se eller bara kolla på tredje siffran i de fyra sista i personnumret. Jämn siffra är en kvinnas personummer, ojämn är en mans.

(Fun useless fact time! Ett personnummer där det står 110602-1234 är en person född år 2011 om det står 110602+1234 är personen född 1911. Ändringen sker när personen fyllt 100 år. End of fun useless facts!)

Den två första står för vilket distrikt man är född i om jag inte missminner mig. Och den sista är helt slumpmässig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Dock ganska lätt att kolla detta tyvärr. t.ex genom upplysning.se knacka in persons födelsetid och deras namn och du hittar det nästan alltid.
(Men för att kunna söka med fullstädigt personnummer måste man logga in, tror inte detta kostar för privatpersoner men jag är inte säker. Hur som helst är det inte svårt att hitta uppgifter.)

Det är inte heller vad jag skriver eller förnekar, notera texten i nom parantes. Att ta reda på vem som står bakom ett personnummer kräver bara ett telefonsamtal till skatteverket - men det är ingen tjänst som Swedbank tillhandahåller.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har du testat räkna på hans personnummer, det går nämligen enkelt att räkna fram om det är falskt eller kan stämma.
Bör dock påpeka att bara för uträkningen går ihop är det ingen garanti för att det är äkta, men går den inte ihop är det en garanti för att det falskt.

Hur man gör: (OBS fiktivt personnummer)

7 8 1 2 1 6 - 3 2 1 5
* * * * * * * * * *
2 1 2 1 2 1 2 1 2 1

Räkna multiplikation neråt, vilket ger:

14 8 2 2 2 6 6 2 2 5

Lägg ihop varje ental till en summa:

1+4+8+2+2+2+6+6+2+2+5 = 40

För att personnumret skall stämma eller kunna vara rätt skall summan bli ett jämt 10-tal (vilket som helst), blir den inget 10-tal är personnumret falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inte heller vad jag skriver eller förnekar, notera texten i nom parantes. Att ta reda på vem som står bakom ett personnummer kräver bara ett telefonsamtal till skatteverket - men det är ingen tjänst som Swedbank tillhandahåller.

Då missuppfatta jag dig, ber om ursäkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eventuellt värt att nämna; Swedbank "skapade" Sparbanken Skåne och IT-tjänster etc gick över till Sparbanken Skåne under helgen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Har du testat räkna på hans personnummer, det går nämligen enkelt att räkna fram om det är falskt eller kan stämma.
Bör dock påpeka att bara för uträkningen går ihop är det ingen garanti för att det är äkta, men går den inte ihop är det en garanti för att det falskt.

Hur man gör: (OBS fiktivt personnummer)

8 9 0 6 1 7 - 8 9 1 1
* * * * * * * * * *
2 1 2 1 2 1 2 1 2 1

Räkna multiplikation neråt, vilket ger:

14 8 2 2 2 6 6 2 2 5

Lägg ihop varje ental till en summa:

1+4+8+2+2+2+6+6+2+2+5 = 40

För att personnumret skall stämma eller kunna vara rätt skall summan bli ett jämt 10-tal (vilket som helst), blir den inget 10-tal är personnumret falskt.

Stämmer inte eftersom mitt personnummer blir 68.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds