Permalänk
Medlem

Bygglogg | The Pocher Lambo

Välkommen till Andiders bygglogg för det nybörjade projektet "The pocher Lambo".

I denna bygglogg ska jag bygga en mini-ITX PC inuti en ganska diskret "låda". Tanken är att datorn ska kunna stå i ett vardagsrum, utan att man tänker "en dator!" så fort man ser den.

Datorn ska nämligen byggas i en modellbil, som företaget Pocher sänt till mig för detta projekt.
Pocher gör högkvalitativa modellbilar i skala 1:8, och nuvarande aktuella modell är Lamborghini Aventador LP700-4
Modellen är delvis plast som limmas, men även metall som skruvas, ram och kaross är metall som skruvas, vilket gör att man kan plocka bort och sätta tillbaka dessa, något som bör underlätta processen. Dörrar och motorhuv kan öppnas och stängas.

I nuvarande skede har jag enbart plockat upp delarna (över 600 bitar)
Montering kommer sen.

Planer______________________________________________________________________________
- Bygga modellen
- Få in komponenter
- Sätta in dioder i framljus och bakljus om möjligt
- Placera moderkortet så att USB-uttagen nås genom att öppna dörren på bilen
- Modda en riser så den ser bättre ut än standard
- Sleeva kablar i matchande färger
- M.m

Sponsorer____________________________________________________________________________

Första bilderna_______________________________________________________________________

Paketet anländer. Det var större än jag tänkt mig.

Inuti hittar vi denna massiva låda.

Detta är skalet på bilen. I metall. Stål gissar jag på då det är alldeles för tungt för att vara aluminium.

En närbild

Lådan med alla mindre bitar. Jag skojar inte när jag säger att allt inte får plats på köksbordet.

Här ser ni på ett ungefär vilken storlek vi talar om. Man förstår nog inte förrän man ser den i verkligheten.

Så som sagt. Steg ett är att bygga ett rullande skal som delarna kan monteras in i.

Uppdatering: 2014-10-21

En liten uppdatering då.

Bygger ännu på bilen. Har lagt till lite vita highlights på interiören, samt målat de gråa motordelarna i en mer halvblank silver.
Själva motorn kommer inte byggas då den tveklöst kommer ta för mycket plats. Jag planerar att sätta grafikkortet i bak där motorn ska vara. En tajt fit, men jag tror de ska gå.

Har beställt en akrylskiva som moderkortet ska monteras på, även stand-offs för moderkortet. Moderkortet planerar jag placera i bilens "cockpit" med I/O-panelen riktad åt ena dörren, så man enkelt öppnar dörren för att nå USB-kontakterna.

Nätaggregatet bekymrar jag mig lite för, med extremt mycket tur, kan jag placera den i framluckan, men troligtvis går inte de. Och då är nödplanen att bygga en träpedestal som hela bilen står på, med nätaggregatet gömt i sig, där kablarna går direkt upp till moderkort och grafikkort m.m och då genom bilens botten.
Och då kan hårddisk/SSD enkelt få plats i framluckan istället.

Det går framåt, här får ni några bilder från bygget av bilen:
_______________________________________________________________________________________________________________

Dold text

Uppdatering: 2014-10-30

Liten uppdatering:

Moderkort anlände med posten igår. Kollat. Den passar precis med nöd och näppe. Dock kan det i värsta fall bli så att instrumentbrädan på bilen får plockas bort. Men det är inte säkert än.

Lite snabba bilder:

Dold text

Uppdatering: 2014-11-04

Och en liten uppdatering.

Gjort klart ramen i fram och bak. Hörde att det ska komma en mini-GTX 970/980 (minns inte vilken) som skulle passa utmärkt i bakluckan.

Fullt fungerande fjädring och svängning klar.

Fronten ser ut att ha perfekt utrymme för en SSD.

Och jag har börjat mäta ut moderkortsmåtten för akrylplattan den ska monteras på.

Lite bilder:

Räddaren i nöden. Skruvarna är väldigt tunga att skruva på modellen, så denna lilla skruvdragare är en räddare i nöden.

Fullt fungerande svängning som kopplas till ratten. Även utmärkt plats för SSD

Och bild på bakändan+framändan

Här ska grafikkortet ligga

Och sist har vi moderkortet och plattan som mäts och ska skäras.

Hoppas återkomma snart med uppdaterad progress.

Dold text

Uppdatering: 2014-11-19

Kort uppdatering. Inväntar just nu grafikkortet som tros komma till svenska marknaden i slutet av denna månad.
Tills dess står bygget så gått som stilla.

Har dock varit förbi mitt gamla gymnasium (gick fordonsprogrammet fordon/motivlackering) och fick blanda ihop dessa godingar (se ena bilden).

"Arancio Argos" heter färgen, och är en orange (blixten fick det att se rött ut men den är orange) standardfärg från Lamborghini.
Exakt samma färg som bilen ska ha.

Den läggs i två lager. Bottenfärgen som är täckande, och toppfärgen som är genomskinlig med en del pärlemor i, det som ger färgen extra "flash". Den ska gå till detaljerna, bland annat grafikkortet och moderkortet ska få lite matchande oranga färger.

En kort fråga till folket. Anser ni att man stavara Oranga (bestämd form) med A eller EA? (Oranga/orangea)

Dold text

Uppdatering: 2014-11-24

Eftersom bygget står ganska still tills dess att jag får grafikkortet som släpps nu i veckan eller nästa, passade jag på att testa lacken. Så de blev att skruva av detaljerna på moderkortets kylare, slipa ner lätt, lägga på en vit grund, sedan den orange basen, och sedan toppen med pärlemor och sist klarlack.

Svårt att se på bilderna, men den orange jag blandade till (Arancio Argos) är till synes otroligt nära varandra.
På kylarn ser de lite mörkare ut, men det beror mest på formen och storleken.

Pga brist på bra maskeringstejp får stripen på sidan bredvid loggan förbli röda tillsidare. Något som dock knappt syns.

Bilder:
_____________________________________________________________________________________________

Dold text

Uppdatering: 2014-12-04

Kort uppdatering. Komponenter anlände idag!

Ska bli riktigt intressant att testa Inets sleeving och se om de håller samma standard som MDPC-sleeving som jag tidigare använt. Men de ser bra ut, så vi får snart veta!

Grafikkortet och RAM-minnena kommer få lite ny färg för att matcha. Riktigt snabb leverans, sakerna beställdes igår, kom idag, så det enda jag känner att jag kan klaga på var bristen på pingvinstång Men man kan ju inte alltid få allt!

BILDER:

Dold text

Uppdatering: 2014-12-06

Uppdatering då.
Precis målat RAM-minnen i Lamborghini-färgen.

Under processen upptäckte jag att en dremel med mässingsborste, är utmärkt att rengöra ett airbrush-munstycke med.
Målningsprocessen är ganska enkel. Slipa ner med 600+ sandpapper, rengör efteråt, vit grundfärg, sedan själva basfärgen, toppfärgen och slutligen klarlack. Då ytan är liten och inte på något sätt kommer slitas krävs inget enormt förarbete som man annars kanske hade gjort om man lackerade ett helt chassi.

Lite bilder till folket:

Dold text
Dold text

Uppdatering: 2014-12-14

Kort uppdatering:
Har precis gjort en sak jag hoppades slippa. Skurit lite i ramen på bilen, detta för att grafikkortet tar i. Dock är det gjort och lite finputsning ska göras. Även gjort ett snitt i grafikkortet på plattan med uttagen då den stack ut lite.

Bilder på grafikkort:

Dold text

Bilder på det (psykiskt) jobbigaste i bygget hittills:

Dold text
Dold text

Uppdatering 2015-01-21

Nästa uppdatering då.

Ber om ursäkt för att jag varit borta, tog lite ledigt över julen, och inväntade lite delar för montering nu på sistone. Har en mycket begränsad budget, vilket betyder att om jag skulle behöva en liten detalj, så kan de dröja ett tag. Men nu hoppas jag ha allt förutom processor som det blir att köpa sist förmodligen.

Just nu håller jag på med att montera moderkortet. Det får plats precis, och de passar bra på plats. Har lite akrylplast som blir fäste som bara ska anpassas och målas innan montering.

BILDER:

Dold text

Moderkortet passar bra. Dock kommer jag bli tvungen att skära i instrumentbrädan, då RAM-stickorna samt CPU-kylare kommer ta i.

Dold text
Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Keeper of the Bamse

Spännande! Vad blir det för komponenter i lambon?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjena , ska bli kul att följa. Som Printscreen skriver , vad blir det för godis inuti.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Spännande! Vad blir det för komponenter i lambon?

Skrivet av Mange75:

Tjena , ska bli kul att följa. Som Printscreen skriver , vad blir det för godis inuti.
Med vänlig hälsning / Mange

Inte helt bestämt än, men lutar åt MSI moderkort, i5 och GTX 970. Men de beror på hur plånboken mår.
Beklagar de odetaljrade svaret då ena handen är upptagen med att hålla två modelldelar samman medan limmet torkar

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

kreativt! ska följas!

Visa signatur

<3

Permalänk

Mycket spännande! Ska definitivt följas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Komponenter som troligtvis kommer användas:

Moderkort:
MSI Z97I GAMING AC, Socket-1150
Den har 24-pins kontakten placerat på "ovansidan", istället för på sidan, vilket kommer underlätta.

Grafikkort:
ZOTAC GeForce GTX 970 4GB
Inte för stor, inte för dyr, och blir mer än tillräckligt för denna lilla dator.

RAM-minnen:
Corsair Vengeance Pro DDR3 1866MHz 16GB (2x8 GB)
Inte för stora, inte för små. Remsan på kylflänsarna kommer troligtvis målas orange för att matcha bilen

Processor:
Intel Core i5-4690K
Ser inte att förklaring behövs

Komponenterna kan komma att ändras.
Nätaggregat är ännu inte bestämt, men definitivt ett helmodulärt.
SSD och kanske en HDD beroende på hur de ser ut med plats i bilen.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering då.

Bygger ännu på bilen. Har lagt till lite vita highlights på interiören, samt målat de gråa motordelarna i en mer halvblank silver.
Själva motorn kommer inte byggas då den tveklöst kommer ta för mycket plats. Jag planerar att sätta grafikkortet i bak där motorn ska vara. En tajt fit, men jag tror de ska gå.

Har beställt en akrylskiva som moderkortet ska monteras på, även stand-offs för moderkortet. Moderkortet planerar jag placera i bilens "cockpit" med I/O-panelen riktad åt ena dörren, så man enkelt öppnar dörren för att nå USB-kontakterna.

Nätaggregatet bekymrar jag mig lite för, med extremt mycket tur, kan jag placera den i framluckan, men troligtvis går inte de. Och då är nödplanen att bygga en träpedestal som hela bilen står på, med nätaggregatet gömt i sig, där kablarna går direkt upp till moderkort och grafikkort m.m och då genom bilens botten.
Och då kan hårddisk/SSD enkelt få plats i framluckan istället.

Det går framåt, här får ni några bilder från bygget av bilen:
_______________________________________________________________________________________________________________

Dold text
Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk

Vad är det för mått på den?

Permalänk
Medlem

Så jävla snyggt , finns den som en Focus 04.a
Ska bli riktigt najs att få se denna bil färdig med allt godis instoppat
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Om det går att fästa en magnet på metallen så är det stål. Annars skulle jag gissa att det är en variant av Zamak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kom genast att tänka på denna goding http://www.overclock.net/t/1452575/build-log-lambo-car-pc.

Jag är nyfiken på vad du har tänkt för lösning för PSU och kylning.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Vad är det för mått på den?

Saxat från Pochers hemsida:
595 x 287 x 144 mm (7,3 kg)

Skrivet av Mange75:

Så jävla snyggt , finns den som en Focus 04.a
Ska bli riktigt najs att få se denna bil färdig med allt godis instoppat
Med vänlig hälsning / Mange

Tror tyvärr inte. Om jag förstått det hela rätt, så upphörde Pocher för några år sedan och startade upp igen förra året, då dom introducerade Lamborghini Aventador som modell. Tidigare har de gjort nån Ferrari, Alfa Romeo osv, som går att få tag på, på Ebay och liknande, men för tillfället tillverkar dom bara Lamborghini Aventador, i 6 olika varianter varav 3 är cab-versioner.

Skrivet av Findecanor:

Om det går att fästa en magnet på metallen så är det stål. Annars skulle jag gissa att det är en variant av Zamak.

Det vet jag inte. Jag tror det är stål, då det är ganska tungt. Men ska kolla med en magnet om jag hittar en. Lustigt nog är de ganska sällsynta i hushållet.

Skrivet av Cigge88:

Kom genast att tänka på denna goding http://www.overclock.net/t/1452575/build-log-lambo-car-pc.
Jag är nyfiken på vad du har tänkt för lösning för PSU och kylning.

Ja, hade bilen varit radiostyrd hade det vog varit mycket lättare att få plats med komponenter, och just de bygget står lite som inspiration, dock vill jag att min ser mer diskret och "elegant" ut.

Och min nödlösning för just PSU är att bygga en liten pedestal hela bilen står på, där nätagget placeras i. Då kan jag nog t.o.m få plats med en radiator för vattenkylning. Annars borde luftkylning funka bra, dock med stockkylare på CPU.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Grymt cool idé! Skall följas.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Föredetting

Synd att Pocher bara har två Lamborghini i sitt sortiment. Ser ju ut att vara nystartat också, förvisso, men modellbilar är ju kul. Är de större kan de ju vara ännu roligare.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Synd att Pocher bara har två Lamborghini i sitt sortiment. Ser ju ut att vara nystartat också, förvisso, men modellbilar är ju kul. Är de större kan de ju vara ännu roligare.

Jo, jag tror dom för nåt antal år sen stängde ner, sen återöppnades 2013, då dom lanserade Aventadoren.

Dom har gjort andra modeller i samma skala, som går att hitta begagnat (ibland helt oöppnade) på Ebay.

Bl.a finns det:
http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-1-8-Scale-Model-Kit-Pocher-Al...

http://www.ebay.com/itm/1-8-Pocher-Italy-TYCO-Fiat-Grand-Prix...

http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-1-8-Scale-Pocher-Rivarossi-UN...

http://www.ebay.com/itm/K86-Pocher-Bugatti-50T-Surprofile-193...

Men som jag förstått de så startade Pocher redan på 70-talet, sen på 90-talet nån gång stoppades all produktion, sedan startades det upp igen 2013.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Andiders:

Bl.a har vi:

Jobbar du för Pocher?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jobbar du för Pocher?

Nej. Erkänner väl att de kanske var dåligt uttryckt.
Får väl ändra på de

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering:

Moderkort anlände med posten igår. Kollat. Den passar precis med nöd och näppe. Dock kan det i värsta fall bli så att instrumentbrädan på bilen får plockas bort. Men det är inte säkert än.

Lite snabba bilder:

Dold text
Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Och en liten uppdatering.

Gjort klart ramen i fram och bak. Hörde att det ska komma en mini-GTX 970/980 (minns inte vilken) som skulle passa utmärkt i bakluckan.

Fullt fungerande fjädring och svängning klar.

Fronten ser ut att ha perfekt utrymme för en SSD.

Och jag har börjat mäta ut moderkortsmåtten för akrylplattan den ska monteras på.

Lite bilder:

Räddaren i nöden. Skruvarna är väldigt tunga att skruva på modellen, så denna lilla skruvdragare är en räddare i nöden.

Fullt fungerande svängning som kopplas till ratten. Även utmärkt plats för SSD

Och bild på bakändan+framändan

Här ska grafikkortet ligga

Och sist har vi moderkortet och plattan som mäts och ska skäras.

Dold text

Hoppas återkomma snart med uppdaterad progress.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Kort uppdatering. Inväntar just nu grafikkortet som tros komma till svenska marknaden i slutet av denna månad.
Tills dess står bygget så gått som stilla.

Har dock varit förbi mitt gamla gymnasium (gick fordonsprogrammet fordon/motivlackering) och fick blanda ihop dessa godingar (se ena bilden).

"Arancio Argos" heter färgen, och är en orange (blixten fick det att se rött ut men den är orange) standardfärg från Lamborghini.
Exakt samma färg som bilen ska ha.

Den läggs i två lager. Bottenfärgen som är täckande, och toppfärgen som är genomskinlig med en del pärlemor i, det som ger färgen extra "flash". Den ska gå till detaljerna, bland annat grafikkortet och moderkortet ska få lite matchande oranga färger.

Dold text

En kort fråga till folket. Anser ni att man stavara Oranga (bestämd form) med A eller EA? (Oranga/orangea)

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Andiders:

En kort fråga till folket. Anser ni att man stavara Oranga (bestämd form) med A eller EA? (Oranga/orangea)

Till att börja med, ett AWESOME projekt, ser fram emot hur de elektroniska lösningarna och de rent mekaniska blir och vilka kompromisser som du blir tvingade att ta.

"Dator i skalamodell" kan bli allt från en R-PI i bagageluckan till en stor modell och inte kompromissa med nått till en rödmålad skokartong över ett ATX moderkort. Det är en fråga om kompromisser och inenjörskonst på praktiska lösningar, och sådant är riktigt kul!

Ang orange, föredrar i skriftspråk att hålla ursprungsformen av låneordet orange även i bestämd form.

De vill ha en orange bil till.
Han målade bilen i orange.
Alla bilar var nu orange.

De vill ha en orange bil till.
Han målade bilen i oranget.
Alla bilar var nu orangea.

De vill ha en orange bil till.
Han målade bilen i orangt.
Alla bilar var nu oranga.

Då det är ett låneord som inte har en försvenskad stavning finns inga bra lösningar, då är det lika bra att låta bli. Automatiskt läser man ut ändelserna, men texten ser inte knasig ut.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Till att börja med, ett AWESOME projekt, ser fram emot hur de elektroniska lösningarna och de rent mekaniska blir och vilka kompromisser som du blir tvingade att ta.

"Dator i skalamodell" kan bli allt från en R-PI i bagageluckan till en stor modell och inte kompromissa med nått till en rödmålad skokartong över ett ATX moderkort. Det är en fråga om kompromisser och inenjörskonst på praktiska lösningar, och sådant är riktigt kul!

Ang orange, föredrar i skriftspråk att hålla ursprungsformen av låneordet orange även i bestämd form.

Då det är ett låneord som inte har en försvenskad stavning finns inga bra lösningar, då är det lika bra att låta bli. Automatiskt läser man ut ändelserna, men texten ser inte knasig ut.

Jo det blir en del kompromisser, främst då modellen i fråga har så pass mycket detaljer, och inte bara är ett tomt skal som mindre modellbilar kan vara.
Det är verkligen en modell i särklass, med fungerande stötdämpning, alla luckor och dörrar kan öppnas, styrning funkar.
Vilket gör att den också är tajtare att bygga i. Men det är också lite charmen. Detaljerna plus datorn inuti.

Sen vad gäller orange, så förstår jag vad du menar. Känner även att du kan ha rätt, då sättet jag stavade de på ser mer konstigt ut än de du skrev.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Brukar inte kommentera byggen, då jag byter dator minst vartannat år, och orkar inte "bygga vackert".
Men det här är jag riktigt nyfiken på! Lika mycket på "datorn" som på bilmodellen.

Det här och quizz_kid's skapelser, kan man bara inte låta bli att följa.

dyslexi.. -.-
Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Eftersom bygget står ganska still tills dess att jag får grafikkortet som släpps nu i veckan eller nästa, passade jag på att testa lacken. Så de blev att skruva av detaljerna på moderkortets kylare, slipa ner lätt, lägga på en vit grund, sedan den orange basen, och sedan toppen med pärlemor och sist klarlack.

Svårt att se på bilderna, men den orange jag blandade till (Arancio Argos) är till synes otroligt nära varandra.
På kylarn ser de lite mörkare ut, men det beror mest på formen och storleken.

Pga brist på bra maskeringstejp får stripen på sidan bredvid loggan förbli röda tillsidare. Något som dock knappt syns.

Bilder:
_____________________________________________________________________________________________

Dold text
Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande bygge, har följt i någon vecka nu. När jag scrollade igenom tråden nu för att se dina senaste bilder så var det nästan omöjligt att få en titt på dem därför att alla bilder i tråden ska ladda fram samtidigt och "utökar" sidan. Skulle du kunna tänka dig att lägga bilder i spoiler-taggar i framtiden så att det blir enklare & snällare mot buffering?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Väldigt spännande bygge, har följt i någon vecka nu. När jag scrollade igenom tråden nu för att se dina senaste bilder så var det nästan omöjligt att få en titt på dem därför att alla bilder i tråden ska ladda fram samtidigt och "utökar" sidan. Skulle du kunna tänka dig att lägga bilder i spoiler-taggar i framtiden så att det blir enklare & snällare mot buffering?

Ska försöka lägga de på minnet
Det är sånt man inte tänker på när man lägger upp bilderna, men ska verkligen försöka börja med de

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Ska försöka lägga de på minnet
Det är sånt man inte tänker på när man lägger upp bilderna, men ska verkligen försöka börja med de

Om du ändå ska förändra ditt sätt att posta uppdateringar så tycker jag även du ska kopiera varje uppdatering och klistra in i ditt första inlägg i en spoiler under rubrik. Då blir det mycket lättare att följa för oss som är intresserade! Typ såhär:

Uppdatering x, dagens datum

BILD

Dold text

Ska bli superkul att se hur 'bilen' växer fram. Hade själv ett stort intresse för modellbygge för många år sedan, kliar verkligen i fingrarna när jag ser det här!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Om du ändå ska förändra ditt sätt att posta uppdateringar så tycker jag även du ska kopiera varje uppdatering och klistra in i ditt första inlägg i en spoiler under rubrik. Då blir det mycket lättare att följa för oss som är intresserade! Typ såhär:

Uppdatering x, dagens datum

BILD

Dold text

Ska bli superkul att se hur 'bilen' växer fram. Hade själv ett stort intresse för modellbygge för många år sedan, kliar verkligen i fingrarna när jag ser det här!

Var det såhär du menade? Jag tror jag tolkade dig rätt. Nu är alla uppdatering högst upp i första inlägget, plus att de postas här i tråden med.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Var det såhär du menade? Jag tror jag tolkade dig rätt. Nu är alla uppdatering högst upp i första inlägget, plus att de postas här i tråden med.

Skitbra! Blir mycket lättare att följa projektet så. Tänk på att lägga alla bilder under spoilertaggar, även de som postas som inlägg i tråden. Svårt att scrolla i en tråd som är full av bilder då sidan hoppar hela tiden då bilderna laddar.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein